Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024

Οι κλάδοι της ναυτιλίας και της ηλεκτρικής ενέργειας εστιάζουν στην αμμωνία ως καύσιμο

Ο κλάδος της ναυτιλίας επενδύει στην αμμωνία, ως ένα από τα πιο υποσχόμενα μελλοντικά καύσιμα, ως μέρος ενός καθαρότερου ενεργειακού μείγματος. Είναι ευέλικτη και άφθονη. Μπορείτε να την αποθηκεύσετε και να την μεταφέρετε. Αλλά για να γίνει πραγματικότητα η αμμωνία ως καύσιμο για την ναυτιλία, πρέπει να συμβούν πολλά πράγματα.

Ο κλάδος της ναυτιλίας είναι υπεύθυνος για το 3% περίπου των παγκόσμιων εκπομπών CO2. Μια έκθεση από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας αναφέρει ότι για να μηδενιστούν οι εκπομπές έως το 2050, τα καύσιμα με βάση το υδρογόνο, συμπεριλαμβανομένης της αμμωνίας, θα πρέπει να αντιπροσωπεύουν το 30% των καυσίμων στη θάλασσα. Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για ναυτιλιακά καύσιμα μηδενικού άνθρακα. Η αμμωνία αποθηκεύεται όμως ευκολότερα από τον ανταγωνιστή της, το υδρογόνο. Αποτελεί μάλιστα τον ασφαλέστερο τρόπο μεταφοράς του ίδιου του υδρογόνου.

Η ναυτιλιακή εταιρία NYK Lines και η IHI Power Systems αναπτύσσουν το πρώτο ρυμουλκό στον κόσμο που κινείται με αμμωνία. Ο Τσουτόμου Γιοκογιάμα είναι γενικός διευθυντής της NYK Line Green Business Group: «Πρέπει να επιτύχουμε καθαρό μηδέν μέχρι το 2050 και να εξαλείψουμε τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Η αμμωνία είναι η πιο συμφέρουσα λύση, γιατί πρώτον έχει μηδενικές εκπομπές και δεν εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Παράλληλα έχουμε ήδη κάποια εμπειρία στη μεταφορά αμμωνίας».

Υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις σχεδιασμού με την αμμωνία, καθώς είναι τοξική για τον άνθρωπο και την υδρόβια ζωή. Tι κάνει η NYK για να αμβλύνει αυτές τις ανησυχίες; «Η ασφάλεια είναι το πιο σημαντικό και θεμελιώδες στοιχείο, η προτεραιότητά μας. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται εν εξελίξει η φυσική αξιολόγηση, η οποία διεξάγεται με την ιαπωνική κυβερνητική αρχή, την ιαπωνική ακτοφυλακή. Εντοπίζουμε τον πιθανό κίνδυνο και προσφέρουμε επίσης τη λύση» τονίζει ο Τσουτόμου Γιοκογιάμα.

Κατασκευασμένη από υδρογόνο και άζωτο, η αμμωνία χρησιμοποιείται ήδη ευρέως ως λίπασμα και σε προϊόντα καθαρισμού. Η διαδικασία παραγωγής της όμως αυτή τη στιγμή απέχει πολύ από το να είναι καθαρή. Εδώ στο Ινστιτούτο Ανανεώσιμης Ενέργειας της Φουκουσίμα, η ιαπωνική εταιρεία JGC μαζί με την AIST χρησιμοποίησαν ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές για να φτιάξουν τη λεγόμενη «πράσινη αμμωνία». Ο καθαρισμός της διαδικασίας παραγωγής αμμωνίας θα μπορούσε να έχει σημαντικά οφέλη.

Η JGC σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα πράσινο χημικό εργοστάσιο στην περιοχή της Φουκουσίμα για να αξιοποιήσει στο έπακρο την τοπικά παραγόμενη ανανεώσιμη ενέργεια ως μέρος της προσπάθειας μείωσης του CO2 που παράγεται σήμερα από την αμμωνία. Τελικός στόχος να προχωρήσει ακόμη περισσότερο.

Ο Μοτοτάκα Κάι είναι διευθυντής του Ομίλου JGC Corp Sustainable Solutions: «Η ποσότητα του CO2 είναι 1-2% των παγκόσμιων εκπομπών. Η αμμωνία μπορεί όμως να χρησιμοποιηθεί σε άλλους τομείς, σε μια νέα αγορά για την ενέργεια, για την παραγωγή ενέργειας και τη ναυτιλία. Μπορούμε λοιπόν να μειώσουμε την τεράστια ποσότητα CO2, όχι μόνο 1- 2 %, αλλά πολύ περισσότερο. Προσδοκούμε 10 με 20% των συνολικών εκπομπών CO2, επειδή χρησιμοποιείται στον ενεργειακό τομέα».

Και, αυτό ακριβώς είναι στα σκαριά στο Χεκινάν. Σε παγκόσμια πρώτη, η JERA, η μεγαλύτερη εταιρία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της Ιαπωνίας, θα δοκιμάσει στο θερμικό της εργοστάσιο που λειτουργεί με καύση άνθρακα, ένα πρότζεκτ που αφορά χρήση 20% αμμωνίας. Στόχος να λειτουργεί πλήρως με αμμωνία έως το 2050. Μόλις τεθεί σε λειτουργία ο σταθμός ηλεκτροπαραγωγής θα παράγει περίπου αρκετή ηλεκτρική ενέργεια για να εξυπηρετήσει τη γειτονική πόλη Χεκινάν, μια πόλη με πληθυσμό περίπου 70.000 κατοίκους.

Η αμμωνία χρησιμοποιείται ήδη στο εργοστάσιο, έτσι οι επιστήμονες μπόρεσαν να βασιστούν στην υπάρχουσα τεχνολογία και τεχνογνωσία. Το κρίσιμο, ωστόσο είναι ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί μια νέα αλυσίδα εφοδιασμού, που θα χρησιμοποιεί παραδοσιακή αμμωνία μαζί με δέσμευση άνθρακα – τη λεγόμενη μπλε αμμωνία.

Ο Κέντζι Τακαχάσι είναι γενικός διευθυντής του τμήματος επεξάρτησης από τον άνθρακα της JERA: «Πρέπει να φτιάξουμε μια νέα αλυσίδα εφοδιασμού εκτός Ιαπωνίας. Σκεφτόμαστε την μπλε αμμωνία. Θα αναπτύξουμε επίσης πράσινη αμμωνία. Αυτή είναι όμως ακόμα σε στάδιο ανάπτυξης και η ποσότητά της είναι σχετικά μικρή».

Η αμμωνία έχει σημαντικές δυνατότητες και ενώ οι προκλήσεις -συμπεριλαμβανομένου του κόστους- παραμένουν η ελπίδα είναι ότι η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές θα συνεχίσει να μειώνεται, καθιστώντας την πράσινη αμμωνία ένα βιώσιμο καθαρό καύσιμο για το μέλλον.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έκρηξη στη Βηρυτό: Τι είναι το νιτρικό αμμώνιο, που προκάλεσε το μακελειό

Ενεργειακή κρίση – Κομισιόν: Χωρίς πλαφόν το νέο πακέτο ρυθμίσεων κατά των υψηλών τιμών

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