Ήταν Αύγουστος του 2018 όταν ο τότε βουλευτής Νίκος Νικολόπουλος κατέθετε ακόμα μία ερώτηση σε σειρά προηγούμενων (τουλάχιστον έξι) στον τότε υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη για την όπως τη χαρακτήριζε αμαρτωλή σύμβαση 717 και ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα της κυβέρνησης.
Του ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ
- Στον κοινοβουλευτικό έλεγχο για την αμαρτωλή σύμβαση 717.
- Το γαϊτανάκι ερωτήσεων του Νίκου Νικολόπουλου που αποκαλύπτει τις ευθύνες Σπίρτζη και τον εναγκαλισμό του με εθνικούς εργολάβους
Ο κ. Σπίρτζης όμως εφάρμοζε μια τακτική είτε να μην απαντά ή να αποστέλλει έγγραφα της ΕΡΓΟΣΕ. Οι ερωτήσεις ξεκινούν στις 2-6-2015 και ο βουλευτής για πρώτη φορά επισημαίνει τις καθυστερήσεις που υπάρχουν στην εκτέλεση της παραπάνω σύμβασης και ότι το έργο εκτελείται χωρίς εγκεκριμένες μελέτες.
Ο κ. Σπίρτζης απαντά όχι ο ίδιος, αλλά με έγγραφο της ΕΡΓΟΣΕ αρ. πρωτ. 262610/12.6.2015, το οποίο αποδίδει τις καθυστερήσεις «σε αστάθμητους παράγοντες» και ότι «θα επιβάλει, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, τις προβλεπόμενες κυρώσεις, εφόσον υπάρχει παραβίαση συμβατικών προθεσμιών». Φυσικά όπως αποδείχτηκε εκ των πραγμάτων αυτά ήταν λόγια του αέρα.
Διάσπαρτες εργολαβίες
Στις 17/01/2017 σε νέα ερώτηση του βουλευτή γίνεται λόγος για διάσπαρτες εργολαβίες που δεν τελειώνουν ποτέ και ότι «και τα συστήματα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών που λειτουργούσαν επί χρόνια επιτυχώς έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας και τα τρένα κυκλοφορούν ‘‘τυφλά’’ με ανταλλαγή τηλεγραφημάτων, όπως την εποχή του Τρικούπη»! Μάλιστα ο βουλευτής τότε ρωτούσε: «Πότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί η σύμβαση 717/2014 για ‘‘Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας’’, η οποία υπεγράφη στις 26-9-2014, και έπρεπε να περατωθεί στις 26-9-2016 συνολικά, αλλά ακόμη συνεχίζεται η κατασκευή της;»
Ο κ. Σπίρτζης αυτή τη φορά δεν έστειλε κανένα έγγραφο και παραβιάζοντας τον Κανονισμό της Βουλής απλώς δεν απάντησε. Λίγο μετά διόρισε τον μέχρι τότε διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ και κουμπάρο του, Θανάση, στη θέση του γ.γ. Μεταφορών, προφανώς για να τον επιβραβεύσει για το έργο του στην ΕΡΓΟΣΕ.
Στις 05-07-2017 ο βουλευτής επανέρχεται και αναφέρει επί λέξει τα εξής:
«Αλλά επανερχόμαστε αποκλειστικά στη σύμβαση 717/2014, για να σας τεκμηριώσουμε με τα στοιχεία που διαθέτουμε, ότι οι τεράστιες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή της οφείλονται αποκλειστικά στις μεθοδεύσεις και στις παραλείψεις των αρμοδίων της ΕΡΓΟΣΕ οι οποίες εξυπηρετούν τα συμφέροντα των ‘‘εθνικών εργολάβων’’, έχουν ονοματεπώνυμο, αυτοί που με συνεχείς παρατάσεις των προθεσμιών της σύμβασης προσπαθούν να καλύψουν τις ευθύνες τους δίνοντάς τους σκανδαλωδώς μέσω του 1ου Α.Π.Ε. και της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης πολλά ακόμη εκατομμύρια ευρώ (!!!)».
Και πάλι ο κ. Χρήστος Σπίρτζης δεν απάντησε. Η πορεία όμως των πραγμάτων δικαίωσε τον κύριο Νικολόπουλο που προέβλεψε τη συμπληρωματική σύμβαση.
Από την ερώτηση του Αυγούστου του 2018 προκύπτει σύμφωνα με τον βουλευτή ότι «δεν έχει γίνει καμιά έγκριση μελετών του εθνικού εργολάβου (εννοεί την ΤΟΜΗ του ομίλου ΆΚΤΩΡ) από τον πάροχο δάνειας εμπειρίας και η ΕΡΓΟΣΕ συνεχίζει να κάνει τα στραβά μάτια (!!!). Και όχι μόνο αυτό, αλλά, ο πρόθυμος νέος Διευθυντής Έργων της ΕΡΓΟΣΕ με το υπ’ αρ. πρωτ. οικ. 7014/12-6-2018 έγγραφο της ΕΡΓΟΣΕ χορήγησε βεβαίωση εμπειρίας στην εταιρεία ΤΟΜΗ Α.Β.Ε.Τ.Ε., θυγατρική της ΑΚΤΩΡ». Όπως αναφέρει το παραπάνω έγγραφο, «έως σήμερα έχει διενεργηθεί Διοικητική Παραλαβή προς Χρήση, με την έκδοση των αντιστοίχων πρωτοκόλλων για τα τμήματα Πλατύ – ΤΧ1 – ΤΧ5 και Αχαρναί – Οινόη» και ότι «η κοινοπραξία ΤΟΜΗ – ALSTOM συνεργάζεται με την Υπηρεσία και τα στελέχη της επιδεικνύουν άριστη και άρτια τεχνική κατάρτιση».
