Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2024

Κικίλιας προς ΣΥΡΙΖΑ: Για τα θέματα της κοινωνικής ευαισθησίας θεωρώ ότι η κριτική σας είναι ανεδαφική και άδικη

Στην επίκαιρη επερώτηση που κατέθεσαν 80 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με θέμα τα προβλήματα στη διαχείριση της πανδημίας και τις προτεραιότητες για την επόμενη μέρα στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, απάντησε ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας. Μάλιστα απάντησε βήμα προς βήμα σε αυτά που του καταλόγιζαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Συγκεκριμένα ο υπουργός ανέφερε τα εξής:

Στη μάχη αυτή απέναντι στην πρωτοφανή πανδημία συστρατευτήκαμε με όπλα μας την επιστημοσύνη, την αλληλεγγύη, το φιλότιμο και την φιλοπατρία.

Την επιτυχία μας αυτή την πιστώνεται πρωτίστως, και το έχω πει πολλές φορές, το κορυφαίο ανθρώπινο δυναμικό που στελεχώνει το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Οι γιατροί, οι νοσηλευτές, το διοικητικό και παραϊατρικό προσωπικό, οι διασώστες, τα πληρώματα του ΕΚΑΒ, οι τραπεζοκόμοι, οι καθαρίστριες, όλοι προσπάθησαν και έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό σε αυτή την τεράστια υγειονομική κρίση.

Άφησα τελευταίους του επιστήμονες και το προσωπικό του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας γιατί δεσμεύτηκα, προσωπικά στο νομοσχέδιο για τη Δημόσια Υγεία, που φέραμε στη Βουλή πριν από μερικούς μήνες, ότι αυτοί οι νέοι επιστήμονες του ΕΟΔΥ θα είναι ο επιχειρησιακός βραχίονας για θέματα δημόσιας υγείας. Πράγματι έγινε ένα τεράστιο rebranding στον Οργανισμό ο οποίος προσέφερε στο κομμάτι της Δημόσιας Υγείας και, μάλιστα, σε περίοδο πανδημίας.

Θέλω να τονίσω ότι η εξονυχιστική ιχνηλάτηση από το πρώτο κιόλας κρούσμα, θυμίζω ότι άλλες χώρες είχαν παρατήσει και έχουν παρατήσει την ιχνηλάτηση πολλές βδομάδες και μήνες πίσω, δείχνει ότι ο ΕΟΔΥ και η Πολιτική Προστασία αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι του Υπουργείου Υγείας και της Κυβέρνησης.

Θυμίζω πως σε ό,τι έχει να κάνει με τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας, αντίθετα με τα «θρυλούμενα», εμείς δεν ξεχωρίσαμε ποτέ «δικά μας και δικά σας παιδιά». Λειτουργήσαμε με ένα συνολικό τρόπο, δείξαμε εμπιστοσύνη σε αυτούς τους νέους επιστήμονες και νομίζω ότι τα κατάφεραν επαρκέστατα.

Και, επίσης, έπαινος πρέπει να αποδοθεί και στους επαγγελματίες υγείας, το είπατε και εσείς κύριοι συνάδελφοι, τους ιδιώτες ιατρούς, τους φαρμακοποιούς, όλους αυτούς οι οποίοι συνέβαλαν τα μέγιστα σε αυτή την προσπάθεια.

Και βέβαια πάνω από όλα τα εύσημα στην ελληνική κοινωνία που μας εμπιστεύτηκε, που τήρησε τα μέτρα και στήριξε την προσπάθειά μας. Μία προσπάθεια που ήταν απόρροια μίας έγκαιρης, έγκυρης και αποτελεσματικής αντίδρασης. Συναισθανθήκαμε το βάρος της ευθύνης μας απέναντι στην ανθρώπινη ζωή και εργαστήκαμε σκληρά για να βρεθούμε στη σημερινή κατάσταση.

Αρχή μου είναι ότι τίποτα δεν χαρίζεται στη ζωή και όλα κατακτώνται με κόπο και προσπάθεια. Αυτό με έχει διδάξει η δική μου προσωπική διαδρομή και νομίζω ότι για όλους τους ανθρώπους οι οποίοι θέλουν να κατακτούν στόχους, μικρούς και μεγάλους, μέσα από μία ομαδική και συλλογική προσπάθεια, είναι μία σημαντική παρακαταθήκη.

Θέλω να τονίσω, γιατί πολλές φορές βλέπω ότι ενδεχομένως θεωρείται αυτονόητο αυτό το οποίο έγινε. Το αντιπαρέρχομαι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, λέγοντας ότι πολύ πιο ισχυρά υγειονομικά συστήματα πολύ πλούσιων χωρών δεν άντεξαν την πίεση του κορονοϊού και ότι στην Ελλάδα η έγκαιρη λήψη μέτρων από την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και η ανθρώπινη «ασπίδα» που δημιούργησαν οι Έλληνες, με την υπεύθυνη στάση ατομικής συνείδησης και κοινωνικής ευθύνης που επέδειξαν, έχει αναδείξει τη χώρα μας σε ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα και παραδείγματα διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης.

Σπεύδω, επίσης, να πω για μία ακόμη φορά ότι αναγνωρίζω την εποικοδομητική στάση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και του συνόλου του υπεύθυνου πολιτικού φάσματος.

Η περιπέτεια της πανδημίας νομίζω ότι συνέβαλε στην περαιτέρω ωρίμανση της Δημοκρατίας μας, η οποία αποτελεί παρακαταθήκη για το μέλλον. Στα δυσκολότερα που έρχονται θα χρειαστεί, κατά την άποψή μου, να παραμείνουμε ενωμένοι, σοβαροί και στιβαροί. Δεν είναι πεδίο πολιτικής ή κομματικής αντιπαράθεσης, η αξία και η προστασία της ανθρώπινης ζωής.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Μελέτησα με ιδιαίτερη προσοχή τις ερωτήσεις που μου καταθέσατε και σας ευχαριστώ πολύ, γιατί έτσι μου δίνεται η ευκαιρία να τονίσω για μια ακόμη φορά ότι η Κυβέρνησή μας στήριξε και θα συνεχίζει να στηρίζει το ιατρικό, νοσηλευτικό και παραϊατρικό προσωπικό της χώρας και θα εξηγήσω πώς.

Οι πρωτοβουλίες μας έχουν μόνιμο και θεσμικό χαρακτήρα. Είπα και επαναλαμβάνω ότι «οι άγιοι της διπλανής πόρτας» έχουν την αγάπη όλων των Ελλήνων.

Να ξεκινήσω, λοιπόν, από τις ερωτήσεις οι οποίες τέθηκαν εντός της επίκαιρης επερώτησης σε ό,τι έχει να κάνει με τις μεταβαλλόμενες υγειονομικές συνθήκες και την ανάγκη για ένα καθολικό, ισότιμο και αποτελεσματικό δημόσιο σύστημα υγείας.

Κύριε Υπουργέ, δεσμεύομαι για μία ακόμη φορά για το δημόσιο χαρακτήρα του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Ως Υπουργός Υγείας είμαι θεματοφύλακας του Ε.Σ.Υ., το τόνισα από την πρώτη μέρα της ανάληψης των καθηκόντων μας. Η δημόσια χρηματοδότηση ενός συστήματος υγείας σίγουρα πρέπει μόνιμα να μπορεί να αυξάνεται και να συγκλίνει στον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Επιτρέψτε μου όμως ένα σχόλιο. Νομίζω ότι είναι δίκαιο να πει κανείς ότι σημασία δεν έχει μόνο πόσα χρήματα ξοδεύονται, αλλά πώς τα ξοδεύουμε. Επομένως, δεν αρκεί μόνο η αύξηση της δημόσιας χρηματοδότησης, αλλά και η αποδοτική χρήση των πόρων. Προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε και αυτό ακριβώς κάναμε και κάνουμε κατά την διάρκεια της πανδημίας.

