Μηνυτήρια αναφορά-φωτιά που κάνει λόγο για 284.000 λίτρα πετρελαίου που λείπουν από το Πολεμικό Ναυτικό έχει κατατεθεί στις αρμόδιες Αρχές. Στο δικόγραφο καταγράφονται όλες οι λεπτομέρειες για τον τρόπο με τον οποίο σημειώθηκε το έλειμμα-μαμούθ στην Υπηρεσία Ναυτικών Τεχνικών Εγκαταστάσεων Λέρου (ΥΝΤΕΛ), αλλά και οι προσπάθειες που έγιναν προκειμένου το θέμα να “κουκουλωθεί”.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η μηνυτήρια αναφορά έχει ως παραλήπτη, μεταξύ άλλων, και τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, κ. Πάνο Καμμένο, την εισαγγελία Διαφθοράς αλλά και τον εισαγγελέα του Ναυτοδικείου Πειραιά.
Στις αρχές Ιουνίου του 2016 το militaire.gr έφερε στο φως μία υπόθεση για απώλεια περίπου 300.000 λίτρων πετρελαίου από δεξαμενές του Πολεμικού Ναυτικού σε βάση ακριτικού νησιού. Αξίζει να σημειωθεί ότι είχε προηγηθεί δημοσίευμα στον γνωστό ιστότοπο www.militaire.gr το οποίο δεν διαψεύστηκε από καμμία αρμόδια υπηρεσία.
Το εκτενές κείμενο του δικόγραφου φέρει τίτλο «καταγγελία για απώλεια δημοσίου πετρελαίου και πιθανή συγκάλυψη» και αναφέρει τα εξής:
“Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ.
Πριν από μερικές βδομάδες η έγκριτη ιστοσελίδα www.militaire.gr δημοσίευσε άρθρο που δεν διαψεύστηκε, σύμφωνα με το οποίο σε Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού βρέθηκε σοβαρότατο έλλειμμα στον φόρτο πετρελαίου που υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε 284.000 λίτρα. Η υπηρεσία αυτή ονομάζεται Υπηρεσία Ναυτικών Τεχνικών Εγκαταστάσεων Λέρου (ΥΝΤΕΛ). Θα προσπαθήσω με τη καταγγελία που κρατάτε στα χέρια σας να βοηθήσω να αποκοκτήσετε πλήρη εικόνα της κατάστασης αλλά και της σοβαρότητάς της, με την ελπίδα ότι θα ενεργήσετε κατά κρίση και αρμοδιότητα επειδή οι ενδείξεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι τελούνται άδικες και αξιόποινες πράξεις εις βάρος της Πατρίδας και του Ελληνικού Δημοσίου.
Επιβεβαιωμένα Γεγονότα – Σύντομο Ιστορικό
- Τον Ιανουάριο 2016 στο πλαίσιο καθιερωμένων ετησίων ελέγχων του φόρτου καυσίμων του Πολεμικού Ναυτικού σε Βάσεις ανά την Ελλάδα, διαπιστώθηκε στην ΥΝΤΕΛ πολύ σημαντικό έλλειμμα πετρελαίου το οποίο υποτυπώθηκε με το πρωτόκολλο με στοιχεία φακέλου 993/001/16, σχέδιο 045 και ημερομηνία 20 Ιανουαρίου 2016. Το έγγραφο αυτό δεν φέρεται να στάλθηκε στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) αλλά με κάποιον τρόπο μαθεύτηκε στο ΓΕΝ. Το πρωτόκολλο βασίστηκε στις διαπιστώσεις τριμελούς επιτροπής (Πρόεδρος και δύο μέλη) αποτελούμενη από στελέχη που υπηρετούν στην ΥΝΤΕΛ. Επικεφαλής για το κλείσιμο των βιβλίων και τον λογιστικό έλεγχο ήταν ένα τέταρτο στέλεχος του Πολεμικού Ναυτικού που δεν υπηρετεί στην ΥΝΤΕΛ, Υποπλοίαρχος που προερχόταν από πολεμικό πλοίο.
- Τον Μάρτιο 2016 και μάλλον επειδή το πρωτόκολλο με το έλλειμμα είχε μαθευτεί με κάποιο τρόπο, η ΥΝΤΕΛ συνέταξε έγγραφο προς ΓΕΝ με στοιχεία φακέλου 614/008/16, σχέδιο 221 και ημερομηνία 23 Μαρτίου 2016, το οποίο διέψευδε κατηγορηματικά το έλλειμμα που είχε βεβαιώσει δύο μήνες πριν η επιτροπή ελέγχου. Για να αποδειχτεί ότι έλλειμμα δεν υπάρχει, η Διοίκηση της ΥΝΤΕΛ προέβηκε και σε λεπτομερή ανάπτυξη για το που βρέθηκε τελικά το πετρέλαιο είχε δηλωθεί ως ελλειματικό και κατέληγε στο συμπέρασμα ότι τελικά το έλλειμμα δεν ξεπερνάει τα 5.000 λίτρα. Επίσης διευκρινιζόταν ότι η ποσότητα αυτή φέρεται να έχει διαρρεύσει εκτός δεξαμενής πετρελαίου από υποτιθέμενη παλιά ρωγμή στο εσωτερικό της.
