Έντονη είναι η αντίδραση του αρχιεπίσκοπου Ιερώνυμου στις αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας στο μάθημα των θρησκευτικών, με αποτέλεσμα να έχει ξεσπάσει κόντρα ανάμεσα στο αρμόδιο υπουργείο και την εκκλησία της Ελλάδος επί του θέματος.
Αρχικά, ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος απηύθυνε έκκληση στον ίδιο τον πρωθυπουργό να σταματήσει τα νέα προγράμματα στην Παιδεία, τα οποία χαρακτήρισε απαράδεκτα και επικίνδυνα, σημειώνοντας ότι δε θα αποδώσουν καρπούς, αλλά θα προκαλέσουν μεγάλη ζημιά στην Παιδεία γενικότερα και στην κοινωνία, καθώς και ρήξη στις σχέσεις Εκκλησίας-Πολιτείας.
Η απάντηση από τον υπουργό Παιδείας ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «Είναι λάθος ένα ώριμο αίτημα όπως η αναβάθμιση του μαθήματος των θρησκευτικών από ομολογιακό σε μάθημα γνώσης των θρησκειών, με ιδιαίτερη έμφαση στην Ορθοδοξία, να μετατρέπεται σε αφορμή ακατανόητης αντιδικίας και κινδυνολογίας», τονίζοντας ότι «Η ευθύνη για τα προγράμματα σπουδών ανήκει σύμφωνα με τον νόμο στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής».
Αναλυτικότερα, ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έκανε σήμερα λόγο απαράδεκτα και επικίνδυνα προγράμματα του υπουργείου Παιδείας μετά τη συνάντησή του με τους εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων.
Ο ίδιος τόνισε ότι τα προγράμματα αυτά θα προκαλέσουν ρήξη στη σχέση Εκκλησίας – Πολιτείας, και απηύθυνε έκκληση στον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, «να σταματήσει αυτήν την προσπάθεια, να αναβάλει καθεμία πρωτοβουλία ενός ή μερικών ανθρώπων και σε μια μεγάλη βάση Εκκλησίας και Πολιτείας να συνεργαστούμε σοβαρά επιτέλους, σε έναν τόπο που ακούγονται λόγια, λόγια, λόγια και λείπει ο Λόγος».
Ακόμη, ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος ανέφερε ότι «το μάθημα των Θρησκευτικών περνάει κρίση. Και έχουμε την ανάγκη όλοι – και από πλευράς Εκκλησίας και από πλευράς Πολιτείας – να συνεργαστούμε με θετική θέση. Όχι περιοριζόμενοι από χρονικά όρια πέντε ή δέκα ημερών, αλλά με περισσότερο χρόνο και άνεση, για να πάρουμε τις σχετικές αποφάσεις».
Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, απάντησε στον αρχιεπίσκοπο επισημαίνοντας: «Τα νέα προγράμματα του μαθήματος των θρησκευτικών είναι αποτέλεσμα πιλοτικής εκπαιδευτικής εμπειρίας τριών ετών καθώς και πολύμηνου διαλόγου με τους εκπαιδευτικούς- θεολόγους και εκπροσώπους της Εκκλησίας. Τα θρησκευτικά είναι ένα μάθημα όπως όλα τα μαθήματα. Η ευθύνη για τα προγράμματα σπουδών ανήκει σύμφωνα με τον νόμο στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Είναι λάθος ένα ώριμο αίτημα όπως η αναβάθμιση του μαθήματος των θρησκευτικών από ομολογιακό σε μάθημα γνώσης των θρησκειών, με ιδιαίτερη έμφαση στην Ορθοδοξία, να μετατρέπεται σε αφορμή ακατανόητης αντιδικίας και κινδυνολογίας. Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων είναι πάντοτε ανοικτό στο διάλογο με την Εκκλησία και προσωπικά με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών, με τον αυτονόητο αμοιβαίο σεβασμό των διακριτών θεσμικών ρόλων».