Έφυγε χθες από την ζωή ο πλοιοκτήτης Αλέξανδρος Ν. Γουλανδρής. Ο Αλέξανδρος Γουλανδρής είχε γεννηθεί το 1927 στην Αθήνα και ήταν γιος του Ανδριώτη Νικολάου Ι. Γουλανδρή. Το έτος 1953 ο Αλέξανδρος Γουλανδρής και τα αδέλφια του Γιάννης και Λεωνίδας αποχώρησαν από την οικογενειακή επιχείρηση «Goulandris Bros» και προχώρησαν στην ίδρυση της «N. J. Goulandris», στο Λονδίνο. Η επιχείρηση αυτή μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα μπόρεσε να γίνει μία από τις σημαντικότερες επιχειρήσεις στον χώρο του ελληνικού ναυτιλιακού επιχειρείν.
Τη δεκαετία του 1970 ήταν ήδη πρωτοπόροι στη ναυπήγηση VLCCs, παραλαμβάνοντας το 1972 το πρώτο τους πλοίο αυτού του τύπου, το «Νικόλαος Ι. Γουλανδρής».
Στην Ελλάδα ο όμιλος «N. J. Goulandris» αντιπροσωπεύεται, από την ίδρυσή του το 1953, από την «Andriaki Shipping Co. Ltd.».
Το 1970 ο Αλέξανδρος Γουλανδρής μαζί με τους αδελφούς του Ιωάννη και Λεωνίδα, επένδυσαν μεγάλα κεφάλαια στα Ναυπηγεία της Σύρου «ΝΕΩΡΙΟΝ», τα οποία τα λειτούργησαν με 1.200 υπαλλήλους και εργάτες και συνέβαλαν με την επένδυση αυτή, πολύ στην ανάπτυξη της νήσου. Η «Andriaki Shipping Co. Ltd.», την δεκαετία του 1980 διατήρησε στόλο 25 πλοίων κατά μέσο όρο (1.500.000 gt), ενώ με τα ίδια μεγέθη στόλου συνέχισε και την επόμενη δεκαετία, ακολουθώντας την παράδοση της ανανέωσης του στόλου με νέες ναυπηγήσεις, ενώ το 2000 συγκαταλεγόταν μεταξύ των μεγαλύτερων ομίλων της ελληνικής ναυτιλίας.
Στα μέσα της δεκαετίας του 2000 ο Όμιλος επέκτεινε ακόμα περισσότερο το ναυπηγικό του πρόγραμμα με την τοποθέτηση παραγγελίας για την κατασκευή τεσσάρων bulk carriers 82.100 dwt, στα ναυπηγεία Tsuneishi της Iαπωνίας. Aκολούθησε μια ακόμα παραγγελία για την κατασκευή δύο παρόμοιων πλοίων στα ναυπηγεία Tsuneishi της Kίνας. Συγκεκριμένα, το 2009 παραδόθηκε το «Kesaria» και το 2010 τα «Attalia», «Myra» και «Tyana» από τα ναυπηγεία Tsuneishi της Ιαπωνίας, ενώ το 2010 παραδόθηκαν τα «Andros» και «Pella» από τα ναυπηγεία Tsuneishi της Κίνας.
Πέρα από τα έξι νεότευκτα bulk carriers, ο όμιλος παρέλαβε από τα ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας Hyundai Samho Heavy Industries τέσσερα δεξαμενόπλοια, 164.000 dwt το καθένα, από ένα το 2009 και 2010 και δύο το 2012, τα οποία ονομάστηκαν «Violando», «Nicolaos», «Militos» και «Ephesos», αντίστοιχα, καθώς και το VLCC «Leonidas», 318.352 dwt, το οποίο κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας Hyundai Heavy Industries το 2009.
Όμως, ο Αλέξανδρος Γουλανδρής πέρα από ένας από τους πλέον σημαντικούς Έλληνες πλοιοκτήτες, είχε αναπτύξει και σημαντική φιλανθρωπική δράση, πάντα αθόρυβα, και ανώνυμα για τις οποίες τα επί μέρους Ιδρύματα και Φορείς ανέγραφαν τη φράση «Χορηγία Έλληνα του Εξωτερικού, που θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του»!
Αυτή η φράση διαβάστηκε επανειλημμένως από όλους μας τα τελευταία χρόνια σε αναρτήσεις έξω από το Μέγαρο της Μουσικής, αναφορικά με την μετάκληση των καλύτερων ορχηστρών του κόσμου, που έγιναν σχεδόν όλες με προσωπικές του δωρεές. Τέτοιου είδους δωρεές, δηλαδή ανώνυμες, έγιναν από τον ίδιο σε πάμπολλα ιδρύματα, σε μοναστήρια, σε ανθρωπιστικές οργανώσεις, ιδίως τα χρόνια αυτά της κρίσεως, και για την πρωτοφανή και πάντα διακριτική αυτή τεράστια συνεισφορά του, η Πολιτεία πρόσφατα και διακριτικά τον βράβευσε δια του κ. Προέδρου της Δημοκρατίας με τον Ανώτερο Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικος.
Είναι αναρίθμητες οι δια βίου δωρεές του ανθρώπου αυτού. Επί εποχής Νεωρίου Σύρου χορήγησε αντιτορπιλικά στο Πολεμικό Ναυτικό. Στην Άνδρο διαμόρφωσε την Πλατεία του Αφανή Ναύτη με το πρωτοποριακό Γλυπτό του γλύπτη Τόμπρου. Το ίδιο έκανε στο λιμάνι της Σύρου με το γλυπτό έργο στον Αφανή Ναύτη του γλύπτη Ι. Παππά. Στην Άνδρο ανακατασκεύασε τον Φάρο «Τουρλίτη», με εκπληκτικό τρόπο, έτσι ώστε σήμερα ο Φάρος αυτός να θεωρείται ο εντυπωσιακότερος παγκοσμίως! Ενίσχυσε αρχαιολογικές ανασκαφές στην Άνδρο, σε συνεργασία με την Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων. Και άλλα των οποίων δεν υπάρχει αριθμός.
Όμως, η τελευταία του δωρεά που πήρε και σχετική δημοσιότητα, αφορά το θρυλικό πλοίο του Πολεμικού μας Ναυτικού, το Θωρηκτό «Γ. Αβέρωφ».
Η αγάπη του για το Εμπορικό αλλά παράλληλα και για το Πολεμικό Ναυτικό, τον ώθησε, παρά την βεβαρημένη υγεία του, να προσφέρει προ ολίγων μόλις εβδομάδων, την άμεση οικονομική συμβολή στη ανάγκη επείγουσας επισκευής του πλοίου αυτού μόλις πληροφορήθηκε την ανάγκη αυτή από τον κ. Πρόεδρο Οικολόγων Ύδρας Εμμ. Τσακίρη. Και ήδη το πλοίο αυτό επισκευάζεται στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά!
Έφυγε λοιπόν ένας σπάνιος ευπατρίδης.
Η εξόδιος ακολουθία θα γίνει την Τετάρτη, 31/05/2017 και ώρα 11 π.μ. στην εκκλησία του Αγίου Διονυσίου, στην Αθήνα και η κηδεία του στο Α” Νεκροταφείο της Αθήνας, όπου θα θαφτεί δίπλα στην αγαπημένη του Μαριέττα.
Πηγή:
www.naftikachronika.gr