Τώρα και αφού έχει προηγηθεί ένας απίστευτος εγκλωβισμός της ΓΓΔΕ σε εκατοντάδες χιλιάδες ανοιχτές υποθέσεις, πολλές εκ των οποίων κινδυνεύουν με παραγραφή στα τέλη του έτους, οι δανειστές ζητούν τη δημιουργία ενός νέου ελεγκτικού βραχίονα. Του ΣΔΟΕ των Οικονομικών Εισαγγελέων, σύμφωνα με «Τα Νεα» όπως αποκαλείται ο νέος ελεγκτικός μηχανισμός, ο οποίος βρίσκεται στα σκαριά. Επισήμως εξετάζεται το ενδεχόμενο να ονομάζεται Δικαστική Οικονομική Αστυνομία.
Υπό συνθήκες θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι η πρωτοβουλία αυτή δημιουργεί περιθώρια παράκαμψης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων η οποία από τις αρχές του 2017 θα μετεξελιχθεί σε ανεξάρτητη Αρχή. Μόνο που για να παρακαμφθούν οι βαθμοί ανεξαρτησίας από πολιτικές παρεμβάσεις θα πρέπει να το επιτρέψει και η Δικαιοσύνη.
Ο νέος ελεγκτικός βραχίονας σχεδιάζεται να έχει ανεξαρτησία και αυτονομία. Χιλιάδες έλεγχοι σε εκκρεμότητα Κατά τον τελευταίο κύκλο επαφών του κουαρτέτου των Ντ. Κοστέλο, Φρ. Ντρούντι, Ν. Τζιαμαρόλι και Ντ. Βελκουλέσκου, πληροφορίες αναφέρουν ότι το θέμα συζητήθηκε εκτενώς. Οι εκπρόσωποι των δανειστών ζητούν επίμονα αύξηση της εισπραξιμότητας των φόρων και επιτάχυνση των διαδικασιών ολοκλήρωσης των φορολογικών ελέγχων, αλλά οι υποστελεχωμένες – ακόμα – ελεγκτικές υπηρεσίες είναι πρακτικά αδύνατο να διεκπεραιώσουν έναν τεράστιο όγκο εκκρεμών υποθέσεων, πολλές εκ των οποίων κινδυνεύουν με άμεση παραγραφή.
Οι δανειστές επιμένουν ότι η ροπή προς αλλεπάλληλες παρατάσεις των προθεσμιών παραγραφής που διαχρονικά χαρακτηρίζει τις ελληνικές κυβερνήσεις πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει. Στις συναντήσεις, διαπιστώθηκε όπως αναφέρουν αξιόπιστες πληροφορίες ότι 2.600 εισαγγελικές παραγγελίες φορολογικών ελέγχων οι οποίες αφορούν περισσότερα από 8.000 ΑΦΜ βρίσκονται σε εκκρεμότητα. Ενδεικτικό είναι ότι μόνο για τη λίστα Μπόργιανς των 10.800 Ελλήνων με καταθέσεις σε ελβετικές τράπεζες έχουν εκδοθεί περίπου 1.000 εισαγγελικές παραγγελίες αλλά ο έλεγχος των πρώτων 55 υποθέσεων ξεκίνησε μόλις τον περασμένο Απρίλιο και έως σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί κανένας.
Το σχήμα πάνω στο οποίο στήνεται ο νέος μηχανισμός βασίζεται σε αντίστοιχα ελεγκτικά μοντέλα της Γαλλίας και της Βρετανίας. Προβλέπει τη δημιουργία ενός νέου ελεγκτικού σώματος υπό τη σκέπη των οικονομικών εισαγγελέων με προανακριτικές αρμοδιότητες το οποίο θα χειρίζεται κάθε υπόθεση φοροδιαφυγής και διαφθοράς με ποινική διάσταση. Το νέο σώμα δεν θα υποκαταστήσει την ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, όπως τουλάχιστον επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, στόχος είναι η στενή συνεργασία τους.
Η Φορολογική Διοίκηση θα συνεχίσει να κάνει τους δικούς της ελέγχους με στόχευση κυρίως στις παραβάσεις που επισύρουν διοικητικές ποινές ενώ το ποινικό μέρος της διαδικασίας θα αποτελεί αποκλειστικό πεδίο ελέγχου της νέας Αρχής. Οσον αφορά τη στελέχωσή του προβλέπεται να απορροφήσει μεγάλο μέρος ελεγκτών του παλαιού ΣΔΟΕ με μεγάλη εμπειρία στις βαριές υποθέσεις φοροδιαφυγής και διαφθοράς, ορισμένοι εκ των οποίων εντάχθηκαν στο δυναμικό της ΓΓΔΕ, ελεγκτές από το Ενιαίο Σώμα Δημόσιας Διοίκησης, ειδικούς επιστήμονες αλλά και αστυνομικούς.
