Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024

Οι μαθητές λυκείου «κάνουν τη Διαφορά», ενάντια στη Διαφθορά

Της Ελένης Τσιάβο

Με κεντρικό σύνθημα: «Κάνε τη Διαφορά», δύο δραστήριοι μαθητές της πρώτης Λυκείου, ο Γιώργος Παλιούρας και η Αναστασία Μπισκέμη, ξεχώρισαν για την καινοτόμα ιδέα τους στον αγώνα για την καταπολέμηση της Διαφθοράς και την Ακεραιότητα στον Δημόσιο Τομέα, λαμβάνοντας το δεύτερο βραβείο Hackathon, στον διαγωνισμό που διοργάνωσαν από κοινού, ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), η Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς , το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και το Ελεύθερο Λογισμικό Ανοιχτού Κώδικα .

Πιο αναλυτικά, οι δύο έφηβοι αν και σε πολύ νεαρή ηλικία δημιούργησαν παρέα με τη στήριξη αλλά και την καθοδήγηση της καθηγήτριας τους μια έξυπνη εφαρμογή η οποία περιλαμβάνει ένα εκπαιδευτικό εργαλείο για μαθητές, ώστε να γίνονται πιο εύκολα αντιληπτά μέσω animation χαρακτήρων, η έννοια καθώς και οι επιπτώσεις που προκαλεί η διαφθορά.  Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος μάλιστα της εφαρμογής, αναδεικνύονται συμπεριφορές και πράξεις επαγγελματιών, φορέων, υπηρεσιών που επιλέγουν να «παίζουν τίμια».Αξίζει να σημειωθεί ότι το εν λόγω εργαλείο διαφέρει διότι δεν έχει καταγγελτικό χαρακτήρα αλλά λειτουργεί ώστε να προβάλλει ως παράδειγμα  πράξεις αντιδιαφθοράς και διαφάνειας τονίζοντας τα θετικά στοιχεία.

Το e reportaz συνάντησε την καθηγήτρια τους, κυρία Δασκολιά Ματούλα μαζί με τον Γιώργο και τη Μαρία κατά τη διάρκεια του διήμερου Φόρουμ της ΓΕ.Γ.ΚΑ.Δ τον Ιούλιο, με θέμα «Ενισχύοντας την ακεραιότητα στον δημόσιο τομέα».

Ας δούμε τι δήλωσαν για την εμπειρία τους στο Hackathon:

Δασκολιά Ματούλα, καθηγήτρια- φιλόλογος:

«Πιστεύω ότι ένα σχολείο πρέπει να μαθαίνει στα παιδιά τη ζωή, να τα προετοιμάζει γι αυτή. Και το θέμα της καταπολέμησης της διαφθοράς είναι κάτι που το θεωρώ πολύ σημαντικό για την εξέλιξη της κοινωνίας.   Με αυτό το σκεπτικό ξεκίνησα το συγκεκριμένο ταξίδι. Ένα ταξίδι που δεν θα έφτανε στο τέλος του αν δεν είχα μαζί μου τους δυο γονείς και συναδέρφους μου, τον κύριο Παλιούρα Αριστείδη και την κυρία Γεωργούλια Ιουλία.  Και πέρα από τους γενικούς στόχους που είχε  το πρόγραμμα Hackathon  οι επιμέρους στόχοι που τέθηκαν για τους μαθητές  ήταν οι ακόλουθοι:

Αφού  μελετήσουν τι είναι διαφθορά, ποιες οι μορφές και ποιες οι συνέπειές της να αντιληφθούν ότι η διαμόρφωση ενός κώδικα ηθικής στην κοινωνία είναι επιτακτική και παράλληλα συνιστά καινοτομία. Παράλληλα , να συνειδητοποιήσουν τη σημασία τού να είσαι ενεργός  πολίτης ενάντια στη διαφθορά προσπαθώντας να αλλάξεις και τη συλλογική συνείδηση. Να μάθουν να αισθάνονται ηθική ικανοποίηση όταν αποτελούν μέρος ενός συνόλου το οποίο εξελίσσεται αξιοκρατικά . Να έρθουν σε επαφή με ειδικούς πάνω στο θέμα. Να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους πάνω στο θέμα της διαφθοράς. Τέλος, να αντιληφθούν ότι οι «οι νέοι μπορούν να αλλάξουν το παιχνίδι». Αυτός ήταν  και ο σημαντικότερος στόχος .

Στο τέλος κάθε ταξιδιού εμείς οι εκπαιδευτικοί πρέπει να κάνουμε και τον απολογισμό μας. Θα αφήσω τους μαθητές  να το κάνουν αυτό .»