Πρωτόκολλο
Τα όσα περιλαμβάνονται στην ερώτηση είναι συγκλονιστικά, καθώς ερωτάται ο κ. Σπίρτζης πώς είναι δυνατόν να υπογράφτηκε το πρωτόκολλο Διοικητικής Παραλαβής προς Χρήση (Δ.Π.Χ) του τμήματος Αχαρναί – Οινόη, αφού οι μελέτες του εν λόγω τμήματος έχουν εκπονηθεί από την εταιρεία «ΚΟΜΕΛ ΑΕ – Βιομηχανικοί Αυτοματισμοί», η οποία δεν έχει την απαιτούμενη από το 22.7 Α2α του άρθρου 22 της Διακήρυξης του παραπάνω έργου «ΕΙΔΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ», και αφού η εταιρεία ALSTOM ως πάροχος της ειδικής εμπειρίας δεν έχει υπογράψει τις εν λόγω μελέτες; Πώς προχώρησαν οι πρόθυμοι κύριοι της Επιτροπής Διοικητικής Παραλαβής προς Χρήση από την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ στην υπογραφή του Πρωτοκόλλου Δ.Π.Χ., αφού μέχρι και σήμερα δεν τηρούνται αυτά που έχει απαιτήσει η ΕΡΓΟΣΕ με το 255156/12-1-2015 έγγραφό της για τις μελέτες που δεν έγιναν δεκτές, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται και οι μελέτες του τμήματος Αχαρναί – Οινόη; Με βάση ποια εγκεκριμένα σχέδια έγιναν οι δοκιμές καλής λειτουργίας και κατασκευής σύμφωνα με τις προδιαγραφές στο τμήμα Αχαρναί – Οινόη;
Ο κ. Νικολόπουλος απευθυνόμενος στον κύριο Σπίρτζη αναφέρει: «Αυτό, κύριε υπουργέ, συνιστά απάτη τεραστίων διαστάσεων και επιβεβαιώνει πλήρως τις καταγγελίες μας, για τις οποίες αδιαφορήσατε, δίνοντας το δικαίωμα στην ΕΡΓΟΣΕ να ολοκληρώσει την απάτη».
Δ.Π.Χ
Ο κ. Νικολόπουλος καταγγέλλει επίσης ότι, πέρα από τη Δ.Π.Χ. των παραπάνω τμημάτων γραμμής, επιχείρησαν να κάνουν πρόσφατα Δ.Π.Χ. και στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα, τις μελέτες του οποίου εκπόνησε επίσης η εταιρεία «ΚΟΜΕΛ ΑΕ-Βιομηχανικοί Αυτοματισμοί», χωρίς να έχουν την υπογραφή του παρόχου της δάνειας εμπειρίας. Συγκεκριμένα, η ΕΡΓΟΣΕ με την υπ’ αρ. πρωτ. 5272/2-5-2018 επιστολή της, που υπογράφει ο νέος Διευθυντής Έργων, κάλεσε τον ΟΣΕ για την υπογραφή του Δ.Π.Χ του τμήματος Δομοκός – Λάρισα, δεδομένου ότι, όπως αναφέρεται στην εν λόγω επιστολή, έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες και παρέχεται το σύνολο των διαθέσιμων διαδρομών. Όμως ο ΟΣΕ με το 7746175/8-5-2018 απαντητικό έγγραφό του αναφέρει ότι:
«Στις Βεβαιώσεις Δοκιμών Σηματοδότησης του υπεύθυνου δοκιμών και πιστοποίησης του Αναδόχου, όπως αυτά μας παραδόθηκαν, για τους Σ.Σ. Δοξαρών και Ορφανών, επισημαίνεται ότι απαιτούνται περαιτέρω έλεγχοι για τη λειτουργία του συστήματος και έως την επίλυση της υπάρχουσας κατάστασης δεν επιτρέπεται καμία κίνηση τρένων σηματοτεχνικά, σε αντίφαση με το σχετικό έγγραφο της Δ.Π.Χ., όπου αναφέρεται ότι παρέχεται το σύνολο των διαθέσιμων διαδρομών».
Δηλαδή, η ΕΡΓΟΣΕ έστειλε αίτημα στον ΟΣΕ για Δ.Π.Χ, του τμήματος Δομοκός – Λάρισα και ο ΟΣΕ δεν το παραλαμβάνει, διότι ο ανάδοχος δεν επιτρέπει καμία κίνηση τρένων με το σύστημα σηματοδότησης σε λειτουργία!