Πεδίο ελεγκτικής δράσης το οικονομικό έγκλημα σε κάθε του πτυχή, της διαφθοράς συμπεριλαμβανομένης. «Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί διαχωρισμός της διοικητικής διαχείρισης των υποθέσεων από τον ποινικό με στόχο την επιτάχυνση της ολοκλήρωσης των ελέγχων» αναφέρει στέλεχος με γνώση των διαπραγματεύσεων αποκαλύπτοντας ότι η δημιουργία του νέου σώματος σχεδιάζεται να ενταχθεί στα βασικά παραδοτέα της δεύτερης αξιολόγησης εντός του επόμενου τριμήνου. Ποινικά κίνητρα για αδήλωτα Την ίδια ώρα η κυβέρνηση φαίνεται να αναζητεί διέξοδο στην εμπλοκή που μετράει πλέον αρκετούς μήνες στο σχέδιο παροχής κινήτρων αποκάλυψης αδήλωτων κεφαλαίων. Πηγές από το περιβάλλον των οικονομικών εισαγγελέων αναφέρουν ότι μετά την παραλαβή της πρώτης λίστας Μπόργιανς (εσχάτως έφτασε και δεύτερη με 475 καταθέτες σε τράπεζα του Λουξεμβούργου) και τον σχηματισμό των πρώτων δικογραφιών εκδηλώθηκε μεγάλο ενδιαφέρον από φορολογούμενους οι οποίοι φοβούμενοι (ή έχοντας γνώση) ότι περιλαμβάνονται στη νέα λίστα έσπευσαν να επιχειρήσουν συμβιβασμό. Να πληρώσουν δηλαδή ένα ποσό προκειμένου να γλιτώσουν τις ποινικές διώξεις.
Τέτοια δυνατότητα επί του παρόντος δεν υπάρχει. Φόροι, πρόστιμα και προσαυξήσεις σε περίπτωση διαπίστωσης αδήλωτων κεφαλαίων με τις ισχύουσες διατάξεις μπορεί να φτάνουν έως και το 120% του ποσού που έχει κρατηθεί κρυφό από την Εφορία. Η κυβέρνηση εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο επιχειρεί να καταλήξει σε συμφωνία με τους δανειστές για τα κίνητρα οικειοθελούς αποκάλυψης αδήλωτων κεφαλαίων. Κατά περιόδους, πληροφορίες από κυβερνητικά στελέχη ανέφεραν ότι οι δύο πλευρές έχουν έρθει κοντά. Το τελευταίο σενάριο συμβιβασμού αφορούσε καταβολή φόρου ίσου με το 50%-60% των αδήλωτων ανάλογα με το στάδιο ελέγχου. Αν δεν είχε ξεκινήσει ακόμα 50%, αν είχε ολοκληρωθεί 60%.
Η τελευταία συζήτηση με τους εκπροσώπους των δανειστών, αναφέρουν οι πληροφορίες, δεν πήγε καθόλου καλά. Η γραμμή συμβιβασμού αφορούσε επιβολή φόρου 90% σε όσους αποκαλύψουν οικειοθελώς αδήλωτα κεφάλαια με αντίτιμο την απαλλαγή από ποινικές διώξεις για φοροδιαφυγή. Στους κόλπους της κυβέρνησης είναι απολύτως σαφές ότι τέτοια προσφορά θα είχε μηδαμινά αποτελέσματα κι έτσι οι αναζητήσεις μεταφέρονται σε άλλο επίπεδο. Σφίγγει ακόμα περισσότερο τα λουριά Το νομοσχέδιο, όταν κατατεθεί στη Βουλή παρά τις αλλεπάλληλες προαναγγελίες άμεσης κατάθεσής του που ουδέποτε επιβεβαιώθηκαν, ενδεχομένως να σφίγγει ακόμα περισσότερο τα λουριά αντί να τα χαλαρώνει. Μια πρόταση στο τραπέζι προβλέπει για παράδειγμα σύνδεση της εγγύησης για αποφυλάκιση με περιοριστικούς όρους με το ύψος της φοροδιαφυγής. Μεγάλη φοροδιαφυγή θα συνεπάγεται τεράστιες εγγυήσεις, κάνοντας ενδεχομένως τους παραβάτες πιο πρόθυμους να πληρώσουν φόρο και προσαυξήσεις με βάση τον πληθωρισμό και τον χρόνο απόκρυψης κεφαλαίων, σχεδόν ίσο με το αρχικό. Ακόμα και αυτό το σύστημα, στον βαθμό που υπάρξει συμφωνία κυβέρνησης – δανειστών και ψήφιση του νομοσχεδίου, είναι αμφίβολο αν θα αποδώσει καρπούς στα ταμεία του Δημοσίου. Το ζητούμενο άλλωστε δεν είναι άλλο από την αύξηση των δημοσίων εσόδων. Με τους βραδείς ρυθμούς ολοκλήρωσης των φορολογικών ελέγχων όμως θεωρείται σίγουρο ότι μεγάλη μερίδα υποψηφίων προς έλεγχο θα το ρισκάρουν όσο ο χρόνος παραγραφής μετρά αντίστροφα.
Πηγή: www.dikaiologitika.gr