Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Καπετάνιος του Blue Horizon: “το μόνο πράγμα που ίσα – ίσα, ελάχιστα πρόλαβα να δω, ήταν έναν άνθρωπο να πέφτει στη θάλασσα”

Μέσω υπομνήματος απολογήθηκε ο καπετάνιος του Blue Horizon για όσα έγιναν το βράδυ της Τρίτης όταν μέλη του πληρώματός του έσπρωξαν τον Αντώνη Καρυώτη από τον καταπέλτη του πλοίου με αποτέλεσμα τον θάνατό του.

Ο καπετάνιος του Blue Horizon κατέθεσε στην ανακρίτρια Πειραιά ένα πολυσέλιδο υπόμνημα προκειμένου να απολογηθεί για όλα όσα έγιναν στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ δήλωσε συντετριμμένος για τον θάνατο του 36χρονου Αντώνη. Νωρίτερα σήμερα απολογήθηκαν στην ανακρίτρια και τα άλλα τρία μέλη του πληρώματος του Blue Horizon. Αναμένεται η απόφαση για την προφυλάκισή τους ή όχι.

Στο υπόμνημά του ο καπετάνιος δήλωσε «συντετριμμένος κι άμα συγκλονισμένος από τον αδόκητο θάνατο του νεαρού συνανθρώπου μας κι αισθάνομαι την ανάγκη να εκφράσω από τα βάθη της καρδιάς μου τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένεια του εκλιπόντος».

Η κατάθεση του καπετάνιου του Blue Horizon
Όσον αφορά τις ενέργειες του τη βραδιά που ο Αντώνης Καρυώτης πέθανε αφού τον έσπρωξαν από το πλοίο μέλη του πληρώματος του πλοίου, με αποτέλεσμα να πνιγεί, ο καπετάνιος του πλοίου ανέφερε πως «Ως έχω καταγράψει αναλυτικά και στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου, το οποίο έχει κατασχεθεί και συνακόλουθα εγχειριστεί νόμιμα στη δικογραφία, εγώ ήδη από τις 20:30 μμ της 5-9-2023 ευρισκόμουν στη γέφυρα του πλοίου από κοινού με λοιπούς συναδέρφους μου αξιωματικούς και μη και προετοιμάζαμε τον απόπλου του, που είχε καθοριστεί για τις 21:00 μμ. κι ο οποίος καθυστέρησε περί τα 10’ λόγω φόρτωσης οχημάτων.

»Περί ώρα 21.09 μμ κι ενώ είχε ολοκληρωθεί (κι ανακοινωθεί προσηκόντως) η διαδικασία ασφαλούς φόρτωσης των οχημάτων κι επιβίβασης όλων των επιβατών, ζήτησα μέσω του ch 13 του Piraeus Marine Traffic από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Πλοίων άδεια απόπλου, την οποία έλαβα στις 21.12 μμ με προορισμό το λιμάνι του Ηρακλείου».

Όπως αναφέρει ο καπετάνιος του Blue Horizon, όταν όλα ήταν έτοιμα και το πλοίο μπορούσε να αναχωρήσει, έδωσε το «πράσινο φως» για τον απόπλου. «Στις 21:13 μμ ενημερώθηκα από τους αξιωματικούς πρήμνης και καταπέλτη ότι το πλοίο είχε αποδεθεί. Έπειτα επικοινώνησα εκ νέου με τον ύπαρχο που ευρίσκετο στον καταπέλτη, ο οποίος αφού με διαβεβαίωσε ότι είμαστε έτοιμοι να φύγουμε κι όλα έχουν καλώς, έδωσα εντολή μέσω vhf να σηκώσουν καταπέλτη, απαντώντας μου χαρακτηριστικά «βίρα καταπέλτης, κάπτεν φεύγουμε».

Πότε ενημερώθηκε ότι είχε πέσει στη θάλασσα άνθρωπος
Στη συνέχεια της απολογίας του ο καπετάνιος του Blue Horizon περιέγραψε ότι πληροφορήθηκε ότι ένας άνθρωπος είχε πέσει στη θάλασσα. «Περί τις 21:14 μμ άκουσα τον ευρισκόμενο στην πρήμνη Ύπαρχό μου να φωνάζει έντονα μέσω vhf «κάπτεν, κάπτεν», κατάλαβα ότι κάτι ασυνήθιστο συμβαίνει στην πλευρά της πρήμνης του καραβιού, εντελώς ανακλαστικά κοίταξα την οθόνη που απεικονίζει τον καταπέλτη (μόνιτορ 13) και το μόνο πράγμα που ίσα – ίσα, ελάχιστα πρόλαβα να δω, ήταν έναν άνθρωπο να πέφτει στη θάλασσα».

