Όταν πριν από λίγες ημέρες οι ελληνικές διωκτικές αρχές εξάρθρωναν ένα διεθνές κύκλωμα παράνομης μετανάστευσης, με την επιχείρηση να έχει την κωδική ονομασία «Riviera», λίγοι ήταν αυτοί που συγκράτησαν το όνομα μιας περιοχής της Ροδόπης όπου συνελήφθη ένα βασικό στέλεχος της εγκληματικής οργάνωσης. Ήταν η κωμόπολη Σάπες…
Του ΦΩΤΗ ΑΝΔΡΕΟΥ
• Με δέλεαρ τη μετάβασή τους ανενόχλητα σε χώρες της Ευρώπης • Χειρουργικό χτύπημα στις Σάπες με σύλληψη βασικού στελέχους της σπείρας • Σε έξι νομούς κατασχέθηκαν το 2020 συνολικά 345 οχήματα, που τα χρησιμοποιούσαν τα κυκλώματα.
Στην κωμόπολη, με τους περίπου 3.000 κατοίκους, κατά την διάρκεια του 2020, έγιναν πολλά που εύκολα θα μπορούσαν να την κατατάξουν σε ένα από τα πιο κομβικά περάσματα διεθνών κυκλωμάτων διακίνησης μεταναστών και ναρκωτικών ουσιών. «Αυτό συμβαίνει λόγω της γεωγραφικής της θέσης, καθώς περνώντας κάποιος από το συγκεκριμένο σημείο πολύ γρήγορα μπορεί να βρεθεί στην Εγνατία οδό και να φτάσει τις περισσότερες φορές στη Θεσσαλονίκη. Από εκεί, όλα είναι πιο εύκολα…», λέει αξιωματικός της Ελληνικής Αστυνομίας που ασχολείται εδώ και χρόνια με την παράνομη μετανάστευση. Ο νεαρός συνελήφθη «ως συνοδηγός οχήματος, ο οποίος συντόνιζε τη μεταφορά τεσσάρων αλλοδαπών από το νομό Έβρου στοn νομό Θεσσαλονίκης», σύμφωνα με τα στοιχεία που είχαν σε βάρος του οι Aρχές.
Τα κυκλώματα προκειμένου να διακινήσουν τους παράνομους μετανάστες χρησιμοποιούν αυτοκίνητα, διαφόρων τύπων και κυβισμού, όπου και στοιβάζουν όσους περισσότερους «πελάτες». Όπως φαίνεται και στον σχετικό πίνακα, σε έξι νομούς κατασχέθηκαν το 2020 συνολικά 345 οχήματα. Ειδικότερα: 290 ΙΧ, 52 φορτηγά, δύο λεωφορεία και ένα ταξί.
Τα κόλπα
Το τελευταίο χρονικό διάστημα, οι σπείρες διακίνησης έχουν προσθέσει νέα κόλπα στο ρεπερτόριό τους όσον αφορά στα αυτοκίνητα. «Χρησιμοποιούν οδηγούς, κυρίως από το Πακιστάν, τους λεγόμενους «αχυράνθρωπους» για να κάνουν τη μεταφορά των παράνομων μεταναστών. Φροντίζουν, όμως, να χρησιμοποιούν οχήματα με ελληνικές πινακίδες κυκλοφορίας για να μην κινούν υποψίες και να αποφεύγουν πιο εύκολα τους τροχονομικούς ελέγχους», λέει αστυνομικός που υπηρετεί στον Έβρο και σχεδόν καθημερινά βλέπει τους νεαρούς οδηγούς.
Το δεύτερο τέχνασμα που χρησιμοποιούν είναι να επιβιβάζουν τους παράνομους μετανάστες σε οχήματα με βουλγάρικες πινακίδες, τα οποία όμως έχουν φροντίσει να είναι απολύτως νόμιμα όσον αφορά στα έγγραφα κυκλοφορίας που πρέπει να φέρουν.
Διακινητές
Το επόμενο στάδιο για κάθε κύκλωμα που θέλει να συνεχίσει τη δράση του είναι η ανεύρεση οδηγών. Τα «χτυπήματα» που έχουν δεχτεί οι διακινητές ναρκωτικών, αλλά κυρίως μεταναστών, είναι πολλά και ισχυρά. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να βρουν οδηγούς για τα αυτοκίνητα που αρκετές φορές είναι μεγάλου κυβισμού και ένα άγγιγμα στο γκάζι αρκεί για να… απογειωθούν. «Γι’ αυτό τον λόγο προχωρούν σε ‘στρατολόγηση’ νεαρών οδηγών τους οποίους εντοπίζουν σε διάφορα hot spot της χώρας και τους χρησιμοποιούν.
Το δέλεαρ γι’ αυτούς είναι να κάνουν τρία με τέσσερα δρομολόγια και στη συνέχεια η σπείρα θα φροντίσει να τους στείλει σε όποια ευρωπαϊκή χώρα επιθυμούν», λέει αξιωματικός της Διεύθυνσης Αλλοδαπών που γνωρίζει από «πρώτο χέρι» την δράση τέτοιων κυκλωμάτων. Από εκείνη τη στιγμή, όμως, ξεκινούν τα προβλήματα. Τις περισσότερες φορές οι συγκεκριμένοι νεαροί δεν έχουν οδηγική εμπειρία με αποτέλεσμα να πρέπει να οδηγήσουν ένα αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού, γεμάτο με επιβάτες και συνήθως με μεγάλη ταχύτητα.
«Δεν είναι λίγες οι φορές που γίνονται καταδιώξεις αυτοκινήτων, πολλές από αυτές στις Σάπες, που μεταφέρουν μετανάστες. Δυστυχώς, η έλλειψη εμπειρίας και η υπερβολική ταχύτητα οδηγούν σε εκτροπή των οχημάτων με ανθρώπινα θύματα», λέει αστυνομικός που υπηρετεί στον Έβρο. Όσο για τον οδηγό; Αν συλληφθεί από την Αστυνομία, για το κύκλωμα είναι απλά ένα αναλώσιμο πρόσωπο και την επόμενη στιγμή αναζητά κάποιον άλλο.
Τα μπλόκα
Τίποτα από όλα αυτά δεν συμβαίνει, βέβαια, όταν εμφανίζονται οι αστυνομικοί της Τροχαίας. «Αν εξαιρεθούν κάποια στοχευμένα μπλόκα που στήνονται ακόμα και σε κατοικημένες περιοχές, καθώς έχουμε συγκεκριμένες πληροφορίες, οι υπόλοιποι τυχαίοι έλεγχοι είμαστε σχεδόν σίγουροι ότι έχουν συμβάλει να ματαιωθεί μια παράνομη διακίνηση μεταναστών. Αυτό συμβαίνει διότι υπάρχουν και περιπτώσεις παραβάσεων στις οποίες το όχημα ακινητοποιείται για κάποιες μέρες και έτσι πάει πίσω ο σχεδιασμός των ‘εγκεφάλων’ του κυκλώματος», λέει αξιωματικός της ελληνικής αστυνομίας, που υπηρετεί σε νομό του Έβρου. Ωστόσο, όπως δείχνουν και τα στοιχεία των διωκτικών αρχών, όσο και αν ακούγεται περίεργο, τους τελευταίους μήνες η κίνηση παράνομων μεταναστών έχει πολλές αυξομειώσεις λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί