Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργό, Στέλιος Πέτσας, ανακοίνωσε την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε νέα χρηματοδότηση των ΜΜΕ, συγκεκριμένα των τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας, για καμπάνια ευαισθητοποίησης για την πανδημία, η οποία θα υλοποιηθεί από τον επόμενο μήνα.
Ο ίδιος ο κ. Πέτσας μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής και αναφερόμενος στην σχετική διάταξη/πρόβλεψη που υπάρχει στο νομοσχέδιο για την υλοποίηση σχετικής ενημερωτικής εκστρατείας, είπε ότι από τον επόμενο μήνα θα ξεκινήσει σε μια νέα καμπάνια ενημέρωσης, όπως το “Μένουμε Σπίτι”, όπου θα γίνει μέσω σποτ που θα προβληθούν από τους εθνικής εμβέλειας τηλεοπτικούς σταθμούς.
Το ποσό που θα διατεθεί για αυτή την καμπάνια θα είναι 2 εκατομμυρίων ευρώ συν το ΦΠΑ.
ΣΥΡΙΖΑ: Προειδοποιούμε να μην επαναληφθούν τα αντιδημοκρατικά αίσχη της λίστας Πέτσα
Με ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ προειδοποίησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη και την κυβέρνηση “να μην διανοηθεί να επαναλάβει τα αντιδημοκρατικά αίσχη της λίστας Πέτσα, με απευθείας αναθέσεις κατά παράβαση του νόμου, εν κρυπτώ χρηματοδότηση Μέσων, οικονομικό στραγγαλισμό του Τύπου, παντελή απουσία κριτηρίων για εργαζόμενους και αποκλεισμό όσων ασκούν κριτική”.
Η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ:
“Η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη εν μέσω πανδημίας:
* Δεν έδωσε λεφτά για προσλήψεις εκπαιδευτικών, τεστ και λιγότερους μαθητές ανά τάξη.
* Δεν έδωσε λεφτά για προσλήψεις υγειονομικών και αύξηση των ΜΕΘ, με αποτέλεσμα εν μέσω δραματικής αύξησης κρουσμάτων στο δεύτερο κύμα το ΕΣΥ να βρίσκεται αντιμέτωπο με κατάρρευση.
* Δεν έδωσε λεφτά για αύξηση των δρομολογίων στις δημόσιες συγκοινωνίες με αποτέλεσμα τις τριτοκοσμικές εικόνες συνωστισμού στα ΜΜΜ, που αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης του κορονοϊού.
Αλλά ετοιμάζεται να δώσει πάλι λεφτά αδιαφανώς σε ΜΜΕ για να τα εκβιάσει με την κρατική χρηματοδότηση με πρόσχημα την πανδημία και την ενημέρωση των πολιτών, ώστε να πιέζει για να παρουσιάζουν την εικόνα που την βολεύει.
Οσο η πολιτική της κυβέρνησης διαλύει την κοινωνία και την οικονομία, τόσο θα καταφεύγει σε πρακτικές που προσβάλλουν κάθε έννοιας δημοκρατίας, λογοδοσίας και διαφάνειας.
Προειδοποιούμε τον κ. Μητσοτάκη: Μη διανοηθεί να επαναλάβει τα αντιδημοκρατικά αίσχη της λίστας Πέτσα, με απευθείας αναθέσεις κατά παράβαση του νόμου, εν κρυπτώ χρηματοδότηση Μέσων, οικονομικό στραγγαλισμό του Τύπου, παντελή απουσία κριτηρίων για εργαζόμενους και αποκλεισμό όσων ασκούν κριτική.
Οποιαδήποτε καμπάνια ενημέρωσης οφείλει να γίνει με βάση την κείμενη νομοθεσία, με διαφάνεια και δημόσια λογοδοσία”.
Τροπολογία που κατέθεσε το ΚΙΝΑΛ
Από τη δική του μεριά το ΚΙΝΑΛ κατέθεσε τροπολογία με επικεφαλής τη Φώφη Γεννηματά “για όρους διαφάνειας στη χρηματοδότηση των ΜΜΕ και αντικειμενική ενημέρωση”.
Όπως αναφέρει το ΚΙΝΑΛ:
“Η ανάγκη ενημέρωσης των πολιτών για την προστασία της δημόσιας υγείας, δεν μπορεί να αποτελεί το άλλοθι στις κυβερνητικές προσπάθειες ελέγχου και επιρροής των Μέσων Ενημέρωσης. Αυτό επιχειρεί με την πρόσφατη διάταξη που η ΝΔ, έφερε στη Βουλή.
Για δεύτερη φορά σε λίγους μήνες το Μαξίμου ζητά εν λευκώ εξουσιοδότηση, για χρηματοδότηση των μέσων ενημέρωσης, χωρίς κανόνες, κριτήρια, όρους και προϋποθέσεις. Χωρίς διαφάνεια. Με προφανή στόχο την άσκηση επιρροής στα μέσα τώρα που η φθορά της Κυβέρνησης από τις συντηρητικές πολιτικές και τα λάθη της, είναι ορατή. Είναι απαράδεκτο, και προκλητικό, την ώρα που η ΝΔ δεν στηρίζει το ΕΣΥ, τους μικρομεσαίους, τους αγρότες, τους εργαζομένους, να διαθέτει χρήματα για την προπαγάνδα της.
Το Κίνημα Αλλαγής κατέθεσε τροπολογία στη Βουλή για τη θεσμοθέτηση συγκεκριμένων κριτηρίων και όρων διαφάνειας, δικαιοσύνης και αντικειμενικότητας, στο πρόγραμμα «ενημέρωσης».
Τροπολογία που υπογράφουν όλοι οι βουλευτές και η Πρόεδρος Φώφη Γεννηματά. Θα δώσουμε μάχη για την υιοθέτηση της.
Καλούμε όλες τις πολιτικές δυνάμεις και τα ΜΜΕ να την στηρίξουν. Η αντικειμενικότητα στην ενημέρωση, αφορά όλους μας, είναι θέμα Δημοκρατίας”.
Ακολουθεί το κείμενο της τροπολογίας:
“Στο σχέδιο νόμου «Επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των καταστροφικών συνεπειών από την πορεία του μεσογειακού κυκλώνα «Ιανός», περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις»
Θέμα: «Αντικειμενικά κριτήρια κατανομής χρηματοδότησης και διασφάλιση της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας της χρηματοδότησης για την ενημέρωση του κοινού για θέματα προστασίας της δημόσιας υγείας».
Αιτιολογική έκθεση
Με τις προτεινόμενες διατάξεις διορθώνεται η εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 11 ώστε να διασφαλιστεί ότι η κοινή υπουργική απόφαση θεσπίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις διαδικασίες ανάθεσης, παροχής και πληρωμής των υπηρεσιών και ενημέρωσης των πολιτών για την αντιμετώπιση της πανδημίας θα εκδοθεί βάσει των αρχών της διαφάνειας, της δικαιοσύνης και της αντικειμενικότητας. Προβλέπεται ότι κριτήρια για την κατανομή της χρηματοδότησης είναι ο αριθμός εργαζομένων και η διατήρηση των θέσεων εργασίας, η τηλεθέαση, κυκλοφορία, ακροαματικότητα και επισκεψιμότητα, που συνθέτουν την αποτελεσματικότητα της ενημερωτικής εκστρατείας. Επιπλέον προσδιορίζεται ως κριτήριο η τήρηση της υποχρέωσης χρηματοδότησης τουλάχιστον 30% στα περιφερειακά και τοπικά μέσα όπως προβλέπεται από τον νόμο 2328/95. Την ως άνω απόφαση δύναται να περιληφθεί όποιο άλλο αντικειμενικό κριτήριο αποσκοπεί στην αποκατάσταση σοβαρών αστοχιών της ενημερωτικής καμπάνιας «Μένουμε Σπίτι». Η κάθε δαπάνη καθώς και η συνολική κατανομή της χρηματοδότησης που πραγματοποιείται στο πλαίσιο εφαρμογής του άρθρου αυτού αναρτάται στην Διαύγεια ενώ τα συνολικά στοιχεία γνωστοποιούνται στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
Τροπολογία – Προσθήκη
Στο σχέδιο νόμου «Επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των καταστροφικών συνεπειών από την πορεία του μεσογειακού κυκλώνα «Ιανός», περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις» το δεύτερο εδάφιο του άρθρο 11 αντικαθίσταται ως εξής:
