Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών χάρη στη γεωγραφική της θέση δεν αξιοποιούνται πλήρως, κάτι που η κυβέρνηση θέλει να αλλάξει.
Όπως φαίνεται από το σημαντικό ύψος των ξένων επενδύσεων, οι λιμένες του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης έχουν τη δυνατότητα να μετεξελιχθούν σε πύλες εισόδου στη Νοτιοανατολική και την Κεντρική Ευρώπη, εφόσον δημιουργηθούν αξιόπιστες σιδηροδρομικές συνδέσεις μεγάλων αποστάσεων και το σύστημα θαλάσσιων λιμένων της χώρας αναπτυχθεί περαιτέρω για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της εγχώριας οικονομίας.
Η ιδιωτικοποίηση του λιμένα της Θεσσαλονίκης έδειξε πως η Βόρεια Ελλάδα μπορεί να καταστεί μείζων κόμβος εφοδιαστικής και βιομηχανικός κόμβος για την εξυπηρέτηση των γειτονικών χωρών. Για το λόγο αυτό η κυβέρνηση δρομολόγησε άλλωστε και την αξιοποίηση του λιμένα Αλεξανδρούπολης.
Ωστόσο, για τον σκοπό αυτό απαιτούνται στενός συντονισμός των νέων επενδύσεων στον λιμένα με άλλα επενδυτικά προγράμματα του δημόσιου τομέα (π.χ. τοπική οδική πρόσβαση) και ο εκσυγχρονισμός των διασυνοριακών σιδηροδρομικών συνδέσεων.
Στη βάση αυτή, δύο σημαντικά θέματα, που εξυπηρετούν την απρόσκοπτη συνέχιση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, βρήκαν τη λύση τους. Πρόκειται για την απαλλοτρίωση 195 στρεμμάτων, εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα και τη διευθέτηση της ζώνης της ΓΑΙΑΟΣΕ που βρίσκεται και αυτή εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα.
Αν και ακόμα δεν έχουν οριστικοποιηθεί τα σχήματα τα οποία θα κατέβουν στον διαγωνισμό για το 67% του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, πληροφορίες δείχνουν την αμερικανική επενδυτική εταιρεία Black Summit Financial Group ως ενδιαφερόμενη και ενδεχομένως και την αμερικανικών συμφερόντων εταιρεία ONEX του Πάνου Ξενοκώστα, γνωστή από την εξαγορά των ναυπηγείων της Σύρου και Ελευσίνας.
Μέσα από τις υποδομές κτίζονται οι εμπορικές προοπτικές της Βόρειας Ελλάδας