Αν είναι κοροναϊός, όπως τον αποκαλούν και τον γράφουν πολλοί δημοσιογράφοι και επιστήμονες ή κορονοϊός επειδή τα «α» μετατρέπεται σε «ο» προφανώς αφορά στους γλωσσολόγους. Στην ουσία εκείνο που οφείλουμε όλοι να γνωρίζουμε είναι ότι πρόκειται για φονικό ιό, που απειλεί ευθέως την ανθρώπινη ζωή και πως ακόμα δεν έχει βρεθεί ο τρόπος αντιμετώπισής του.
Επίσης πρέπει να γνωρίζουμε ότι αποτελεί και μία σημαντική απειλή για την ελληνική ναυτιλία. Για τους εφοπλιστές της χώρας που βλέπουν καθημερινές απώλειες στα εισοδήματά τους.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της VesselsValue, στο τέλος του 2019, όταν πρωτοεμφανίστηκε ο κορονοϊός στην Ουχάν, οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν συνάψει συμβόλαια με τα ναυπηγεία της Κίνας ύψους 2.3 δισ. δολαρίων.
Τεράστιο ποσό που διατίθεται για την προσθήκη 56 καραβιών στον ήδη μεγάλο στόχο των ελλήνων εφοπλιστών.
Η εμφάνιση του κορονοϊού, όμως, πάγωσε τις εργασίες στα κινέζικα ναυπηγεία. Τα κεφάλαια έχουν δεσμευθεί, αλλά η κατασκευή των πλοίων όχι μόνο δεν προχωράει με τους ρυθμούς του προγραμματισμού, αλλά ουσιαστικά σταμάτησαν οι εργασίες. Ο κορονοϊός έβαλε μπλόκο! Κι αυτό μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στους Έλληνες εφοπλιστές.
Ειδικά σε συνδυασμό με την απώλεια συμβολαίων για τα φορτία. Η συντριπτική πλειοψηφία στο βιβλίο παραγγελιών αφορά σε φορτηγά πλοία. Είναι τομέας που οι Κινέζοι θεωρούνται εξειδικευμένοι και παίρνουν τα πρωτεία από τους Κορεάτες, στους οποίους επίσης δείχνουν μεγάλη εμπιστοσύνη οι πλοιοκτήτες της χώρας μας. Μεγαλύτερη σε ό,τι αφορά στα τάνκερς. Για τα φορτηγά, ωστόσο, εμφανίζεται μία προτίμηση στους Κινέζους. Οι παραγγελίες στη Σανγκάη και στα άλλα ναυπηγεία της Κίνας περιλαμβάνουν, λοιπόν, 33 φορτηγά και άλλα 13 για τη μεταφορά κοντέινερς. Και για όλα φταίει ο κορονοϊός!
Ανάμεσα στους παραγγελιοδόχους βρίσκεται Έλληνας εφοπλιστής που περιμένει 17 πλοία. Αλλά δεν γνωρίζει πλέον πότε θα τα παραλάβει.
Ο χρόνος παράδοσης των πλοίων διαφέρει. Και φυσικά στα συμβόλαια προβλέπονται ρήτρες. Αλλά εδώ δεν μιλάμε για μία απλή αθέτηση συμφωνίας, αλλά για ένα σοβαρό πρόβλημα που απειλεί ευθέως την ανθρώπινη ζωή. Οπότε κάθε κίνηση για διεκδίκηση αποζημιώσεων μπορεί να αποδειχθεί καταστροφική στο μέλλον. Γι’ αυτό και οι περισσότεροι εφοπλιστές κάνουν υπομονή και αναζητούν λύσεις στο σοβαρό πρόβλημα. Δίχως, όμως, κάτι χειροπιαστό στον ορίζοντα.
Επίσης, σοβαρά προβλήματα έχουν δημιουργηθεί και από τη διακοπή της παραγωγής προϊόντων στην Κίνα. Η μεγαλύτερη πληθυσμιακά χώρα του πλανήτη αποτελεί κι έναν από τους καλύτερους πελάτες για τους ιδιοκτήτες φορτηγών πλοίων, αλλά και για εκείνα που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια. Η αναστολή πολλών δραστηριοτήτων στην Κίνα, λοιπόν, φρέναρε και τις ναυλώσεις, ενώ κάτι ανάλογο συμβαίνει κι εξαιτίας του φόβου διαφόρων εταιρειών να στείλουν τα εμπορεύματά τους προς την ασιατική υπερδύναμη.
Με απλά λόγια το παγκόσμιο εμπόριο έχει επηρεαστεί στον μέγιστο βαθμό. Και μαζί του οι ισχυροί παίκτες, δηλαδή, οι Έλληνες εφοπλιστές που καταγράφουν καθημερινά απώλειες 100άδων χιλιάδων δολαρίων.
Μέτρα στον τουρισμό
Καλύτερη, πάντως, είναι η κατάσταση στον τουρισμό, την άλλη βαριά βιομηχανία της χώρας. Έστω και η συντριπτική πλειοψηφία των αεροπορικών εταιρειών διέκοψε τις πτήσεις προς την Κίνα, η ζημιά για την Ελλάδα είναι περιορισμένη. Ο Χάρης Θεοχάρης, μάλιστα, κινήθηκε άμεσα και μέσω επίσημων στοιχείων αναζήτησε λύσεις στην περίπτωση που το πρόβλημα διογκωθεί τους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με όσα προκύπτουν από το υπουργείο Τουρισμού, το 2019 επισκέφτηκαν την Ελλάδα περίπου 200.000 Κινέζοι. Αριθμός μικρός μπροστά στις 31 εκατ. αφίξεις που είχαμε.
«Μόνο η Σαντορίνη αντιμετωπίζει προσωρινά ένα μικρό πρόβλημα», αναφέρουν στελέχη του υπουργείου. Όντως, το νησί των ηφαιστείων αποτελούσε αγαπημένο προορισμό των Κινέζων. Κυρίως νεαρών ζευγαριών που έβλεπαν την Καλντέρα ως ιδανική τοποθεσία για την τέλεση των γάμων τους.
Στο επιτελείο του Χάρη Θεοχάρη, ωστόσο, δεν ανησυχούν. Θεωρούν ότι όλα συμβαίνουν στην Κίνα μπορούν απλά να αλλάξουν τα δεδομένα. Με τον σχεδιασμό να περιλαμβάνει άνοιγμα και σε χώρες που έως τώρα δεν άφηναν αποτυπωμένο το στίγμα τους στον ελληνικό τουρισμό. Με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Ινδία, αλλά και γενικά τα ασιατικά κράτη που προτιμούσαν έως τώρα την Κίνα για ταξίδια αναψυχής. «Μπορούν πλέον να στραφούν προς την Ευρώπη και η Ελλάδα είναι ιδανικός προορισμός», υποστηρίζουν και ουσιαστικά καθησυχάζουν τους επαγγελματίες που από πέρσι βίωσαν την ανασφάλεια όταν έσκασε το κανόνι της Thomas Cook.