Μάτι, Δευτέρα 23 Ιουλίου 2018. Η μεγάλη φωτιά στην ανατολική Αττική ήταν σε εξέλιξη. Μόνο που Πυροσβέστες και Αστυνομικοί ήταν στο «σκοτάδι». Γιατί οι ασύρματοι, δεν λειτουργούσαν! Τις κρίσιμες ώρες της φωτιάς στο Μάτι που κόστισε τη ζωή σε 100 ανθρώπους, εκείνοι που θα έπρεπε να μπορούν να βοηθήσουν όσους είχαν ανάγκη, δεν μπορούσαν. Και δεν μπορούσαν γιατί οι ασύρματοι δεν λειτουργούσαν! Αυτό αποκαλύπτει δημοσίευμα της εφημερίδας Ελεύθερος Τύπος, επικαλούμενη στοιχεία από τη δικογραφία. Το δημοσίευμα κάνει λόγο για επανεκκινήσεις ασυρμάτων, για τηλεφωνικές κλήσεις από τα προσωπικά τους κινητά που έκαναν τα πληρώματα πυροσβεστικών ελικοπτέρων και αεροσκαφών για να μπορέσουν να επικοινωνήσουν με τις επίγειες δυνάμεις και το κέντρο επιχειρήσεων!
Όλα αυτά προκύπτουν από τη δικογραφία και από την έκθεση αναφορών και ενημερωτικών για την δυσλειτουργία των ασυρμάτων, όπου υπάρχουν αναφορές αξιωματικών για τις προβληματικές επικοινωνίες, που προϋπήρχαν της τραγωδίας στο Μάτι. Σε κατάθεση του στις 4 Αυγούστου 2018, υπαστυνόμος της Άμεσης Δράσης, αναφέρει την έλλειψη ενημέρωσης από την Πυροσβεστική: «Για την πυρκαγιά δεν είχε καμία άμεση ενημέρωση από την Π.Υ. με αίτημα την παροχή συνδρομής – βοήθειας ή για την πορεία και την εξέλιξή της. Η ενημέρωση του Κέντρου για την εξέλιξη του περιστατικού γινόταν μόνο από τις αστυνομικές δυνάμεις που βρίσκονταν στο σημείο».
Άλλος αξιωματικός στις 30 Ιουλίου 2018 αναφέρει: «Καθ’ όλη τη διάρκεια διαπιστώθηκε δυσλειτουργία εκπομπής και λήψης σήματος, ιδιαίτερα με τους σταθμούς των οικείων αστυνομικών τμημάτων και ένεκα αυτού η επικοινωνία γινόταν πολλές φορές τηλεφωνικά».
Σε αναφορά του, στο τέλος Ιουλίου, άλλος υπαστυνόμος στο τηλεφωνικό κέντρο της Άμεσης Δράσης είχε αναφέρει: «Η επικοινωνία με τις βραδινές δυνάμεις όπως με ενημέρωσαν οι εκφωνητές του Κέντρου Επιχειρήσεων της ΓΑΔΑ στην ευρύτερη περιοχή Ραφήνας – Νέου Βουτζά – Μάτι – Νέας Μάρκης καθώς και με τον επικεφαλής των μέτρων τάξης ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την κατανομή των δυνάμεων, ήταν δυσχερής και τις περισσότερες φορές γινόταν τηλεφωνικά, πολλές φορές με τα προσωπικά κινητά τηλέφωνα των εκφωνητών πλην κάποιων περιπτώσεων όπου υπήρχαν σημεία στα οποία η επικοινωνία ήταν καλή. Το ίδιο πρόβλημα επικρατούσε τόσο στο αναλογικό όσο και στο ψηφιακό σύστημα επικοινωνίας».
Άλλος αξιωματικός περιγράφει ακόμη χειρότερα τα όσα συνέβαιναν: «Λόγω της δυσλειτουργίας εκπομπής και λήψης σήματος δεν γνωρίζαμε το ακριβές σημείο που βρίσκονταν οι δυνάμεις», «λόγω του έντονου προβλήματος της κακής επικοινωνίας τις περισσότερες φορές ενημερωνόμουν για την επικρατούσα κατάσταση μέσω του προσωπικού μου τηλεφώνου και ενημέρωνα και τους ανώτερους αξιωματικούς».
Σε άλλη αναφορά αξιωματικός της Άμεσης Δράσης δηλώνει ότι δεν μπορούσε να προσδιορίσει τον αριθμό των κλήσεων που έκανε στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και επισημαίνει: «Υπήρξαν περιπτώσεις, που το Κέντρο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας δεν απάντησε στις κλήσεις που πραγματοποίησα ειδικά τις πρώτες ώρες της υπηρεσίας μου».