- Πρωϊνές ώρες της Τρίτης 24 Μαίου 2016, η Φρεγάτα Θεμιστοκλής έδεσε στην ΥΝΤΕΛ για ανεφοδιασμό πετρελαίου, έχοντας ζητήσει 240.000 λίτρα για κάλυψη αναγκών. Απέπλευσε νωρίς το απόγευμα της ίδιας μέρας έχοντας λάβει μόνο 90.000 λίτρα πετρελαίου, το οποίο αναφέρθηκε με εκπομπή σήματος με στοιχεία 241721 May 16. Από τηλεφωνική ενημέρωση που έκανε το ΓΕΝ (Κέντρο Επιχειρήσεων) και που επιβεβαίωσε και η Φρεγάτα, η αιτιολογία της ΥΝΤΕΛ για την αδυναμίας παροχής της συνολικής ποσότητας που είχε αιτηθεί ήταν ότι δεν υπήρχε άλλο πετρέλαιο στη δεξαμενή πετρελαίου της ΥΝΤΕΛ.
- Η ΥΝΤΕΛ είναι υποχρεωμένη να ενημερώνει σε προκαθορισμένα διαστήματα ως προς τα υπόλοιπα πετρελαίου που κατέχει. Η ενημέρωση αυτή γίνεται προς αρμόδιο γραφείο της Διοίκησης Διοικητικής Μέριμνας Ναυτικού (ΔΔΜΝ) κάθε πρωί τηλεφωνικά, κάθε βδομάδα και κάθε μήνα με αποστολή συγκεντρωτικής αναφοράς καυσίμων προς το ΓΕΝ. Σε όλες τις ενημερώσεις που σας αναφέρθηκαν, προφορικές, ηλεκτρονικές ή έντυπες, τα υπόλοιπα καυσίμου που δηλώνονται δεν συμβαδίζουν με την πραγματική ποσότητα πετρελαίου που υπάρχει στις εγκαταστάσεις της ΥΝΤΕΛ και αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αδυναμία ανεφοδιασμού της Φρεγάτας Θεμιστοκλής αν και σύμφωνα με τα λογιστικά υπόλοιπα το πετρέλαιο έδειχνε να επαρκεί.
- Την επόμενη μέρα και επειδή το συμβάν ορθά αξιολογήθηκε από το ΓΕΝ ως πολύ σοβαρό, μετάβηκε στην ΥΝΤΕΛ η Γενική Επιθεώρηση του Πολεμικού Ναυτικού (ΓΕΠΝ) για διερεύνηση του ζητήματος. Μετά από πολυήμερους ελέγχους και η ΓΕΠΝ διαπίστωσε με τη σειρά της ύπαρξη σοβαρού ελλείμματος σε σχέση με τα λογιστικά υπόλοιπα που δηλώνονταν. Το πρόχειρο πόρισμα αποτυπώθηκε με εκπομπή απορρήτου σήματος.
- Κάτι άλλο που διαπίστωσε επί τόπου η ΓΕΠΝ ήταν ότι η δήλωση σε όλη την επίσημη αλληλλογραφία της ΥΝΤΕΛ μιας συγκεκριμένης ποσότητας πετρελαίου ως απάντλητης, ήταν υπερβολικά υψηλή και δεν ανταποκρινόταν στην πραγματικότητα. Στην περίπτωση που εξετάζουμε, η απάντλητη ποσότητα που σταθερά αναφέρει η Διοίκηση της ΥΝΤΕΛ είναι τα 400.000 λίτρα. Το ενδιαφέρον είναι ότι από τους ελέγχους που έγιναν παρουσία ΓΕΠΝ η δεξαμενή εξακολουθούσε να παρέχει πετρέλαιο και με στάθμη που αντιστοιχούσε στα 200.000 λίτρα.
Σημείωση: απάντλητη ονομάζεται η ποσότητα που δεν μπορεί να αναρροφηθεί (αντληθεί) από τις σωληνώσεις της εγκατάστασης.
- Ενώ θα περίμενε κανείς μετά και από το (πρόχειρο) πόρισμα της ΓΕΠΝ η Διοίκηση της ΥΝΤΕΛ να διορθώσει τα βιβλία και τις αναφορές της, κάτι τέτοιο δεν συνέβηκε και αυτό προξένησε πολλές απορίες. Σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή της Διοίκησης ΥΝΤΕΛ, αυτό γίνεται μέχρι να ολοκληρωθούν εργασίες επισκευής άλλης δεξαμενής και το πετρέλαιο να μεταγγιστεί εκεί και μόλις γίνει αυτό να διαπιστωθεί ποια είναι η ακριβής ποσότητα του πετρελαίου άρα και του ελλείμματος.
- Παρακαλώ να συνυπολογίσετε ότι κατά τον αντίστοιχο ετήσιο έλεγχο για το έτος 2015, με επικεφαλής άλλο Αξιωματικό του Πολεμικού Ναυτικού (πάλι εκτός ΥΝΤΕΛ) δεν είχε διαπιστωθεί ελλειμμα πετρελαίου και αυτό είχε αποτυπωθεί σε αντίστοιχα πρωτόκολλα.
- Πλέον η ιστορία έχει την εξής δομή: τον Ιανουάριο 2016 ανακαλύπτεται έλλειμμα πετρελαίου το οποίο η ΥΝΤΕΛ δεν το γνωστοποιεί στο ΓΕΝ με έγγραφο. Τον Μάρτιο 2016 η Διοίκηση ΥΝΤΕΛ το διαψεύδει με επιχειρήματα. Τον Ιούνιο 2016 σημειώνεται αποτυχία ανεφοδιασμού πολεμικού πλοίου και μετά από ελέγχους ΓΕΠΝ επιβεβαιώνεται ότι τελικά υπάρχει το έλλειμμα που είχε διαψευστεί τον Μάρτιο”.
Διαβάστε ολόκληρη την καταγγελία ΕΔΩ