• Ο ρόλος του Μιχάλη Σπανόπουλου και το deal με τον Κουντούρη
• Η κοινοπραξία Meg Tugs που έπαιζε μπάλα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και ο ρόλος των ΕΛΠΕ
Toυ Νίκου Σιδέρη
Πλοκάμια και σε άλλα λιμάνια αλλά και εγκαταστάσεις της χώρας φέρονται να είχαν απλώσει τα αρχηγικά μέλη της φερόμενης ως εγκληματικής οργάνωσης η οποία εξαρθρώθηκε στη Θεσσαλονίκη έχοντας ως βασικούς πρωταγωνιστές γνωστούς εφοπλιστές αλλά και τον Κεντρικό Λιμενάρχη ο οποίος πιάστηκε «με την γίδα στην πλάτη». Ανάμεσα στους συλληφθέντες και βάσει της δικογραφίας που αποκαλύπτει σήμερα η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» είναι και οι εφοπλιστές Δημήτρης Βερνίκος και Μιχάλης Σπανόπουλος οι οποίοι είχαν προχωρήσει στη δημιουργία κοινοπραξίας με την επωνυμία «ΒΕΡΝΙΚΟΣ-ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΡΥΜΟΥΛΚΩΝ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ».
Μια μικρή αναζήτηση όμως στα αρχεία μας και στο διαδίκτυο αρκεί για να αποκαλυφθεί ότι αυτή δεν είναι η μόνη συνεργασία μεταξύ των δύο εφοπλιστών. Μαζί με άλλους εφοπλιστές του χώρου των ρυμουλκών έχουν προχωρήσει στη σύσταση μια ακόμη μεγαλύτερης κοινοπραξίας με την επωνυμία «Med Tugs» στην οποία συμμετέχουν οι εταιρίες Vernicos Tugs & Salvage, Spanopoulos Group, Lyboussakis Towage & Salvage και Karapiperis Towage & Salvage.
Μάλιστα όπως διαφημίζουν οι ίδιοι, η«Med Tugs», είναι μια από τις μεγαλύτερες κοινοπραξίες ναυαγαιρεσίας στην Ευρώπη και η μεγαλύτερη της Μεσογείου. Διαχειρίζεται περισσότερα από 30 σκάφη ειδικών τύπων μεταξύ των οποίων ρυμουλκά, ναυαγοσωστικά, καταπολέμησης θαλάσσιας ρύπανσης, και συλλογής και αποκομιδής υγρών καταλοίπων πλοίων. Η συνολική αξία του στόλου αυτού αγγίζει τα 100 εκατομμύρια ευρώ. Και οι τέσσερις εταιρίες συνολικά παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε περισσότερα από 40.000 πλοία ετησίως τα οποία προσεγγίζουν στην Ελλάδα, απασχολούν σχεδόν 300 ναυτικούς, καθώς επίσης διαθέτουν και ένα ισχυρό και έμπειρο στελεχιακό δυναμικό στην ξηρά. Δηλαδή η αφρόκρεμα των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο Λιμάνι του Πειραιά και όχι μόνον! Λογικό είναι λοιπόν να αναρωτηθεί κανείς και απορούμε πως οι αρχές δεν το έχουν ερευνήσει, πως είναι δυνατόν να λειτουργεί ο υγιής ανταγωνισμός όταν οι μεγαλύτερες εταιρείες ρυμουλκών γίνονται μία κοινοπραξία;
Η εμπλοκή τους στο ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ»
Το όνομα του εφοπλιστή Σπανόπουλου έχει ενεργό εμπλοκή και στην υπόθεση του Αγία Ζώνη ΙΙ που είχε χαρακτηριστεί ως το «οικολογικό έγκλημα του αιώνα». Όπως είχε αποκαλύψει το ereportaz και η «Μ» ένας έμπειρος ναυτικός ο οποίος έχει διενεργήσει την δική του έρευνα, ο Χαράλαμπος Λειβαδάς, σε λεπτομερή αναφορά προς τον Άρειο Πάγο κατονόμαζε συγκεκριμένα πολιτικά πρόσωπα αλλά και εισαγγελείς ως «ηθικούς αυτουργούς» στη συγκάλυψη των όποιων ποινικών ευθυνών απορρέουν από το «σκηνοθετημένο», όπως το χαρακτηρίζει, ναυάγιο. Μάλιστα τότε η κα Ξένη Δημητρίου είχε δώσει εντολή άμεσης διερεύνησης για το ποιοι ποιοι κρατούν στο σκοτάδι την υπόθεση του «Αγία Ζώνη ΙΙ». Στην καταγγελία του προς τον Άρειο