Εντελώς διαφορετικά συναισθήματα έτρεφε προς τα μέλη της οικογένειάς της (στενής και ευρύτερης) η αδικοχαμένη Τζωρτζίνα Δασκαλάκη, η οποία -κατά το κατηγορητήριο- δολοφονήθηκε μέσω υπερβολικής δόσης κεταμίνης από την ίδια τη μητέρα της, Ρούλα Πισπιρίγκου, το μεσημέρι της 29ης Ιανουαρίου 2022 ενώ νοσηλευόταν στο Νοσοκομείο Παίδων.
Του ΠΕΤΡΟΥ ΚΟΥΣΟΥΛΟΥ
Νέες ζωγραφιές-ντοκουμέντα αλλά και ιδιόχειρα σημειώματα του μικρού κοριτσιού, τα οποία αποκαλύπτει σήμερα η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ», εμφανίζουν μια εντελώς «διαφορετική Τζωρτζίνα» όταν απευθυνόταν μέσω ζωγραφιών στη γιαγιά της Ελένη Νταβλούρου, μητέρα του Μάνου Δασκαλάκη, και ένα άλλο κορίτσι όταν καλούνταν να αφιερώσει ζωγραφιές στη μητέρα της, Ρούλα Πισπιρίγκου.
Αυτό το συμπέρασμα τουλάχιστον εξάγουν ειδικοί παιδοψυχολόγοι στους οποίους, στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής έρευνας, απευθυνθήκαμε προκειμένου να αποκωδικοποιήσουν ζωγραφιές-ντοκουμέντα, οι οποίες περιήλθαν στην κατοχή μας και (κατά περίεργο τρόπο) διέφυγαν από την αυτοψία η οποία είχε πραγματοποιηθεί την 1η Απριλίου στο σπίτι της οικογένειας Δασκαλάκη – Πισπιρίγκου στην οδό Μπιζανίου στην Πάτρα.
Ως γνωστόν, εκείνη την ημέρα οι Αρχές παρουσία δικαστικού λειτουργού έκαναν (υποτίθεται) φύλλο και φτερό το διαμέρισμα της οικογένειας προκειμένου να κατασχέσουν πολύτιμο υλικό, το οποίο θα βοηθούσε το έργο της ανακριτικής Αρχής. Κατά τη διάρκεια της έρευνας, όμως, διέλαθε την προσοχή των αρμόδιων αστυνομικών ότι σε μπαλκόνι του σπιτιού της οικογένειας υπήρχε μια τσάντα η οποία περιείχε σχολικές ζωγραφιές και σημειώσεις της μικρής Τζωρτζίνας την περίοδο που το κορίτσι πήγαινε στο σχολείο, δηλαδή πριν υποστεί την τετραπληγία εξαιτίας της δυσεξήγητης ανακοπής στο Καραμανδάνειο στις 11 Απριλίου 2021.
Το πλούσιο υλικό δεν κατασχέθηκε τότε, αλλά παραδόθηκε (ευτυχώς) στην ανακριτική Αρχή και τη διορισθείσα παιδοψυχολόγο, η οποία καλείται να «ξεκλειδώσει» τις σκέψεις, τους φόβους και γενικότερα τα συναισθήματα τα οποία διακατείχαν την Τζωρτζίνα, την περασμένη Δευτέρα. Χρειάστηκε να υπάρξουν εξωδικαστική συνεννόηση μεταξύ του πατέρα των τριών κοριτσιών, Μάνου Δασκαλάκη, και της πραγματογνώμονος και είσοδος στο σπίτι της οδού Μπιζανίου ενός στενού συγγενούς του πατέρα και του πληρεξούσιου δικηγόρου, Δημήτρη Καράμπελα, οι οποίοι μάζεψαν το υλικό και το έστειλαν στην Αθήνα.
Ουράνιο τόξο
Μία από τις ζωγραφιές οι οποίες βρέθηκαν εκ των υστέρων, ξεχασμένες στο σπίτι της Μπιζανίου, είναι αφιερωμένη από τη μικρή Τζωρτζίνα στη γιαγιά της, Ελένη Νταβλούρου. Το αδικοχαμένο κορίτσι με τη δυνατή καρδιά και τη μεγάλη ψυχή, το οποίο ταλαιπωρήθηκε όσο κανείς, καθώς υπέστη διπλό θάνατο (πρώτη ανακοπή στις 11/4/2021 και τελειωτικό χτύπημα στις 29/1/2022), ζωγράφισε για τη γιαγιά της ένα ουράνιο τόξο. Όπως εξηγεί στην «Μ» η κυρία Χριστίνα Μπογιατζή, παιδοψυχολόγος-λογοπαθολόγος, φαινομενικά πρόκειται για ένα «απλό ουράνιο τόξο, ωστόσο έχει επιβλητικό σχήμα που ξεκινάει από την αρχή (κάτω αριστερά) και τη βάση του πλαισίου και τελειώνει ψηλά επάνω δεξιά στο πλαίσιο».
Και συνεχίζει η κυρία Μπογιατζή: «… Επίσης διαφαίνονται σύννεφα επάνω στα χρώματα και αυτό του δίνει πολύ ρεαλισμό στο ιχνογράφημα. Η γιαγιά είναι κάτω από την Τζωρτζίνα (στις υπογραφές), αλλά είναι πολύ κοντά της, πράγμα που αναδεικνύει ταύτιση των δύο ως προς τη δύναμη, την επιβλητικότητα του ουράνιου τόξου. Είναι ένδειξη μιας δυνατής σχέσης μεταξύ τους. Υπάρχει έντονα το ‘‘ΜΑΖΙ’’ εδώ».
Κάστρο
Μια δεύτερη ζωγραφιά που είναι και πάλι αφιερωμένη από την Τζωρτζίνα στη γιαγιά της Ελένη Νταβλούρου, η οποία φέρεται να συνεισέφερε πολλά στην ανατροφή της, καταγράφει ένα κάστρο και δύο φιγούρες. Τη μικρή Τζωρτζίνα σε ένα παραθυράκι και τη γιαγιά η οποία φυλάει την πόρτα. Σύμφωνα με την κυρία Μπογιατζή, μέσω της συγκεκριμένης ζωγραφιάς η 9χρονη ήθελε να εκφράσει την απόλυτη εμπιστοσύνη που είχε προς το πρόσωπο της γιαγιάς της. «… Χρησιμοποιείται το σχήμα του κάστρου (ενδεχομένως αφορμής δοθείσης κάποιου πραγματικού παιχνιδιού), όπου συμβολίζεται η απόλυτη εμπιστοσύνη προς το πρόσωπο της γιαγιάς.
Η γιαγιά προστατεύει-φυλάει την πόρτα που είναι χαμηλά στο κάστρο και ακριβώς επάνω σε ευθεία γραμμή είναι η ίδια η Τζωρτζίνα σε ένα μικρό παραθυράκι. Μοιάζει με την πριγκίπισσά του παραμυθιού που την προσέχουν και τη φροντίζουν σε ένα παλάτι. Η Τζωρτζίνα εδώ αποκαλύπτει συναισθήματα χαράς, ασφάλειας, εμπιστοσύνης και ίσως και ταύτισης με τη γιαγιά της. Τα χρώματα για τα ρούχα στις φιγούρες είναι ίδια, (μπλε) και τα πρόσωπα χαμογελούν. Αυτή η ζωγραφιά είναι μια κατάφαση παιδικότητας μέσα από τους χρωματισμούς εντός και εκτός του κάστρου και το γεγονός ότι δεν τοποθετούνται άλλα αντικείμενα (δέντρα, θάμνοι κ.τ.λ.) στον περιβάλλοντα χώρο του κυρίου θέματος (κάστρο) ενδεχομένως να είναι μια απόλυτη περιγραφή της σχέσης της με την εν λόγω κυρία (γιαγιά)».
