Μια νέα έρευνα Αμερικανών ψυχολόγων υποστηρίζει ότι η κρίση αποτελεί κατά κάποιο τρόπο ένα είδος «φάρμακου» κατά του ναρκισσισμού της εφηβείας. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν σε συνθήκες οικονομικής κρίσης και ύφεσης, είναι πιθανότερο, όταν μεγαλώσουν να γίνουν λιγότερο εγωκεντρικοί ενήλικοι συγκριτικά με με τους συνομηλίκους τους, που γνώρισαν ένα ανέμελο και εύκολο ξεκίνημα στη ζωή τους.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής την ψυχολόγο Έμιλι Μπιάνκι του Πανεπιστημίου Έμορι της Ατλάντα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό ψυχολογίας «Psychological Science», σύμφωνα με τη βρετανική «Ντέιλι Μέιλ», αξιολόγησαν (μετα-ανάλυση) τα ευρήματα τριών προηγούμενων ερευνών που συνολικά αφορούσαν περίπου 35.000 ανθρώπους, οι οποίοι γεννήθηκαν μεταξύ 1930 και 1994.
Το βασικό «μήνυμα» είναι ότι όσοι νέοι ενηλικιώθηκαν στη διάρκεια κάποιας οικονομικής κρίσης, περιστρέφονται συνήθως λιγότερο γύρω από τον εαυτό τους. Το επίπεδο της ανεργίας σε μια χώρα, κατά την εφηβεία, αφήνει το δικό του «αποτύπωμα» στην προσωπικότητα κάποιου μετά την ενηλικίωσή του. Αυτή η επίδραση έχει και τη θετική όψη της από ψυχολογική πλευρά, καθώς οι νέοι αυτοί παύουν να νιώθουν μοναδικοί και ξεχωριστοί. Αντίθετα, όσοι μεγαλώνοντας συνήθισαν στην ιδέα ότι τα πράγματα είναι πάντα εύκολα, έγιναν πιο ναρκισσιστικοί.
Σε δηλώσεις της η Μπιάνκι ανέφερε ότι: «Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι οι οικονομικές συνθήκες κατά την περίοδο που διαμορφώνεται η προσωπικότητα κάποιου, δεν επηρεάζουν μόνο πώς οι άνθρωποι σκέφτονται για την οικονομία και την πολιτική, αλλά επίσης πώς σκέφτονται για τον εαυτό τους, καθώς και τη σημασία που αποδίδουν στους άλλους». «Η κατάσταση της οικονομίας έχει πιθανώς την πιο σοβαρή επίπτωση στους νέους. Σε μια κρίση, είναι οι τελευταίοι που προσλαμβάνονται και οι πρώτοι που απολύονται. Αυτή η εμπειρία ασκεί καθοριστική επίδραση πάνω τους» πρόσθεσε.