Θα ήθελα να σας θυμίσω ότι αν η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είχε υιοθετήσει την πολύ έντονη προτροπή σας, πρόταση στο δημόσιο διάλογο, να επιτάξουμε, από την αρχή της πανδημίας, τους πάντες στον ιδιωτικό τομέα (ιδιωτικά θεραπευτήρια, ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα κλπ) – θυμίζω στον ελληνικό λαό ότι η επίταξη γίνεται με αποζημίωση – οι Έλληνες φορολογούμενοι θα είχαν πληρώσει ένα απίστευτα μεγάλο ποσό.

Άρα, λοιπόν, καλό είναι όταν βάζουμε μια πρόταση σε συζήτηση, να ξέρουμε και σε τι αναλογεί. Επομένως, δεν είναι μόνο τα ποσά που ξοδεύονται. Και χαίρομαι πάρα πολύ που βοήθησε η σωστή αντιμετώπιση της πανδημίας και ο περιορισμένος αριθμός των συμπολιτών μας που νόσησαν. Δυστυχώς κάποιοι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, λυπούμαστε και θρηνούμε για αυτούς.

Ποτέ και κανείς δεν θα μπορέσει να αμφισβητήσει ότι η διαχείριση των ποσών που δαπανήθηκαν- αλλά και όσων δόθηκαν από το ιδιωτικό τομέα εν είδει δωρεών- έγινε με διαφάνεια και λογοδοσία.

Να θυμηθούμε όμως κάτι. Επί των 4,5 ετών της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, το 35% των δαπανών της υγείας προερχόταν από τα νοικοκυριά. Το τέταρτο μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κύριε Υπουργέ. Με τις άτυπες πληρωμές δε, τις ανέφερε πριν ο κύριος Υπουργός, να αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 1/4 των άμεσων ιδιωτικών δαπανών. Άρα ποια ακριβώς μέτρα ελήφθησαν αυτά τα 4,5 χρόνια για να σταματήσουν να επιβαρύνονται οικονομικά οι ασθενείς; Η Ελλάδα, την εποχή του ΣΥΡΙΖΑ, είχε το δεύτερο υψηλότερο επίπεδο μη καλυπτόμενων αναγκών ιατρικής περίθαλψης, κυρίως λόγω κόστους, στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Θυμίζω, πρώτη η Εσθονία, μετά εμείς, με το ποσοστό να διπλασιάζεται για τα φτωχότερα νοικοκυριά.

Άρα λοιπόν, ναι μεν, να υποστηρίζουμε σθεναρά την αξία της δημόσιας υγείας – και εγώ το κάνω – αλλά επί 4,5 χρόνια το «θωρακίζουμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας» είναι κάτι το οποίο κανείς πρέπει να μπορεί να αποδείξει ότι έγινε.

Και όταν το είπα έξω από το Μέγαρο Μαξίμου, μετά τη συνάντηση της ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας με τον Πρωθυπουργό της χώρας, θυμάστε ότι δέχτηκα πολύ σκληρή κριτική για τη χρήση αυτής της λέξης. Και όμως, νομίζω ότι δικαιωθήκαμε εκ του αποτελέσματος στον πρώτο κύκλο, ένα πολύ σκληρό και δύσκολο κύκλο απέναντι σε μια τεράστια κρίση Δημόσιας Υγείας που εξελίχθηκε σε πανδημία.

Νομίζω, λοιπόν, αγαπητοί συνάδελφοι, ότι δεν σμίκρυναν αλλά διευρύνθηκαν οι ανισότητες στην πρόσβαση στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ. Σύμφωνα με μελέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 1 στα 10 νοικοκυριά δεν είχε τη δυνατότητα πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας όταν τις χρειαζόταν.

Αναγνωρίζω όμως την προσπάθεια η οποία έγινε να μπουν εντός συστήματος οι ανασφάλιστοι και όλοι οι υπόλοιποι. Μόνο που, όπως εξήγησα την άλλη φορά που μας δόθηκε ευκαιρία εδώ στα έδρανα του Κοινοβουλίου στον πρώην Υπουργό Οικονομικών, τον κύριο Τσακαλώτο, αυτό το έκαναν πράγματι οι δύο Υπουργοί Υγείας της προηγούμενης διακυβέρνησης, χωρίς όμως τα ανάλογα κονδύλια για το Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Προσέξτε, έβαλαν τους ανασφάλιστους μέσα, ξέχασαν, όμως, να βάλουν τα κονδύλια προκειμένου να μπορούν να αντιμετωπιστούν οι πιστώσεις αυτές, με εμφανή τα αποτελέσματα της υποχρηματοδότησης στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, τα τελευταία χρόνια.

Άρα, λοιπόν, τι έχουμε να αντιμετωπίσουμε εμείς το 2019-2020; Τις δαπάνες οι οποίες αυξήθηκαν στην Υγεία κατά 5% σε σχέση με το 2019, όπως απεικονίζεται και στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού. Και αυτές οι δαπάνες φυσικά, δεν περιλαμβάνουν επιπλέον χρηματοδότηση που εξασφαλίστηκε για τον τομέα της υγείας.

Σε αυτούς τους κρίσιμους μήνες είχαμε άνω των 160 εκατομμυρίων ευρώ έξτρα έκτακτη χρηματοδότηση για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κορονοϊού, η οποία αφορά μισθοδοσία επικουρικού προσωπικού, προμήθεια μέσων ατομικής προστασίας, προμήθεια εξοπλισμού για τις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας.

Ανοίγω μια παρένθεση – και νομίζω ότι αυτό έχει να δείξει, δεν το κάνατε επί των ημερών σας, το έκανα εγώ σε αυτό τον ένα χρόνο της διακυβέρνησης – ενημέρωνα συστηματικά όποιον εκπρόσωπο κόμματος μου το ζήτησε. Φυσικά τον τομεάρχη Υγείας της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κάθε εβδομάδα. Και, βεβαίως, κάλεσα στο γραφείο μου τον πρώην Αναπληρωτή Υπουργό, τον κύριο Πολάκη και άκουσα πολύ προσεκτικά τις εισηγήσεις του σε ό,τι έχει να κάνει με το ποιες Μονάδες Αυξημένης Φροντίδας ή κλίνες για τις οποίες θα έπρεπε να προσλάβουμε ιατρονοσηλευτικό προσωπικό, να προσθέσουμε αναπνευστήρες ή άλλο υλικό, θα μπορούσαν να ενσωματωθούν στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Αλλά εγώ δεν έμεινα στα λόγια. Το αντίθετο μάλιστα. Τη συναίνεση και τη στοίχιση όλων αυτών που ήθελαν να βοηθήσουν και να στηρίξουν, προκειμένου η χώρα να μπορέσει να ενδυναμωθεί, τη δέχτηκα.

Πόσα κρεβάτια σε ΜΕΘ παραλάβαμε; 565. Εξήγησα, βεβαίως, πολλές φορές, ότι αυτή δεν ήταν μια παθογένεια μόνο της προηγούμενης διακυβέρνησης. Συνολικά, μετά τη Μεταπολίτευση, η χώρα δεν μπόρεσε να φτάσει σε αυτούς τους αριθμούς που θα έπρεπε, για να είναι στο μέσο όρο. Και, ναι, τώρα θα φτάσουμε.

Επίσης, θέλω να πω ότι στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 2020, με την ονομασία «Ενίσχυση των Μονάδων Υγείας και Φορέων του Υπουργείου Υγείας με επικουρικό προσωπικό για την κάλυψη των αναγκών της επιδημίας COVID», μπήκε και ένα επιπρόσθετο ποσό 20 εκ. ευρώ.

Παράλληλα, δρομολογείται η ένταξη της μισθοδοσίας του εν λόγω προσωπικού σε προγράμματα ΕΣΠΑ αλλά θα χρησιμοποιηθούν και προγράμματα ΕΣΠΑ για τη στήριξη και των δομών υγείας και του ΕΟΠΥΥ, όπως προβλέπεται. Αυτό πρέπει να γίνει με βάση τον κεντρικό σχεδιασμό και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για στήριξη των χωρών μετά από αυτή την τεράστια κρίση της Δημόσιας Υγείας.

