Πριν από μερικά χρόνια ο «ρωσικός γίγαντας» Beriev ήταν ο σωτήρας της χώρας μας από τις καταστροφικές πυρκαγιές, καθώς είχε τη δυνατότητα να κάνει ρίψεις μεγάλων ποσοτήτων νερού. Όταν όμως ήρθε η ώρα να επιχειρήσει στο ιδιαίτερο ανάγλυφο της χώρας μας, όλοι κατάλαβαν ότι δεν είχαν να κάνουν με τις ρωσικές στέπες που εκτείνονται σε μεγάλες εκτάσεις, αλλά με τις χαράδρες των ελληνικών βουνών όπου έπρεπε ο «ρωσικός γίγαντας» να κάνει «βουτιές» ώστε να φτάσει όσο το δυνατόν πιο χαμηλά. Δεν μπορούσε, όσο κι αν προσπαθούσαν κάποιοι να πείσουν την κοινή γνώμη ότι τα συγκεκριμένα αεροπλάνα ήταν αυτά που είχαμε ανάγκη.
Του ΦΩΤΗ ΑΝΔΡΕΟΥ
«Τα κάστανα από τη φωτιά» και τα… ακροβατικά στον αέρα αναλάμβαναν να τα κάνουν τα γνωστά μας Canadair, που αν και πλησίαζαν τα πενήντα χρόνια ζωής αποδεικνύονταν αξιόπιστα. Όλοι τότε κατάλαβαν την αδήριτη ανάγκη ανανέωσης του στόλου, αλλά κάτι τέτοιο ήταν αδύνατον καθώς η γραμμή παραγωγής είχε κλείσει. Όλα άλλαξαν όταν την πόρτα της εταιρείας χτύπησαν έξι ευρωπαϊκές χώρες και ζήτησαν 12 Canadair, τα οποία θα διατεθούν σε Ελλάδα, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία και Κροατία. Σύμφωνα με την ενημέρωση του υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Κικίλια, «η προμήθεια των επτά Canadair για τη χώρα μας αποτελεί ένα τεράστιο πρόγραμμα, του οποίου οι παραδόσεις είναι ήδη συμφωνημένες με την άλλη πλευρά, ενώ τις εγγυήσεις όλου του προγράμματος τις δίνει η ίδια η καναδική κυβέρνηση για την κατασκευαστική εταιρεία. Οι παραδόσεις έχουν ως εξής: δύο αεροσκάφη θα παραδοθούν το 2027, ένα αεροσκάφος το 2028, ένα αεροσκάφος το 2029 και τρία αεροσκάφη το 2030».
Αισθητήρες
«Τα νέου τύπου Canadair CL 515 έχουν περίπου 30 με 40 μίλια μεγαλύτερη ταχύτητα. Αυτό σημαίνει ότι το παλιό Canadair έκανε τρεις ρίψεις νερού, ενώ το καινούργιο πέντε. Πολύ σημαντικό για τη διαχείριση και την εξέλιξη μιας φωτιάς. Το νέο Canadair διαθέτει αισθητήρες που ‘‘βλέπουν’’ τη φωτιά από πολύ μακριά, ενώ έχει κατάλληλα όργανα που βοηθούν τον χειριστή να γνωρίζει ποιο είναι το καλύτερο σημείο για να κάνει ρίψη νερού, την κατεύθυνση του ανέμου αλλά και την έντασή του. Τα CL 215, τα πιο παλιά Canadair, δεν έχουν ούτε air condition, έχουν πηδάλια με συρματόσκοινα και πρέπει να καταβάλεις μυϊκή δύναμη για να τα πιλοτάρεις», λέει ένας παλιός χειριστής πυροσβεστικών αεροσκαφών που έχει στο ενεργητικό του εκατοντάδες ώρες πτήσης.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Τα νέα πυροσβεστικά αεροπλάνα CL 515 έχουν τεχνικά χαρακτηριστικά που τους επιτρέπουν να χρησιμοποιηθούν και σε άλλες περιστάσεις, εκτός των πυρκαγιών. Αρχικά έχουν όλες τις απαραίτητες ενδείξεις σε οθόνες κάνοντας τη δουλειά του χειριστή πολύ πιο εύκολη. Επίσης έχουν τρισδιάστατο χάρτη που είναι ένα χρήσιμο «εργαλείο» ενώ οι πιλότοι επιχειρούν. Το CL 515 έχει μεγαλύτερη δεξαμενή νερού, η οποία φτάνει τους επτά τόνους και ειδικότερα 15% μεγαλύτερη από τα CL 415, ενώ λόγω της μεγαλύτερης ταχύτητάς του γεμίζει σε δώδεκα δευτερόλεπτα, ακόμη κι αν το κύμα έχει ύψος δύο μέτρα.