Ερωτώμενη τι μπορεί να «κρύβει» η συγκεκριμένη ζωγραφιά σε περίπτωση που η Τζωρτζίνα ήθελε να καταγράψει σκηνή από τον «Ρωμαίο και την Ιουλιέτα», η γνωστή παιδοψυχολόγος συμπλήρωσε: «Η ζωγραφιά με το κάστρο έχει θεματικό σχήμα το έργο του Ρωμαίου – Ιουλιέτας, όμως η Τζωρτζίνα δανείζεται επιδέξια το θέμα ως ένα στατικό πλαίσιο και το σχηματοποιεί δυναμικά απεικονίζοντάς τη δική της σχέση με τη γιαγιά της, όπου η ίδια φαίνεται το προστατευόμενο μέλος και η γιαγιά ο προστάτης (σωτήρας Ρωμαίος)».
Μητέρα
Σύμφωνα με την κυρία Μπογιατζή, οι συγκεκριμένες ζωγραφιές δεν έχουν καμία σχέση με εκείνες οι οποίες κατασχέθηκαν κατά τη διάρκεια της αυτοψίας και εξετάζονται από την παιδοψυχολόγο που όρισε η ανακρίτρια.
Στο σπίτι της οικογένειας Δασκαλάκη οι αστυνομικοί κατάσχεσαν ζωγραφιές που είχαν τοποθετήσει στο πλαϊνό τοίχωμα του ψυγείου: Μία σε λευκό χαρτί, στην οποία αναγράφεται στο κάτω μέρος «στη μαμά που πετάει, χρόνια πολλά, σε ευχαριστώ για όλα και είσαι η καλύτερη μαμά του κόσμου», και στο πάνω μέρος της ίδιας ζωγραφιάς έχει αποτυπωθεί μια καρδιά, στο εσωτερικό της οποίας είναι ζωγραφισμένες δύο παιδικές φιγούρες, η μία με τη μορφή του αγγέλου, ενώ στην άλλη όψη του ίδιου χαρτιού ζωγραφικής αποτυπώνονται στο κάτω μέρος τέσσερις ανθρώπινες φιγούρες και γρασίδι, και στο πάνω μέρος και αριστερά ένας ήλιος και στο κέντρο ιδιοχείρως: «Η ΜΑΜΑ ΜΟΥ (Τζωρτζίνα)». Αυτή είναι μία από τις επίμαχες ζωγραφιές που η 18η τακτική ανακρίτρια ζήτησε από την πραγματογνώμονα να αποκωδικοποιήσει.
Βρέθηκε ακόμα η πιο γνωστή ζωγραφιά της 9χρονης, η οποία απεικονίζει ένα παιδάκι να κάνει κούνια σε δέντρο (σαν κρεμάλα) και στο πάνω μέρος υπάρχουν το ουράνιο τόξο, ουρανός, ήλιος και σύννεφα με βροχή, ενώ αναγράφεται ιδιοχείρως. «Για εσάς».
«Είναι το δέντρο που έβλεπε καθημερινά η μικρή Τζωρτζίνα στην τοιχογραφία του παιδικού σταθμού δίπλα από το σπίτι της. Εκείνη όμως επέλεξε να το αποτυπώσει σε σχήμα κρεμάλας και γράφει ‘‘για εσάς’’. Το ‘‘για εσάς’’ είναι από τον γραφικό χαρακτήρα της Τζωρτζίνας και θέλει να μας επιστήσει την προσοχή σε αυτό που συμβαίνει μέσα στο σπίτι της», μας είχε πει τότε η κ. Μπογιατζή. Παράλληλα, την 1η Απριλίου είχε κατασχεθεί και η γνωστή ζωγραφιά η οποία συνοδευόταν από το μήνυμα «Η ΜΑΜΑ ΜΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΕΒΓΑΛΕ ΕΝΑ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΟΥΡΛΙΑΧΤΟ».
