Παρότι έχουμε κακή οδική συμπεριφορά και κακούς δρόμους -με λίγες εξαιρέσεις- τόσες παρασύρσεις πεζών και τόσα απανωτά τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα δεν έχουν καταγραφεί ξανά στη χώρα μας.
Της ΑΛΕΞΙΑΣ ΣΒΩΛΟΥ
Η αφηρημάδα εξαιτίας του κινητού τηλεφώνου και η επιθετική οδήγηση ευθύνονται για την αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων.
Πέρα από το οφθαλμοφανές ότι οδηγούμε αφηρημένοι και επιθετικά, η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» αναζητεί τα αίτια πίσω απ’ αυτό το σερί των τροχαίων ατυχημάτων που δεν σχετίζονται με την κατανάλωση αλκοόλ ή άλλων ουσιών, γιατί συμβαίνουν μέρα-μεσημέρι και όχι νύχτα.
Όπως εξηγεί ο ψυχίατρος – ψυχοθεραπευτής Δημήτρης Οικονόμου, η βασική αιτία για την πλειονότητα των ατυχημάτων είναι η χρήση του κινητού τηλεφώνου και η απόσπαση της προσοχής του οδηγού. Παρότι όταν μιλάμε στο τηλέφωνο μπορούν να μας δημιουργηθούν συναισθήματα που μας κάνουν απρόσεκτους, όπως για παράδειγμα αν τσακωθούμε με τον συνομιλητή μας, το ίδιο το τηλεφώνημα δεν είναι αυτό καθαυτό ο μοναδικός ένοχος για την αφηρημάδα μας. Περισσότερο φταίει το γεγονός ότι πλέον χρησιμοποιούμε το τηλέφωνο την ώρα που οδηγούμε σαν προέκταση του γραφείου μας. Όχι ως μια απλή συσκευή επικοινωνίας, αλλά σαν υπολογιστή!
Μηνύματα
Μέσα από το τηλέφωνό μας στέλνουμε μηνύματα και emails και προσμένουμε να διαβάσουμε τις απαντήσεις στο WhatsApp, στο messenger, στο viber ή στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, με συνέπεια η προσοχή μας να είναι διαρκώς διασπασμένη, ακόμα και όταν η οθόνη του κινητού τηλεφώνου είναι μαύρη και δεν υπάρχει καμία νέα ειδοποίηση.
Ο εθισμός με τις πολλαπλές χρήσεις του κινητού τηλεφώνου σαν «πολυεργαλείο» έχει οδηγήσει στη διαμόρφωση μιας διαφορετικής οδικής και οδηγητικής συμπεριφοράς, όπου κυριαρχούν η διάσπαση της προσοχής, η αφηρημάδα και η απροσεξία. Στο μεταξύ υπάρχει και μια παρανόηση μεταξύ οδηγών και πεζών που εντείνει το πρόβλημα και προκαλεί ακόμα περισσότερα ατυχήματα με παρασύρσεις πεζών, καθώς οι μεν οδηγοί θεωρούν ότι η ευθύνη για τη διάσχιση του δρόμου είναι αποκλειστικά του πεζού, οι δε πεζοί πιστεύουν το ακριβώς αντίθετο, ότι δηλαδή η ευθύνη βαρύνει μόνο τον οδηγό, ένα λάθος που συχνά το πληρώνουν με τη ζωή τους.
Επιθετική οδήγηση
Από την άλλη, υπάρχει και η πολύ επιθετική οδήγηση, που σχετίζεται με την επίδειξη ισχύος μέσω ενός μηχανήματος που το εξουσιάζουμε. «Πατώντας μέχρι τέρμα το γκάζι, εξουσιάζουμε το γκάζι και κάνουμε μια επίδειξη ισχύος στους ανθρώπους που κυκλοφορούν δίπλα μας», επισημαίνει ο ψυχίατρος – ψυχοθεραπευτής Δημήτρης Οικονόμου.
Εκτός από την εντελώς εσφαλμένη ανάγκη ορισμένων ανθρώπων να αναδειχθούν και να αποκτήσουν «δύναμη» μέσα από το αυτοκίνητό τους, επιδεικνύοντας απαράδεκτη οδηγητική συμπεριφορά, λες και πρωταγωνιστούν σε κάποια ταινία από τα sequel των «Fast & Furious», υπάρχουν και οι ξέφρενοι ρυθμοί ζωής που μας κάνουν να τρέχουμε μονίμως, να είμαστε μονίμως στην πίεση και μονίμως οργισμένοι!
Τελικά, από όποιο σημείο εκκίνησης κι αν ξεκινάμε, από όπου κι αν πηγάζουν αυτά τα συναισθήματα, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο! Καταλήγουμε να οδηγούμε σαν να παίζουμε στις ταινίες με αυτοκίνητα που συναγωνίζονται ποιο θα αναπτύξει τη μεγαλύτερη ταχύτητα και ποιο θα κάνει το μεγαλύτερο drift και… όποιον πάρει ο Χάρος!
«Η εκτόνωση της οργής ή του συσσωρευμένου άγχους ορισμένων οδηγών -κυρίως ανδρών- με πολύ επιθετικό οδήγημα, μπορεί να οφείλεται και σε αυτά που έχουμε περάσει τα τελευταία χρόνια», επισημαίνει ο Δημήτρης Οικονόμου. Και εξηγεί: «Όταν αναφερόμαστε σε αυτά που έχουμε περάσει, δεν μιλάμε μόνο για τα τρία χρόνια της πανδημίας του κορωνοϊού. Η Ελλάδα βίωσε πριν μία δεκαετία σκληρών μνημονιακών μέτρων, που έπληξαν ολόκληρη την κοινωνία και τώρα υπάρχει μία συσσωρευμένη πίεση που βγαίνει (και) στους δρόμους, όπως βγαίνει και στην παραβατική και την εγκληματική συμπεριφορά».
Το γιατί βγαίνει τώρα και δεν βγήκε πριν από έναν χρόνο ή γιατί δεν θα βγει μετά από δύο χρόνια, αυτό είναι ένα δύσκολο ερώτημα και δεν γνωρίζουμε την απάντηση. Ένας παράγοντας που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο είναι πως την τελευταία διετία αγοράστηκαν στην πατρίδα μας τόσο πολλά νέα αυτοκίνητα, που οι δρόμοι μας πλέον δεν τα… χωρούν!
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών, έχει αυξηθεί ο στόλος των οχημάτων στην Ελλάδα, καθώς τα περιοριστικά μέτρα βοήθησαν πολλές οικογένειες να αποταμιεύσουν χρήματα, αφού δεν μπορούσαν να ξοδέψουν σε ταξίδια, αγορές κι εξόδους. Σε εκείνα τα κοινωνικά στρώματα όπου τα χρήματα αποταμιεύτηκαν, και μάλιστα σε μεγάλα ποσά, πολλά από αυτά δαπανήθηκαν στην αγορά οχημάτων σε τέτοιο βαθμό ώστε η αναμονή για την άφιξη της παραγγελίας σε αρκετές περιπτώσεις να ξεπερνάει το ένα έτος.
Επιστρέφοντας στο πρόβλημα της (εντελώς λανθασμένης) οδικής και οδηγητικής συμπεριφοράς, οι λύσεις για την αντιμετώπισή του δεν είναι εύκολες. Μοιάζουν με τις λύσεις για το δημογραφικό, που δεν μπορούν να δουλέψουν από τη μία μέρα στην άλλη. Απαιτούνται εκπαίδευση, ανάπτυξη του σεβασμού και στη διαφορετικότητα, καθώς στους δρόμους συναντούμε άλλους οδηγούς, δικυκλιστές, ποδηλάτες, πεζούς και προσφάτως και επιβαίνοντες σε ηλεκτρικά πατίνια, που οδηγούν απρόσεκτα, παραβιάζουν τα σήματα κυκλοφορίας, δεν φορούν κράνος και γενικά αποτελούν άλλη μια… πηγή δυνατού «πονοκεφάλου» και αιτία σοβαρών τροχαίων στους δρόμους! Για να αλλάξουν όλα αυτά, απαιτείται εκπαίδευση, που πρέπει να ξεκινά από το σχολείο και από τις μικρές ηλικίες, δηλαδή στις τάξεις του δημοτικού. Γιατί είναι πάρα πολύ αργά να πιάσουμε τους εφήβους στις ηλικίες των 17, 18 και 19 ετών που νιώθουν άτρωτοι και να προσπαθήσουμε να τους πείσουμε να είναι πιο συγκρατημένοι ως οδηγοί!
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κως: Δίωξη για ανθρωποκτονία από πρόθεση στον 32χρονο από το Μπαγκλαντές
Ρόδος: Κλειδώθηκε έξω από το σπίτι και σκοτώθηκε προσπαθώντας να μπει από τη μπαλκονόπορτα