Για μία μεγάλη αδικία στον τρόπο φορολόγησης τους κάνουν λόγο ναυτικοί που εργάζονται ως πληρώματα σε ιδιωτικά σκάφη. Όπως υποστηρίζουν, υπάρχει ένα παράθυρο στο νόμο και τους αντιμετωπίζουν σαν ιδιωτικούς υπαλλήλους με αποτέλεσμα να πληρώνουν φόρο 40 και 45%.
Ρεπορτάζ: Νίκος Νικολετάκης
Αντίθετα όλοι οι άλλοι ναυτικοί, που είναι τελειόφοιτοι Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού, έχουν ναυτικό φυλλάδιο, δίπλωμα πλοιαρχίας και όλα τα ναυτικά πιστοποιητικά, είναι σε ειδική φορολόγηση. 15% οι αξιωματικοί και 10% τα κατώτερα πληρώματα. Κι όλα αυτά βάσει της υπάρχουσας νομοθεσίας.
Το πρόβλημα αφορά 5.000 εργαζόμενους στον κλάδο και περίπου 20.000 μαζί με τις οικογένειες τους.
«Εδώ και 3-4 χρόνια προσπαθούμε να διορθώσουμε μία πολύ μεγάλη αδικία που αφορά τους Έλληνες ναυτικούς αξιωματικούς που υπηρετούν στα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής» λέει στο ereportaz.gr ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών & Επαγγελματικών Θαλαμηγών Γιώργος Βάλλης. Όπως αναφέρει, δεν είναι λογικό οι εργαζόμενοι με τις ίδιες σπουδές, το ίδιο ταμείο, οι οποίοι βρίσκονται στη θάλασσα και όχι στο σπίτι τους να φορολογούνται με δύο μέτρα και δύο σταθμά σε σχέση με τους συναδέλφους τους στο εμπορικό ναυτικό. «Όσοι εργάζονται στα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής και τις θαλαμηγούς πληρώνουν τις μεγαλύτερες εισφορές στο ΝΑΤ.
Ο ίδιος φέρνει ως παράδειγμα ότι ένας πλοίαρχος μπορεί να πληρώνει 2.000 – 2.500 ευρώ το μήνα μόνο για εισφορές. «Για τέτοια νούμερα μιλάμε. Δεν είναι δυνατόν ο Έλληνας ναυτικός που υπηρετεί σε κάποιο σκάφος να θεωρείται ιδιωτικός υπάλληλος. Ούτε ΙΚΑ πληρώνει, ούτε ΕΦΚΑ ,ούτε έχει σαββατοκύριακα και αργίες. Τα καλοκαίρια δε εργάζονται στη θάλασσα. Πρέπει δηλαδή να είναι κάτω από τις ίδιες φορολογικές συνθήκες που βρίσκονται όλοι οι αξιωματικοί και τα κατώτερα πληρώματα, οπουδήποτε δουλεύουν. Στην ακτοπλοΐα, στα γκαζάδικα, στα φορτηγά και στα κότερα» συμπληρώνει ο κ. Βάλλης.
«Μπαλάκι»
Οι εργαζόμενοι στον κλάδο έχουν γίνει «μπαλάκι» μεταξύ δύο υπουργείων σημειώνει ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών & Επαγγελματικών Θαλαμηγών: Απευθυνόμαστε στο υπουργείο Οικονομικών, μας λένε ότι φταίει το Ναυτιλίας που με τη σειρά του επιρρίπτει τις ευθύνες στο Οικονομικών. Τέσσερα χρόνια που κυνηγάω το θέμα δεν έχει δοθεί λύση» σημειώνει ο κ. Βάλλης. Όπως αναφέρει, πρέπει να βρεθεί άμεσα λύση καθώς τον επόμενο μήνα ενδέχεται να κλείσει η Βουλή και οι εργαζόμενοι στα ιδιωτικά σκάφη να συνεχίσουν να λογίζονται ως ιδιωτικοί υπάλληλοι και όχι ως ναυτικοί. «Πολιτική βούληση θέλει. Δεν χρειάζεται κάποιος νόμος η νομοσχέδιο. Με μία απλή τροπολογία, οποιαδήποτε στιγμή και σε οποιοδήποτε νομοσχέδιο μπορούν να το κάνουν και να μην το αφήνουν να διαιωνίζεται, όπως εδώ και τόσα χρόνια» σημειώνει.
Ο εκπρόσωπος των εργαζομένων στον κλάδο επισημαίνει ότι υπουργοί, υφυπουργοί, βουλευτές και κομματικά στελέχη προσπαθούν να τους βοηθήσουν. «Γνωρίζουν για την αδικία. Έχουν γίνει ερωτήσεις στη Βουλή γιατί βλέπουν ότι είναι αδικία και ότι πρέπει να διορθωθεί το πρόβλημα. Όμως οι πόρτες είναι κλειστές και δεν έχει δοθεί ακόμα λύση» συμπληρώνει.
«Οι υπεύθυνοι πρέπει να αναλογιστούν ότι οι εργαζόμενοι στον κλάδο συνεισφέρουν τα μέγιστα στην εικόνα της χώρας μας στον θαλάσσιο τουρισμό που αποδίδει πάνω από το 1% του ΑΕΠ» τονίζει ο κ. Βάλλης. Ο ίδιος επισημαίνει ότι δεν υπάρχει επιβάρυνση του προϋπολογισμού καθώς αυτή τη στιγμή ο νόμος δίνει τη δυνατότητα σε οποιονδήποτε εφοριακό να χαρακτηρίσει έναν εργαζόμενο στα ιδιωτικά σκάφη ως ναυτικό ή ιδιωτικό υπάλληλο. «Γιατί να υπάρχει αυτό το παράθυρο όπου ένας εργαζόμενος σε ΔΟΥ να αποφασίζει με δύο μέτρα και δύο σταθμά;» αναρωτιέται ο καπετάνιος.
«Ο συγκεκριμένος κλάδος αποτελεί συνιστώσα της Ελληνικής ναυτιλίας και συμβάλει στην ανάπτυξη της βαριάς βιομηχανίας της χώρας μας, δηλαδή τον τουρισμό, και ειδικά τον Ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό και το Ελληνικό yachting» επισημαίνει.
Αυξημένες προκρατήσεις
Όσον αφορά την επερχόμενη τουριστική περίοδο ο κ.Βάλλης μας είπε ότι τα σημάδια είναι πολύ ενθαρρυντικά: «Ήδη υπάρχουν πολλές προκρατήσεις. Στις 11 Μαρτίου ξεκινούν οι απευθείας πτήσεις από ΗΠΑ, Ισραήλ και Καναδά προς τη χώρα μας. Όλα δείχνουν ότι υπάρχει μεγάλη δυναμική στον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό για την νέα σεζόν» σημείωνει.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πρώην στέλεχος της Lehman Βrothers, ο Διευθύνων Σύμβουλος Διοίκησης της Silicon
Προκαταβολές επικουρικών συντάξεων και επιδόματα από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ: Ποιοι πληρώνονται σήμερα
Ερώτηση στη Βουλή
Για αδικαιολόγητη διακριτική μεταχείριση και ένα γεγονός ασύμβατο με όσα ισχύουν σε ένα κράτος δικαίου κάνει λόγο ο Βουλευτής της Ν.Δ. Γιάννης Καλλιάνος. Σε ερώτηση του στη Βουλή ζητά να αρθεί άμεσα η «άδικη διακριτική μεταχείριση σε βάρος των ναυτικών μας στα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής αναφορικά με τη φορολόγησή τους».
«Η κοινή λογική αναγνωρίζει ότι τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής αποτελούν μέρος του Εμπορικού μας Στόλου, ανήκουν στα πλοία της Εμπορικής μας Ναυτιλίας και
βεβαιότατα ο ναυτικός που υπηρετεί σε αυτά (είτε ως Αξιωματικός είτε ως κατώτερο πλήρωμα) παρέχει ναυτική εργασία, η οποία καθόλου δεν διαφέρει από την εργασία ενός ναυτικού που υπηρετεί στις λοιπές κατηγορίες πλοίων του Εμπορικού Ναυτικού.
Επομένως, προκύπτει το συμπέρασμα πως η διαφορετική φορολογική μεταχείριση των ναυτικών που υπηρετούν σε ιδιωτικά σκάφη αναψυχής σε σχέση με τους υπηρετούντες ναυτικούς στα λοιπά πλοία της Εμπορικής μας Ναυτιλίας συνιστά αδικαιολόγητη διακριτική μεταχείριση και είναι γεγονός ασύμβατο με όσα ισχύουν
σε ένα κράτος δικαίου»
Ο Βουλευτής και μετεωρολόγος ζητά «να αρθεί η άδικη αυτή μεταχείριση και οι ναυτικοί που υπηρετούν στα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής να φορολογηθούν με βάση τις ειδικές κλίμακες φορολόγησης (15% επί του εισοδήματος για τους Αξιωματικούς και 10% επί του εισοδήματος για το κατώτερο πλήρωμα).