Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

Μαρτυρία σοκ απο επιβάτη του Norman Atlantic

Της Σοφίας Καραγεωργού

«Καταλάβαμε ότι κάτι δεν πάει καλά από την μυρωδιά καμένου που μας ξύπνησε ενώ βρισκόμασταν στην καμπίνα. Δεν μας είχε ενημερώσει κανείς από το πλήρωμα. Οι νεκροί θα είναι πολλοί και θα είναι Έλληνες φορτηγατζήδες» είπε οργισμένος, ένας εκ των διασωθέντων επιβατών του Norman Atlantic μιλώντας στο ereportaz.gr για τις στιγμές τρόμου που έζησε ο ίδιος και η γυναίκα του.

Με την κατάσταση να παραμένει χαώδης, σχετικά με τους διασωθέντες, τους νεκρούς και το συνολικό αριθμό των επιβατών του Norman Atlantic, όσο περνούν οι ώρες οι μαρτυρίες των ανθρώπων που κατάφεραν να βγουν ζωντανοί από την κόλαση, σοκάρουν.

Ο κ. Γιάννης Βασσάλος, ο οποίος ήταν μηχανικός του πλοίου και βρισκόταν στο Norman Atlantic με τη σύζυγό του, είναι πλέον στο Μπρίντεζι, περιμένοντας να συγκεντρωθούν και άλλοι Έλληνες διασωθέντες ώστε να επιστρέψουν αύριο στην Αθήνα.

«Αντιληφθήκαμε τη φωτιά από μυρωδιές και αντιληφθήκαμε την κατάσταση ακούγοντας τον καπετάνιο να καλεί το πλήρωμα να πάρει τις θέσεις του. Όμως ήταν ήδη πολύ αργά», εξηγεί.

«Μέσα σε 20 λεπτά, μέσα σε μια τρελή ανοργανωσιά που κανένας δεν ήταν στη θέση του να δώσει σωσίβια, να ηρεμίσει τον κόσμο, να τους οδηγήσει προς τις βάρκες κλπ, η μία μεριά του πλοίου που ήταν τα σωστικά είχε καεί σχεδόν ολοσχερώς. Από την άλλη μεριά είχαν πάει γύρω στα 400 -500 άτομα, για να προσπαθήσουν σε ένα πανικό, χωρίς να βρίσκεται το προσωπικό εκεί, να βγάλουν βάρκες, να κάνουν κάτι. Και ξαφνικά αρχίζει να καίγεται το πάτωμα, να παίρνει φωτιά. Έτσι ξεκίνησε ο εφιάλτης…», περιγράφει.

Ο ίδιος έμεινε από εκείνη την ώρα στο πλοίο και μέχρι τη στιγμή που απομακρύνθηκε με ελικόπτερο, 34 ώρες. Λίγο λιγότερες ώρες, 28 με 30, έμεινε η σύζυγός του. Κατά τη διάρκεια αυτών και οι δύο, προσπάθησαν να βοηθήσουν με όποιο τρόπο μπορούσαν τους συνανθρώπους τους, διατηρώντας την ψυχραιμία τους.

norman-atlantic-fire

«Νιώσαμε τι σημαίνει απόλυτη καταστροφή, νιώσαμε τι σημαίνει άνθρωπος με τα καλά του και τα κακά του. Βιώσαμε τον άνθρωπο στο μεγαλείο του, στην καλή του και στην κακή του στιγμή. Ανθρώπους που να θέλουν να βοηθήσουν, που να έρχονται κοντά, που να δείχνουν δείγματα της καλοσύνης τους, και ανθρώπους που να γίνονται γουρούνια, και να τσαλαπατούν ο ένας τον άλλο».

Ξαναζώντας τα τελευταία 24ωρα μέσα από την αφήγησή του, ο κ. Βασσάλος κάνει λόγο για «οργή», μια οργή η οποία ξεχειλίζει και προέρχεται από το ότι «το χρήμα κάνει κουμάντο στον κόσμο»: «Οι ναυτιλιακές κάνουν ό,τι θέλουν. Το πλοίο αυτό ήταν ένα ‘’ακατάλληλο εργαλείο’’ δεν έκανε για τη μεταφορά κόσμου. Πήραν ένα φορτηγό πλοίο που πρέπει να πάρει φορτηγά, και μετέφεραν κόσμο».

Παράλληλα, κάνει αναφορά στον έλεγχο που φέρεται να έγινε στο καράβι πριν από δύο εβδομάδες, και στον οποίο εντοπίστηκαν προβλήματα και ελλείψεις στα σωστικά και πυροσβεστικά συστήματα: «Εάν είχε περάσει αυτό το καράβι από έλεγχο πριν από δύο εβδομάδες, σε σωστικά και πυροσβεστικά συστήματα, και δεν πέρασε, δηλαδή δεν πήρε certification, και είχε χρόνο δύο εβδομάδες για να οργανώσει αυτά, και τελικά κάηκε, τότε πρέπει να κρεμαστεί πολύς κόσμος από το κατάρτι», λέει και προσθέτει πως «Αν υπάρχει άνθρωπος που έδωσε σε αυτό το πλοίο άδεια να ταξιδέψει, ενώ είχε προβλήματα στα σωστικά του μέσα και στα πυροσβεστικά του, και να του έδωσαν δικαίωμα να συνεχίσει να ταξιδεύει, τότε έχουμε μεγάλο πρόβλημα».

normanatlantic1

Ο κ. Βασσάλος εικάζει πως οι νεκροί θα είναι πολλοί περισσότεροι από αυτούς που έχουν γίνει γνωστοί μέχρι τώρα, και μάλιστα Έλληνες οδηγοί φορτηγών.

