Η αναμετάδοση της 92ης τελετής απονομής των βραβείων Όσκαρ για το 2020 έκανε ρεκόρ χαμηλής τηλεθέασης για τα δεδομένα της τελετής. Η πτώση ήταν τεράστια σε σχέση με πέρυσι, συγκεντρώνοντας μόλις 23,6 εκατομμύρια τηλεθεατές στις ΗΠΑ, όπου μεταδόθηκε από το τηλεοπτικό δίκτυο ABC.
Το 2019, η βραδιά των Όσκαρ, είχε προσελκύσει το ενδιαφέρον 29,6 εκατομμυρίων τηλεθεατών, μετά από ένα -τότε- ιστορικό χαμηλό 26,5 εκατομμυρίων, έναν χρόνο νωρίτερα. Η φετινή τελετή, που διήρκησε πάνω από 3,5 ώρες, χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως άνευρη και βαρετή χωρίς να έχει απολύτως τίποτα να προσφέρει στην ιστορία του θεσμού..
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, αποφασίστηκε να μην υπάρχει ένας βασικός οικοδεσπότης, με την ελπίδα να επαναληφθεί η επιτυχία του 2019, ωστόσο η παρέλαση των διάσημων πρωταγωνιστών που ανέβηκαν στη σκηνή για να πουν αστεία και να ανοίξουν τους φακέλους κρίθηκε απογοητευτικές.
Όσον αφορά στις μουσικές ερμηνείες, μεταξύ του Ράντι Νιούμαν και του Έλτον Τζον, «έμοιαζαν με όλες τις βραδιές των Όσκαρ που μπορέσαμε να δούμε τις τελευταίες δύο ή τρεις δεκαετίες» όπως έγραψε η Washington Post.
Η τηλεθέαση των Όσκαρ, που είχε υπερβεί τα 43 εκατομμύρια τηλεθεατές το 2014, δεν σταμάτησε την καθοδική πορεία της τα τελευταία χρόνια στις ΗΠΑ, σε αντίθεση με άλλες τελετές απονομής βραβείων, όπως οι Χρυσές Σφαίρες και τα Grammys.
Τα προηγούμενα χρόνια είχε υπάρξει μποΐκοτάρισμα της τελετής από ηθοποιούς λόγω της ελιππούς αντιπροσώπευσης των μαύρων ηθοποιών.
Ο μαύρος Αμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός Σπάικ Λι και η ηθοποιός Τζέιντα Πίνκετ είχαν μποϊκοτάρει την τελετή της απονομής των βραβείων Όσκαρ το 2017 για να διαμαρτυρηθούν για την απουσία μαύρων ηθοποιών μεταξύ των υποψηφίων για δεύτερη συνεχή χρονιά.
Αφού εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του για το τιμητικό Όσκαρ που του απονεμήθηκε τον Νοέμβριο του 2016, ο Σπάικ Λι εγκάλεσε την Ακαδημία Κινηματογράφου για έλλειψη φυλετικής ποικιλίας μεταξύ των υποψηφίων.
Επέλεξε το Instagram για να εκφράσει τη δυσαρέσκειά του: “Δεν μπορούμε να το στηρίξουμε αυτό”, γράφει ο Σπάικ Λι, αρχίζοντας το μήνυμά του με την κωδική ονομασία αναφοράς “OscarsSoWhite… Again” (τόσο λευκά τα Όσκαρ… και πάλι), αναφερόμενος στο χάσταγκ που εμφανίσθηκε στο Twitter το 2014, όταν κανένας μη λευκός ηθοποιός δεν ήταν υποψήφιος για Όσκαρ.
“Μα πώς είναι δυνατόν δύο διαδοχικές χρονιές το σύνολο των είκοσι επιλεγμένων στην κατηγορία των ηθοποιών να είναι λευκοί; Και χωρίς καν να αναφέρω τις άλλες κατηγορίες”, αναρωτιέται. “Μέσα σε δύο χρόνια σαράντα λευκοί ηθοποιοί και κανένας έγχρωμος”.
“Ίσως να μην μπορούμε να παίξουμε”, ειρωνεύεται ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και παραγωγός, ο οποίος εξηγεί ότι ανακοίνωσε εσκεμμένα την απόφασή του την ημέρα που η Αμερική τιμά τη γέννηση του πάστορα Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, υπέρμαχου των δικαιωμάτων του πολίτη.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η “αληθινή μάχη” δεν είναι εναντίον της Ακαδημίας Κινηματογράφου, αλλά εναντίον της απουσίας μαύρων από τις θέσεις εξουσίας. Αυτό είναι που εξηγεί, προσθέτει, το γεγονός ότι ορισμένες ταινίες δεν επιλέγονται και ότι οι μαύροι ηθοποιοι συνεχίζουν να έχουν λιγότερες ευκαιρίες και ανταμοιβές.
Ο Σπάικ Λι χαρακτηρίζει αυτή την κατάσταση “γελοία”. “Είναι ευκολότερο για έναν μαύρο να γίνει πρόεδρος των ΗΠΑ, παρά να τεθεί επικεφαλής ενός στούντιο”, καταλήγει.