Πάγο ο κ. Λιβαδάς αναφέρει πως είναι έτοιμος να σηκώσει το βάρος απόδειξης όλων των στοιχείων που παραθέτει και να απαντήσει σε τυχόν δικαστική επίθεση των εμπλεκόμενων προσώπων. Κι αυτό έχει τη σημασία του.» Μάλιστα από τον Αύγουστο του 2018 «ο πλοίαρχος κατήγγειλε ευθέως τον τότε εισαγγελέα Εφετών Πειραιά και νυν επόπτη των εισαγγελέν Διαφθοράς, Παναγιώτη Μπρακουμάτσο για «τακτικές αποπροσανατολισμού της ανάκρισης και συγκάλυψης της εγκληματικής ενέργειας της βύθισης του πλοίου “Αγία Ζώνη ΙΙ” από τον εφοπλιστή κ. Κουντούρη», αλλά και την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας. Επισημαίνει δε ότι η μεγάλη οικολογική καταστροφή οφείλεται σε εγκληματική ενέργεια και μάλιστα προμελετημένη. Η βύθιση του πλοίου, αναφέρει, έγινε στην Κυνόσουρα προκειμένου το πλοίο να έχει οπτική επαφή με την ακρογιαλιά του Σαρωνικού ώστε η κηλίδα του μαζούτ να απλωθεί στη μέγιστη πιθανή έκταση και να μολύνει όλες τις παραθαλάσσιες περιοχές του Σαρωνικού μέχρι το Λαύριο, ώστε να αυξηθούν τα «έξοδα σε εργατοώρες, συνεργεία, δύτες, μηχανήματα» και να ευνοηθούν συγκεκριμένοι επιχειρηματίες!
Ο πλοίαρχος τοποθετεί στο κάδρο εκείνων που ωφελήθηκαν από την πρωτόγνωρη οικολογική καταστροφή και τον πρώην συνεργάτη του εφοπλιστή Κουντούρη, Μιχάλη Σπανόπουλο, με τον οποίο συνεβλήθη από την πρώτη στιγμή του ναυαγίου για τη διάσωση του «Αγία Ζώνη», αλλά και την απορρύπανση του Σαρωνικού. Ένα πολυδάπανο project το οποίο κατά τον πλοίαρχο ήταν προσυμφωνημένο. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην καταγγελία, οιΚουντούρης και Σπανόπουλος υπέγραψαν το Lloyd’s Standard Form Salvage Agreement (LOF) στις 06.15 το πρωί της 10ης Σεπτεμβρίου, δηλαδή τέσσερις ώρες μετά το ναυάγιο και ενώ το πλοίο είχε βυθιστεί!
«Ήθελαν να δείξουν ότι πρόθεσή τους ήταν να διασώσουν το πλοίο αφού πρώτα το βούλιαξαν. Επιπρόσθετα οι δυο εφοπλιστές σαφώς προσυνεννοημένοιέθεσαν προ τετελεσμένου γεγονότος τη μεταξύ τους υπογραφείσα ανάθεση του Κουντούρη προς τον Σπανόπουλο της απορρύπανσης, άντλησης και περισυλλογής των αποβλήτων από ολόκληρο των Σαρωνικό. Γι’ αυτό υπέγραψαν το εκπρόθεσμο και άσφαιρο πλέον LOF έτσι ώστε να αιτιολογήσουν τον γρήγορο αρραβώνα τους!».
Η υπόθεση, ακόμα, στον ανακριτή
Δύο χρόνια από τότε που συνέβη το «ατύχημα» η υπόθεση παραμένει στο γραφείο του 5ου τακτικού ανακριτή Πειραιά. Πάντως από την έκθεση του Γ΄ Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων το γενικό συμπέρασμα είναι ότι υπάρχουν αποχρώσες ενδείξεις ότι όλα έγινα βάσει σχεδίου για να υπάρξει οικονομικό όφελος. Μάλιστα σε κάποιο σημείο η Έκθεση αναφέρει ότι η βύθιση του δεξαμενόπλοιου οφείλεται σε «ενέργεια που έλαβε χώρα επί του πλοίου», περιγράφει ακριβώς τι θεωρεί ότι έγινε και αναφέρεται ειδικά στην συνεργασία που υπήρχε μεταξύ των δύο εταιρειών δηλαδή της πλοιοκτήτριας και του κουΣπανόπουλου η οποία αξίζει να σημειωθεί στην συνέχεια ανέθεσε σε άλλη εταιρεία τον καθαρισμό των ακτών και φυσικά και την απορρύπανση της θάλασσας. Σύμφωνα δε με δημοσιογραφικές πληροφορίες οι συνολικές απαιτήσεις από το συμβάν της ρύπανσης με την βύθιση του Αγία Ζώνη ΙΙ φθάνουν τα 230 εκατομμύρια ευρώ.
