Ιδανικό καλοκαίρι σημαίνει άραγμα σε μια ξαπλώστρα με καφέ ή ποτό εκεί που σκάει το κύμα. Κι όμως, για τους περισσότερους η εργασία δεν σταματάει κι έτσι οι θερινοί μήνες τούς βρίσκουν στον δρόμο ή στο γραφείο να προσμένουν με ανυπομονησία την καλοκαιρινή άδεια.
Του ΣΤΑΘΗ ΜΠΑΛΤΑ
Οι ψηφιακοί νομάδες, το νέο ελκυστικό είδος τουρισμού που λανσάρει η χώρα μας. Συγγραφείς, σχεδιαστές, ζωγράφοι και δημιουργοί ψηφιακού περιεχομένου εγκαινίασαν πρώτοι αυτήν τη μέθοδο. Επιχειρήσεις κυρίως marketing είναι αυτές που πληρώνουν τα έξοδα διαμονής των στελεχών τα οποία εκπαιδεύουν
Το τελευταίο διάστημα, βέβαια, αυτός ο κανόνας αρχίζει και «σπάει», καθώς μια νέα γενιά εργαζομένων φέρνει τα πάνω – κάτω στην έννοια της εργασίας. Πρόκειται για τους ψηφιακούς νομάδες.
Από απόσταση
Μια έννοια που πολλοί σίγουρα έχουν ακούσει ή διαβάσει μέσα στο 2021. Ψηφιακοί νομάδες ονομάζονται όσοι μπορούν να εργάζονται από απόσταση, από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Μπορεί να είναι υπάλληλοι κάποιας εταιρείας ή αυτοαπασχολούμενοι. Σύμφωνα με έρευνα, περίπου 5.000.000 άνθρωποι σήμερα εντάσσονται σε αυτήν την κατηγορία. Οι πρώτοι που έγιναν ψηφιακοί νομάδες ήταν οι άνθρωποι των τεχνών. Συγγραφείς, σχεδιαστές, ζωγράφοι και δημιουργοί ψηφιακού περιεχομένου έκαναν πρώτοι απ’ όλους το «άλμα» τού να δουλέψουν σε άλλη χώρα από απόσταση. Μετά την τολμηρή, αλλά επιτυχημένη αρχή, ολοένα και περισσότεροι επαγγελματίες -κυρίως από τον χώρο της πληροφορικής και του μάρκετινγκ- συρρέουν μαζικά στο εξωτερικό για να μετατρέψουν την εργασία τους σε μια απολαυστική εμπειρία.
Στην παραλία
«Το να είσαι ψηφιακός νομάς σού δίνει τη δυνατότητα να κάθεσαι στο μπαλκόνι σου κι ενώ τηλεργάζεσαι να αγναντεύεις τη θάλασσα» εξηγεί στην «Μπαμ στο Ρεπορτάζ» η Χριστίνα Τετράδη, αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος Ξενοδόχων Ζακύνθου. Και δύσκολα υπάρχει ιδανικότερο μέρος για να ζήσει κάποιος εργαζόμενος αυτήν την εμπειρία από τη χώρα μας, θα συμπληρώναμε εμείς.
Η κυρία Τετράδη επισημαίνει ότι η Ελλάδα κοιτάει ολοένα και πιο «ζεστά» τη συγκεκριμένη κατηγορία τουριστών. «Ήδη από την αρχή του 2021 έχει ψηφιστεί νόμος για ευνοϊκές ρυθμίσεις και φοροαπαλλαγές για τους ψηφιακούς νομάδες που θα επιλέξουν ως προορισμό τη χώρα μας μέσα στο έτος. Με αυτόν τον τρόπο, μεταξύ άλλων, η Ελλάδα προσπαθεί να προσελκύσει αυτούς τους ανθρώπους να έρθουν να δουλέψουν εδώ».
Στελέχη του τουριστικού κλάδου επισημαίνουν στην «Μ» ότι η Ελλάδα πληροί όλες τις προϋποθέσεις για να προσελκύσει χιλιάδες ψηφιακούς νομάδες τόσο στην Αττική όσο και στα νησιά.
Τα στέκια
Η ελληνική τουριστική βιομηχανία καλείται να προσαρμοστεί στα «θέλω» ενός εργαζομένου που έρχεται να τηλεργαστεί από τη χώρα μας. Πρόκειται για ανθρώπους με μεσαία και υψηλά εισοδήματα, οι οποίοι ενδιαφέρονται να μισθώσουν ένα ακίνητο από το οποίο να μπορούν να δουλεύουν από απόσταση.
«Υπάρχουν δύο επιλογές, προς το παρόν, για τους ψηφιακούς νομάδες που έρχονται στην Αθήνα. Μπορούν να διαλέξουν το οικονομικό πακέτο αν δεν έχουν ή δεν θέλουν να διαθέσουν τόσο μεγάλο μπάτζετ αποκλειστικά για τη διαμονή τους, το οποίο αφορά το διάστημα των τριών μηνών, με δυνατότητα επέκτασης της μίσθωσης, αν φυσικά το επιλέξουν. Η τιμή είναι γύρω στα 50 ευρώ τη βραδιά και αφορά σπίτια στο κέντρο της Αθήνας. Από την άλλη, υπάρχει και η επιλογή της Αθηναϊκής Ριβιέρας για όσους διαθέτουν υψηλότερο μπάτζετ. Το πακέτο περιλαμβάνει τη μίσθωση μικρής βίλας στη Γλυφάδα ή στο Σούνιο, για παράδειγμα, για διάστημα από τρεις έως έξι μήνες και τιμή γύρω στα 3.000 ευρώ τον μήνα» εξηγεί στην «Μ» ο κ. Νάσος Γαβαλάς, επικεφαλής της Mint, εταιρείας διαχείρισης ακινήτων μέσω πλατφορμών βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Όπως επισημαίνει ο κ. Γαβαλάς, την ιδιαίτερη αυτή κατηγορία τουριστών απαρτίζουν άνθρωποι που είναι εξοικειωμένοι με το να εργάζονται από τρίτη χώρα, καθώς μέχρι πρόσφατα διέμεναν σε άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, όπως η Ισπανία η οποία είναι μια ανεπτυγμένη αγορά για τον επαγγελματικό τουρισμό. Πλέον όμως και η Ελλάδα αρχίζει και εντάσσεται σταδιακά στους κορυφαίους προορισμούς για τους ψηφιακούς νομάδες, καθώς είναι πιο προσιτή από οικονομικής πλευράς, ιδίως αν υπολογιστούν οι παροχές που προσφέρουν τα ακίνητα σε σχέση με το κόστος τους.
∆ημοφιλής προορισμός για τους ανθρώπους που έρχονται να τηλεργαστούν είναι και η Κρήτη. Στο «νησί του ∆ία» υπάρχουν δύο αεροδρόμια και δυνατότητα για δραστηριότητες όπως η πεζοπορία ή το σέρφινγκ, κάτι που είναι σημαντικό για όσους θέλουν να συνδυάσουν τη δουλειά με τη ζωή τους σε ένα καινούργιο μέρος.
Τα σπίτια
«Το βασικό που μας ζητούν όλοι είναι γρήγορη σύνδεση στο Ίντερνετ, καθώς είναι απαραίτητη για τη δουλειά τους. Από εκεί και πέρα, όσοι επιλέγουν να μείνουν στην Αττική Ριβιέρα νοικιάζουν μικρές βίλες, χωρητικότητας έξι μέχρι οκτώ ατόμων, που τους παρέχουν όλα όσα χρειάζονται. Οπότε όταν βγουν από τα σπίτια τους είναι είτε για να ψωνίσουν είτε για να απολαύσουν τον ήλιο και τη θάλασσα» αναφέρει ο κ. Γαβαλάς.
