Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2024

Ναυάγιο Πύλος: Και η Guardian μετά το BBC επιβεβαιώνει “πολύωρη ακινησία” του πλοίου πριν βυθιστεί

Η τραγωδία με το ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου συνεχίζει να αποτελεί καίριο θέμα σχολιασμού στα διεθνή ΜΜΕ. Το δημοσίευμα του BBC που αναφέρει ότι το μοιραίο αλιευτικό δεν είχε μετακινηθεί για αρκετές ώρες πριν ανατραπεί, στηρίζει με παρόμοια μέθοδο παρακολούθησης νέα ανάλυση του Guardian.

Από την πλευρά του, το Λιμενικό σώμα απαντά ότι το πλοίο διένυσε περίπου 30 ναυτικά μίλια αφού εντοπίστηκε. Υπενθυμίζεται, ότι το ναυάγιο που σημειώθηκε την Τετάρτη (14/6) έχει στοιχήσει τη ζωή σε τουλάχιστον 80 άτομα. Οι αρχές ανέφεραν ότι 104 άνθρωποι διασώθηκαν, ενώ η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης συνεχίζεται. Μια αρχική αστυνομική έρευνα στο Πακιστάν, από όπου κατάγονταν μερικοί από τους επιβαίνοντες, ανέφερε ότι επέβαιναν 750 έως 800 άτομα.

Στοιχεία από τη ναυτική υπηρεσία πληροφοριών MariTrace που αναλύθηκαν από τον Guardian, υποδηλώνουν ότι δύο πλοία στέκονταν δίπλα ή έκαναν κύκλους γύρω από το ακίνητο σκάφος για μια περίοδο αρκετών ωρών, κατά τη διάρκεια της οποίας η ακτοφυλακή ανέφερε ότι το σκάφος ταξίδευε προς την Ιταλία.

Ο ΟΗΕ ζήτησε να διεξαχθεί έρευνα για τον χειρισμό της τραγωδίας από την Ελλάδα εν μέσω ισχυρισμών ότι η ακτοφυλακή έπρεπε να είχε παρέμβει νωρίτερα για να την αποτρέψει. Οι ελληνικές αρχές απέρριψαν ισχυρισμούς ότι το σκάφος βυθίστηκε μετά από προσπάθεια ρυμούλκησης του.

Αξιωματούχοι και υπουργοί της ακτοφυλακής επέμειναν ότι δεν θα μπορούσαν να παρέμβουν νωρίτερα για να σώσουν το πλοίο. Δεν κατέστη δυνατή μια πλήρους κλίμακας προσπάθεια διάσωσης, είπαν, επειδή οι άνθρωποι στο σκάφος δεν κινδύνευαν και αρνήθηκαν επανειλημμένα τη βοήθεια. Οποιαδήποτε βίαιη επέμβαση θα μπορούσε να έχει προκαλέσει την ανατροπή του υπερβολικά υπερφορτωμένου σκάφους, όπως σημείωσαν.

Η ακτοφυλακή δήλωσε επίσης ότι η τράτα κινούνταν σταθερά προς την Ιταλία μέχρι λίγα λεπτά πριν βυθιστεί. Ωστόσο, ακτιβιστές υποστήριξαν ότι όσοι επέβαιναν στο πλοίο κινδύνευαν σαφώς και έκαναν συχνές εκκλήσεις για βοήθεια περισσότερες από 15 ώρες πριν το σκάφος βυθιστεί, συνεχίζει το δημοσίευμα του Guardian.

Οι εμπειρογνώμονες του διεθνούς ναυτικού δικαίου είπαν από την πλευρά τους ότι οι συνθήκες έδειχναν ξεκάθαρα ότι το αλιευτικό κινδύνευε και θα έπρεπε να είχαν οδηγήσει σε άμεση επιχείρηση διάσωσης, ανεξάρτητα από το τι μπορεί να είπαν οι επιβαίνοντες.

Η ανάλυση του Guardian τεκμηριώνει την αναφορά του BBC που βασίζεται σε δεδομένα παρακολούθησης, τα οποία παρέχονται από μια άλλη πλατφόρμα θαλάσσιων αναλυτικών στοιχείων, τη MarineTraffic, η οποία δείχνει επίσης ότι το αλιευτικό ήταν ακίνητο και σαφώς δεν προχωρούσε προς την Ιταλία για έως και επτά ώρες.