Εν συνεχεία, παραθέτουμε τις σκέψεις που μοιράστηκαν μαζί μας οι μαθητές του ΓΕΛ Σπατών, Γιώργος Παλιούρας και Αναστασία Μπισκέμη – Ήταν εύκολο να κατανοήσουν την έννοια της «διαφθοράς»; Πως τους φάνηκε η συμμετοχή τους διαγωνισμό, αλλά και τι προτείνουν δύο νεαροί έφηβοι για την καταπολέμηση των φαινομένων αδιαφάνειας και διαφθοράς:

«Με τη συμμετοχή μας στο hackathon αποκτήσαμε μια μοναδική εμπειρία. Γνωρίσαμε το φαινόμενο της διαφθοράς, το οποίο ήταν δύσκολο αρχικά να προσεγγίσουμε. Μπήκαμε στη διαδικασία να προτείνουμε λύσεις, δοκιμάσαμε τον εαυτό μας και προσπαθήσαμε να ζωντανέψουμε αυτό που μόνο ως θεωρία υπάρχει στα βιβλία μας. Συνειδητοποιήσαμε τη αναγκαιότητα να καταπολεμηθεί η διαφθορά και ερχόμενοι σε επαφή με υπηρεσίες όπως η Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς και ο ΟΟΣΑ που εργάζονται για αυτό, κατανοήσαμε πόσο σημαντικό είναι για κάθε κοινωνικό πρόβλημα να αντιμετωπίζεται από τη ρίζα του.

 Κατά την διάρκεια του Hackathon μας δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουμε έμπειρους μέντορες και πολλούς ανθρώπους που εργάζονται με πάθος για την καταπολέμηση της διαφθοράς και να μιλήσουμε μαζί τους. Μας βοήθησαν πολύ αλλά και μας ενέπνευσαν για δημιουργική δράση. Συνειδητοποιήσαμε πως για να πετύχουμε κάτι, πόσον μάλλον την πάταξη ενός τέτοιου φαινομένου, χρειάζεται να είμαστε αποφασιστικοί, να έχουμε ισχυρή θέληση και πάθος. Συνειδητοποιήσαμε ακόμη πως εάν άνθρωποι, που έχουν τον ίδιο στόχο, εργαστούν μαζί και ενώσουν τις δυνάμεις τους, τότε τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο. Το σημαντικότερο όμως για εμάς είναι το ότι κάναμε την αρχή για να αρχίσει η αντιμετώπιση του φαινομένου από τη σχολική κοινότητα, εφόσον η παιδεία είναι εκείνη που μπορεί να καλλιεργήσει αξίες και να βοηθήσει στην πρόληψη και καταπολέμηση της διαφθοράς» , ανέφεραν στο ereportaz οι δύο μαθητές.

Ο διαγωνισμός Hackathon

Κατά τη διάρκεια του Hackathon, μαθητές, ακαδημαϊκοί, εταιρείες start-up και προγραμματιστές λογισμικού συμμετείχαν σε μαραθώνιο προγραμματισμού για το σχεδιασμό νέων εργαλείων για την καταπολέμηση της διαφθοράς. Σκοπός του διαγωνισμού είναι η ανάπτυξη πρωτότυπων και καινοτομικών ψηφιακών εφαρμογών μέσω ποικίλων καναλιών, ώστε να δραστηριοποιηθούν οι πολίτες και να συμμετέχουν ενεργά στη δράση κατά των φαινομένων διαφθοράς.  Οι 16 ομάδες (περίπου 50 συμμετέχοντες) αποτελούνταν από φοιτητές, επιστήμονες πληροφορικής, πολίτες με μία καλή ιδέα (οι οποίοι ενσωματώθηκαν σε ομάδες) και μαθητές Λυκείου που αποτέλεσαν την ευχάριστη έκπληξη. Όλοι  μαζί είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν και να ανταλλάξουν ιδέες με εξειδικευμένα στελέχη υπουργείων, πανεπιστημιακούς, αλλά και ειδικούς πληροφορικής.

“Παίζω Τίμια: Οι Νέοι Αλλάζουν το Παιχνίδι”

Στις 13 Δεκεμβρίου του 2016, σήμανε η έναρξη για την καμπάνιαΠαίζω Τίμια: Οι Νέοι Αλλάζουν το Παιχνίδι”, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας των υπουργείων Παιδείας και Δικαιοσύνης, του αντιπροέδρου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής  και του Προέδρου της Ελληνικής Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης, με αποτέλεσμα να αναπτυχθεί μια ατζέντα δεσμεύσεων για στρατηγικές δράσεις και συνεργασίες ανάμεσα στην Γενική Γραμματεία, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και το ΙΕΠ , για τα έτη 2017 και 2018.

Τέλος, σημειώνεται πως το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ Υπουργείου Παιδείας και Γενικής Γραμματείας Καταπολέμησης της Διαφθοράς για νέες δράσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα ώστε να ενισχυθεί η πρόληψη κατά της διαφθοράς και της ευαισθητοποίησης των νέων

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