Μιλώντας με σκληρή γλώσσα για τις μεταφορικές εταιρίες και τις συμφωνίες που κάνουν με τις ναυτιλιακές, σχολιάζει ότι «έχουν αποφασίσει ότι οι οδηγοί δεν είναι άνθρωποι» και εξηγεί ότι «Οι οδηγοί αναγκάζονται να κοιμούνται σε καμπίνες σε τετράδες, μέσα σε 7 τετραγωνικά. Αρκετοί από αυτούς είναι περήφανοι και δε θέλουν να κοιμηθούν με 4 άγνωστους, και πάνε και κοιμούνται στο αυτοκίνητό τους. Θα καταλάβετε τις επόμενες ημέρες ότι από τους αγνοούμενους θα είναι πάρα πολλοί Έλληνες φορτηγατζήδες».

«Οι νεκροί θα είναι πολλοί. Και θα είναι πάρα πολλοί οδηγοί. Θα τους δηλώσουν αγνοούμενους. Αλλά εγώ σας λέω πως δεν είναι αγνοούμενοι. Είναι οι οδηγοί που δε θα βρεθούν ποτέ γιατί θα έχουν καεί μέσα στο γκαράζ. Τρισήμιση ώρα το πρωί κατέβαιναν προς το γκαράζ οδηγοί για να πάνε να κοιμηθούν στα αυτοκίνητά τους. Οι οποίοι δεν βγήκαν ποτέ από αυτό το γκαράζ. Η εταιρία θα πει ότι δεν φταίμε, τους απαγορεύουμε να πάνε στο γκαράζ. Ναι, αλλά τους αναγκάζετε να κοιμηθούν 4-4…», συνεχίζει.

Μιλώντας για το προσωπικό του πλοίου και τις προσπάθειες που έκανε τις δύσκολες ώρες, κάνει λόγο για «αλαλούμ» και «Βαβυλωνία», εξηγώντας πως η ομάδα του προσωπικού απαρτιζόταν κατά κύριο λόγο από Ιταλούς και μερικούς Έλληνες, οι οποίοι «δεν είχαν το χρόνο ούτε να γίνουν ομάδα, ούτε να εκπαιδευτούν μαζί, ούτε μπορούσε να συνεννοηθούν! Αυτό το αλαλούμ, αυτή η Βαβυλωνία εξελίχθηκε σε μία καταστροφή».

Σε ό,τι αφορά στα όσα έχουν ακουστεί τις τελευταίες ώρες σχετικά με τις κινήσεις της ιταλικής και της ελληνικής πλευράς στο θέμα της διάσωσης αναφέρει πως: «Το μόνο που μπορούμε να προσάψουμε στους Ιταλούς ήταν ότι καθυστέρησαν πολύ και ήταν χαλαροί. Όταν πήραν σοβαρά τα πράγματα, άρχισαν να λειτουργούν σοβαρά».

Ωστόσο, επισημαίνει πως η ελληνική πλευρά θα μπορούσε να είχε πράξει πολύ διαφορετικά: «Εγώ στις 5:30 το πρωί, βλέποντας την πραγματικότητα: 10 μποφόρ, 12 μέτρα κύματα, αέρας ανυπέρβλητος, μια φωτιά που καίει και ένας αέρας κατάλληλος για να για να κάψει το πλοίο εξ ολοκλήρου, γιατί φυσάει στην ίδια κατεύθυνση.

241

Για να γλιτώσει ο κόσμος από τη θάλασσα ας το ξεχάσουμε, άρα μόνο από αέρος. Έπρεπε όλα τα ελικόπτερα που ήταν διαθέσιμα να έρθουν. ‘Έλληνες, Τούρκοι, Αλβανοί, όποιος μπορεί να τρέξει γιατί έχουμε 500 άτομα που καίγονται. Αντί αυτού όμως, αφήσαν την Ιταλία να οργανώσει την κατάσταση. Και τελικά τα πρώτα ελικόπτερα ήρθαν στις 12. Πέντε με 12 το καράβι ήταν αβοήθητο».

Σε ό,τι αφορά στις εξελίξεις του θέματος, αυτό που θεωρείται βέβαιο, σύμφωνα με την ιταλική ακτοφυλακή, είναι πως οι νεκροί μέχρι στιγμής έχουν φτάσει τους 11.

Άγνωστος παραμένει ο αριθμός των λαθρομεταναστών που βρίσκονταν στο πλοίο, με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες να δίνουν νέες διαστάσεις στο θέμα, κάνοντας λόγο για κύκλωμα παράνομης μετανάστευσης.

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