Αποκαλυπτικό βίντεο της Frontex δείχνει καπνούς να βγαίνουν από το πλοιάριο

Προδιαγεγραμμένη η τραγωδία με το αλιευτικό υπέρφορτο να έχει χαλασμένη μηχανή και να βγάζει καπνούς – Από αέρος παρακολουθούσε η FRONTEX

Το εν λόγω βίντεο που τραβήχτηκε από αέρος περίπου 13 ώρες πριν το πολύνεκρο ναυάγιο με οπτικές αλλά και θερμικές κάμερες, είναι αποκαλυπτικό.

Φαίνεται ξεκάθαρα το «κουρελόβαρκο» κατάφορτο να παλαντζάρει, με τους ανθρώπους να προσπαθούν να βάλουν ξανά μπροστά τη μηχανή.

Το υλικό αυτό που έρχεται τώρα στην δημοσιότητα, διαγράφει ξεκάθαρα την πορεία των 750 τουλάχιστον προσφύγων πριν το οριστικό πέρασμα στον «υγρό τάφο» της Μεσογείου.

Η φανερά δυσχερής κατάσταση που επικρατεί, δεν «πείθει» την FRONTEX, η οποία παρά το υπεράριθμο των επιβαινόντων, παρά το γεγονός πως η μηχανή δεν δουλεύει και παρά τις αγωνιώδεις προσπάθειες των ανθρώπων να την κάνουν να δουλέψει, έμεινε παρατηρητής.

Το παραπάνω βίντεο, την ίδια στιγμή αποδεικνύει και τις μαρτυρίες των διασωθέντων. «Όλες τις ημέρες του ταξιδιού το σκάφος έγερνε και από τις δύο πλευρές, από τα πολλά άτομα που βρίσκονταν μέσα. Ταξιδεύαμε περίπου πέντε ημέρες και όλες αυτές τις ημέρες χαλούσε η μηχανή του σκάφους. Την επιδιορθώναμε και συνεχίζαμε», είχε καταθέσει ένας από τους διασωθέντες.

Ένας άλλος, περιέγραψε ότι «την τέταρτη μέρα χάλασε η μηχανή αρκετές φορές. Το κατάλαβα γιατί το σκάφος σταμάτησε να προχωράει και άκουγα από τον θόρυβο ότι το επισκεύαζαν». Τα λόγια του συμπληρώνει μια άλλη μαρτυρία ανθρώπου που κατάφερε να σωθεί, ο οποίος εξηγεί ότι «ήμασταν πολλά άτομα για ένα τέτοιο πλοίο, το πλοίο ήταν παλιό και σκουριασμένο, δεν υπήρχαν σωσίβια, χαλούσε συνέχεια η μηχανή».

Παράλληλα, ένα ακόμα βίντεο με άγνωστη ώρα λήψης φέρνει στο φως η «Καθημερινή». Το βίντεο τραβήχτηκε από το ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο «Lucky Sailor» που προσέγγισε το αλιευτικό με διαταγή του Κέντρου Επιχειρήσεων του Λιμενικο, δίνοντας προμήθειες στους πρόσφυγες.

Και σε αυτό το ντοκουμέντο, φαίνεται πως το πλοίο είναι υπερφορτωμένο με κόσμο, ενώ οι άνθρωποι προσπαθούν να επανεκκινήσουν την ελαττωματική μηχανή του σκάφους, την στιγμή που βγαίνουν καπνοί. Δεν είναι διαθέσιμη η ώρα λήψης, άρα δεν μπορεί να διασταυρωθεί πόση χρονική διαφορά έχει από εκείνο της FRONTEX.

Ταυτόχρονα, φαίνεται το σκάφος να κινείται αργά, σχεδόν να είναι στάσιμο και να πηγαίνει με το ρεύμα.

Σε άλλο βίντεο, πάλι από τις επιχειρήσεις του “Lucky Sailor” που είχε δει το φως της δημοσιότητας τις προηγούμενες μέρες, φαίνεται το αλιευτικό σταματημένο, με φανερά χαλασμένη τη μηχανή.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