O Κωνσταντίνος Παππάς είναι Γενικός Διευθυντής Κολλεγίου Ανθρωπιστικών Επιστημών ICPSκαι Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Αναγνωρισμένων Κολλεγίων. Μιλά στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» για τις αλλαγές στην Παιδεία, την ιδιωτική εκπαίδευση και τον τομέα της ψυχολογίας.
-Νέα δομή και ηγεσία στο υπουργείο Παιδείας. Ποιες αλλαγές πρέπει να συμβούν όσον αφορά την ιδιωτική εκπαίδευση;
Ναι, όντως έχει αναλάβει πλέον η κα. Κεραμέως την ηγεσία του υπουργείου, η οποία είμαι βέβαιος προσεγγίζει με ένα πιο ανοιχτό και δημιουργικό μυαλό την εκπαίδευση όλων των βαθμίδων, συγκριτικά με τον τέως υπουργό κ.Γαβρόγλου. Θα ήθελα να επικεντρωθώ στις αλλαγές που αφορούν τα Κολλέγια. Λίγο πριν τις εκλογές, ο τέως υπουργός επέμεινε στην ψήφιση κάποιων άρθρων που αφορούσαν την αναγνώριση πτυχίων και μεταπτυχιακών, με τα οποία από τη μια πλευρά προσπαθούσε να επιταχύνει τη διαδικασία των αναγνωρίσεων, ενώ από την άλλη περιόριζε τη διαδικασία σε συγκεκριμένες κατηγορίες πτυχίων. Ως Πανελλήνια Ένωση Αναγνωρισμένων Κολλεγίων παρασταθήκαμε στη Βουλή και επιστήσαμε την προσοχή τού κ. Γαβρόγλου στις παραβάσεις του Ενωσιακού Δικαίου που συνδέονταν με τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία του. Επέλεξε ουσιαστικά να μας αγνοήσει. Πολύ φοβάμαι ότι η Ελληνική Δημοκρατία θα πληρώσει ακριβά την επιλογή του αυτή και η Ελλάδα θα βρεθεί αντιμέτωπη με νέα παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, τόσο για την καθυστέρηση στις αναγνωρίσεις όσο και για τα επιπλέον εμπόδια που έχουν τεθεί στη διαδικασία. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι ακριβώς τις ίδιες ανησυχίες επί των συγκεκριμένων άρθρωνεξέφρασε και η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής.
Η κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσει η νέα ηγεσία δεν μπορεί να είναι άλλη από αυτή της νομιμότητας και της συμφωνίας των κανόνων αναγνώρισης με τις επιταγές του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Τα Κολλέγια λειτουργούν στην Ελλάδα ως παραρτήματα Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων. Ελέγχονται αυστηρότατα από αυτά, υπάγονται ακαδημαϊκά στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας στην οποία εδρεύει το Πανεπιστήμιο που χορηγεί το Πτυχίο/Μεταπτυχιακό και ως εκ τούτου πρέπει να τελειώσουμε οριστικά με την εσφαλμένη εντύπωση ότι τα Κολλέγια χορηγούν δικά τους -και άρα όχι αξιόπιστα – πτυχία! Από το 2008,οπότε και η Ελληνική Δημοκρατία επέβαλε διαδικασία αδειοδότησης, μέσω του υπουργείου Παιδείαςκαι ενός φρικαλέου νομοθετήματος που είχε έναν και μοναδικό σκοπό, να εξοντώσει όσο δυνατόν περισσότερα, τα Κολλέγια βρίσκονται διαρκώς υπό αυστηρότατους ελέγχους, στα κτιριολογικά τους, τα προγράμματά τους, τις φορολογικές και ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις και πολλά άλλα. Θα τολμήσω να πω, ότι πρόκειται για τους εκπαιδευτικούς φορείς που ελέγχονται περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον φορέα στη χώρα μας. Κατά παράβαση, μάλιστα, των προβλέψεων της νομοθεσίας που αναφέρεται σε έναν έλεγχο κάθε δύο έτη. Ενώ λοιπόν υφιστάμεθα μια τέτοια διαδικασία ελέγχων, είναι τουλάχιστον ύποπτο να ακούμε από πολιτικά πρόσωπα ότι τα Κολλέγια δεν ελέγχονται ή ελέγχονται «τυπικά» και είναι εντελώς απαράδεκτο, το 2019, να συζητάμε ακόμα τον χρόνο και τη διαδικασία αναγνώρισης ενός πτυχίου που χορηγούν Πανεπιστήμια της Ευρώπης με εκατοντάδες χρόνια ιστορίας πίσω τους. Την ίδια στιγμή μάλιστα που υπολογίζουμε σε 1 δισεκατομμύριο ευρώ ανά έτος,την απώλεια για την οικονομία μας, από τους φοιτητές που επιλέγουν να σπουδάσουν σε οργανισμούς του εξωτερικού αντί να παραμείνουν στη χώρα μας.
– Σπουδές ψυχολογίας. Γιατί κάποιος νέος να διαλέξει αυτόν τον κλάδο;
Γιατί στη σημερινή αγορά εργασίας, προκειμένου να επιτύχεις δεν αρκεί η τεχνική κατάρτιση σε όποιο αντικείμενο επιλέξει κάποιος. Αν δεν συνδυαστεί αυτή η κατάρτιση με την ικανότητα αναγνώρισης, κατανόησης και πρόβλεψης της ανθρώπινης συμπεριφοράς, γνώσεις που σου δίνει ένα πτυχίο στην Ψυχολογία, τότε το πιο πιθανό είναι η επαγγελματική επιτυχία να αργήσει ή να μην έρθει ποτέ. Το βλέπουμε πολύ συχνά με επαγγελματίες από διάφορους κλάδους (π.χ. δικηγόροι, καθηγητές, μηχανικοί) που εγγράφονται στα προγράμματά μας ακριβώς επειδή διαπιστώνουν ότι χρειάζονται δεξιότητες στην επαφή τους με άλλους.