Την αξιοποίηση αυτών των παροχών για τους υπαλλήλους τους φαίνεται να αξιοποιούν ολοένα και περισσότερες εταιρείες. Επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται και για την κατάρτιση των στελεχών τους. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, οι επιχειρήσεις (κυρίως marketing ή πληροφορικής) είναι αυτές που πληρώνουν τα έξοδα διαμονής των στελεχών που εκπαιδεύουν.
Νομάδες
Από την έρευνα της «Μ» προκύπτει ότι οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που έρχονται στην Ελλάδα για μια διαφορετική εργασιακή εμπειρία κάτω από τον ήλιο και δίπλα στη θάλασσα προέρχονται από τον ευρωπαϊκό Βορρά, κυρίως από τη Μεγάλη Βρετανία, με χώρες όπως η Ισλανδία και η Σουηδία να ακολουθούν. ∆εν είναι αμελητέα, παρ’ όλα αυτά, η αγορά του ευρωπαϊκού Νότου, καθώς ήδη ψηφιακοί νομάδες αλλά και ντόπιοι που εργάζονταν μέχρι πρότινος στην Ισπανία εξετάζουν σοβαρά την επιλογή της Ελλάδας. Από την άλλη, δεν έχουν παρατηρηθεί μέχρι στιγμής αφίξεις από τις ΗΠΑ, αλλά αυτό δεν είναι κάτι που δημιουργεί ανησυχία, καθώς υπάρχει αισιοδοξία ότι όταν έρθει η ώρα θα ανοίξει για τα καλά η «κάνουλα» των εισροών ψηφιακών νομάδων από την απέναντι μεριά του Ατλαντικού.
Στοίχημα
Η χώρα μας, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, σχεδιάζει να εφαρμόσει τη χρήση ψηφιακής βίζας που θα επιτρέπει στους εργαζόμενους τρίτων χωρών να τηλεργαστούν από τη χώρα μας. Η σχετική νομοθετική ρύθμιση προωθείται από το υπουργείο Εξωτερικών σε συνεργασία με το υπουργείο Μετανάστευσης. Η εν λόγω πρωτοβουλία ανοίγει τον δρόμο για την έκδοση ειδικών αδειών διαμονής για τους λεγόμενους ψηφιακούς νομάδες. Ένα από τα μεγάλα στοιχήματα της χώρας μας είναι η βελτίωση των υποδομών, κάτι που αναμφίβολα θεωρείται προαπαιτούμενο για την προσέλκυσή τους.
«Η Ελλάδα έχει τεράστιο πρόβλημα με τις υποδομές της. Η σύνδεση στο ∆ιαδίκτυο είναι απογοητευτικά αργή και η διαδικασία για απόκτηση ΑΜΚΑ είναι εκνευριστική. Η γραφειοκρατία σε κουράζει και σε αποπροσανατολίζει, ενώ το στήσιμο μιας επιχείρησής σου… βγάζει το λάδι» αναφέρει στην «Μ» η Μπίρτζιτ, η οποία εδώ και έξι μήνες εργάζεται από την Καλαμάτα. «Αν η Ελλάδα σκοπεύει να προσελκύσει ψηφιακούς νομάδες, έχει ακόμα μεγάλη απόσταση να διανύσει» συμπληρώνει.
Off season
Ακόμα ένα στοίχημα στο οποίο η χώρα μας καλείται να πάει… ταμείο είναι η αξιοποίηση της χειμερινής περιόδου, προσελκύοντας ψηφιακούς νομάδες εκτός της θερινής περιόδου. «Τόσο η Αθήνα όσο και η ηπειρωτική Ελλάδα έχουν πολλά να αποκομίσουν από τον επαγγελματικό τουρισμό τους χειμερινούς μήνες. Το ίδιο και η Ζάκυνθος και, φυσικά, τα υπόλοιπα νησιά, που έχουν τη δυνατότητα να προσελκύσουν ψηφιακούς νομάδες και τους μήνες Απρίλιο με Ιούνιο» επισήμανε η Χριστίνα Τετράδη, πρόεδρος Ξενοδόχων Ζακύνθου.
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί