Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

ΛΑΡΚΟ: Πτώχευση αν δεν πουληθεί ως το 2021

Ένα χρόνο έχει προθεσμία η ΛΑΡΚΟ για να  πουληθεί διαφορετικά θα πτωχεύσει, σύμφωνα με τη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργού Ενέργειας, Κ. Χατζηδάκη, ξεκινώντας άμεσα με τη διαδικασία της υπαγωγής της χρεοκοπημένης κρατικής βιομηχανίας σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης.

Σύμφωνα με το σχέδιο της κυβέρνησης, μέσα στον Μάρτιο εγκαθίσταται ειδικός διαχειριστής, ο οποίος θα αναλάβει άμεσες πρωτοβουλίες για τη μείωση του κόστους, ξεκινώντας από τη μείωση του μισθολογικού κόστους κατά 25% μεσοσταθμικά. Θα ακολουθήσει fast track διαδικασία διαιτησίας για τις διαφορές της ΛΑΡΚΟ με το Δημόσιο σε σχέση με το ιδιοκτησιακό καθεστώς του συγκροτήματος της Λάρυμνας και στη συνέχεια θα ακολουθήσει πλειοδοτικός διαγωνισμός για το σύνολο ή μέρος του ενεργητικού. Θα γίνουν δύο χωριστοί διαγωνισμοί για τα πάγια που ανήκουν στην εταιρεία (εργοστάσιο) και τις παραχωρήσεις του Δημοσίου (ορυχεία). Τα δύο πακέτα, εργοστάσιο Λάρυμνας και ορυχεία, θα πουληθούν την ίδια μέρα προκειμένου να υπάρξει ο ίδιος πλειοδότης που θα αναλάβει την εταιρεία ελεύθερη βαρών. Εφόσον δεν μεταβιβαστεί σε διάστημα ενός έτους το 75% του ενεργητικού σε επενδυτή, τότε θα κατατεθεί αίτημα πτώχευσης.

Χρέη παντού
Το πρόβλημα της ΛΑΡΚΟ δεν είναι σημερινό, ωστόσο τα χρέη που έχουν συσσωρευτεί καθιστούν αδύνατη τη συνέχιση της υφιστάμενης κατάστασης. Είναι χαρακτηριστικό ότι η βιομηχανία έκλεισε τη χρήση του 2018 με αρνητική θέση 308 εκατ. ευρώ, ενώ στην τριετία 2015-2018 έχει γράψει ζημίες 148 εκατ. ευρώ. Χρωστά πάνω από 600 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η μερίδα του λέοντος (351 εκατ.) στη ΔΕΗ. Ουσιαστικά, η συνέχιση της λειτουργίας καθίσταται εφικτή λόγω της συνέχισης της ηλεκτροδότησης της βιομηχανίας, χωρίς η ΛΑΡΚΟ να αποπληρώνει τις οφειλές της στη ΔΕΗ. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο δ.σ. της ΔΕΗ, που αποφασίστηκε την περασμένη Τρίτη να δοθεί μια τελευταία παράταση, υπό τον όρο της πλήρους αποπληρωμής των λογαριασμών ρεύματος, μειοψήφησαν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων της ΔΕΗ που ζήτησαν από τη διοίκηση να τραβήξει την πρίζα στον μεγαλύτερο οφειλέτη της ΔΕΚΟ. Η εταιρεία χρωστά ακόμα 17 εκατ. στο Δημόσιο, 8 εκατ. στον ΕΦΚΑ, 12 εκατ. σε προμηθευτές εσωτερικού, 2,5 εκατ. σε προμηθευτές του εξωτερικού, 5 εκατ. σε εργολάβους και 4 εκατ. σε μεταφορείς. Επιπλέον, υπάρχει σε εκκρεμότητα το πρόστιμο των 135 εκατ. ευρώ για την επιστροφή της παράνομης κρατικής ενίσχυσης που αποφάσισε το ευρωδικαστήριο, καθώς και άλλα 50 εκατ. ευρώ περιβαλλοντικό πρόστιμο που εκκρεμεί να υπογραφεί. Σημειώνεται ότι το μέσο μικτό κόστος μισθοδοσίας για τους 1.082 εργαζομένους ήταν 40.558 ευρώ, ενώ όσοι δουλεύουν πάνω από 20 χρόνια έχουν μέσο όρο 62.500 ευρώ ετησίως. Πάντως, για να καταστεί εφικτή η συνέχιση της λειτουργίας της εταιρείας, αποφασίστηκε να υπάρξει χρηματοδότηση-γέφυρα της τάξης των 35 εκατ. ευρώ.

Ενδιαφέρον
Παρά τα προβλήματα, η εταιρεία εκτιμάται ότι, εάν απαλλαγεί από τα σημερινά βαρίδια, μπορεί να καταστεί βιώσιμη και να προσελκύσει επενδυτικό ενδιαφέρον. Σε αυτό βοηθά η θετική συγκυρία και η εκτιμώμενη αύξηση της ζήτησης για νικέλιο και κοβάλτιο. Στο παρελθόν, στις προηγούμενες απόπειρες ιδιωτικοποίησης είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον τόσο από ελληνικούς βιομηχανικούς ομίλους, όπως η Mytilineos και η Βιοχάλκο, όσο και από διεθνείς, όπως η Glencore, η Cunico αλλά και ρωσικών συμφερόντων εταιρείες. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον προηγούμενο διαγωνισμό που δεν ολοκληρώθηκε, το 2009, είχαν εμφανιστεί 9 εταιρείες. Ωστόσο, καθώς τα δεδομένα έχουν αλλάξει και οι ανάγκες για επενδύσεις εκσυγχρονισμού έχουν αυξηθεί, είναι ερωτηματικό εάν τελικώς θα εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον.

Πηγή: Capital.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