Εξάλλου, ένα πτυχίο Ψυχολογίας είναι ένα ευέλικτο πολυεργαλείο. Δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα πρέπει κάποιος να ασκήσει το επάγγελμα του ψυχολόγου μετά. Υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις ανθρώπων που αφού αποφοιτήσουν επιλέγουν εξειδικεύσεις στη διαφήμιση, το management, το marketing, τους υπολογιστές, σε νομικά θέματα κ.ά. Το πτυχίο της Ψυχολογίας σου μαθαίνει έναν τρόπο σκέψης και διερεύνησης των όσων συμβαίνουν γύρω σου. Σε εξοπλίζει, πέραν των γνώσεων Ψυχολογίας, με δεξιότητες έρευνας, στατιστικής, επικοινωνίας, πειθούς, παρουσιάσεων, διαπραγματεύσεων, ομαδικής εργασίας και άλλες.
-Μεταπτυχιακά στην Ελλάδα. Μιλήστε μας για τις ειδικότητες που διαθέτει το κολλέγιό σας και τα μεταπτυχιακά σας προγράμματα.
Αυτή τη στιγμή προσφέρουμε στην Ελλάδα 11 εξειδικευμένα μεταπτυχιακά προγράμματα στον τομέα της Ψυχολογίας:
Το Μεταπτυχιακό Εγκληματολογικής Ψυχολογίας, που επικεντρώνεται στοprofilingτων παραβατών, την ανίχνευση απάτης και ψεύδους, την αναγνώριση συναισθημάτων μέσω των εκφράσεων του προσώπου και πολλά άλλα που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σε αστυνομικές ταινίες μέχρι τώρα!
Το Μεταπτυχιακό στην Ψυχοσεξουαλική Θεραπεία
Το Μεταπτυχιακό στην Εφαρμοσμένη Κλινική Ψυχολογία
Το Μεταπτυχιακό στην Παιδοψυχολογία
Το Μεταπτυχιακό στην Ψυχολογία Υγείας
Το Μεταπτυχιακό στην Ψυχολογία (Conversion), που είναι ένα ιδιαίτερο πρόγραμμα, καθώς επιτρέπει σε κάποιον που έχει σπουδάσει κάτι διαφορετικό από Ψυχολογία, να «μετατρέψει» ουσιαστικά το πτυχίο του και να εγγραφεί στον Βρετανικό Σύλλογο Ψυχολόγων.
Το Μεταπτυχιακό στην Προσωποκεντρική Συμβουλευτική και Ψυχοθεραπεία, που υπήρξε και το πρώτο στο αντικείμενο στην Ελλάδα με έναρξη το 1994!!
Και τα Μεταπτυχιακά στην Ψυχοθεραπεία με εξειδίκευση στη Θετική Ψυχοθεραπεία, Συστημική Ψυχοθεραπεία, Προσωποκεντρική Ψυχοθεραπεία και ΓνωσιακήΣυμπεριφορική Ψυχοθεραπεία.
– Ιδιωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Υπάρχουν δεκάδες ιδιωτικές σχολές, γιατί κάποιος να διαλέξει τη δική σας;
Έχουμε φέρει τις βέλτιστες πρακτικές από μερικά από τα καλύτερα Πανεπιστήμια του κόσμου και μαζί με τα τριάντα χρόνια εμπειρίας που κλείνουμε φέτοςστην εκπαίδευση, προσφέρουμε ένα περιβάλλον μοναδικό. Δεν είναι τυχαίο ότι τα Πανεπιστήμια που συνεργαζόμαστε μιλούν για «αμφίδρομη σχέση». Μαθαίνουν δηλαδή και αυτά από εμάς και εφαρμόζουν και αυτά δικές μας διαδικασίες!
-Βλέπουμε ότι πραγματοποιείτε σεμινάρια σε επιχειρήσεις. Μιλήστε μας λίγο για αυτά
Είναι η δεύτερη μεγάλη μου αγάπη, μετά το Κολλέγιο. Εκπαιδεύουμε στελέχη οργανισμών στα λεγόμενα SoftSkills(επικοινωνία, διαπραγματεύσεις, παρουσιάσεις, πειθώ, ομαδικότητα, εξυπηρέτηση, πωλήσεις, στρατηγική, coaching, ηγεσία κ.ά.). Το σημαντικότερο πλεονέκτημά μας, θα έλεγα, είναι ότι μεταφέρουμε την πολύχρονη εμπειρία μας από τις μεγαλύτερες εταιρικές ακαδημίες του εξωτερικού, στους οργανισμούς και τα στελέχη τους στην Ελλάδα. Κατά αυτόν τον τρόπο, δεν δίνουμε απλώς μια διεθνή χροιά στην εκάστοτε εκπαίδευση, αλλά προετοιμάζουμε τα στελέχη στη χώρα μας, μέσω εντελώς διαδραστικών εκπαιδεύσεων, workshops, businesscasestudiesκαι simulationsγια το μέλλον!