Στον «γολγοθά» που έχουν να ανέβουν καθημερινά οι οικογένειες των παιδιών ΑμΕΑ προστέθηκε από την έναρξη της σχολικής χρονιάς ακόμα μία ταλαιπωρία για τους γονείς, προκειμένου να μεταφέρουν τους μαθητές προς και από τα Σχολεία Ειδικής Αγωγής στα οποία φοιτούν, καθώς δεν υπάρχει μέριμνα για σχολικά λεωφορεία παρότι οι αποστάσεις που πρέπει να διανυθούν είναι μεγάλες.
Της Αλεξίας Σβώλου
Οι γονείς, που σηκώνουν ήδη ένα βαρύ φορτίο, καλούνται να γίνουν πλέον και «ταξιτζήδες»!
Ο Εμμανουήλ Μεταξάκης, πατέρας δύο παιδιών, εκ των οποίων το μικρότερο φοιτά σε Σχολείο Ειδικής Αγωγής, εξιστορεί στην «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» την καθημερινή τους ταλαιπωρία, καθώς περνούν περισσότερες από τέσσερις ώρες στο τιμόνι προκειμένου να οδηγήσουν μέχρι το σχολείο και πίσω. Όπως καταγγέλλει στην ο Εμμανουήλ Μεταξάκης: «Ο μικρός μας ο γιος, ο Δημοσθενάκης, για πρώτη φορά φέτος φοιτά σε ειδικό σχολείο, επειδή είναι ΑμΕΑ. Τα ειδικά σχολεία, όπως είναι φυσικό, είναι λιγότερα από τα σχολεία για νευροτυπικά παιδιά. Στην περίπτωσή μας, που είμαστε κάτοικοι Αγίου Στεφάνου Αττικής, το παιδί μας ενεγράφη στο 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Νέας Μάκρης «Παμμακάριστος», το οποίο βρίσκεται περίπου στα 24 χλμ. από το σπίτι μας.
Στις περιπτώσεις που οι έχοντες την επιμέλεια του παιδιού δεν μπορούν να αναλάβουν τη μεταφορά του από και προς τη σχολική μονάδα, προβλέπεται η ύπαρξη μεταφορικού μέσου που θα μεταφέρει το παιδί προς και από τη σχολική μονάδα όπου φοιτά. Στην περίπτωσή μας ωστόσο έχουν συμβεί τα εξής:
Στο πλαίσιο της Διακήρυξης υπ’ αριθ. 6/2019 του Τμήματος Ανοικτών Διαδικασιών Προμηθειών του Π.Ε. Κεντρικού Τομέα Αθηνών της Διεύθυνσης Οικονομικών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών της Περιφέρειας Αττικής, υπήρχε πάροχος υπηρεσιών μεταφοράς ο οποίος ήταν συνεπής στις υποχρεώσεις του. Μετά το πέρας της τριετούς σύμβασης που συνήφθη βάσει της ανωτέρω Διακήρυξης εκδόθηκαν φέτος διαδοχικά τέσσερις νέες διακηρύξεις, πλην όμως οι σχετικοί διαγωνισμοί υπήρξαν άγονοι».
Νομοθετικό πλαίσιο
Και συνεχίζει: «Απ’ ό,τι έχω πληροφορηθεί, το όλο πλαίσιο είναι σαθρό: Σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 6 του Ν. 3699/2008, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει ο νόμος, λέει πως η μεταφορά των μαθητών των Σχολείων Ειδικής Αγωγής (ΣΜΕΑΕ) γίνεται είτε με κοινά δρομολόγια των σχολικών λεωφορείων τα οποία ανήκουν στην Ενιαία Σχολική Επιτροπή του Συγκροτήματος είτε με μεταφορικά μέσα μισθωμένα από την οικεία Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση». Όπως περιγράφει ο κ. Μεταξάκης, ειδικά για τις ΣΜΕΑΕ επιτρέπεται η αγορά ή μίσθωση σχολικών λεωφορείων εξειδικευμένων προδιαγραφών που τάσσονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. «Για τη μεταφορά των μαθητών των ΣΜΕΑΕ που διαθέτουν ιδιόκτητα σχολικά λεωφορεία συνιστώνται στο υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων θέσεις οδηγών και συνοδών των μαθητών με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου ή αορίστου χρόνου, που κατανέμονται με απόφαση του υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων στις ΣΜΕΑΕ. Με όμοια απόφαση καθορίζονται τα καθήκοντα και οι υποχρεώσεις αυτών. Η αντιμετώπιση των δαπανών κίνησης, συντήρησης, επισκευής και ασφάλισης των αυτοκινήτων που έχουν κατανεμηθεί στις ΣΜΕΑΕ που διαθέτουν ιδιόκτητα σχολικά λεωφορεία γίνεται από τις οικείες Σχολικές Επιτροπές, οι οποίες επιχορηγούνται για τον σκοπό αυτόν από πιστώσεις του υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων».
Όπως εξηγεί ο κ. Μεταξάκης, ενώ λοιπόν για τις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) προβλέπεται η δυνατότητα αγοράς σχολικών λεωφορείων, σχολεία, όπως το 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Νέας Μάκρης «Παμμακάριστος» και πολλά άλλα, καταφεύγουν στη μίσθωση σχολικών λεωφορείων με οδηγούς και συνοδούς με συμβάσεις Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου (ΙΔΟΧ), με αποτέλεσμα αρκετοί διαγωνισμοί να κηρύσσονται άγονοι, επειδή οι ιδιοκτήτες λεωφορείων προτιμούν να τα διαθέτουν στην τουριστική αγορά και στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία και όχι στις ΣΜΕΑΕ. Μεταξύ των γονέων μάλιστα κυκλοφόρησε η πληροφορία, ότι ιδιοκτήτες λεωφορείων ζήτησαν από τους γονείς «μπαξίσι», προκειμένου να αναλάβουν συγκεκριμένα δρομολόγια και να μην κηρυχθούν οι σχετικοί διαγωνισμοί άγονοι.
«Αυτό συνιστά στυγνό εκβιασμό», ξεσπά ο πατέρας. Και προσθέτει: «Περαιτέρω, όπως πληροφορήθηκα από τη Διεύθυνση Οικονομικών της Περιφέρειας Αττικής, που έχει αναλάβει τη διαδικασία των διαγωνισμών, δεν είναι δυνατή ούτε η απευθείας ανάθεση, καθώς δεν υπάρχει ενδιαφέρον από κανέναν πάροχο σχετικών υπηρεσιών! Έτσι, αυτή τη στιγμή, εκατοντάδες οικογένειες πανελλαδικώς βρισκόμαστε ‘‘στον αέρα’’, καθώς δεν υπάρχουν σχολικά λεωφορεία».
Στο σημείο αυτό, ο κ. Μεταξάκης επισημαίνει ότι όταν πράγματι βρίσκεται κάποιος πάροχος, το προσωπικό του είναι κατά κανόνα μη εξοικειωμένο με τις ειδικές ανάγκες των μεταφερόμενων παιδιών. Παρατηρείται λοιπόν το φαινόμενο να μην μπορούν να διαχειριστούν την όποια απαιτητική κατάσταση, αν και προβλέπονται δύο συνοδοί ανά λεωφορείο, να ακινητοποιείται πολύ συχνά το λεωφορείο στην άκρη του δρόμου και να καλούνται οι γονείς να πάνε να παραλάβουν τα παιδιά τους. Σε πρόσφατη αντίστοιχη περίπτωση χρειάστηκε να πάνε τα πεθερικά του κ. Μεταξάκη και στη διαδρομή τράκαραν, με αποτέλεσμα να προκληθούν τεράστιες υλικές ζημιές στο όχημά τους.
Ομηρεία
Ο πατέρας ,εξοργισμένος, διερωτάται ποιο είναι το νόημα της ύπαρξης ΣΜΕΑΕ εάν δεν υπάρχει η μέριμνα αυτές να είναι προσβάσιμες; Ποιο είναι το νόημα ύπαρξης ολοήμερου σχολείου, εάν δεν υπάρχει μεταφορικό μέσο να γυρίσουν τα παιδιά στα σπίτια τους; Γιατί ενώ η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση είναι υποχρεωτική και η μη συμμόρφωση τον γονέων προβλέπει μέχρι και την εμπλοκή εισαγγελέα, το κράτος μοιάζει τουλάχιστον σε κάποιες περιπτώσεις να αυτοαναιρείται, κάνοντας σχεδόν ό,τι είναι δυνατόν ώστε να μην είναι εφικτή η φοίτηση για κάποια παιδιά, αφού οι γονείς τους και όποιος άλλος ασκεί την επιμέλειά τους δεν μπορεί να κάνει και το σχολικό λεωφορείο, εγκαταλείποντας τη δουλειά του; Γιατί το κράτος κάνει ακόμη δυσκολότερη τη ζωή οικογενειών οι οποίες ήδη αντιμετωπίζουν την τεράστια πρόκληση της ανατροφής παιδιών ΑμΕΑ;
Η λύση ώστε οι γονείς παιδιών ΑμΕΑ να μην μένουν όμηροι του κάθε αφερέγγυου παρόχου υπηρεσιών είναι να προμηθευτούν ίδια σχολικά λεωφορεία όσες ΣΜΕΑΕ αντιμετωπίζουν σχετικό πρόβλημα εξεύρεσης μεταφορέων και να προκηρυχθούν θέσεις συνοδών που να έχουν επιμορφώσεις σχετικές με την ειδική αγωγή με συμβάσεις τουλάχιστον Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου. «Έως τώρα, αν και το ζήτημα είναι γνωστό στην Περιφέρεια Αττικής και έχουν γίνει κρούσεις ακόμη και στην κυβέρνηση, το κράτος δεν πράττει τίποτε το ουσιαστικό, προκειμένου να λυθεί το διαιωνίζον πρόβλημα», διαπιστώνει με πίκρα ο Εμμανουήλ Μεταξάκης.