Πρόβλημα με το σύστημα ελέγχου δείχνουν οι πρώτες ενδείξεις από τις έρευνες για την πολύνεκρη τραγωδία στη νατοϊκή αεροπορική βάση του Los Llanos στην Ισπανία στις 26 Ιανουαρίου, στην οποία έχασαν τη ζωή τους συνολικά έντεκα άνθρωποι, μεταξύ των οποίων οι σμηναγοί Παναγιώτης Λάσκαρης και Αθανάσιος Ζάγκας, που ήταν και οι χειριστές του μοιραίου F-16 που συνετρίβη μέσα στην πίστα του αεροδρομίου.
Όπως αναφέρει σχετικά, σε δημοσίευμά της η ισπανική «El Pais», το ελληνικό μαχητικό παρουσίασε βλάβη στο σύστημα ελέγχου, χωρίς ωστόσο να προσδιορίζεται στο δημοσίευμα εάν η αστοχία παρουσιάστηκε στο σύστημα ελέγχου πτήσης ή στο χειριστήριο του F-16. Ακόμα, προσθέτει ότι «Πηγές σχετικές με την έρευνα ανέφεραν ότι ακόμη και αν ο μοναδικός κινητήρας του μαχητικού παρουσίασε βλάβη κατά την απογείωση, το διθέσιο F-16 θα έπρεπε να συνεχίσει την πορεία του σε ευθεία γραμμή και το πλήρωμα θα μπορούσε να ελέγξει το σημείο συντριβής».
Μετά τη συντριβή του, και καθώς είχε αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα δεδομένου ότι βρισκόταν στη φάση της απογείωσης, το F-16 παρέσυρε τουλάχιστον άλλα πέντε γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη που θα συμμετείχαν στην άσκηση, καθώς και ελικόπτερα που ήταν σταθμευμένα στην πίστα, σκορπώντας το θάνατο, αλλά και τραυματίζοντας δεκάδες.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, «Και οι δύο Έλληνες ιπτάμενοι εκτινάχθηκαν πριν τη σύγκρουση, αλλά επειδή το αεροσκάφος είχε πάρει πλάγια κλίση προσέκρουσαν στο έδαφος και οι σωροί τους βρέθηκαν πλησίον του υποστέγου (πίστας)».
Οι απαντήσεις που θα δώσουν τα μαύρα κουτιά που βρίσκονταν κάτω από τα καθίσματα των χειριστών και ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης, τα οποία έχουν σταλεί στις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin στις Ηνωμένες Πολιτείες για ανάλυση, αναμένονται από τις ελληνικές και γαλλικές αρχές.