Όλα αυτά ενώ σε έγγραφό της η Διεύθυνση Τεχνικών Εφαρμογών και Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης αναφέρει αναλυτικά τις δυσλειτουργίες στη λήψη σήματος του συστήματος ραδιοεπικοινωνιών TETRA EXTRAS, από τις 16:54 τις 23ης Ιουλίου 2018 έως τις 05:30 της 24ης Ιουλίου 2018 σε Κινέττα, Ραφήνα, Νέα Μάκρη, Μάτι και Νέο Βουτζά. Σε άλλη αναφορά στις 29 προς 30 Ιουλίου, μετά την τραγωδία καταγράφεται η ανυπαρξία σήματος στη Λ. Μαραθώνος και Πευκάλης στη Νέα Μάκρη, Λ. Μαραθώνος και Ευβοίας στη Ραφήνα, οικισμός Γαλήνη στην Κινέττα, Ζεφύρου και Καλαβρύτων στη Νέα Μάκρη, οδό Δημοκρατίας στη Νέα Μάκρη. Επισημαίνεται επίσης πως «κάνοντας επανεκκίνηση των φορητών ασυρμάτων υπάρχουν φορές που επανέρχεται το σήμα αλλά όχι πάντα».
Οι αστυνομικές αναφορές τονίζουν πως μεγάλο πρόβλημα με έλλειψη σήματος (σ.σ. ένδειξη καμία υπηρεσία) παρατηρείται καθημερινά «πέριξ των κυβερνητικών κτιρίων της Βουλής, του Μεγάρου Μαξίμου, του Προεδρικού Μεγάρου και της πρεσβείας των ΗΠΑ». Ανάλογα προβλήματα είχαν παρατηρηθεί σε πολλές περιοχές του Λεκανοπεδίου στις 15 Ιουνίου αλλά και στις 2 Ιουλίου κατά τη διάρκεια συγκέντρωσης στο Σύνταγμα κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών.
Χαρακτηριστικά, σε αναφορά της Υποδιεύθυνσης Αποκατάστασης Τάξης στις 2 Ιουλίου 2018, διαπιστώνονται γενικότερα προβλήματα στην επικοινωνία του Κέντρου Επιχειρήσεων με τα ΜΑΤ, καθώς οι φορητοί ασύρματοι λαμβάνουν σήματα του Κέντρου Επιχειρήσεων, αλλά δεν είναι δυνατή η διαβίβαση απάντησης από τις δυνάμεις που επιχειρούν. Η προβληματική επικοινωνία παρατηρείται στην Ηρώδου Αττικού και Λυκείου, πρεσβεία ΗΠΑ, Αγίας Γλυκερίας και Κόκκερελ και στο Εφετείο Αθηνών, πιθανόν λόγω της κακής κατάστασης των φορητών ασυρμάτων από την πολυχρησία.
Στο Αστυνομικό Τμήμα Ραφήνας, ο σταθμός βάσης εκπομπής του νέου ψηφιακού συστήματος ραδιοεπικοινωνίας SEPURA, για τις επικοινωνίες των αστυνομικών, σταμάτησε να εκπέμπει για 6,5 ώρες (!) από τις 19:20 έως τις 02:00, εξαιτίας διακοπής ρεύματος την «Μαύρη Δευτέρα». Κανείς δεν είχε σκεφτεί να υπάρχει ένα… UPS, για την αδιάλειπτη παροχή ενέργειας από την μπαταρία του συστήματος.
Οι υπηρεσίες της Τροχαίας δεν είχαν ασυρμάτους συμβατούς με το νέο ψηφιακό σύστημα ραδιοεπικοινωνίας, κάτι που θα τους διευκόλυνε να συντονίσουν καλύτερα την διαδικασία διακοπής της κυκλοφορίας στην Λ. Μαραθώνος, αφού και με τους αναλογικούς ασυρμάτους είχαν διακεκομμένες κακές λήψεις και διαβιβάσεις. Η συγκεκριμένη εταιρεία, σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, στις αρχές 2017, είχε προβεί σε δοκιμές του συστήματος, στο Μάτι, την Ραφήνα, Νέα Μάκρη, Μαραθώνα, Νέο Βουτζά και Καλλιτεχνούπολη (50 συνολικά), όπου διαπίστωνε ότι οι νέοι ασύρματοι είχαν καλό έως αποδεκτό σήμα, όχι όμως και οι παλιοί.
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος