Η πολυσυζητημένη όπερα δωματίου «Στρέλλα», η οποία έχει βασιστεί στην ομώνυμη ταινία του Πάνου Κούτρα, μια ταινία εμβληματική για την ορατότητα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας στην Ελλάδα, επέστρεψε στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με πρωταγωνίστρια την τρανς καλλιτέχνιδα Λέττα Κάππα.
Του ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ
Η τρανς καλλιτέχνις Λέττα Κάππα μιλά στην «Μ» για τη ζωή της, τα σχέδιά της αλλά και την πολυσυζητημένη όπερα δωματίου «Στρέλλα» στην οποία πρωταγωνιστεί
Η ταλαντούχα καλλιτέχνις μιλάει στην «Μ» για την επιτυχημένη όπερα, την τρανς κοινότητα αλλά και τη συνεργασία της με την Ελένη Φουρέιρα όταν και οι δύο ξεκινούσαν την καριέρα τους στο τραγούδι.
Πώς προέκυψε η συμμετοχή σου στη «Στρέλλα»;
Μου έστειλε μήνυμα μια φίλη μου, που έλεγε: «Λεττάκι, δεν κοιτάζεις στο Google την ακρόαση που έχουν για διεμφυλικές γυναίκες από όλα τα είδη των τραγουδιών;». Στην αρχή την κορόιδεψα, της είπα: «Τι δουλειά έχω εγώ με τη Λυρική;». Μετά είδα ότι έψαχναν όχι συγκεκριμένες τραγουδίστριες. Επειδή έχω σχέση με το τραγούδι, το επικοινώνησα με τις δασκάλες μου και μου είπαν να πάω για την εμπειρία. Πήγα και έγινε αυτό που έγινε.
Τι θεωρείς ότι σημαίνει η συμμετοχή σου στη Λυρική Σκηνή για την τρανς κοινότητα;
Δεν πιστεύω ότι θα γίνει κάποιο μεγάλο βήμα ξαφνικά την επόμενη ημέρα. Δεν είμαστε τέτοια χώρα. Αλλά νομίζω ότι βάζοντας ο καθένας το λιθαράκι του, είτε τώρα εγώ στη Λυρική είτε κάποιοι στο θέατρο είτε κάποιοι σε κάποιους άλλους τομείς, κάτι γίνεται. Αν και ακόμη δεν είμαστε έτοιμοι ως λαός. Το άσχημο αυτό φαινόμενο θα εξαφανιστεί στο πέρας των ετών με τις γενιές, όχι με εμάς.
Η παράσταση ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά. Είσαι λιγότερο αγχωμένη;
Σαφέστατα είμαι λιγότερο αγχωμένη, αλλά επειδή φέτος ανέλαβα όλο τον ρόλο της Στρέλλας, γιατί υπήρχε ο χρόνος, μπήκα στη διαδικασία προβών από τον Μάιο, καθώς υπάρχει περισσότερος όγκος δουλειάς.
Έχεις κοινά στοιχεία με τη Στρέλλα;
Ναι. Μαζεύω πράγματα που βρίσκω στον δρόμο. Μπορεί να βρω μια παλιά πολυθρόνα και να τη μεταποιήσω.
Έχεις έρθει αντιμέτωπη με ρατσιστικές διαθέσεις στον δρόμο;
Όχι.
Πότε διαπίστωσες ότι υπάρχει η έντονα η γυναικεία φύση μέσα σου;
Το 2013 έχοντας μια φίλη που είχε ξεκινήσει να κάνει φυλομετάβαση, ξεκίνησα να βγαίνω μαζί της και να ντύνομαι και εγώ μαζί με εκείνη. Αυτό ξεκίνησε την περίοδο των Αποκριών, αλλά συνεχίστηκε γιατί ένιωθα ωραία. Βέβαια, τη γυναικεία πλευρά μου την έχω ανακαλύψει από τότε που κατάλαβα τη σεξουαλικότητά μου, από πολύ μικρό παιδί. Απλώς δεν την είχα εκφράσει με αυτόν τον τρόπο.
Ήταν εύκολο τότε για ένα παιδί να ζει ως γκέι άτομο;
Όχι. Ήσουν λίγο δακτυλοδεικτούμενος. Σε κοίταζαν σαν να ήσουν άρρωστος. Τώρα αν κάποιος πάει να κράξει ένα διαφορετικό άτομο, θα τον κράξει το πανελλήνιο.
Αυτό το κύμα συμπαράστασης προς τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα μήπως είναι λίγο προσποιητό, γιατί «πρέπει» λόγω της εποχής στην οποία ζούμε;
Ναι, ισχύει αυτό που λες. Είναι κάποια μυαλά που δεν πρόκειται να ξεκολλήσουν ποτέ, γιατί έτσι έχουν μάθει και δεν γίνεται να αλλάξει αυτό. Επειδή ζούμε στο 2023 κι έχουν αλλάξει τα πράγματα, αυτά τα άτομα που τότε έκαναν πάρτι και αισθάνονταν καλύτεροι, τώρα απλώς «το καταπίνουν» όλο αυτό. Δεν νομίζω ότι άλλαξαν τα μυαλά τους.
Η ηρωίδα της Στρέλλας είναι η Μαρία Κάλλας. Οι δικές σου ηρωίδες ποιες είναι;
Ο πρώτος δίσκος που έπιασα στα χέρια μου σε ηλικία 3 ετών ήταν της Ραφαέλα Καρά και χάλασα το πικάπ από το βάλε – βγάλε τη Ραφαέλα Καρά. Αλλά η ηρωίδα μου, που την ακούω και με εκφράζει, είναι η Χάρις Αλεξίου.
Πολλοί έχουν ταυτίσει απόλυτα την τρανς κοινότητα με τη σεξεργασία, δηλαδή θεωρούν ότι αφού κάποιος είναι τρανς σίγουρα εργάζεται στο σεξ. Όχι ότι αυτό είναι κακό βέβαια όταν συμβαίνει.
Εγώ δεν κάνω σεξεργασία, αλλά είναι κρίμα που πολλοί το πιστεύουν αυτό. Πολλές τρανς γυναίκες αναγκάζονται να κάνουν σεξεργασία, οπότε ο άλλος το έχει δεδομένο ότι όλες οι τρανς είμαστε σεξεργάτριες. Βέβαια, έχω αρχίσει να γνωρίζω κι άλλα τρανς άτομα που δεν κάνουν σεξεργασία. Αυτό είναι ένα φως, γιατί μπορούν να δουλέψουν σε μια άλλη δουλειά χωρίς να αναγκάζονται να είναι σεξεργάτριες χωρίς να το επιθυμούν.
Στην αρχή μού ανέφερες ότι έχεις σχέση με το τραγούδι. Πες μου για τις συνεργασίες σου σε αυτό.
Το 2001 γράφτηκα στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών και έκανα μαθήματα φωνητικής. Έφαγα πολλές πόρτες, αλλά δεν το έβαλα κάτω. Κάποια στιγμή πήγα για ακρόαση σε ένα μεγάλο μαγαζί στην εθνική. Περίμεναν 100 αγόρια και 100 κορίτσια. Εγώ περίμενα στην τελευταία σειρά. Λέω ένα τραγούδι και λέω «και καληνύχτα κιόλας», γιατί δεν περίμενα ότι θα με πάρουν. Με πήραν τέλος πάντων και εκεί ξεκίνησα. Τραγούδαγαν τότε ο Βασίλης Τερλέγκας, ο Αλέκος Ζαζόπουλος και η Άντζελα Βάγια. Από εκείνη τη δουλειά και για 7 χρόνια δεν έμεινα εκτός σεζόν.
Έχεις συνεργαστεί με την Ελένη Φουρέιρα στο ξεκίνημα της καριέρας της. Πώς ήταν;
Με τη Φουρέιρα δουλέψαμε πολύ λίγο, σε ένα μαγαζί στην Πειραιώς. Εγώ με την Ελένη Φουρέιρα και τη Μαρία Μακρή ανοίγαμε πρόγραμμα. Χάρηκα πάρα πολύ όταν την είδα μετά από χρόνια να ανεβαίνει και να κάνει αυτό που έκανε, γιατί της το είχα πει τότε: «Αν εσύ δεν κάνεις καριέρα, θα πρέπει να είσαι πολύ χαζή, γιατί έχεις όλο το πακέτο».
* Η «Στρέλλα» παρουσιάζεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρική Σκηνής, στο ΚΠΙΣΝ, μέχρι και τις 4 Νοεμβρίου.