Εδώ αξίζει να σημειωθεί επίσης κάτι εξ ίσου σημαντικό και ενδεικτικό του τι πηγαίνει στραβά στην Ελλάδα γενικότερα. Το Γ΄ Ανακριτικό Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ) δεν συνδέει τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου με εσκεμμένη ενέργεια ανταγωνιστικών συμφερόντων του πλοιοκτήτη όπως είχε αφεθεί να εννοηθεί από την πλευρά της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Το erepotaz.grείχε αποκαλύψει στις 12 Απριλίου 2019 το πόρισμα των 330 σελίδων που συνέταξε το Τμήμα Ναυπηγικής και Τεχνολογίας του Πολυτεχνείου και ουσιαστικά συμπληρώνει τις διαπιστώσεις του Γ’ Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων ότι πίσω από το ναυάγιο του πλοίου στο βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου του Πειραιά κρύβεται δολιοφθορά.
«Από όλες τις εκθέσεις επιθεωρήσεως καθώς και τα πιστοποιητικά του πλοίου που ελέγχθηκαν ουδεμία έλλειψη ή παρατυπία δεν εντοπίστηκε. Το πλοίο συντηρείτο ενδελεχώς και ήταν αξιόπλοο», αναφέρεται στο πόρισμα του Πολυτεχνείου. Παράλληλα, όπως διαπιστώνουν οι ειδικοί, «με βάση τα αποτελέσματα των εκ του σύνεγγυς επιθεωρήσεων, απορρίπτεται η πιθανότητα να κατακλύστηκε το μηχανοστάσιο του πλοίου από διαρροή λόγω φθοράς στο δίκτυο θαλάσσης του πλοίου ή στα ελάσματα των πλευρών και του πυθμένα. Επίσης αποκλείστηκε και η πιθανότητα κατάκλυσης του μηχανοστασίου λόγω λειτουργίας των αντλιών θαλάσσης του πλοίου».
Τώρα πως το Γ΄ Ανακριτικό Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ) αναφέρει στην έκθεση του ότι η βύθιση προκλήθηκε από «ενέργεια που έλαβε χώρα επί του πλοίου» και επισημαίνει μάλιστα το άνοιγμα «των επιστομίων θαλάσσης/ερματισμού» μας κάνουν να προβληματιζόμαστε για το τι θα συμβεί στο τέλος με την υπόθεση αυτή. Με λίγα λόγια, για δολιοφθορά κάνει λόγο το Πολυτεχνείο,για ίδια ενέργεια το ΑΣΝΑ.
Η κοινοβουλευτική ερώτηση για τα ΕΛΠΕ
Επειδή οι συμπτώσεις δεν σταματούν ούτε στην Θεσσαλονίκη, ούτε στον Πειραιά, ψάχνοντας τα αρχεία μας θυμηθήκαμε άλλη μια ερώτηση που είχε καταθέσει στη Βουλή στις 21/01/2018 ο Μάριος Γεωργιάδης, βουλευτής τότε της Α’ Αθηνών με την Ένωση Κεντρώων με θέμα: ”Προδιαγραφές ρυμουλκών που αξιώνουν τα ΕΛΠΕ”. Σε αυτή ο κύριος Γεωργιάδης ανέφερε ότι «Με το από 16.6.17 υπό στοιχείο ΔΔΒΕΑ-ΒΕΕ:13ΟΟ46 έγγραφό τους, τα ΕΛΠΕ, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση, αξίωσαν όπως τα ρυμουλκά που θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στην Πάχη, Ελευσίνα και Ασπρόπυργο από 1.8.17 έχουν συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές, συγκεκριμένη δύναμη πυρόσβεσης, ηλικία μη υπερβαίνουσα τα 20 έτη καθώς και όπως κινούνται όχι με μια αλλά με δύο έλικες. οι προδιαγραφές αυτές είναι ιδιαιτέρως αυστηρές σε σχέση με τις προδιαγραφές που προβλέπει ο νόμος αλλά και σε σχέση με τις προδιαγραφές που τα ίδια τα ΕΛΠΕ αξιώνουν για την προσφορά των ίδιων υπηρεσιών στις εγκαταστάσεις τους στην Θεσσαλονίκη». Μάλιστα λίγο πιο κάτω στο κείμενο του ο βουλευτής κ. Γεωργιάδης αναγράφει ότι «Πράγματι, έτσι θα επωφελούντο ρυμουλκά συγκεκριμένης κοινοπραξίας χωρίς να μπορούν οι λοιποί πλοιοκτήτες να προσαρμοσθούν, αφού κάτι τέτοιο σε πολλές περιπτώσεις θα απαιτούσε απόκτηση ακόμη και νέου ρυμουλκού αξίας περί τα 2.500.000 Ευρώ.Η παράταση που δόθηκε για μεν τη δύναμη πυρόσβεσης και άλλες τεχνικές προδιαγραφές αναβάθμισης των ρυμουλκών έληξε την 31.12.2017 (και τα ρυμουλκά προσαρμόσθηκαν αναλόγως), για δε την προθεσμία για την ηλικία και την κίνηση με μια έλικα λήγει την 30.6.2018. Να σημειωθεί ότι το ελληνικό νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει όριο ηλικίας μόνο για τα επιβατηγά πλοία, αυτό δε είναι τα 35 έτη (βλ. άρθρο 164 Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου) το οποίο (όριο) μάλιστα δεν υφίσταται εάν πληρούν τις προϋποθέσεις συντήρησης που θέτει η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/45 (άρθρο 6 περ. α). Εν ολίγοις, η συντήρηση αποτελεί το ουσιώδες προαπαιτούμενο για την προσφορά σωστών υπηρεσιών από ένα πλοίο και όχι η ηλικία. Τούτο αποδεικνύεται και εκ του γεγονότος ότι ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 2017/352 για την παροχή λιμενικών υπηρεσιών που θα ισχύσει από 24.3.2019 δεν θέτει όριο ηλικίας. Ακόμη, ένα ρυμουλκό που κινείται με μια έλικα εντός περιστρεφόμενης χοάνης δεν υστερεί σε ελκτικές και ελικτικές ικανότητες σε σχέση με ένα διπρόπελλο».