Όπως ανέφερε ο καπετάνιος, όταν είναι σε εξέλιξη ο απόπλους του πλοίου αναγκάζεται να κοιτά μόνο την πλώρη του πλοίου και για τα υπόλοιπα που συμβαίνουν εμπιστεύεται τα άλλα στελέχη του πλοίου. «Σας δηλώνω υπεύθυνα ότι εγώ, απασχολούμενος με τη διαδικασία απόπλου του πλοίου, η οποία είναι πολυσύνθετη και δαιδαλώδης, αναγκάζομαι να κοιτάω – και μόνο – την πλώρη του πλοίου και να συντονίζω ταυτόχρονα το προσωπικό της γέφυρας, έχοντας εμπιστοσύνη ότι το μεν τα εμπειρότατα στελέχη μου (πρήμνης, καταπέλτη, καταστρώματος) θα πράξουν τα δέοντα, σύμφωνα με τα διεθνώς παραδεδεγμένα στη ναυσιπλοΐα και με βάση την εκπαίδευση και την πείρα τους, το δε η αρμόδια εποπτεύουσα Λιμενική Αρχή θα είχε μεριμνήσει, ως ώφειλε, για τη διασφάλιση της διακοπής της κυκλοφορίας και της εν γένει προσέγγισης από και προς το πλοίο και μέχρι την απομάκρυνσή του και κατά τούτο ΔΕΝ υπέπεσε στην αντίληψή μου καμία προγενέστερη διαμάχη μεταξύ του προσωπικού καταπέλτη και του θανόντος».

Αναφορικά, με το τι συνέβη στη συνέχεια και γιατί δεν σταμάτησε το πλοίο, ο καπετάνιος του Blue Horizon ανέφερε πως «ακαριαία έδωσα εντολή στον ανθυποπλοίαρχό μου να μειώσει ταχύτητα και ισχύ μηχανών στην απειροελάχιστη πηδαλιουχική δύναμη και να ενημερώσει ΆΜΕΣΑ μέσω vhf ch 13 το Piraeus Marine Traffic και ταυτόχρονα να καλέσει και τηλεφωνικά το Α’ Λιμενικό Τμήμα του Λιμεναρχείου Πειραιά, ως επιτάσσεται από το πρωτόκολλο ενεργειών, πράγμα το οποίο έγινε, ενώ μίλησα και ο ίδιος τηλεφωνικά με το παραπάνω τμήμα. Ειλικρινά, Σας διαβεβαιώ ότι μέχρι εκείνη την στιγμή ΔΕΝ γνώριζα τι ακριβώς είχε συμβεί και μάλιστα φώναζα στο vhf στους ευρισκόμενους στον καταπέλτη αξιωματικούς «Ρε παιδιά τι γίνεται εκεί…;».

Γιατί δεν σταμάτησε το Blue Horizon
Όπως σημείωσε ο καπετάνιος, στη συνέχεια ανέμενε οδηγίες από το λιμενικό ενώ παράλληλα ισχυρίστηκε πως είχε δώσει εντολή το πλοίο να πηγαίνει με την ελάχιστη ταχύτητα.

«Εν συνεχεία κι αφού είχα πράξει lege artis, ήτοι είχα ειδοποιήσει την εποπτεύουσα και προϊσταμένη αρχή μου, ήτοι το Λιμεναρχείο Πειραιά και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Πλοίων, ανέμενα απλώς οδηγίες κι εντολές για την περαιτέρω συμπεριφορά μου, ως άλλωστε επιτάσσει το πρωτόκολλο / μνημόνιο ενεργειών, σύμφωνα με το οποίο τον πρώτο και τελευταίο λόγο εντός του λιμένα τον έχει το κέντρο επιχειρήσεων».

Στο σημείο αυτό ο καπετάνιος επισήμανε ότι είχε δώσει εντολή στους πηδαλιούχους να πλέουν με την ελάχιστη δυνατή ταχύτητα ενώ αναφέρει πως αν σταματούσε εντελώς το πλοίο, θα έμενε ακυβέρνητο και θα κινδύνευαν οι επιβάτες και το πλήρωμα.

»Ειλικρινά, βρέθηκα εντελώς αιφνιδιαστικά σε πρόδηλη κατάσταση ανάγκης και τραγικό ηθικό δίλημμα, καταληφθείς εντωμεταξύ από ταχύτατα αναπτυσσόμενα αισθήματα αγωνίας, άγχους και απογοήτευσης κι έπραξα αυτό που μού υπέδειξε εκείνη την στιγμή το ένστικτο και η εμπειρία μου, προς αποφυγή διακινδυνεύσεως και βλάβης υπέρτερων ποιοτικά και ποσοτικά εννόμων αγαθών».

Όπως συμπληρώνει στο υπόμνημά του ο καπετάνιος του Blue Horizon, μετά από τηλεφωνικές επικοινωνίες «στις 22.01 μμ, ήτοι περί τα 45’ μετά την αρχική μου επικοινωνία έλαβα τηλεφωνική εντολή από τον ίδιο τον Κεντρικό Λιμενάρχη Πειραιά για επιστροφή του πλοίου στο λιμάνι του Πειραιά, πράγμα το οποίο έπραξα άμεσα».

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