Σε κάποιο βαθμό, η διαδικασία μοιάζει με τη δημοσκόπηση των δημοσκοπήσεων από εξειδικευμένες υπηρεσίες των ΗΠΑ, όπως το FiveThirtyEight.
«Ντέρμπι» ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ με διαφορά μόλις 30.000 ψήφων
Το Euractiv σημειώνει ότι η εν λόγω εκτίμηση παραδόθηκε την περασμένη Παρασκευή (12 Μαΐου) «σε στελέχη της εταιρείας που έδωσαν την εντολή για τη διενέργειά της αλλά και σε παράγοντες των Βρυξελλών με επιρροή» και καταγράφει μάχη «στήθος με στήθος» μεταξύ της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ, με τα δύο κόμματα να απέχουν μεταξύ τους μόλις 30.000 ψήφους.
Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη δημοσκόπηση, η ΝΔ συγκεντρώνει 33,45%, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ 32,92% και το ΠΑΣΟΚ 9,02%. Στην εκτίμηση, το ποσοστό της ΝΔ θα μπορούσε να κυμανθεί στο 33-34%, του ΣΥΡΙΖΑ στο 32,5-33,5% και του ΠΑΣΟΚ στο 8,7-9,3%.
Σε αριθμούς ψήφων, κατά αυτή τη δημοσκόπηση, η ΝΔ εκτιμάται ότι θα συγκεντρώσει 1.890.000 ψήφους, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ 1.860.000 ψήφους και το ΠΑΣΟΚ 510.000 ψήφους.
Το ποσοστό της αποχής αντιστοιχεί στις προηγούμενες ελληνικές εθνικές εκλογές που έγιναν τον Ιούλιο του 2019.
Έτσι, εκτιμάται ότι ενδεχόμενη μείωση της αποχής θα ευνοήσει τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αφού οι περισσότεροι που δεν πάνε στις κάλπες είναι τυπικά νεότεροι πολίτες. Επιπλέον, το Euractiv αναφέρεται σε έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας και Κοινωνικής Αλλαγής Eteron, σύμφωνα με την οποία περίπου 430.000 Έλληνες νέοι ψηφοφόροι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στις επερχόμενες εκλογές.
Το διεθνές μέσο υπενθυμίζει ότι η κυβέρνηση της ΝΔ απάντησε αρνητικά στις εκκλήσεις όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης να συμμετάσχουν στις εκλογές οι νέοι που θα είναι μακριά από την εκλογική τους περιφέρεια –κυρίως όσοι απασχολούνται σε εποχική εργασία.
Η συζήτηση για τις δημοσκοπήσεις στην Ελλάδα
Παράλληλα, το δημοσίευμα με τίτλο «Οι Έλληνες προετοιμάζονται για μετεκλογική αβεβαιότητα εν μέσω καυγά για τις δημοσκοπήσεις» το διεθνές μέσο παρατηρεί ότι μέχρι στιγμής όλες οι δημοσκοπήσεις στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης δείχνουν ότι η ΝΔ προηγείται, ενώ υπογραμμίζει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ζητήσει περισσότερη διαφάνεια από τις εταιρείες δημοσκοπήσεων, ζητώντας τους να δημοσιεύουν τα πρωτογενή στοιχεία των ερευνών τους.
Πρόταση, που όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, απορρίφθηκε τόσο από τη ΝΔ όσο και από τον Σύλλογο Εταιριών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ).
Το Euractiv παρατηρεί ότι η συζήτηση για τα αποτελέσματα των δημοσκοπικών εταιρειών δεν μπαίνει για πρώτη φορά στον δημόσιο διάλογο. «Για παράδειγμα, όλες οι δημοσκοπήσεις απέτυχαν μαζικά να προβάλουν το αποτέλεσμα του ελληνικού δημοψηφίσματος του 2015 και δεν κατάφεραν να προβλέψουν με σχετική ακρίβεια την εκλογική απόδοση του ΣΥΡΙΖΑ» υπενθυμίζει.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι το πρόβλημα μπορεί να είναι διαρθρωτικό, με δεδομένο ότι η μεθοδολογία δημοσκοπήσεων που ακολουθείται στην Ελλάδα επικεντρώνεται κυρίως στα σταθερά τηλέφωνα, και κατά συνέπεια οι εταιρείες αποτυγχάνουν να εντοπίσουν τους νεότερους και πιο προοδευτικούς ψηφοφόρους.