Άρα, λοιπόν, η εμπιστοσύνη μας στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και η συστηματική δουλειά μας «γέννησε» ένα μετρήσιμο αποτέλεσμα: Φτάσαμε τις 1.017 κλίνες ΜΕΘ, οι οποίες προκύπτουν – έχω δώσει αναλυτικά τα στοιχεία όταν τα ζήτησε ο πρώην Υπουργός Υγείας- από τις καινούργιες κλίνες ΜΕΘ τις οποίες δημιουργήσαμε εντός τριών μηνών.

Νομίζω είναι 160 κλίνες ΜΕΘ αυτές που τις δημιουργήσαμε. Και τις άλλες, που ήταν Μονάδες Αυξημένης Φροντίδας, μπορέσαμε να τις στελεχώσουμε και να βάλουμε τα υλικά αυτά, αναπνευστήρες, monitor και κρεβάτια έτσι ώστε να μπορούν να μετατραπούν από πρώην Νευροχειρουργικές ή καρδιοχειρουργικές και λοιπά, σε ΜΕΘ.

Και τώρα κάνουμε μια συστηματική και οργανωμένη προσπάθεια η οποία θα αρχίσει να ευοδώνεται τους επόμενους μήνες, για να δημιουργήσουμε μόνιμες δομές, μόνιμες ΜΕΘ στον αριθμό τον οποίο σας ανέφερα και είναι ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή 12 κλίνες ανά 100.000 κατοίκους.

Και σε αυτό βοήθησε πολύ και ο ιδιωτικός τομέας και θέλω να το πω. Εμείς δεν τους διαχωρίζουμε. Εμείς, έχουμε πολύ μεγάλο σεβασμό σε όλους τους επιστήμονες, και σε αυτούς που δουλεύουν στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, και σε αυτούς που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα. Σε όλους τους νοσηλευτές και τις νοσηλεύτριες, στους τραπεζοκόμους, στις καθαρίστριες, σε όλους, όπου και αν εργάζονται. Θεωρώ ότι κάναμε μια πολύ μεγάλη και σοβαρή προσπάθεια να συμπαρασύρουμε και τον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος βοήθησε. Προσέξτε, πολλοί με δωρεές, στήριξαν την προσπάθειά μας και έτσι έδωσαν το στοκ αυτό το οποίο χρειαζόμαστε κύριε συνάδελφε, προκειμένου να μπορέσουμε να εξοπλίσουμε αυτές τις νέες κλίνες ΜΕΘ. Αυτό θα είναι μία τεράστια παρακαταθήκη για το Εθνικό Σύστημα Υγείας και έχει δίκιο η κυρία Κοτανίδου, την οποία έβαλα, κύριε Υπουργέ, επιστημονική υπεύθυνη αυτού του project.

Ένα άλλο θέμα, στο οποίο νομίζω ότι συμφωνούμε, είναι ότι δόθηκε η δυνατότητα να επανεκκινήσουμε και να επανεφεύρουμετα πρότυπά μας, αν θέλετε, για την ελληνική κοινωνία εν μέσω μιας μεγάλης κρίσης. Αν συμφωνήσουμε ότι η αξία της ανθρώπινης ζωής είναι το κορυφαίο, τότε ναι, όλοι αυτοί οι επιστήμονες, προσέξτε, μιλάμε για το πως χρησιμοποίησε η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας και η Κυβέρνηση, την ανθρώπινη υπεραξία των κορυφαίων επιστημόνων που έχουμε στη χώρα.

Μήπως έφτιαξε μία Επιτροπή με κομματικούς επιστήμονες της Νέας Δημοκρατίας; Κάθε άλλο νομίζω. Το αντίθετο. Με ανθρώπους οι οποίοι προσέφεραν επανειλημμένως και στην προηγούμενη πολιτική ηγεσία, εντάχθηκαν όλοι σε αυτήν την Επιτροπή που απαρτίζεται από 28 λοιμωξιολόγων, επιδημιολόγων, εντατικολόγων και ειδικών.

Είναι ακόμα εκεί και συνεισφέρουν, προσφέρουν, εισηγούνται. Οι επιστημονικές εισηγήσεις τους λαμβάνονται πάρα πολύ σοβαρά υπόψη από την Κυβέρνηση.

Το ίδιο και στις ΜΕΘ λοιπόν, μία ανάλογη Επιτροπή, με επικεφαλής την κυρία Κοτανίδου, έχει ως στόχο να μπορέσει σε πρώτο χρόνο, να αυξήσει τον αριθμό των μόνιμων κλινών ΜΕΘ, εντός των κτιρίων με αμφοεπέκταση.

Έχουμε το νοσηλευτικό προσωπικό, το οποίο έχουμε προσλάβει, που σας θυμίζω ότι θα μονιμοποιηθεί με δέσμευση του Πρωθυπουργού και όχι μόνο αυτοί.

Σας μίλησα για 936 θέσεις από την προκήρυξη των μονίμων ιατρών, αλλά υπάρχει η πρόβλεψη και για μετατροπή επικουρικών θέσεων και επικουρικών γιατρών σε Επιμελητές Β΄, φυσικά μετά από κρίσεις.

Άρα, να είστε σίγουροι ότι θα κάνουμε αυτό που λέμε, βήμα-βήμα και με πολύ μεγάλη προσοχή, ακόμα και αν βρισκόμαστε ακόμα εντός κρίσης.

Είπε η συνάδελφος και σωστά, είναι ένα πολύ μεγάλο ζητούμενο τι θα γίνει στα νησιά μας το καλοκαίρι με τον τουρισμό και αυτό ετοιμάζουμε τώρα με πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια. Τεράστια προσπάθεια. Και βεβαίως, κύριε Υπουργέ, έτσι είναι, το 100% δεν μπορεί να υπάρχει. Προφανώς θα πρέπει να σεβαστούμε και την οικονομία και τους ανθρώπους οι οποίοι αγωνίζονται και παλεύουν για τα προς το ζην και να διασφαλίσουμε τέτοιους όρους υγειονομικούς και πρωτόκολλα έτσι ώστε να μπορέσουμε, κατά το δυνατόν, να τους προστατεύσουμε και να τους βοηθήσουμε. Θα πρέπει όλοι να βοηθήσουν όλοι σε αυτό.

Απλώς να πω, ότι εμείς ναι, προβλέψαμε. Είχαμε τη δυνατότητα να πάρουμε όσες κλίνες θέλαμε από τον ιδιωτικό τομέα και καλά κάναμε. Διαχωρίσαμε νωρίς, με επιστημονικά άρτιο τρόπο, αυτούς οι οποίοι θα νοσηλεύονταν σε ΜΕΘ με ένα λοιμώδη παράγοντα και αυτούς οι οποίοι είχαν τα μη λοιμώδη μεταδοτικά. Αυτός ο διαχωρισμός βοήθησε και έσωσε ζωές.

Επομένως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σας παρακαλώ πάρα πολύ, για τα θέματα της κοινωνικής ευαισθησίας θεωρώ ότι η κριτική σας είναι ανεδαφική και άδικη, γιατί είμαστε μια Κυβέρνηση η οποία έβαλε πάνω απ’ όλα την αξία της ανθρώπινης ζωής. Γιατί η ζωή είναι η βασική προϋπόθεση όλων των άλλων αξιών.

Προστατεύσαμε τις ευάλωτες ομάδες με πράξεις και όχι με λόγια. Άρα λοιπόν, μπορούμε να διεκδικήσουμε όπως όλοι, ισάξια – αυτό δεν είναι ένα ταμπού και ένα προτέρημα της Αριστεράς – ότι είμαστε ανθρωπιστές, σεβόμαστε την ανθρώπινη ζωή και κάναμε κοινωνική πολιτική στην πράξη, σε μία πολύ μεγάλη κρίση την οποία διαχειριστήκαμε με επιτυχία.

Ποιο είναι λοιπόν το πλάνο της ενίσχυσης του Ε.Σ.Υ.; Με μόνιμο προσωπικό. Το είπα ήδη. Έχουμε ήδη ξεπεράσει τις 5.000 προσλήψεις επικουρικών. Χθες ήταν 5.094. Δώσαμε τα στοιχεία στον κύριο Υπουργό ανά Περιφέρεια, την τελευταία φορά που τα ζήτησε. Μιλάμε για 610 γιατρούς, 2.402 νοσηλευτές, 2.082 λοιπό υγειονομικό προσωπικό, όταν ο αρχικός προγραμματισμός μιλούσε για 2.00 άτομα.

Είναι μία σαφής απόδειξη ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν λογάριασε το κόστος, προκειμένου να ενισχύσει σε έμψυχο δυναμικό τις δομές υγείας της χώρας.

Καλύψαμε πάγιες ανάγκες και ελλείψεις και επειδή το ακούω ξανά και ξανά, να μου επιτρέψετε να σας υπενθυμίσω ότι την περίοδο 2015-2019, οι προσλήψεις σε προσωπικό μόνιμο και αορίστου χρόνου, ήταν 7.295 ενώ οι αποχωρήσεις, κύριε Υπουργέ, 8.577. Γιατί ο κ. Πολάκης μου υπενθυμίζει μόνιμα το θέμα των προσλήψεων.

1.372 θέσεις δεν αναπληρώθηκαν και ως προς το ιατρικό προσωπικό των νοσοκομείων, το 2019, όταν ήρθε να υλοποιηθεί η προκήρυξη του 2018 για 1.618 θέσεις, από αυτές ολοκληρώθηκαν μόνο οι 354. Το ποσοστό κάλυψης, δηλαδή, ήταν 22%.

Κατά την άποψή μου, δεν υπάρχει τίποτα πιο ωραίο από τη φαντασία μετά βέβαια από την αλήθεια.

Θα προχωρήσω παρακάτω. Να πω ότι έχουμε αποτυπώσει τις πραγματικές ανάγκες, κάναμε μία σκληρή και επίμονη προσπάθεια, προχωράμε σε επικαιροποίηση των οργανισμών των νοσοκομείων, το είδατε αυτό και εντός ΠΝΠ, έτσι ώστε να μπορούμε να προσλάβουμε και στις ΜΕΘ αυτούς που πρέπει.

Προχωράμε σε επαναπροκήρυξη και ολοκλήρωση των κρίσεων που εκκρεμούσαν τα προηγούμενα έτη. Υπάρχουν, πράγματι, εγκεκριμένες πιστώσεις και προσπαθούμε να ανακαλύψουμε γιατί ενώ υπήρχαν θέσεις και προκηρύξεις για τις άγονες περιοχές, για τα νησιά, αυτές δεν έχουν ευοδωθεί και προφανώς πρέπει να γίνει μελέτη για το πώς μπορούν. Το έκανε αυτό η προηγούμενη διακυβέρνηση, πρέπει, όμως, τώρα να βρεθούν και άλλα κίνητρα προκειμένου να πάνε συνάδελφοί μας ή λοιπό προσωπικό στις περιοχές αυτές.

Θα ήθελα να τονίσω επίσης, με νομοθετική πρωτοβουλία την οποία φέραμε, ενσωματώνουμε και τους ειδικευόμενους νοσηλευτές εντός συστήματος για τις ΜΕΘ και τη γενική ιατρική και επεξεργαζόμαστε τα κίνητρα για τις άγονες γραμμές.

Αυτή είναι μία συνολική προσπάθεια, μία προσπάθεια η οποία θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, μία προσπάθεια η οποία αμελήθηκε και την οποία νομίζω ότι θα πρέπει στο τέλος όλοι να αγκαλιάσουμε και – δεν έχω κανένα πρόβλημα να σας πω- με ό,τι προβλεπόταν. Μοριοδότηση; Μοριοδότηση. Πλατφόρμα; Πλατφόρμα. Ό,τι είχατε ξεκινήσει, κύριε Υπουργέ, αυτό πήραμε και ακολουθήσαμε.

Στα μισθολογικά θέματα για τα οποία μου θέτετε ερωτήσεις, εμείς δώσαμε επίδομα σε 110.000 υγειονομικούς, οριζοντίως σε όλους. Και βεβαίως προσπαθούμε να προσελκύσουμε επενδύσεις, και θα το καταφέρουμε. Και να έρθει η ανάπτυξη – και θα έρθει, παραπάνω – και να ενισχυθεί η οικονομία και να στηρίξουμε οικονομικά τους επαγγελματίες υγείας. Να είμαστε σε θέση να διαμορφώσουμε ένα νέο πλαίσιο αμοιβών, το οποίο θα πάει παράλληλα με την οικονομία.

Επίσης θέλω να πω ότι και το ΕΣΠΑ βοηθάει πολύ σε αυτό και προχωράμε πράγματι σε αυτή την κατεύθυνση, την ενίσχυση των οικονομικών απολαβών των εργαζομένων με ερευνητικά προγράμματα, ακόμα και με κλινικές μελέτες.

Τώρα, στην ερώτησή σας γιατί δεν τίθενται κριτήρια ενιαίας διαγνωστικής αναφοράς με τα τεστ SARS-CoV-2 στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και πότε θα ξεκινήσουν να συνταγογραφούνται από τον ΕΟΠΥΥ. Θυμάμαι, στην αρχή της κρίσης, είχε κάνει κριτική – στο Υπουργείο Υγείας ο πρώην Αναπληρωτής Υπουργός, ο κ. Πολάκης, γιατί εντάχθηκαν στον κωδικό αυτά τα χρήματα εκτός από τις ΜΕΘ για να τα πάρουν τα ιδιωτικά εργαστήρια.

Τώρα μου κάνει κριτική γιατί δεν τα πήραν τα ιδιωτικά εργαστήρια και γιατί δεν πληρώνουμε εμείς τους ιδιώτες, το οποίο είναι λίγο οξύμωρο αν σκεφτεί κανείς την ιδεολογία σας, σε ό,τι έχει να κάνει με τα τεστ.

Ακούστε, στην διάρκεια της πανδημίας εμείς στηρίξαμε το Κράτος. Και το Κράτος απέδειξε και στους μεγαλύτερους αμφισβητίες του ότι είναι και ικανό και αποτελεσματικό, κύριε Υπουργέ.

Από την πρώτη στιγμή υλοποιήσαμε ένα κεντρικό σχεδιασμό με συγκεκριμένη στρατηγική, συνεργασία και διαφάνεια. Το Κράτος, ο δημόσιος τομέας, πλήρωσε τα τεστ όλων αυτών οι οποίοι είχαν ανάγκη.

Η Επιτροπή εμπειρογνωμόνων, λοιμωξιολόγων, επιδημιολόγων έδωσε τις κατευθύνσεις του ποιος έπρεπε να τεσταριστεί και πότε. Δεν ακούσαμε τις Ερινύες. Κάποιοι από εσάς μας πίεζαν τότε να πάρουμε τεστ, τα οποία αποδείχθηκαν εκ των υστέρων αμφιβόλου ποιότητας. Εμείς κοιτάγαμε- είπε η συνάδελφος για τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ο κύριος Υπουργός για την FDA, για το ECDC, για τα φόρα – κάθε μέρα με αγωνία να δούμε τελικά έχουν ευαισθησία αυτά τα τεστ, έχουν ευκρίνεια, μπορούν να χρησιμοποιηθούν;

Βλέπετε, άλλες χώρες τα χρησιμοποίησαν με ολέθρια αποτελέσματα, δεν θέλω να αναφέρω προς χάριν τακτ απέναντι στις χώρες αυτές, το τι έγινε όταν χρησιμοποιήθηκαν τέτοιου είδους τεστ αντιγόνων ή αντισωμάτων. Εμείς δεν το κάναμε, ακολουθήσαμε τους ειδικούς και τις συμβουλές τους μέχρι τέλους. Δεχθήκαμε πολύ μεγάλη πίεση, αν θυμάστε, κάποια εποχή με το θέμα του testing. Δικαιωθήκαμε εκ του αποτελέσματος.

Να επαναλάβω, λοιπόν, για μια ακόμη φορά, κανένας πολίτης δεν έχει πληρώσει το δημόσιο, ούτε πρόκειται. Η προσφυγή σε ιδιωτικά εργαστήρια αποτελεί προσωπική επιλογή του κάθε πολίτη. Και όλοι αυτοί οι συμπολίτες μας οι οποίοι πληρούν τα κριτήρια, όλοι – και ελέγχεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου – χωρίς καμία οικονομική συμμετοχή σχετικά με τις δαπάνες, αποζημιώνονται από τον ΕΟΔΥ.

