Λάρισα: Μια νέα αποκάλυψη για το τραγικό δυστύχημα που οδήγησε στην μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία στη χώρα μας κάνει αποκλειστικά η «ΜΠΑΜ στο ρεπορτάζ».
Αποστολή Λάρισα: Νίκος Νικολετάκης – Αποκλειστικό
Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες, η μοιραία απόφαση του σταθμάρχη να αλλάξει τη γραμμή της επιβατικής αμαξοστοιχίας προκάλεσε βλάβη στο απαρχαιωμένο ηλεκτρονικό σύστημα με το οποίο κατεβαίνουν οι μπάρες ασφαλείας για τα αυτοκίνητα στον κόμβο αμέσως μετά το «κλειδί» 118 Α! Πρόκειται για το σημείο που οδήγησε το τρένο στην πορεία προς τον όλεθρο στα Τέμπη.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να ακινητοποιηθούν τα Ι.Χ. που περίμεναν να περάσουν τη διάβαση. Η αστυνομία ενημέρωσε τον ΟΣΕ και ο υπάλληλος που είναι επιφορτισμένος με το καθήκον να αποκαθιστά αυτές τις βλάβες έφτασε στο σημείο λίγα λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση των δύο τρένων. Για κακή τύχη όλων δεν έγινε άμεσα αντιληπτό τι είχε προκαλέσει τη βλάβη καθώς σε αυτήν την περίπτωση ο τεχνικός θα μπορούσε να ειδοποιήσει κατευθείαν τον μηχανοδηγό του μοιραίου InterCity 62 και να αποφευχθεί η τραγωδία.
Το πρόβλημα προκλήθηκε όταν το τρένο πάτησε τη «νάρκη» όπως την αποκαλούν οι σιδηροδρομικοί που βρίσκεται πριν την προηγούμενη διάβαση.
Όπως μας είπαν κάτοικοι της περιοχής οι βλάβες στο απαρχαιωμένο σύστημα με τις μπάρες ασφαλείας είναι πολύ συνηθισμένες. Μάλιστα το μεσημέρι της ίδιας ημέρας είχαν πάλι μείνει κατεβασμένες και ειδοποιήθηκε η αστυνομία. «Κάθε μέρα έχουμε το ίδιο πρόβλημα. Χτυπάνε τα καμπανάκια μέρα νύχτα. Ιδιαίτερα το μεσημέρι γινόταν χαλασμός μας λέει κάτοικος της περιοχής.
«Ανεβάζουν τις μπάρες κάτοικοι!»
Έκπληξη προκαλεί η αποκάλυψη που μας έκανε η γυναίκα ότι η ίδια αλλά και όλη η γειτονιά έχει μάθει και ανεβάζει μόνη της τις κατεβασμένες μπάρες και κλείνει το ηλεκτρονικό καμπανάκι.
Μια κυρία μάλιστα μας έδειξε τον τρόπο: «Όταν χαλάνε αυτά τα κλείνουμε εμείς. Υπάρχει ένα μηχάνημα που πατάμε έναν μοχλό και ανοίγουν οι μπάρες» μας είπε. Η γυναίκα μας αποκάλυψε ότι ο σύζυγός της μάλιστα δένει με το σύρμα τις μπάρες όταν τις ρίχνουν τα αυτοκίνητα.
«Μέρα νύχτα το ίδιο πράγμα. Δεν μπορούμε να κοιμηθούμε» μας λέει ο κ. Δημήτρης. Ο ίδιος δεν κρύβει την οργή του για τον 59χρονο σταθμάρχη. «Καλύτερα να ήταν χειροκίνητο το κλειδί παρά αυτόματο εφόσον δεν ήξερε να πατήσει τα κουμπιά. Αυτός ο τιποτένιος από αχθοφόρος έγινε σταθμάρχης» μας είπε χαρακτηριστικά.
Η συγκεκριμένη διάβαση είναι ελεγχόμενη ηλεκτρονικά ενώ η αμέσως προηγούμενη έχει φύλακα.