Διαθέτει ραντάρ σε ένα από τα πτερύγιά του, ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί, π.χ., σε ένα πιθανό ναυάγιο για να εντοπίσει συντρίμμια ή ακόμη και ανθρώπους στη θάλασσα. Αν ωστόσο χρειαστεί να επιχειρήσει σε φωτιά, το ραντάρ μπορεί να αφαιρεθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα ώστε να ριχθεί στη μάχη με τις φλόγες. Επίσης, σε περίπτωση που υπάρξει ανάγκη να προσθαλασσωθεί, το αεροπλάνο έχει διασωστική βάρκα, ενώ μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 12 διασωθέντες. Στο εσωτερικό του υπάρχουν και τρία φορεία σε περίπτωση κάποιου τραυματία. Το CL 515 διαθέτει εξοπλισμό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και εκτός πυρκαγιών είτε ρίχνοντας υγρά για τον περιορισμό μιας πετρελαϊκής κηλίδας στη θάλασσα είτε σε αεροψεκασμό καλλιεργειών.
Ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Βασίλης Κικίλιας, μιλώντας στη Βουλή για τη συγκεκριμένη προσθήκη στον εναέριο στόλο της Πυροσβεστικής είπε ότι «η συγκεκριμένη προμήθεια θα αφορά επίσης το αρχικό απόθεμα ανταλλακτικών των επτά αεροσκαφών, καθώς και τον αντίστοιχο εξοπλισμό υποστήριξης. Επιπλέον, η Ελλάδα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την κατασκευάστρια εταιρεία προκειμένου να αναλάβει πρόγραμμα κόστους 43.000.000 ευρώ για την αναβάθμιση και των CL 415 αεροσκαφών Canadair τα οποία έχουμε στη χώρα μας. Αυτό αφορά μία από τις δράσεις του προγράμματος ΑΙΓΙΣ και υλοποιείται μέσω του ΤΑΙΠΕΔ».
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ακρόασης των φορέων στη Βουλή επί του σχεδίου νόμου του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας με θέμα «Έγκριση Σχεδίου Σύμβασης για την Προμήθεια Αεροσκαφών τύπου DHC-515», ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Πτυχιούχων Αξιωματικών και Υπαξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος, υποπυραγός Ιάσων Αλιφέρης, αφού υποστήριξε ότι η ΕΠΑΥΠΣ «τάσσεται υπέρ κάθε ενίσχυσης σε μέσα και προσωπικό του εθνικού μηχανισμού δασοπυρόσβεσης ως μέσου ανάσχεσης στις ακραίες εκφάνσεις της κλιματικής κρίσης», επισήμανε «την ανάγκη επαρκούς στελέχωσης των επιχειρησιακών βάσεων που θα είναι υπεύθυνες για τις εργασίες συντήρησης των αεροσκαφών DHC-515, με έμφαση στους μηχανικούς αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και της έγκαιρης και απρόσκοπτης εξασφάλισης των απαραίτητων ανταλλακτικών…
Επίσης, την ανάγκη σύστασης Διεύθυνσης Εναέριων Μέσων στο Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος που θα συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση της ικανότητας του κρατικού μηχανισμού να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά σε πυρκαγιές και έκτακτες καταστάσεις, σε συνεργασία με άλλους φορείς και υπηρεσίες που διαχειρίζονται αντιστοίχως εναέρια μέσα».
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί