Νέα φοροκαταιγίδα και σαρωτικές αλλαγές στους τομείς του ασφαλιστικού, των εργασιακών, της ιδιωτικής εκπαίδευσης κ.α. προκύπτουν από το τρίτο μνημόνιο που αποφασίστηκε στις διαβουλεύσεις της κυβέρνησης με τους δανειστές.
Τα ξημερώματα της Παρασκευής τα προαπαιτούμενα της συμφωνίας αναμένεται να αποτελούν και επίσημα νόμο του κράτους. Το… σίριαλ της ψήφισης του νέου «πακέτου» επώδυνων μέτρων θα αρχίσει να προβάλλεται το πρωί της Πέμπτης, μετά και τη συνεδρίαση της Διάσκεψης των προέδρων της Βουλής, οπότε και θα συγκληθεί η ολομέλεια, προκειμένου μέχρι τα… χαράματα της Παρασκευής τα προαπαιτούμενα να έχουν αποτελέσει νόμο του κράτους.
Η διαδικασία του κατεπείγοντος προκάλεσε για μία ακόμη φορά τη σφοδρή αντίδραση της προέδρου της Βουλής, Ζωής Κωνσταντοπούλου, η οποία επιχείρησε να… φρενάρει τις διαδικασίες, προκαλώντας νέες μουρμούρες τόσο στο εσωτερικό του κυβερνώντος κόμματος, όσο και στην αντιπολίτευση.
Όπως αναφέρεται, ως προαπαιτούμενο, η κυβέρνηση θα εγκρίνει νομοθεσία για:
– την αύξηση των εσόδων και ειδικότερα τη σταδιακή κατάργηση της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης ντίζελ για τους αγρότες σε δύο ίσα στάδια, τον Οκτώβριο του 2015 και τον Οκτώβριο του 2016. Επίσης την αύξηση του φόρου επί της χωρητικότητας.
– Οι αρχές θα λάβουν μέτρα για την έναρξη της διαδικασίας είσπραξης του ΕΝΦΙΑ για το 2015, ώστε ναεκδοθούν εκκαθαριστικά σημειώματα τον Οκτώβριο του 2015, με την τελευταία δόση να καταβάλλεται τον Φεβρουάριο του 2016.
– Θα διορθώσουν, επίσης, τα ζητήματα που ανέκυψαν με τα προσφάτως εφαρμοσθέντα μέτρα για τα έσοδα.
– τη στοχοθέτηση και τον περιορισμό των δαπανών:
α) με άμεση ισχύ, i) αποκατάσταση της πλήρους συνταγογράφησης φαρμάκων κατά διεθνή κοινόχρηστη ονομασία (ΔΚΟ) και ii) μείωση των τιμών όλων των φαρμάκων μετά τη λήξη ισχύος του διπλώματος ευρεσιτεχνίας
β) εκκίνηση του συνολικού προγράμματος επανεξέτασης του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας.
Μπαράζ φόρων από τον Οκτώβριο
Μπαράζ φόρων έρχεται από τον προσεχή Οκτώβριο με αλλαγές στις κλίμακες φορολογίας εισοδήματοςΤο πρώτο μπαράζ φόρων έρχεται από τον προσεχή Οκτώβριο, οπότε και αναμένονται αλλαγές στις κλίμακες φορολογίmnhας εισοδήματος, ως αποτέλεσμα της ενσωμάτωσης της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης στους συντελεστές φόρου.
Στο πολυνομοσχέδιο υπάρχουν προβλέψεις για αντικειμενικές αξίες, ΕΝΦΙΑ, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στο «σαφάρι» για τον εντοπισμό φαινομένων φοροδιαφυγής και αδήλωτης εργασίας.
Μεγάλες αλλαγές προβλέπονται επίσης και για την αγορά, ενώ βαριά «καμπάνα» θα επιβάλλεται σε όσους δεν περνούν από ΚΤΕΟ τα οχήματά τους εμπρόθεσμα.
Διαβάστε παρακάτω ορισμένα από τα πιο αξιοσημείωτα στοιχεία του τρίτου μνημονίου:
Τι προβλέπεται για την φορολογία
Mέχρι τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους οι αρμόδιες υπηρεσίες θα πρέπει να έχουν στα χέρια τους έναολοκληρωμένο και απλοποιημένο σχέδιο επιστροφών φόρου. Ταυτόχρονα θα πρέπει να ενσωματωθεί στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος η εισφορά αλληλεγγύης από το 2016, με στόχο την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αποδοτικότητα του φορολογικού συστήματος.
Για το θέμα των αντικειμενικών αξιών, έως το 2016 η κυβέρνηση θα πρέπει να εκπονήσει ολοκληρωμένο σχέδιο εναρμονισμού τους, με τις τιμές της αγοράς. Το πλάνο θα τεθεί σε ισχύ από το 2017.
Έως τότε θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και διασταυρώσεις των στοιχείων του Ε9 και του Κτηματολογίου.
Σχετικά με τον ΕΝΦΙΑ, ορίζεται ότι «εν όψει τυχόν αναθεώρησης των ζωνών αντικειμενικών αξιών για τα ακίνητα, θα αναπροσαρμοστούν οι φορολογικοί συντελεστές επί της ακίνητης περιουσίας , εφόσον κρίνεται αναγκαίο, για να διασφαλιστεί ότι τα έσοδα από το φόρο ακίνητης περιουσίας το 2016 θα ανέλθουν τουλάχιστον στα 2,6 δις ευρώ».
Μία ακόμη σειρά μέτρων έχουν στόχο την αύξηση των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού θα προβλέπουν μεταξύ άλλων σταδιακή αύξηση του φόρου εισοδήματος για τους αγρότες από το 13% σε 20% για το 2016 και 26% για το 2017, αύξηση του φορολογικού συντελεστή για τα εισοδήματα από ενοίκια (ο χαμηλός για εισόδημα έως 12.000 ευρώ θα αυξηθεί στο 15% από 11% και ο υψηλός από 33% σε 35%), ενώ δεν αποκλείονται περικοπές στο επίδομα πετρελαίου θέρμανσης από το 2016.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε περίπτωση που δεν αποδώσουν τα αναμενόμενα όλα τα ανωτέρω μέτρα, σχεδόν βέβαιο θεωρείται ότι θα διευρυνθούν.
Όπως αναφέρεται στο πολυνομοσχέδιο «οι αρχές δεσμεύονται να λάβουν περαιτέρω διαρθρωτικά μέτρα τον Οκτώβριο του 2016, αν κριθούν αναγκαία για να διασφαλιστούν οι στόχοι του 2017 και του 2018. Τα εν λόγω μέτρα θα περιλαμβάνουν τις αμυντικές δαπάνες, την προγραμματισμένη μεταρρύθμιση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και το πάγωμα των υποχρεωτικών δαπανών».
Έως τον Οκτώβριο προβλέπεται ακόμη επιβολή φόρου επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων, αύξηση φορολογίας στα τυχερά παίγνια, διαγωνισμός συχνοτήτων.
«Σαφάρι» για τον εντοπισμό φοροφυγάδων
Στο μικροσκόπιο των ελεγκτικών μηχανισμών μπαίνουν όσοι χρωστούν ασφαλιστικές εισφορές για πάνω από 3 μήνες.
Από τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους θα δημοσιοποιούνται σε «μαύρες λίστες» τα ονόματα των οφειλετών για χρέη από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές που εκκρεμούν για περισσότερους από τρεις μήνες.
Επιπλέον, από τον ερχόμενο Νοέμβρη το κυνήγι των φοροφυγάδων διευρύνεται και προβλέπεται η σύνταξη νομοσχεδίου για την εθελοντική αποκάλυψη «χωρίς αμνηστευτική διάταξη», αίτημα παροχής πληροφοριών σε όλα τα κράτη της Ε.Ε. αναφορικά με καταθέσεις και άλλα περιουσιακά στοιχεία Ελλήνων στο εξωτερικό, καθιέρωση περιουσιολογίου. Τον Σεπτέμβριο προβλέπεται η επέκταση του Μητρώου Τήρησης Τραπεζικών Λογαριασμών.
Πρόστιμα και πλειστηριασμοί
Μέχρι τον Σεπτέμβριο προβλέπεται κατάργηση όλων των προστίμων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (τα παλιά) ενώ θα αλλάξουν τα πρόστιμα για τη μη έκδοση ή την ανακριβή έκδοση αποδείξεων.
Σχετικά με τους πλειστηριασμούς το μνημόνιο προαναγγέλλει μεταρρυθμίσεις στον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων «συμπεριλαμβανομένων των διαδικασιών της φορολογικής διοίκησης για την αναγκαστική εκποίηση περιουσιακών στοιχείων σε δημόσιους πλειστηριασμούς.
Συνταξιοδοτικό
Έως το 2021 «παγώνουν» τα σημερινά κατώτερα όρια κύριων και επικουρικών συντάξεων, σύμφωνα με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου για την «Κύρωση του σχεδίου σύμβασης οικονομικής ενίσχυσης από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της συμφωνίας χρηματοδότησης», που κατατέθηκε στη Βουλή.
Προβλέπονται επίσης, η αύξηση των ορίων ηλικίας από το 2022, αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, ενοποίηση όλων των επικουρικών ταμείων και ενοποίηση των επιτοκίων σε όλα τα σχήματα ρύθμισης και για την εξόφληση των ασφαλιστικών οφειλών.
Αναλυτικότερα, με το σχέδιο νόμου διατηρούνται τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, είτε αφορούν τα όριαηλικίας, είτε αφορούν το χρόνο ασφάλισης, τα οποία έχουν θεμελιωθεί έως την ημερομηνία της δημοσίευσης του νόμου και μπορούν να ασκηθούν οποτεδήποτε. Διατηρούνται επίσης έως τις 31.12.2021, τα κατώτατα όρια σύνταξης των κύριων και επικουρικών συντάξεων, που χορηγούν τα ασφαλιστικά Ταμεία όπως αυτά ίσχυαν στις 31.7.2015.
Η αύξηση των ορίων ηλικίας, θα γίνει σταδιακά και θα έχει ολοκληρωθεί έως την 1η Ιανουαρίου του 2022. Από την ημερομηνία αυτή και μετά, το όριο ηλικίας για όλες τις συντάξεις γήρατος συμπεριλαμβανομένης και της Τράπεζας της Ελλάδος, θα είναι το 62ο έτος με 12.000 ημέρες ασφάλισης ή 40 έτη και το 67ο έτος για 4.500 ημέρες ή 15 έτη ασφάλισης.
Αντίστοιχα, για την θεμελίωση δικαιώματος για τη χορήγηση μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, απαιτείται η συμπλήρωση του 62ου έτους της ηλικίας και η συμπλήρωση 15ετίας ή 4.500 ημερών ασφάλισης.
Παράλληλα, όσοι συνταξιοδοτούνται λόγω γήρατος από την 1η Ιουλίου του 2015, θα λαμβάνουν αρχικά, το ποσόν της σύνταξης το οποίο αναλογεί στις ασφαλιστικές εισφορές τις οποίες έχουν καταβάλλει, και το ποσόν των 360 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στην κρατική επιχορήγηση μετά τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας τους.
Σύμφωνα με την εκτίμηση του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους, από την αλλαγή αυτή αναμένεται εξοικονόμηση ύψους 3 εκατ. ευρώ για το 2015, 17,2 εκατ. ευρώ για το 2016, και 28,5 εκατ. ευρώ για κάθε έτος από το 2017 και μετά.
Ακόμη από την 1η Σεπτεμβρίου του 2015, εντάσσονται υποχρεωτικά στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης, όλοι οι φορείς αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας και του επικουρικού των Σωμάτων Ασφαλείας (ΤΕΑΠΑΣΑ), αρμοδιότητας του υπουργείου Εσωτερικών, τα οποία είχαν εξαιρεθεί έως τώρα.
Προβλέπεται επίσης, ότι τα ποσά που χορηγούν οι τομείς του κλάδου κύριας ασφάλισης του ΕΤΑΠ ΜΜΕ, δεν μπορεί να είναι κατώτερα από την κατώτερη σύνταξη που χορηγεί το ΙΚΑ.
Σε ότι αφορά, τέλος, την είσπραξη των οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία, θα ισχύσουν για όλους τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης οι προβλέψεις του κώδικα δημοσίων εσόδων ενώ θα υπάρχει ενιαίο επιτόκιο, για όλα τα σχήματα ρύθμισης οφειλών, το οποίο θα ισούται με το επιτόκιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας προσαυξημένο κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες.
Ακόμη, παρέχεται στα ασφαλιστικά Ταμεία η δυνατότητα, να μειώνουν τον αριθμό των δόσεων που είχε χορηγηθεί αρχικά για τη ρύθμιση της οφειλής, εφόσον διαπιστώνουν ότι ο οφειλέτης έχει τη δυνατότητα να αποπληρώσει νωρίτερα την οφειλή του.
Για την διαπίστωση της πραγματικής οικονομικής κατάστασης του οφειλέτη, ο ασφαλιστικός φορές θα έχει τη δυνατότητα να συνεργασθεί με την φορολογική διοίκηση.