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η κοινοπραξία MedTugs από τον Νοέμβριο του 2018 είχε αποφασίσει να «πατήσει πόδι» και στην Πάτρα…
Τελικά τι συμβαίνει στο χώρο αυτό; Υπάρχουν σοβαρότατα στοιχείαπου δείχνουν ότι όποιος δεν ακολουθεί μια κοινοπραξία είτε θα καταστραφεί ο ίδιος όπως έγινε στην Θεσσαλονίκη είτε οανταγωνισμός θα είναι ανύπαρκτος, κάτι που πρέπει να προβληματίσει ιδιαίτερα και την κυβέρνηση αλλά και τις εισαγγελικές αρχές στην έρευνα που διεξάγουν και η οποία πρέπει να επεκταθεί σε ολόκληρη την χώρα.
Είναι σίγουρο ότι ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκης αλλά πολύ περισσότερο ο ίδιος ο Πρωθυπουργός κύριος Κυριάκος Μητσοτάκης οφείλουν να κάνουν ότι περνά από το χέρι τους για να φθάσει το μαχαίρι στο κόκκαλο όσον αφορά τα θέματα διαφθοράς.
Σε αυτεπάγγελτη διαθεσιμότητα, με απόφαση του Αρχηγού του Λιμενικού Σώματος, τέθηκε ο λιμενάρχης Θεσσαλονίκης, μετά την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του για παράβαση άρθρων του ποινικού κώδικα και του νόμου 4557/2018, που αφορούν την πρόληψη και καταστολή νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές ενέργειες.
Ο λιμενάρχης φέρεται να εμπλέκεται σε υπόθεση, στην οποία εμπλέκονται άλλα 17 άτομα, μεταξύ των οποίων πλοηγοί και ιδιοκτήτες εταιρειών ρυμουλκών και αφορά την κατά προτεραιότητα εξυπηρέτηση πλοίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τη χρήση περισσότερων ρυμουλκών σκαφών απ’ όσα χρειάζονταν για τον ελλιμενισμό τους, ύστερα από χρηματισμό.
Επίσης, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης έθεσε σε καθεστώς αυτοδίκαιης αργίας έξι πλοηγούς της Πλοηγικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης προς τους οποίους έχει ασκηθεί ποινική δίωξη εις βάρος τους και αφορά τις κακουργηματικές πράξεις της «εγκληματικής οργάνωσης» και της «εκβίασης κατ’ επάγγελμα και κατ’ εξακολούθηση από κοινού» της «νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές πράξεις» (ξέπλυμα βρόμικου χρήματος) και της «δωροληψίας υπαλλήλου κατ’ επάγγελμα και κατ’ εξακολούθηση». Με την ίδια απόφαση του υπουργού ανεστάλη επίσης η άσκηση των καθηκόντων του αρχιπλοηγού του Πλοηγικού Σταθμού Πειραιά μετά την ποινική δίωξη σε βάρος του δίωξη για παράβαση του άρθρου 169 του Ποινικού Κώδικα, από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά που αφορά την κατηγορία της απείθειας.
Υπενθυμίζεται ότι οι 18 κατηγορούμενοι για την υπόθεση διαφθοράς στο λιμάνι Θεσσαλονίκης απολογούνται σήμερα και αύριο ενώπιον της Α’ ειδικής ανακρίτριας Θεσσαλονίκης
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Μαύρη κηλίδα σε πολιτικούς και εισαγγελείς για κουκούλωμα του «Αγία Ζώνη ΙΙ»