Να συνεχίσω ως προς το σχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Είναι μια «πονεμένη ιστορία», μεταπολιτευτικά, το θέμα της ΠΦΥ. Δεν θέλω να επεκταθώ, παρά μόνο να πω ότι σας εξήγησα στην ερώτηση που μου είχε κάνει ο κύριος Υπουργός, ακόμα στην αρχή της θητείας μου, προ του κορονοϊού, ότι εμείς θα αξιολογήσουμε το θεσμό των ΤΟΜΥ και ότι δεν ερχόμαστε a priori να τραβήξουμε μια γραμμή και να πετάξουμε στον κάλαθο των αχρήστωντίποτε.

Είδαμε, λοιπόν, το θεσμό αυτό και αξιολογήσαμε σε κάθε περιοχή ποια θα πρέπει να είναι η επιβεβλημένη ενίσχυση και η ενδυνάμωσή του. Πού υπάρχουν γιατροί, πού δεν υπάρχουν. Πού συνορεύει η ΤΟΜΥ με ένα Κέντρο Υγείας και που είναι απλά μια πόρτα απόσταση. Πού λειτουργεί ένα ωράριο, δεύτερο ωράριο, τρίτο ωράριο, πού δεν υπάρχει νοσηλευτής, πού υπάρχει μόνο γιατρός. Τι προβλήματα υπάρχουν. Υποστελεχωμένες ήταν οι ΤΟΜΥ κατά κύριο λόγο.

Τι σας έχουμε αναφέρει; Ότι ο στόχος μας είναι η ολιστική αντιμετώπιση της φροντίδας των χρόνιων ασθενών, η συνεχής φροντίδα του πληθυσμού, η ενίσχυση της Δημόσιας Υγείας, η προαγωγή της υγείας με τη συνδρομή και τη συνεργασία στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα όλων των μέσων και δομών: δημόσιων, κοινωνικών, ιδιωτικών, όλων. Σε ένα Δίκτυο Υγείας που να προσφέρει στον πολίτη.

Άρα, λοιπόν, η διασύνδεση των ΤΟΜΥ, των Κέντρων Υγείας, των Περιφερειακών Ιατρείων, των Δημοτικών Ιατρείων θα δημιουργήσει δίκτυο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, στο οποίο θα ενταχθεί και το θέμα της Ψυχικής Υγείας, στον τρόπο αντιμετώπισης ενός προβλήματος το οποίο είναι διαχρονικό πολλά-πολλά χρόνια.

Πολλοί Υπουργοί Υγείας έχουν κάνει ανακοινώσεις για αυτό, δεν έχει βρεθεί λύση στο συγκεκριμένο θέμα. Και προσέξτε γιατί δεν έχει βρεθεί λύση: Γιατί πιστεύω ότι πρέπει να κερδίσεις την εμπιστοσύνη του Έλληνα. Να εμπιστευθεί μια δομή προκειμένου να την επισκεφθεί και τους ειδικούς γιατρούς της δομής αυτής έτσι ώστε να μπορεί να αποσυμφορηθεί σε δευτεροβάθμιο ή τριτοβάθμιο επίπεδο ένα νοσοκομείο, ένα πανεπιστημιακό νοσοκομείο, μια πιο μεγάλη δομή.

Αν, λοιπόν, εμπλέξουμε σε μια περιοχή όλους αυτούς τους φορείς, στους οποίους θα περιλαμβάνονται και γιατροί οι οποίοι ενδεχομένως θα έχουν ήδη σχέση με τον πολίτη στην περιοχή, τότε αυτό μπορεί να μας βοηθήσει να πολλαπλασιάσουμε τις πιθανότητες να κερδηθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών και να πάνε πραγματικά σε αυτές τις δομές ΠΦΥ.

Γιατί τώρα, μην κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας, πιέζατε τον κόσμο να πάει στις πρωτοβάθμιες δομές και στο παρελθόν ψάχναμε να βρούμε όλοι κριτήρια και τρόπο να πάει ο κόσμος σε αυτές τις δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας που δεν πήγαινε.

Και δεν συμφωνώ, κύριοι συνάδελφοι, ότι δεν χρησιμοποιήσαμε την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας εν μέσω μιας κρίσης Δημόσιας Υγείας. Σας παρουσίασε ο Γενικός Γραμματέας, αν θυμάστε τότε, το σχέδιο για το ποιες δομές ΠΦΥ ήταν COVID και ποιες non COVID και χαίρομαι πάρα πολύ που δεν χρειάστηκε ευρέως να χρησιμοποιηθεί αυτό γιατί πήγαμε πάρα πολύ καλά στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίσαμε τον ιό.

Και, βεβαίως, υπήρχε η δυνατότητα, προκειμένου να ενισχύσουμε και τις ΜΕΘ μας και τις δομές μας, να μεταφέρουμε κόσμο – και το κάναμε αυτό – από την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας στα νοσοκομεία μας. Αυτός είναι ο ακτινωτός σχεδιασμός και η πολυπλοκότητα και η «μαγεία», αν θέλετε, του Εθνικού Συστήματος Υγείας: η δυνατότητα να χρησιμοποιείς τον ανθρώπινο παράγοντα με σκοπό να υπηρετήσει τους συμπολίτες σου.

Να προχωρήσω σε ό,τι έχει να κάνει με την ερώτησή σας για την Ελληνική Οδοντιατρική Ομοσπονδία και το θέμα των πολιτικών μας προς αυτή την κατεύθυνση.

Θα ήθελα να θυμίσω ότι προκάλεσε εντύπωση το γεγονός ότι έφερα ένα νομοσχέδιο για τη Δημόσια Υγεία, εκείνη την εποχή, θεωρώντας ότι η Δημόσια Υγεία και η πρόληψη είναι ανώτερη στα σύγχρονα υγειονομικά συστήματα και μετά έρχεται η περίθαλψη. Γιατί το προλαμβάνειν, η πρόληψη, η ενημέρωση και η προσπάθεια να πούμε στους πολίτες τι είναι επιβλαβές, ποιοι είναι αυτοί οι συμπεριφορικοί και κοινωνικοί παράγοντες που επιβαρύνουν την υγεία τους ώστε να μπορέσουν νωρίτερα με άθληση, με σωστή διατροφή, με σωστές διαγνωστικές εξετάσεις, με οριζόντιο screening, να εφαρμόσουν τέτοιες πολιτικές, αυτό θα μπορέσει να τους κρατήσει μακριά από επιβλαβείς συνήθειες και μακριά από τα νοσοκομεία μας.

Μια τέτοια πολύ μεγάλη μεταρρύθμιση, θυμίζω σε πίστη λίγων στην αρχή, ήταν ο αντικαπνιστικός νόμος και η τελική εφαρμογή του. Ήταν μία σύμπλευση, μία αρμονική συνεργασία και ένα πρώτο μεγάλο τεστ, για το αν μπορεί να κινηθεί και να πορευτεί όλη η κοινωνία μας. Και οι καπνιστές και οι μη καπνιστές.

Ήταν μία συμμαχία και των καπνιστών και των μη καπνιστών. Ήταν η αίσθηση ότι δεν θέλουμε τα παιδιά μας να είναι παθητικοί καπνιστές. Βλέπετε, ήρθε η πανδημία και ξεχάστηκε αυτή η τεράστια μεταρρύθμιση που έγινε στο πλαίσιο της Δημόσιας Υγείας.

Στο πλαίσιο της Δημόσιας Υγείας, λοιπόν, θα ρυθμιστεί και αυτό το θέμα. Όπως και ο προγεννητικός έλεγχος σε ό,τι έχει να κάνει με γονιδιακές νόσους οι οποίες αντιμετωπίζονται με πολύ μεγάλη δυσκολία στις μέρες μας, με γονιδιακές θεραπείες που κοστίζουν εκατομμύρια ευρώ. Επομένως προχωρούμε συνολικά, οργανωμένα και με πρόγραμμα, όχι επιλεκτικά και, αν θέλετε, επ’ ευκαιρίας της δημοσιότητας.

