Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

Κύκλωμα διαφθοράς με βαθιές ρίζες στο υπουργείο Ανάπτυξης

Το βασίλειο της διαφθοράς στο χώρο του υπουργείου Ανάπτυξης ζει και βασιλεύει.

Τα θύματα του αδυσώπητου κυκλώματος, που αποσπούσε μίζες-«μαμούθ» από επενδυτές που διεκδικούσαν επιδοτήσεις, είναι οι μόνοι που εξακολουθούν να… πληρώνουν το μάρμαρο της αμαρτωλής ιστορίας, καθώς οι περισσότεροι από τους εμπλεκόμενους υπαλλήλους παραμένουν στις θέσεις τους, κρατώντας μέχρι σήμερα μπλοκαρισμένες τις επενδύσεις.

Όπως αποκαλύπτει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων, Νίκος Χαλκιαδάκης, που πρωταγωνίστησε στο «ξήλωμα» του κυκλώματος, καταγγέλλοντας τη δράση τους και το στυγνό εκβιασμό με τον οποίο ήρθε αντιμέτωπος, ακόμη και σήμερα ο φάκελός του παραμένει μπλοκαρισμένος, με συνέπεια να πληρώνει στις τράπεζες 900 ευρώ ημερησίως μόνο σε τόκους.

Όπως διαπιστώνει στο πόρισμά του ο επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, Λέανδρος Ρακιτζής, έπειτα από πολύμηνη έρευνα, το περιβάλλον ασυδοσίας που δημιουργήθηκε δεν έχει ακόμη ξεριζωθεί, καθώς οι περισσότεροι από τους εμπλεκόμενους υπαλλήλους παραμένουν στις θέσεις τους.

Συνολικά, 62 υπάλληλοι της υπηρεσίας έχουν τεθεί στο μικροσκόπιο των Αρχών και ελέγχονται οι δηλώσεις της περιουσιακής τους κατάστασης.

Από τον έλεγχο έχει προκύψει ότι εννέα υπάλληλοι της συγκεκριμένης διεύθυνσης δεν έχουν υποβάλει δηλώσεις «πόθεν έσχες», ενώ για δύο υπαλλήλους έχει διαπιστωθεί ότι οι δηλώσεις τους είναι ανακριβείς, με βάση τα στοιχεία που προέκυψαν από τον οικονομικό έλεγχο.

Παράλληλα, το ΣΔΟΕ πραγματοποιεί ελέγχους «πόθεν έσχες» για 14 πρώην υπαλλήλους της υπηρεσίας που έχουν συνταξιοδοτηθεί και είχαν σημαντική εμπλοκή στην αξιολόγηση και στον έλεγχο των επενδυτικών προγραμμάτων.
Σύμφωνα με το πόρισμα, που είναι απόρροια εκείνων των συλλήψεων, το κύκλωμα της διαφθοράς είχε τα εξής τέσσερα χαρακτηριστικά:
1. Συστηματική καταστρατήγηση των προθεσμιών έγκρισης που προέβλεπε ο νόμος.
Αντί για τέσσερις μήνες που θα έπρεπε να μεσολαβήσουν από την κατάθεση της αίτησης μέχρι και την απόφαση υπαγωγής στο επενδυτικό πρόγραμμα, στις περισσότερες περιπτώσεις οι αποφάσεις λαμβάνονταν ακόμα και ύστερα από 2,5 χρόνια. Από το σύνολο 3.478 προγραμμάτων μόνο το 22% ολοκληρωνόταν το πρώτο εξάμηνο και το υπόλοιπο 88% ολοκλήρωνε τη διαδικασία από 6 έως και 54 μήνες
2. Μη τήρηση της σειράς προτεραιότητας των αιτήσεων που οδηγούνταν στις γνωμοδοτικές επιτροπές για τη λήψη της επιχορήγησης, γεγονός που καταδεικνύει επιλεκτική προώθηση ποιων προτάσεων θα εγκρίνονταν και ποιων όχι.
3. Το 50% των υπό εξέταση επενδυτικών προγραμμάτων είχε αναλάβει – και μάλιστα υπό τη διπλή ιδιότητα ελεγκτή και αξιολογητή – ένας κλειστός πυρήνας 30-40 υπαλλήλων, τη στιγμή που στη συγκεκριμένη Διεύθυνση του ΥΠ.ΑΝ. απασχολούνταν 322 υπάλληλοι.
Η μεγάλη πλειονότητα των αξιολογητών ήλεγχε από ένα έως και 50 προγράμματα, ενώ οι «εκλεκτοί» είχαν αναλάβει πάνω από 100 προγράμματα ο καθένας.
4. Οι έλεγχοι των ιδίων κεφαλαίων των επενδυτών, όπως και της νομιμότητας των εγγυητικών επιστολών ήταν σχεδόν ανύπαρκτοι.
Υπενθυμίζεται ότι το Μάρτιο του 2012 τέσσερις υπάλληλοι της συγκεκριμένης Διεύθυνσης είχαν συλληφθεί επ” αυτοφώρω να χρηματίζονται από υποψήφιους επενδυτές προκειμένου να προωθήσουν μία κοινοτική επιδότηση που εκκρεμούσε από το 2009. Παρότι οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου είχαν κατά καιρούς λάβει αυστηρά μέτρα, απομακρύνοντας προσωπικό από τη συγκεκριμένη υπηρεσία, η πάταξη του κυκλώματος αποδείχτηκε δύσκολη υπόθεση.



ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