«Με κοινή απόφαση του Υπουργού στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων καθορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις ανάθεσης και παροχής των υπηρεσιών, η διαδικασία διάθεσης των σχετικών πιστώσεων για την κάλυψη της προκαλούμενης δαπάνης και οι λοιπές αναγκαίες λεπτομέρειες για την εφαρμογή του παρόντος. Κριτήρια για την κατανομή της χρηματοδότησης αποτελούν η εφαρμογή των προβλεπόμενων στο άρθρο 9 του νόμου 2328/95, ο αριθμός εργαζομένων και η διατήρηση των θέσεων εργασίας στο κάθε μέσο, η τηλεθέαση, κυκλοφορία, ακροαματικότητα και επισκεψιμότητα των αντίστοιχων κατηγοριών μέσων. Στην ως άνω απόφαση δύναται να περιληφθεί όποιο άλλο αντικειμενικό κριτήριο αποσκοπεί στην αποκατάσταση σοβαρών αστοχιών της ενημερωτικής καμπάνιας «Μένουμε Σπίτι». Κάθε ποσό που αφορά στην κατανομή της χρηματοδότησης του παρόντος άρθρου αναρτάται στη Διαύγεια. Το σύνολο των στοιχείων που αφορούν στην κατανομή της χρηματοδότησης, τα ποσά που διατέθηκαν και οι τίτλοι των μέσων επικοινωνίας που χρηματοδοτήθηκαν αναρτώνται επίσης στη Διαύγεια και γνωστοποιούνται στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής”.
ΚΚΕ: Δωρεάν και υποχρεωτική μετάδοση μηνυμάτων σχετικά με την προστασία της δημόσιας υγείας από όλα τα ΜΜΕ
Με δική του τροπολογία – προσθήκη, το ΚΚΕ ζητά δωρεάν και υποχρεωτική μετάδοση μηνυμάτων σχετικά με την προστασία της δημόσιας υγείας από όλα τα ΜΜΕ – Διαφημιστική προβολή του Δημοσίου, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των νομικών προσώπων του ευρύτερου δημόσιου τομέα και των πρώην ΔΕΚΟ από τα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, με όρους δημοσιότητας και επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση παραβίασής τους.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
“Το ΚΚΕ επανειλημμένα έχει τονίσει ότι τα μηνύματα που σχετίζονται με την προστασία της δημόσιας υγείας , ειδικά με την αντιμετώπιση μιας πανδημίας, θα πρέπει να μεταδίδονται και να καταχωρούνται σε όλα τα ΜΜΕ (ραδιοτηλεοπτικά, ηλεκτρονικά και έντυπα) εντελώς δωρεάν και όχι με όρους διαφημιστικής καμπάνιας.
Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, όπου για την προβολή των Υπουργείων, των φορέων του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα και των πρώην ΔΕΚΟ (που αναφέρονται ως “Αναθέτουσες Αρχές”), χρειάζεται να υπάρξει δαπάνη προς τα ΜΜΕ για την διαφήμιση, αυτή θα πρέπει να γίνεται με όρους πλήρους διαφάνειας και με αντικειμενικά κριτήρια, χωρίς απαράδεκτους αποκλεισμούς και χωρίς επιδότηση ανύπαρκτων μέσων, γιατί αλλιώς η υπόθεση παραπέμπει σε συναλλαγή.
Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει τεράστια ευθύνη καθώς μετά την καταβολή των είκοσι (20) εκατομμυρίων ευρώ προς τα διάφορα ΜΜΕ για την προβολή μηνυμάτων που αφορούσαν την πρώτη φάση της πανδημίας και που είχαν ευθέως να κάνουν με την προστασία της δημόσιας υγείας, με το παρόν νομοσχέδιο προετοιμάζει νέες παροχές στα ΜΜΕ. Αυτό σε καμία περίπτωση δεν αθωώνει προηγούμενες κυβερνήσεις που ακολούθησαν παρόμοιες πρακτικές και αξιοποίησαν ίδια μέσα.
Για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ καταθέτει την παρούσα τροπολογία. Με την τροπολογία αυτή:
Α) Ορίζεται ρητά και ξεκάθαρα ότι μηνύματα του Υπουργείου Υγείας ή άλλων φορέων του Δημοσίου, που σχετίζονται με την προστασία της δημόσιας υγείας (πρόληψη και αντιμετώπιση ασθενειών, πανδημιών, εμβολιασμοί κλπ), μεταδίδονται και καταχωρούνται από όλα τα ΜΜΕ (όπως ραδιόφωνο, τηλεόραση, διαδίκτυο, εφημερίδες, περιοδικά) υποχρεωτικά και εντελώς δωρεάν.
Β) Ορίζεται ότι κάθε είδους διαφημιστική δαπάνη για την προβολή του έργου ή των υπηρεσιών των Υπουργείων, δημοσίων υπηρεσιών, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των νομικών προσώπων που ανήκουν στο λεγόμενο ευρύτερο δημόσιο τομέα και των πρώην ΔΕΚΟ, καθώς και των θυγατρικών αυτών των νομικών προσώπων, θα πρέπει να δημοσιεύεται αναλυτικά, ανά ποσό και ανά ΜΜΕ, άμεσα, μέσα σε δέκα (10) ημέρες από την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και να παραδίδεται σε αναλυτική κατάσταση στην Αρμόδια Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Και τούτο για να είναι απολύτως γνωστό και διαφανές ποιο ΜΜΕ πήρε κρατική διαφήμιση και τι ποσό εισέπραξε για την διαφημιστική καμπάνια.
Γ) Για την επιλογή των ΜΜΕ που αναλαμβάνουν την προβολή και καταχώρηση των σχετικών μηνυμάτων, ακολουθούνται αποκλειστικά αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια, που θα καθορίσει ειδική νομοθεσία.
Δ) Για να καθίσταται ουσιαστικά εφαρμόσιμη η πιο πάνω ρύθμιση για τη δημοσιότητα και διαφάνεια της κρατικής διαφημιστικής δαπάνης, ορίζεται ότι αν δεν τηρηθούν οι πιο πάνω όροι, τότε ως κύρωση προβλέπεται η ακύρωση των σχετικών συμβάσεων και η αναζήτηση των ποσών που τυχόν καταβλήθηκαν στα ΜΜΕ.
Ε) Επιπλέον, η παράλειψη της δημοσιότητας και της διαφάνειας στην κατανομή της κρατικής διαφημιστικής δαπάνης, καθώς και η αποφυγή της αναζήτησης των ποσών που καταβλήθηκαν σε περίπτωση ακύρωσης των σχετικών συμβάσεων, συνεπάγεται και την ποινική δίωξη των υπαιτίων φυσικών προσώπων και την απειλή σε βάρος τους ποινής φυλάκισης μέχρι ένα (1) έτος..
ΣΤ) Τέλος, προβλέπεται η κατάθεση στοιχείων για το πώς ξοδεύτηκαν τα χρήματα του ελληνικού λαού τα τελευταία τουλάχιστον δέκα (10) χρόνια για την προώθηση της κρατικής διαφήμισης. Δίνεται προθεσμία τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση της παρούσας, σε όλες τις “Αναθέτουσες αρχές” (Υπουργεία, ΝΠΔΔ κλπ.) να δώσουν για να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας αναλυτικός κατάλογος των ποσών που κατέβαλαν και ανά μέσο ενημέρωσης, για τη διαφημιστική προβολή τους, τα τελευταία δέκα (10) έτη, όπως επίσης και να κατατεθούν τα στοιχεία αυτά στην αρμόδια Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
Η παραβίαση των πιο πάνω υποχρεώσεων, συνεπάγεται για τους υπευθύνους την ποινική τους δίωξη και την απειλή σε βάρος τους ποινής φυλάκισης μέχρι ένα (1) έτος.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των καταστροφικών συνεπειών από την πορεία του μεσογειακού κυκλώνα “Ιανός”, περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις»
1. Μηνύματα του Υπουργείου Υγείας και φορέων του Δημοσίου που σχετίζονται με την προστασία της δημόσιας υγείας μεταδίδονται και καταχωρούνται από όλα τα ΜΜΕ υποχρεωτικά και εντελώς δωρεάν.
2.α. Κάθε είδους διαφημιστική δαπάνη, στα πλαίσια του ετήσιου προγραμματισμού, ή και κάθε έκτακτου χαρακτήρα για την προβολή των Υπουργείων, των Δημοσίων υπηρεσιών, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των νομικών προσώπων που ανήκουν στον λεγόμενο ευρύτερο δημόσιο τομέα και των πρώην ΔΕΚΟ και των θυγατρικών των πιο πάνω νομικών προσώπων, που στο εξής θα αναφέρονται ως “Αναθέτουσες αρχές”, που διατίθεται για την προβολή αυτών στα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, δημοσιεύεται αναλυτικά ανά ποσό και ανά μέσο ενημέρωσης, μέσα σε δέκα (10) ημέρες από την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και παραδίδεται σε αναλυτική κατάσταση στην αρμόδια Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
β. Η επιλογή των μέσων ενημέρωσης που κάθε φορά αναλαμβάνουν την μετάδοση των διαφημιστικών μηνυμάτων κάθε περιεχομένου των “Αναθετουσών αρχών” και η κατανομή των ποσών της διαφημιστικής δαπάνης των “Αναθετουσών αρχών” γίνεται αποκλειστικά με αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια, τα οποία υποχρεωτικά προβλέπονται στην εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία.
γ. Η παράλειψη της δημοσίευσης της σχετικής διαφημιστικής δαπάνης και της αποστολής της κατάστασης αυτής της δαπάνης στην αρμόδια Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της παρούσας, συνεπάγεται την ακύρωση των σχετικών συμβάσεων με τα μέσα ενημέρωσης, είτε υπεγράφησαν άμεσα από τις “Αναθέτουσες αρχές”, είτε μέσω διαφημιστικών εταιριών, τα δε σχετικά ποσά που τυχόν καταβλήθηκαν αναζητούνται ως αχρεωστήτως καταβληθέντα.
δ. Επιπλέον, η παράλειψη τήρησης των υποχρεώσεων των προηγούμενων εδαφίων από πλευράς των “Αναθετουσών αρχών”, συνεπάγεται, πέρα από την πειθαρχική ευθύνη για σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα των υπευθύνων, στο βαθμό που υπάγονται στις διατάξεις του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα, και την ποινική τους ευθύνη, καθώς τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης μέχρι ένα (1) έτος, εκτός αν τιμωρούνται με βαρύτερη ποινή από άλλες διατάξεις του Π.Κ.
ε. Ως υπεύθυνοι για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου είναι για τα Υπουργεία οι αρμόδιοι Υπουργοί, και για τα λοιπά νομικά πρόσωπα των “Αναθετουσών αρχών” οι Πρόεδροι των Διοικητικών Συμβουλίων αυτών.
3. α. Μέσα σε τρεις (3) μήνες από τη δημοσίευση της παρούσας, οι “Αναθέτουσες αρχές” της παραγράφου 2α υπόκεινται στις υποχρεώσεις της ως άνω παραγράφου 2α, για τη διαφημιστική δαπάνη στην οποία υποβλήθηκαν τα τελευταία δέκα (10) έτη πριν από την ισχύ της παρούσας.
β. Σε περίπτωση παραβίασης των υποχρεώσεων του προηγούμενου εδαφίου αυτής της παραγράφου, οι υπεύθυνοι, σύμφωνα με την παράγραφο 2ε της παρούσας, των “Αναθετουσών αρχών”, τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης μέχρι ένα (1) έτος και επιπλέον εφαρμόζεται η ρύθμιση της παραγράφου 2γ της παρούσας”.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΕΣΗΕΑ: “48 συνάδελφοί μας βρίσκονται με τη δαμόκλειο σπάθη της απόλυσης”
Αντώνης Λιάκος: «Εμπρός λοιπόν για της γενιάς μας τα πολυτεχνεία!» λόγω …κορωνοϊού!