Τώρα, εάν προτίθεμαι να οργανώσω τις υπηρεσίες της Δημόσιας Υγείας και να έχουμε ένα μόνιμο μηχανισμό επιδημιολογικής επιτήρησης. Κανείς δεν πίστευε ότι αυτό το ΚΕΕΛΠΝΟ, όπως είχε δυσφημιστεί περί δικαίων και αδίκων, θα μπορούσε να κάνει ένα τέτοιο come back.

Εξήγησα σε όλους, ειλικρινά, ότι υπάρχει διαχωρισμός της νομοθετικής, της εκτελεστικής και της δικαστικής εξουσίας. Και η δική μας δουλειά είναι να προχωρήσουμε απρόσκοπτα με όλους αυτούς τους νέους επιστήμονες, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένας βραχίονας της Δημόσιας Υγείας ο οποίος θα μπορέσει πραγματικά να στηρίξει τη χώρα.

Και δικαιώθηκα μέσα στην πανδημία, δικαιωθήκαμε. Και αυτή είναι μια πολύ μεγάλη παρακαταθήκη. Ήδη, οι δομές αυτές υπάρχουν και στις 7 ΥΠΕ, αλλά προφανώς και στον ΕΟΔΥ. Αναδείχθηκαν επιστήμονες, οι οποίοι δούλεψαν και εργάστηκαν χρόνια στον Οργανισμό. Κάποιοι από αυτούς ήταν σύμβουλοι των πρώην Υπουργών. Κανένα πρόβλημα απολύτως να ζητήσω την επιστημονική τους συνδρομή, τη σοφία όλων αυτών των χρόνων.

Και άλλοι αναδείχθηκαν και στο ευρύ κοινό εν μέσω της πανδημίας. Και χαίρομαι που ζήτησα από την αρχή της κρίσης να ακούμε και να εμπιστευόμαστε τους ειδικούς και να «κλείσουμε τα αυτιά μας» σε όλους αυτούς οι οποίοι είναι «φωτεινοί παντογνώστες» και βγαίνουν και μιλούν επί παντός επιστητού.

Σε μια κρίση Δημόσιας Υγείας, λοιπόν, ναι, κύριε Παπαδόπουλε, εμπιστευθήκαμε τους ειδικούς, τους κορυφαίους διαπαραταξιακά και δικαιωθήκαμε εξ αυτού.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τη Βαλέτα, τη συμφωνία, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και λοιπά. Θέλω να πω ότι συμμεριζόμαστε πλήρως και στηρίζουμε. Έχει βγει κάτι μέχρι τώρα από τη Βαλέτα; Όχι. Έχει υπάρξει κάποια συμφωνία; Όχι. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάνει μια προσπάθεια σε ό,τι έχει να κάνει με την κοινωνικοποίηση των εμβολίων.

Θα συστρατευθούμε, κύριε Υπουργέ. Εμείς το είπαμε από την πρώτη στιγμή. Στην προσπάθεια αυτή, να βρεθεί ένας τρόπος. Με ενημέρωσε η κυρία Κυριακίδου ότι θα υπάρχει ένα πολύ μεγάλο κονδύλι με το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προσπαθήσει προκαταβολικά να τοποθετηθεί στη γενική εικόνα του ιδιωτικού τομέα έτσι ώστε να μπορέσει να υπάρχει εμβόλιο, όταν αυτό ανακαλυφθεί, για όλους τους Ευρωπαίους. Χαίρομαι.

Μου μιλήσατε για την αξιοποίηση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ. Με συγχωρείτε, με ταχείες διαδικασίες, και το εξήγησα, βρήκαμε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε Κινητές Ομάδες Υγείας και να τις επεκτείνουμε μέσα από το ΕΣΠΑ. Και άλλα πράγματα υπάρχουν. Εγώ μελετώ πάρα πολύ προσεκτικά, κύριε Πολάκη, τι έρχεται από το ΕΣΠΑ από την προηγούμενη εποχή.

Βλέπω τώρα το κομμάτι της ψηφιοποίησης από κοινού, όλων των διαγνωστικών εξετάσεων για όλα τα νοσοκομεία. Θα το προχωρήσω. Θεωρώ ότι είναι μια πολύ καλή πρωτοβουλία. Είναι ένα εργαλείο το οποίο θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε. Είναι πανάκεια; Είναι για όλα; Όχι, αλλά εκεί που μπορούμε βεβαίως.

Μιλήσατε για μία ακόμη φορά για ΣΔΙΤ- και απαξιωτικά – όταν στα δικά μου τα μάτια είναι ένα χρηματοδοτικό εργαλείο. Τέτοια χρηματοδοτικά εργαλεία χρησιμοποιήσατε εσείς πολλά αυτά τα 4,5 χρόνια.

Για παράδειγμα, η συμφωνία που κάνατε με το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», που κάνουμε και εμείς, είναι μια τέτοια συμφωνία. Η συμφωνία η οποία γίνεται στον ΕΟΠΥΥ με παρόχους είναι τέτοια συμφωνία, κύριε Υπουργέ. Πώς να το κάνουμε δηλαδή;

Θυμίζω επίσης, εγώ δεν θέλω να υπεκφεύγω, ότι έγιναν πυροσβεστικοί σταθμοί, έγιναν σχολεία, έγινε διαχείριση απορριμμάτων, τηλεματική, ηλεκτρονικό εισιτήριο. Χρησιμοποιήθηκαν στον καιρό σας και στην εποχή σας και σε προηγούμενες διακυβερνήσεις.

Έχουμε την υποχρέωση να λειτουργούμε υπεύθυνα και να ενημερώνουμε την ελληνική κοινωνία για το τι είναι το καθένα από αυτά τα οποία συζητάμε και ζητάμε. Να πάμε να δείξουμε επί μέρους στην Περιφέρεια ποιοι είναι αυτοί οι πυροσβεστικοί σταθμοί και ποια είναι αυτά τα σχολεία, δημόσια σχολεία, που έγιναν με ΣΔΙΤ.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Μιλάμε για κοινωνικές ανισότητες. Η προστασία της ζωής των πολιτών και των κατοίκων αυτής της χώρας αποτελεί την πιο τρανή απόδειξη της κοινωνικής μας ευαισθησίας. Μίλησα το Φεβρουάριο για θωράκιση του Ε.Σ.Υ.. Κάποιοι έσπευσαν να με ειρωνευτούν. Απαντήσαμε με πράξεις και μετρήσιμα αποτελέσματα.

Πρέπει να μετατοπιστεί η κριτική στο κέντρο του προβλήματος και να μη γίνεται μόνιμα μια συζήτηση στη βάση αρχών και διακηρύξεων. Τα λόγια είναι προφανώς ανέξοδα και το μετρήσιμο έργο το οποίο συντελέστηκε τους τελευταίους μήνες, είναι υπεράνω αμφισβήτησης.

Είμαστε υπερήφανοι που, υπό την εποπτεία και τη καθοδήγηση του Πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη, σε αυτό το διάστημα το Υπουργείο Υγείας και όλα τα άλλα Υπουργεία, μπορέσαμε να συμβάλλουμε στο να μειωθεί ένα τεράστιο πρόβλημα το οποίο ερχόταν με φόρα στη χώρα και το οποίο δημιούργησε τεράστια ζημιά και απώλειες ανθρώπινης ζωής στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Προσωπικά πιστεύω και πιστεύουμε ως ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, ότι έχουμε συντελέσει στο να μειωθούν προβλήματα και να αμβλυνθούν οι ανισότητες. Θέλω να θυμίσω ότι με τη μείωση των τιμών στα φάρμακα, εντός του έτους, οι χαμηλοσυνταξιούχοι και αυτοί οι οποίοι πληρώνουν συμμετοχή στο φάρμακο, γλιτώνουν 30 εκατομμύρια ευρώ.

Θέλω να θυμίσω τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίσαμε την πανδημία.

Τον τρόπο με τον οποίο διαπραγματευόμαστε τα φάρμακα, για να μειώσουμε τις δαπάνες.

Τον τρόπο με τον οποίο δώσαμε λύσεις σε σοβαρές νόσους, οι οποίες ταλαιπωρούν τους συμπολίτες μας.

Τον τρόπο με τον οποίο συντελέσαμε στο να μην ταλαιπωρούνται οι ογκολογικοί ασθενείς, οι ασθενείς με κυστική ίνωση, με SMA τώρα και λοιπά και λοιπά.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η πανδημία απέδειξε ότι πολιτική δεν είναι η επικοινωνία και οι μεγαλοστομίες, αλλά η εγγύηση και η διασφάλιση της ζωής των πολιτών.

Ολόκληρη η ερώτηση των 80 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ

Οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισημαίνουν πως η ήπια πορεία της νόσου covid-19 ήταν αποτέλεσμα πολλών παραγόντων, μεταξύ άλλων και λόγω της σημαντικής ενίσχυσης του  ΕΣΥ με επιπλέον πόρους (ανθρώπινους και υλικούς) κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, χωρίς να λησμονούν την εξαιρετική και υπεράνθρωπη συνδρομή των γιατρών και όλου του υπόλοιπου υγειονομικού προσωπικού στην αξιόπιστη και αποτελεσματική φροντίδα των ασθενών.

Ενώ όμως η υγειονομική στρατηγική που εισηγήθηκε η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων και υιοθέτησε η κυβέρνηση ήταν αποτελεσματική,

–          η ανεπάρκεια, λόγου χάρη, μέσων ατομικής προστασίας του υγειονομικού προσωπικού για μεγάλο διάστημα,

–          η μη εμπλοκή των δημόσιων δομών ΠΦΥ στο σχεδιασμό του Υπουργείου,

–          η  μη ανταπόκριση του συστήματος στην ανάγκη οργανωμένης  κατ’ οίκον παρακολούθησης και φροντίδας,

–          η περιορισμένη διαθεσιμότητα διαγνωστικών τεστ για μεγάλο διάστημα,

–          η έλλειψη μέτρων πρόληψης και αυξημένης υγειονομικής παρουσίας στις κλειστές δομές και στους πληθυσμούς ειδικής ευαλωτότητας (πρόσφυγες, Ρομά, φιλοξενούμενοι σε γηροκομεία, ιδρύματα, ψυχιατρεία, φυλακές, άστεγοι κλπ),

–          οι πολύ χαμηλές δημόσιες δαπάνες για την πανδημία ( βλ. στοιχεία ΠΟΥ Ευρώπης και Κομισιόν),

–          η αδιαφάνεια και έλλειψη δημόσιας λογοδοσίας (πχ μέσω Διακομματικής Επιτροπής ) για τις έκτακτες προμήθειες, προσλήψεις, επιχορηγήσεις.

–          οι ιδιαίτερα υψηλές τιμές απαραίτητων υλικών, όπως αντισηπτικών

–          η άρνηση διατίμησης βασικών υλικών

ΔΕΝ δικαιολογούν την έπαρση της κυβέρνησης.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ τονίζουν πως ήταν προφανής έλλειψη πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης για μια γενναία επένδυση στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας, δηλαδή, η κυβέρνηση δεν αξιοποίησε την ευκαιρία της πανδημίας για μια σοβαρή παρακαταθήκη στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας επειδή στην πραγματικότητα δεν το πιστεύει και δεν το θέλει.

Συγκεκριμένα:

–          Οι1500 μόνιμες θέσεις νοσηλευτών-λοιπού προσωπικού που είχαν ΠΥΣ από την προηγούμενη κυβέρνηση και αφορούσαν το 2019 δεν έχουν προκηρυχθεί ακόμα,

–          οι 950 μόνιμες θέσεις γιατρών ΕΣΥ που είχαν προκηρυχθεί το Μάιο του 2019 και «πάγωσαν» λόγω εκλογών, χρειάστηκαν 8 μήνες για να «ξεπαγώσουν»,

–          η προκήρυξη 2Κ/2019 με 1116 μόνιμους νοσηλευτές-παραϊατρικό προσωπικό έχει «κολλήσει» ,

–          οι κρίσεις για τις 454 μόνιμες θέσεις ειδικευμένων γιατρών-οδοντιάτρων  για τα Κέντρα Υγείας έχουν «βαλτώσει»,

–          η επαναπροκήρυξη για τις κενές θέσεις οικογενειακών γιατρών και άλλων υγειονομικών στις  ΤΟΜΥ δεν έγινε όπως είχε δεσμευτεί από τον Οκτώβριο του 2019 ο Υπουργός Υγείας

–          συμβάσεις επικουρικών γιατρών  που έληξαν τους προηγούμενους μήνες , δεν ανανεώθηκαν.

Κατά την περίοδο της πανδημίας το Υπουργείο Υγείας προχώρησε σε προσλήψεις κυρίως επικουρικού προσωπικού και πολύ λίγων επικουρικών γιατρών.

Ζητούν δε:

– Να προκηρυχθούν 4000 μόνιμες θέσεις γιατρών-νοσηλευτών-λοιπών εργαζομένων άμεσα

– Να προχωρήσουν σε ένα πλάνο 3.000 μόνιμων θέσεων το χρόνο για τα επόμενα χρόνια 3 χρόνια

-επιπλέον κίνητρα προσέλκυσης γιατρών, που θα ευνοήσουν την ανταπόκριση τους στις προκηρύξεις θέσεων στην επαρχία

Η Κυβέρνηση

Σε ότι αφορά το προσωπικό:

–          δε δεσμεύθηκε για την ένταξη όλου του υγειονομικού προσωπικού του ΕΣΥ  σε καθεστώς ΒΑΕ

–          για τη μισθολογική αναβάθμιση  των γιατρών και των υπόλοιπων εργαζομένων στα νοσοκομεία

–          για την αποπληρωμή των αναδρομικών στους γιατρούς ΕΣΥ

–          δε θεσμοθέτησε ενιαίο κλάδο νοσηλευτών ΕΣΥ

–          δε δρομολόγησε μόνιμες προσλήψεις νοσηλευτών.

Σε ότι αφορά τη χρηματοδότηση:

–          Πρέπει να θέσει ως στόχο τη σύγκλιση των  δημόσιων δαπανών υγείας με το μέσο όρο της Ευρώπης (περίπου 7% του ΑΕΠ).  .

Σε ότι αφορά την ΠΦΥ:

–           εξήγγειλε καθυστερημένα , αλλά στην πράξη δεν υλοποίησε ποτέ , τη μετατροπή κάποιων  Κέντρων Υγείας του Λεκανοπεδίου και της Θεσσαλονίκης σε «μονάδες αναφοράς ΠΦΥ»  για τον κοροναϊό.

–          προχώρησε σε μετακινήσεις γενικών γιατρών από ΠΙ και ΚΥ προς τα νοσοκομείακαι μάλιστα για την πρωινή λειτουργία των ΤΕΠ, δηλαδή χωρίς να προκύπτει  καμιά ουσιαστική βοήθεια των επαρχιακών  νοσοκομείων αλλά αντίθετα αποδυνάμωση  των δημόσιων  δομών ΠΦΥ και του ρόλου τους .

–          πολέμησε λυσσαλέα τη μεταρρύθμιση στην ΠΦΥ, το θεσμό του οικογενειακού γιατρού και τις 127 Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟΜΥ) που δρομολόγησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

–          περιορισμένο δίκτυο των δημόσιων οδοντιατρείων λόγω των περιοριστικών μέτρων δεν λειτούργησε.

–          Πρέπει να καθοριστούν – μέσω Υπουργικής Απόφασης –  από την κυβέρνηση οι υπηρεσίες των ιδιωτικών φαρμακείων που εντάσσονται στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.

