Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024

Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά θάλασσα βάζουν «φωτιά» σε πετρέλαιο και παγκόσμιο εμπόριο

Ο πετρελαϊκός κολοσσός BP ανακοίνωσε πρόσφατα ότι διακόπτει όλες τις μεταφορές πετρελαίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μετά τις πρόσφατες επιθέσεις που πραγματοποίησαν οι αντάρτες Χούθι σε διάφορα πλοία.

Η εταιρεία αναφορικά με την απόφασή της κατηγόρησε την «επιδείνωση της κατάστασης ασφαλείας» στην περιοχή, καθώς οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν Χούθι βάζουν στόχο πλοία που πιστεύουν ότι κατευθύνονται προς το Ισραήλ.

Ήδη πολλές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν αναστείλει τα ταξίδια καθώς οι επιθέσεις συνεχίζονται.

Αναλυτές εκτιμούν ότι αν ακολουθήσουν και άλλες μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, οι τιμές του πετρελαίου θα εκτοξευθούν.

Το Brent, το διεθνές σημείο αναφοράς για τις τιμές του πετρελαίου, αυξήθηκε στα 78,44 δολάρια ανά βαρέλι.

Πετρέλαιο και όχι μόνο
Η Ερυθρά Θάλασσα είναι μία από τις σημαντικότερες οδούς παγκοσμίως για τις μεταφορές πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς και για τα καταναλωτικά αγαθά.

Η ανάλυση της S&P Global Market Intelligence διαπίστωσε ότι σχεδόν το 15% των αγαθών που εισάγονται στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική μεταφέρονται από την Ασία και τον Κόλπο δια θαλάσσης. Αυτό περιλαμβάνει το 21,5% του διυλισμένου πετρελαίου και πάνω από το 13% του αργού πετρελαίου.

«Τα καταναλωτικά αγαθά θα αντιμετωπίσουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο, αν και οι σημερινές διαταραχές συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της περιόδου εκτός αιχμής της ναυτιλίας», δήλωσε ο Chris Rogers από την S&P Global Market Intelligence.

Τη Δευτέρα, μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο δήλωσε ότι δεν θα μεταφέρει πλέον ισραηλινό φορτίο μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.

Ο στόχος των Χούθι
Οι αντάρτες Χούθι στοχεύουν πλοία που ταξιδεύουν μέσω του στενού Μπαμπ Αλ Μαντάμπ – γνωστού και ως Πύλη των Δακρύων – το οποίο είναι ένα κανάλι πλάτους 32 χλμ. και είναι γνωστό για την επικίνδυνη πλοήγησή του.

Οι αντάρτες έχουν δηλώσει την υποστήριξή τους στη Χαμάς και έχουν δηλώσει ότι στοχεύουν πλοία που ταξιδεύουν προς το Ισραήλ, χρησιμοποιώντας μη επανδρωμένα αεροσκάφη και ρουκέτες εναντίον πλοίων ξένης ιδιοκτησίας.

Αντί να χρησιμοποιήσουν το στενό Μπαμπ Αλ Μαντάμπ, τα πλοία θα πρέπει τώρα να ακολουθήσουν μια μεγαλύτερη διαδρομή με πλοήγηση γύρω από τη νότια Αφρική, προσθέτοντας ενδεχομένως περίπου 10 ημέρες στο ταξίδι και κοστίζοντας εκατομμύρια δολάρια.

Οι επιθέσεις κατά πλοίων έχουν ενταθεί τις τελευταίες ημέρες, με αποτέλεσμα οι ναυτιλιακές εταιρείες να αναστείλουν τα ταξίδια μέσω του στενού που βρίσκεται μεταξύ της Υεμένης στην Αραβική Χερσόνησο και του Τζιμπουτί και της Ερυθραίας στις αφρικανικές ακτές.

Είναι η διαδρομή μέσω της οποίας τα πλοία μπορούν να φτάσουν στη διώρυγα του Σουέζ από το νότο – η οποία αποτελεί από μόνη της σημαντική ναυτιλιακή οδό.

Σε αναμμένα κάρβουνα οι εταιρείες
Η Maersk, η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, περιέγραψε την κατάσταση ως «ανησυχητική» την Παρασκευή μετά από ένα «παρ’ ολίγον» περιστατικό με τη Maersk Gibraltar και μια άλλη επίθεση σε πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Ακολούθησε η Mediterranean Shipping Company (MSC), ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος στον κόσμο, η οποία δήλωσε ότι θα εκτρέψει επίσης τα πλοία της από την περιοχή.

Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της, το MSC PALATIUM III, δέχθηκε επίθεση την Παρασκευή καθώς διέσχιζε την Ερυθρά Θάλασσα. Δεν υπήρξαν τραυματισμοί στο πλήρωμα, αλλά το πλοίο τέθηκε εκτός λειτουργίας.

Η CMA-CGM έχει επίσης σταματήσει τις μεταφορές μέσω της περιοχής και το Reuters ανέφερε ότι η βελγική εταιρεία πετρελαιοφόρων Euronav και ο όμιλος δεξαμενόπλοιων Frontline με έδρα τη Νορβηγία θα αποφύγουν τις διαδρομές στην Ερυθρά Θάλασσα.

Τη Δευτέρα, η Inventor Chemical Tankers επιβεβαίωσε ότι το MT Swan Atlantic έγινε στόχος ενώ ταξίδευε από τη Γαλλία προς τη νήσο Ρεϊνιόν στον Ινδικό Ωκεανό.

Η εταιρεία δήλωσε ότι δεν υπήρξαν τραυματισμοί στο ινδικό πλήρωμά της, προσθέτοντας ότι “το πλήρωμα και το πλοίο βοηθούνται τώρα από το αμερικανικό ναυτικό και θα οδηγηθούν σε ασφάλεια υπό την προστασία των ναυτικών δυνάμεων”.

Η γερμανική Hapag-Lloyd δήλωσε ότι επαναδρομολογεί αρκετά πλοία μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, μέχρι η διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα «να είναι και πάλι ασφαλής για τα πλοία και τα πληρώματά τους».

Η Evergreen Line δήλωσε ότι όλα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που πραγματοποιούν μεγαλύτερα ταξίδια μεταξύ της Ασίας και της Μεσογείου, της Ευρώπης ή της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ θα εκτρέπονται επίσης γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Νέα επίθεση των Χούθι με drones αυτή τη φορά στην ισραηλινή πόλη Εϊλάτ

Χούθι: Εκτόξευσαν πύραυλο σε φορτηγό πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