Διατηρείται τέλος, η απαλλαγή της προσαύξησης του επιτοκίου για τους μικρούς οφειλέτες, εξαιτίας των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί στις κατηγορίες των οφειλετών αυτών, από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης.
Σαρωτικές αλλαγές στη λειτουργία της αγοράς
Αλλαγές στην λειτουργία της αγοράς επέρχονται με μέτρα που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου με τον τίτλο «Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης», η ψήφιση των οποίων αποτελεί προϋπόθεση για την επικύρωση της συμφωνίας και την εκταμίευση της πρώτης προβλεπόμενης δόσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας.
Στο εν λόγω σχέδιο νόμου προβλέπονται μεταξύ άλλων αλλαγές στις προσφορές/εκπτώσεις τωνκαταστημάτων καθώς και μέτρα απελευθέρωσης για πώληση του γάλακτος και του ψωμιού.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΟΣΑ έχει προτείνει την πλήρη απελευθέρωση των εκπτώσεων – προσφορών, δηλαδή η κάθε επιχείρηση να πραγματοποιεί εκπτώσεις όποτε αυτή επιθυμεί και να μην καθορίζονται από το κράτος, όπως ισχύει σήμερα.
Όσον αφορά στην πώληση του ψωμιού αίρονται οι περιορισμοί αναφορικά με τα σημεία πώλησής του και πλέον θα επιτρέπεται να γίνεται εμπόριο και από άλλες επιχειρήσεις, αλλά πάντα με αυστηρή τήρηση των νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των καταναλωτών, ενώ θα επιτρέπεται στα πρατήρια άρτου να ολοκληρώνεται το ψήσιμο ψωμιού από έτοιμα προϊόντα ζύμης κάνοντας χρήση της ονομασίας «αρτοποιείου».
Για τη διάρκεια ζωής του φρέσκου γάλακτος ο αρχικός σχεδιασμός με βάση τις συστάσεις του ΟΟΣΑ προέβλεπε την κατάργηση της καθοριζόμενης από το κράτος διάρκειας ζωής του γάλακτος και ο καθορισμός αυτής να γίνεται ελεύθερα από τον παραγωγό με βάση τη μέθοδο παστερίωσης. Με αυτόν τον τρόπο ένα γάλα φρέσκο θα μπορούσε να έχει διάρκεια ζωής ακόμη και 11 ημέρες.
Aποκρατικοποιήσεις
Στις αποκρατικοποιήσεις δεσμεύεται για έσοδα 1,4 δις ευρώ φέτος, 3,7 δις ευρώ το 2016 και 1,3 δις ευρώ το 2017 αλλά και για τους όρους δημιουργίας του υπερταμείου.
«Καμπάνα» 150 ευρώ για όσους δεν περάσουν τα οχήματά τους από ΚΤΕΟ
Πρόστιμο 150 ευρώ θα υποχρεούνται να πληρώνουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων εάν αμελήσουν να τα περάσουν από ΚΤΕΟ ένα εξάμηνο έπειτα από την καταληκτική ημερομηνία της σχετικής προθεσμίας.
Τα ανωτέρω προβλέπονται από το τρίτο μνημόνιο το οποίο κατατέθηκε τα ξημερώματα της Τετάρτης στη Βουλή.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου η διάταξη αυτή και η επιβολή του προστίμου κρίνεται αναγκαία, διότι όσο μεγαλύτερος χρόνος παρέλθει από την καταληκτική προθεσμία διενέργειας εμπρόθεσμου περιοδικού τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος εμφάνισης τεχνικών ελλείψεων στο όχημα.
Από το πρόστιμο θα γλιτώσουν μόνο όσοι φέρουν το όχημά τους για έλεγχο έναν μήνα μετά τη δημοσίευση του νόμου.
Αύξηση του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση
Την ίδια ώρα, την αντίδραση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών λειτουργών Ελλάδας προκαλεί το άρθρο που περιλαμβάνεται στη συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές και προβλέπει την επιβολή συντελεστή ΦΠΑ 23% στις δομές της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
«Αυτό το άρθρο δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Είναι εκτός τόπου και χρόνου» ανέφερε σε δηλώσεις του ο Μιχάλης Κουρουτός, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας, κάνοντας λόγο για «μεγάλη προχειρότητα» και «δραματικές επιπτώσεις στα μεσαία και μικρά ιδιωτικά σχολεία».