Σε ότι αφορά τους διαγνωστικούς ελέγχους:

–          καθυστέρησε να ενσωματώσει στον σχεδιασμό του Δημόσιου τομέα το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας (ΕΚΕΑ)

–          δεν έχει γίνει καμιά ουσιαστική κίνηση συνεργασίας με τα εργαστήρια των Πανεπιστημίων και των Ερευνητικών Ιδρυμάτων,

–          δεν έχει ακόμα προβεί στη συνταγογράφηση  με μηδενική συμμετοχή του ασθενή και στην αποζημίωση από τον ΕΟΠΥΥ των τεστ που διενεργούνται σε ιδιωτικά εργαστήρια

–          πρέπει να ενισχύσει τα Δημόσια Εργαστήρια με επιπλέον προσωπικό, εξοπλισμό και συμπληρωματικές πιστώσεις, με αποκέντρωση και επιτάχυνση των διαγνωστικών ελέγχων σε περισσότερες δημόσιες δομές υγείας

Σε ότι αφορά τους ευάλωτους πληθυσμούς:

–          εφάρμοσε τακτική εκ των υστέρων παρέμβασης μόλις εκδηλωθεί κρούσμα, με σοβαρούς κινδύνους ανεξέλεγκτης διασποράς

–          αμεση προτεραιότητα παραμένει η οργανωμένη και ελεγχόμενη αποσυμφόρηση των ΚΥΤ στα νησιά και η πληθυσμιακή «αραίωση» των μεγάλων camps και δομών φιλοξενίας, με ταυτόχρονη ενίσχυση της υγειονομικής φροντίδας στους χώρους αυτούς.

–          αγνοήθηκαν οι διεθνείς συστάσεις για την υγειονομική διαχείριση  της πανδημίας στους προσφυγικούς πληθυσμούς

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνουν ακόμα πως:

–          Ο σχεδιασμός του Υπουργείου για «κατ’ οίκον φροντίδα» περιορίζεται μόνο σε κινητά συνεργεία που κάνουν δειγματοληψίες για τον κοροναϊό.

–          Το κράτος οφείλει να μεριμνήσει ώστε να προσφέρει υπηρεσίες ψυχοκοινωνική στήριξης και τώρα και μετά το τέλος της δοκιμασίας λόγω της πανδημίας .

–          Εκκρεμεί επίσης η ενίσχυση και αναβάθμιση  του Κεντρικού Εργαστηρίου Δημόσιας  Υγείας (ΚΕΔΥ) και των Περιφερειακών Εργαστηρίων Δημόσιας Υγείας( ΠΕΔΥ) του ΕΟΔΥ, για τις εργαστηριακές ανάγκες προστασίας της Δημόσιας Υγείας .

Ζητούν Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για τις υποδομές του Δημόσιου Συστήματος Υγείας, ένα “Φιλόδημο για την Υγεία”, ξεκινώντας από τις προτεραιότητες που ανέδειξε με μεγαλύτερη ένταση η πανδημία( διαμόρφωση κατάλληλων χώρων για ΤΕΠ , ΜΕΘ , εργαστηρίων και κλινικών ειδικών προδιαγραφών, ανακαίνιση Κέντρων Υγείας κλπ).

Και ζητούν τέλος την καθολική πρόσβαση όλων των χωρών και όλων των ανθρώπων στα νέα τεστ, φάρμακα και εμβόλια για τον SARS-CoV-2 , όπως και για κάθε καινούργια  διασυνοριακή απειλή Δημόσιας Υγείας .

Κατόπιν των ανωτέρω επερωτάται ο Υπουργός Υγείας

1.       Ποιο είναι το πλάνο μακροπρόθεσμης ενίσχυσης του ΕΣΥ με μόνιμο προσωπικό και τι προτίθεται να κάνει για την χορήγηση ειδικών κινήτρων ώστε να καλυφθούν με το αναγκαίο προσωπικό οι δομές υγείας στις άγονες και νησιωτικές περιοχές;

2.       Συμφωνεί με το αίτημα μισθολογικής αναβάθμισης γιατρών και υγειονομικού προσωπικού του ΕΣΥ και τι προτίθεται να κάνει;Τα φαινόμενα διοικητικής αυθαιρεσίας , ευνοιοκρατίας και ρεβανσισμού στο σύστημα υγείας , είναι αποδεκτά στην κατεύθυνση οικοδόμησης ενός σκληρού πελατειακού κράτους ή συνιστούν «μεμονωμένες» πρακτικές που καταδικάζει ;

3.       Με δεδομένες τις μεταβαλλόμενες υγειονομικές συνθήκες και  την ανάγκη για ένα καθολικό  , ισότιμο και αποτελεσματικόΔημόσιο Σύστημα Υγείας , καθώς και με αδιαμφισβήτητη την ευρεία πολιτική και κοινωνική συναίνεση που απολαμβάνει αυτός ο στόχος , δεσμεύεται η κυβέρνηση για τη σταδιακή αύξηση της δημόσιας χρηματοδότησης του συστήματοςμε στόχο να συγκλίνει με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, μειώνοντας παράλληλα τις ιδιωτικές δαπάνες για την υγεία;

4.       Έχει σχέδιο και πολιτική βούληση για την περαιτέρω ανάπτυξη της ΠΦΥ, με έμφαση στον οικογενειακό γιατρό και στις ΤΟΜΥ, κάτι που αποτελεί υγειονομική αναγκαιότητα αλλά παράλληλα εθνικό μεταρρυθμιστικό στόχο  και δέσμευση της χώρας έναντι της ΕΕ; Πότε θα προχωρήσει το Υπουργείο σε νέα προκήρυξη για τις ΤΟΜΥ, όπως δημόσια έχει δεσμευθεί ο ίδιος ο Υπουργός απαντώντας στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου;

5.       Σκοπεύει να ενεργοποιήσει τη συμφωνία μεταξύ της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας και της Ελληνικής Οδοντιατρικής Ομοσπονδίας προκειμένου να αποτελέσει η προληπτική οδοντιατρική παρέμβαση στον σχολικό πληθυσμό της χώρας πραγματική επένδυση στη στοματική υγεία των επόμενων γενιών;

6.       Γιατί δεν έχουν τεθεί ενιαία διαγνωστικά κριτήρια αναφορικά με τα τεστ για SARS-CoV-2  σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και πότε θα ξεκινήσουν να  συνταγογραφούνται και να αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ;

7.       Προτίθεται να προχωρήσει η Κυβέρνηση σε αναδιοργάνωση και ενίσχυση των υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας της χώρας,συγκροτώντας μεταξύ άλλων μόνιμο μηχανισμό επιδημιολογικής επιτήρησης κάθε μεταδιδόμενου νοσήματος και κάθε απειλής για τη Δημόσια Υγεία;

8.       Σκοπεύει το Υπουργείο Υγείας να αναπτύξει δίκτυο υπηρεσιών ολοκληρωμένης κοινοτικής φροντίδας με ενεργοποίηση, ανάπτυξη και ενιαίο συντονισμό των δημόσιων δομών ΠΦΥ και Ψυχικής Υγείας;

9.       Είναι διατεθειμένος να αξιοποιήσει δημόσιους πόρους (εθνικούς και ευρωπαϊκούς ) για την αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής του ΕΣΥ ή θα επανενεργοποιήσει το σχέδιο εκχώρησης υποδομών και υπηρεσιών των νοσοκομείων  σε ιδιώτες επενδυτές , μέσω ΣΔΙΤ;

10.   Γιατί ενώ σύσσωμη σχεδόν η Αντιπολίτευση επέδειξε στάση συναίνεσης και ευθύνης στηδιάρκεια   της πανδημίας, η κυβέρνηση δεν προχώρησε στη συγκρότηση Διακομματικής Επιτροπής για τον δημόσιο έλεγχο των έκτακτων δαπανών, προμηθειώνκαι προσλήψεων στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας  και στον ΕΟΔΥ ;

11.   Τι προετοιμασία έχει πραγματοποιηθεί και σε τι ενέργειες έχει προβεί το Υπουργείο Υγείας  σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, αξιοποιώντας μεταξύ  άλλων την «Πρωτοβουλία της Βαλέτα» , ώστε να εξασφαλίσει ότι η πρόσβαση των πολιτών της χώρας στα αναμενόμενα φάρμακα ή εμβόλια  για τον SARS-CoV-2  θα είναι ευχερής, εγγυημένη και   σε προσιτές για το Σύστημα Υγείας τιμές ;

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