Η μοιραία αλλαγή κατεύθυνσης του τρένου έγινε αντιληπτή και από υπάλληλο σεκιούριτι ο οποίος εργάζεται για λογαριασμό της εταιρίας σιδηροδρόμων αλλά δεν έχει καμία σχέση με το αντικείμενο. «Αν ήταν άνθρωποι που γνώριζαν μερικά πράγματα για τα τρένα θα ενημέρωναν μέσω ασυρμάτου ότι η αμαξοστοιχία κινείται στη γραμμή καθόδου» μας είπε συνταξιούχος του ΟΣΕ με πολλά χρόνια προϋπηρεσίας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΠΟΕΣΥ και Ενώσεις Συντακτών καταδικάζουν τη σύλληψη τριών δημοσιογράφων και ενός εικονολήπτη στην Λάρισα
Τέμπη – Επιθεωρητής ΟΣΕ: «Υπήρχε και δεύτερος σταθμάρχης αλλά δεν ήταν στη θέση του»
«Είχε ειδοποιηθεί»
Όπως είναι ήδη γνωστό ο σταθμάρχης, ο οποίος κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος μετά την απολογία του, ενημερώθηκε από συνάδελφο του 17 λεπτά πριν τη σύγκρουση ότι κατέβαινε εμπορικό τρένο.
Συγκεκριμένα, ο σταθμάρχης του ΟΣΕ Νέων Πόρων, που βρίσκεται αμέσως μετά τον σταθμό της Λάρισας και μερικά χιλιόμετρα το σημείο της τραγωδίας, επικοινώνησε με τον 59χρονο σταθμάρχη Λάρισας ότι η εμπορική αμαξοστοιχία φεύγει από την κάθοδο με κατεύθυνση προς Αθήνα στις 23:04, 17 λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση. Μάλιστα, η συγκεκριμένη επικοινωνία είναι καταγεγραμμένη. Ο σταθμάρχης Νέων Πόρων ήταν από τους πρώτους που κλήθηκαν να καταθέσουν στην αστυνομία.
Βλάβη
Πριν τη μοιραία αλλαγή κατεύθυνσης είχε σημειωθεί βλάβη σε στύλο της ΔΕΗ στο Παλαιοφάρσαλο και έτσι καθοδηγήθηκε η αμαξοστοιχία στη γραμμή καθόδου για την αποφυγή ηλεκτροπληξίας. Επανήλθε στη γραμμή της ανόδου και λίγο μετά τη Λάρισα, στο σημείο 118 Α, καθοδηγήθηκε ξανά στην γραμμή της καθόδου, όπου βρισκόταν η εμπορική αμαξοστοιχία, με αποτέλεσμα να συγκρουστούν. Ο σταθμάρχης, όπως είπε και ο δικηγόρος του αποδέχθηκε την ευθύνη που του αναλογεί. Σύμφωνα με πληροφορίες παραδέχθηκε ότι ξέχασε να γυρίσει το κλειδί με αποτέλεσμα το επιβατικό τρένο να βρεθεί σε τροχιά σύγκρουσης με την εμπορική αμαξοστοιχία.
«Απαξίωση»
Για απαξίωση του Ελληνικού σιδηροδρόμου κάνει λόγο ο Θεόδωρος Λεβέντης συνταξιούχος μηχανοδηγός με πολλά χρόνια εμπειρίας. Οι ευθύνες δεν βαρύνουν μόνο τον 59χρονο σταθμάρχη λέει στην «Μ». «Μέχρι το 2011 που ήταν σε λειτουργία το σύστημα της τηλεδιοίκησης δεν είχαμε ατυχήματα» τόνίζει. Εμείς ως εργαζόμενοι επειδή βλέπαμε το τι πρέπει να γίνει κάναμε τις διαμαρτυρίες μας μέχρι και πρόσφατα.»
Αποτέλεσμα ήταν να υπάρξει θανατηφόρο δυστύχημα όπως στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης όταν από τον εκτροχιασμό του τρένου που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη σκοτώθηκαν τέσσερα άτομα. Δυο μέλη του πληρώματος, ο μηχανοδηγός και ένας επιβάτης) και τραυματίστηκαν δέκα.
«Ο σταθμάρχης είναι ένας παλιός συνάδελφος ο οποίος το 2011 έφυγε, πήγε σε άλλη υπηρεσία γύρισε πίσω, εκπαιδεύτηκε για έξι μήνες ακριβώς και στον μήνα επάνω τον έβαλαν να κάνει κυρία καθήκοντα μόνο του στη βάρδια χωρίς κάποιον παλιότερο να τον επιβλέπει. Αυτά δεν γίνονται» τονίζει ο έμπειρος μηχανοδηγός.
«Το λάθος του συναδέλφου όμως θα είχε αποφευχθεί αν λειτουργούσε το σύστημα κυκλοφορίας όπως κάποια χρόνια πριν» επισημαίνει ο κ. Λεβέντης.
Από την “ΜΠΑΜ στο ρεπορτάζ” που κυκλοφορεί