Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

Ο θαυμαστός κόσμος των διαφημιστικών εταιριών. Πως ξέπλεναν το χρήμα της Novartis

Μέσα σε 22 σελίδες περιγράφεται από το FBI, στην σχετική έκθεση που απέστειλε στην Εισαγγελία διαφθοράς, ο ρόλος των διαφημιστικών εταιριών και η εμπλοκή τους στο σκάνδαλο Novartis για το ξέπλυμα χρήματων.

Το FBI έχει χωρίσει σε τέσσερις ενότητες δωροδοκίας τον τρόπο που οι εταιρίες έμπαιναν στο παιχνίδι με τους γιατρούς και τους πολιτικούς. Οι ενότητες αυτές είναι: 1. Εθνικό συνέδριο και πολυτελή ταξίδια, 2. Ηλεκτρονικά πάνελ, 3. Δημιουργία απατηλών τιμολογίων υπό την καθοδήγηση του προέδρου τη Sandoz και 4. Απευθείας πληρωμή  στους ιατρούς.

Εθνικό συνέδριο και πολυτελή ταξίδια

Σύμφωνα με την έρευνα του FBI η φαρμακευτική εταιρεία «δωροδοκούσε» γιατρούς και εταιρείες με πολυτελή ταξίδια αλλά και… call girls. Aπό την έρευνα προκύπτουν καταγγελίες σε βάρος περισσότερων από 4.500 γιατρών, οι οποίοι φέρονται να πήρα «δωράκια» από τη Novartis, προκειμένου να τους συνταγογραφούν. Καταγράφεται, μάλιστα, ένα ταξίδι στη Νέα Υόρκη για 50 – 60 γιατρούς, το οποίο κόστισε 5.000 ευρώ για καθέναν από αυτούς.  H εταιρεία διοργάνωνε πολυτελή «συνέδρια» ενώ φρόντιζε να παρέχει και συντροφιά στους γιατρούς αν χρειαζόταν.

Ηλεκτρονικά πάνελ

Οι αντιπρόσωποι ενημέρωναν τους γιατρούς ότι θα έπαιρναν 500-1.000 ευρώ για συγκεκριμένο αριθμό συνταγογραφήσεων φαρμάκων της Novartis. Για τις πληρωμές οργανώνονταν ηλεκτρονικά πάνελ… Η Sandoz το δεύτερο εξάμηνο του 2016 ξόδεψε 15.000 ευρώ σε ψευδή τιμολόγια για την παραγωγή διαφημιστικών εντύπων. Ο πωλητής κρατούσε το 10% και τα υπόλοιπα πήγαιναν στις πληρωμές γιατρών.

Ο ρόλος των διαφημιστικών εταιριών, η εμπλοκή της Publicis Hellas, η Zenith και ο Αντώνης Πασσάς

Οπως περιγράφεται στην έκθεση του FBI, οι διαφημιστικές εταιρίες λάμβαναν διαφήμιση από τις φαρμακευτικές εταιρίες και στην συνέχεια, αφού κρατούσαν την προμήθειά τους, απέδιδαν χρήματα είτε σε γιατρούς είτε σε πολιτικούς, άλλες φορές απευθείας και άλλες φορές μέσω άλλων εταιριών.

Η Publicis Hellas, με πρόεδρο τον Αντώνη Πασσά, συστάθηκε για να αποτελέσει διεθνώς έναν κεντρικό πωλητή όπου οι φαρμακευτικές κάθε χώρας εκχωρούσαν διαφημίσεις. Η Publicis ήταν η μητρική εταιρία της Zenith. Το 2014 το τμήμα αγοράς της Novartis πίεζε ώστε να κατέχει όλα τα μέσα μέσω της Publicis, η οποία υπήρχε φήμη ότι χρησιμοποιούσε την Zenith για να χειραγωγεί την αγορά, χρησιμοποιώντας μικρότερες εταιρίες για επιχειρήσεις. Η Zenith χρέωνε την Novartis 6% για τέλος διεκπεραίωσης και σε άλλες εταιρίες media ζητούσε το 20%. Αυτή ήταν κοινή πρακτική στη βιομηχανία μέσων στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με την πολιτική, η Zenith προβλεπόταν να εκδίδει τιμολόγια με ένα αντίγραφο της διαφήμισης ή μία λήψη από ιστοσελίδα απευθείας προς το λογιστήριο της Novartis.

Η αρμοδιότητα τη Publicis ήταν να αναζητά ψεύτικες ιστοσελίδες και απατηλές διαφημίσεις που δεν υπήρχαν ποτέ. Οι πωλητές υποτίθεται ότι επιβεβαίωναν την διαφήμιση και έπαιρναν το 6%. Η Publicis ανέβαζε στιγμιότυπα διαφημίσεων, χωρίς περαιτέρω έρευνα στα ΜΜΕ.

Ο Αντώνης Πασσάς ήταν γνώστης της κουλτούρας της Publicis και αναβαθμίστηκε σε πρόεδρο του γκρουπ.

Καθαρές μέρες

Οι «καθαρές ημέρες» ήταν ένα πρόγραμμα το οποίο είχε θεσπίσει, σύμφωνα με τους καταγγέλλοντες, η Novartis προκειμένου να απαλλάσσεται από ενοχοποιητικά στοιχεία. Μία ή δύο μέρες το χρόνο οι διευθυντές των τμημάτων έστελναν email στους υπαλλήλους προκειμένου να καταστρέφουν συγκεκριμένα στοιχεία.

Αστρονομικά ποσά καταγράφονται για τις διαφημίσεις από το FBI

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