Εξηγώντας τη διαφορά που βλέπει ανάμεσα στις αρχικές ζωγραφιές που βρέθηκαν στο σπίτι της Πάτρας και τις νεότερες που δημοσιεύει σήμερα η «Μ», η κυρία Μπογιατζή καταλήγει: « Σε αντιπαραβολή με τη ζωγραφιά με το αγγελάκι-πτηνό αλλά και εκείνη του δέντρου, ΕΔΩ βλέπουμε το παιδί σε κεντρικό σημείο παντού, χωρίς μαύρο χρώμα (το περίγραμμα του ήλιου δεν μας προβληματίζει), με φυσιολογικά μεγέθη στις ανθρώπινες φιγούρες, χωρίς καμία σύγχυση ως προς την ταυτότητα (πουλί ή άγγελος, δέντρο ή κρεμάλα, ‘‘ΓΙΑ ΕΣΑΣ’’ ή για κάποιον συγκεκριμένο όπως η γιαγιά;), διότι όλα τα σχήματα είναι ξεκάθαρα χωρίς ίχνος αμφιλεγόμενης σημειολογίας. Έχουμε όμως και κάτι ακόμη πιο σημαντικό. Η Τζωρτζίνα ΕΓΡΑΨΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ με σαφήνεια. Έτσι υπογράφονται συνήθως οι ζωγραφιές των παιδιών. Στο τέλος ας αναφερθεί εδώ ότι δεν υπάρχει κενό (λευκό) σε καμία ζωγραφιά από τις νέες, ενώ σε εκείνη με το δέντρο, κάτω από το ‘‘ΓΙΑ ΕΣΑΣ’’, δεν έχει σχηματιστεί τίποτα. Όλα αυτά πρέπει να αξιολογηθούν συνολικά».
«Μαμά είσαι κακιά»
Σοκ προκαλούν οι χειρόγραφες σημειώσεις της μικρής Τζωρτζίνας οι οποίες υπήρχαν σε άλλη τσάντα που βρισκόταν στον πρώτο όροφο του ακινήτου της οδού Μπιζανίου, ιδιοκτησίας της εκλιπούσης Ευγενίας Κούτρα.
Η συγκεκριμένη τσάντα, η οποία περιέχει άλλες ζωγραφιές και σημειώσεις του κοριτσιού, έγινε αντιληπτή κατά τη διάρκεια της εφόδου που πραγματοποίησαν οι δικηγόροι της σπιτονοικοκυράς, σε ζωντανή σύνδεση, το μεσημέρι της Παρασκευής. Ένα από τα αποκαλυπτικά σημειώματα τα οποία έφερε στο φως της δημοσιότητας το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star δείχνει ξεκάθαρα τις σχέσεις της Τζωρτζίνας με τη μητέρα της, οι οποίες μόνο κολακευτικές δεν είναι.
Το κοριτσάκι με τον δικό του τρόπο, τον παιδικό, προσπάθησε απ’ ό,τι φαίνεται να αποτυπώσει στο χαρτί τα συναισθήματά του. Γράφει χαρακτηριστικά: «Χωριό όχι – Μαμά είσαι κακιά. Καρδούλα μαμά όχι» και έχει βάλει Χ πάνω στην καρδούλα, ενώ μια γραμμή πιο κάτω γράφει «εγωίστρια» και μετά με μολύβι βλέπουμε μια μουντζούρα.
Πρόκειται για σημειώσεις που βρέθηκαν σε τετράδιο το οποίο χρησιμοποιούσε στο σχολείο, όπου έγραφε ασκήσεις της. Όλα αυτά φυσικά πριν από το μεγάλο επεισόδιο που οδήγησε το παιδί στην εγκεφαλοπάθεια, καθώς έπειτα από αυτό δεν ήταν δυνατόν η Τζωρτζίνα να γράψει.
Όπως δημοσιεύθηκε στην “ΜΠΑΜ στο ρεπορτάζ” που κυκλοφορεί