Τι θα συμβεί στην Αττική αν σβήσουν τα φανάρια στους δρόμους; Ποιες επιπτώσεις θα υπάρξουν στην κυκλοφορία και στην οδική ασφάλεια;
Τη λειτουργία τους ρυθμίζει το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, ενώ η αποκατάσταση των βλαβών γίνεται με ευθύνη της Περιφέρειας Αττικής
Στην Αττική υπάρχουν περίπου 37.000 φανάρια κατά μήκος του οδικού δικτύου και ρυθμίζουν την κυκλοφορία σε περισσότερες από 2.500 διασταυρώσεις. Τα προγράμματα λειτουργίας των φαναριών, τα οποία καθορίζουν τους χρόνους που διαρκεί το πράσινο ή το κόκκινο, ρυθμίζονται και τροποποιούνται από το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, ενώ η συντήρηση και η αποκατάσταση των βλαβών γίνεται με ευθύνη της Διεύθυνσης Διαχείρισης Μητροπολιτικών Υποδομών της Περιφέρειας Αττικής. Στα φανάρια παρεμβαίνουν τα εξειδικευμένα συνεργεία σε ό,τι αφορά τον ηλεκτρονικό προγραμματισμό και τις βλάβες των ρυθμιστών που καθορίζουν τους χρόνους λειτουργίας, και τα μη εξειδικευμένα συνεργεία που αντικαθιστούν τους λαμπτήρες, επιδιορθώνουν τις ζημιές ηλεκτρολογικής φύσεως, αντικαθιστούν και συντηρούν τους ιστούς και τα φανάρια. Οι παραπάνω αρμοδιότητες ανατίθενται σε ανάδοχο μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας.
Η λειτουργία και η άρτια συντήρηση των φωτεινών σηματοδοτών αποτελεί μία από τις πιο νευραλγικές αρμοδιότητες για την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας. Απαιτούνται έγκαιρος προγραμματισμός, εξειδικευμένες γνώσεις και επεμβάσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, 365 ημέρες τον χρόνο.
Σε ενδεχόμενη διαταραχή της λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών στην Αττική θα προκύψουν σοβαρές συνέπειες στην κυκλοφορία και την οδική ασφάλεια. Τα φανάρια παίζουν κρίσιμο ρόλο στη ρύθμιση της ροής της κυκλοφορίας και στην πρόληψη των ατυχημάτων, και η απουσία τους μπορεί να οδηγήσει σε χάος και αυξημένο κίνδυνο στους δρόμους.
Απόλυτο χάος και μποτιλιαρίσματα
– Αύξηση κυκλοφοριακής συμφόρησης:
Σε περίπτωση που δεν μπορούν να αποκατασταθούν οι βλάβες των φαναριών, η κυκλοφορία σε κεντρικούς κόμβους και διασταυρώσεις θα γίνει χαοτική. Οι οδηγοί θα πρέπει να αποφασίζουν μόνοι τους ποιος έχει προτεραιότητα, κάτι που θα προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις και μποτιλιαρίσματα.
– Μη ελεγχόμενη ροή κυκλοφορίας:
Ορισμένες περιοχές θα υποστούν μεγαλύτερη συμφόρηση από άλλες, καθώς η κυκλοφορία δεν θα κατανέμεται ομοιόμορφα. Αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση της κίνησης σε ήδη πολυσύχναστους δρόμους.
Οδική ασφάλεια
– Αυξημένος κίνδυνος ατυχημάτων:
Αν υπάρξουν εκτεταμένες βλάβες στα φανάρια (π.χ. καμένες λάμπες, ζημιές από τροχαίο ατύχημα), ο κίνδυνος συγκρούσεων στις διασταυρώσεις αυξάνεται δραματικά. Οι οδηγοί μπορεί να μην είναι σε θέση να προσδιορίσουν ποιος έχει προτεραιότητα, οδηγώντας σε περισσότερα τροχαία ατυχήματα.
– Ανασφάλεια πεζών: Οι πεζοί θα βρεθούν σε μεγαλύτερο κίνδυνο, καθώς θα είναι δύσκολο να διασχίσουν τους δρόμους με ασφάλεια. Οι βλάβες των φωτεινών σηματοδοτών που αφορούν τους πεζούς («Σταμάτης» – «Γρηγόρης») θα κάνουν τις διαβάσεις πεζών λιγότερο ασφαλείς και θα δημιουργηθούν προβλήματα στην προσβασιμότητα.
Κοινωνία
Καθυστέρηση στις μετακινήσεις:
– Η κυκλοφοριακή συμφόρηση θα προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις στις καθημερινές μετακινήσεις, επηρεάζοντας την εργασία, τις επιχειρήσεις και την εκπαίδευση.
– Αυξημένο άγχος και κόστος:
Οι οδηγοί θα αντιμετωπίσουν αυξημένο άγχος λόγω της ανάγκης να διαχειριστούν την κυκλοφορία χωρίς τη βοήθεια των φαναριών. Επίσης, το κόστος καυσίμων και συντήρησης των οχημάτων μπορεί να αυξηθεί λόγω της καθυστέρησης και των επιπλέον χιλιομέτρων που θα διανύσουν.
Πιθανές λύσεις
Χρήση εναλλακτικών μέτρων κυκλοφορίας:
– Σε περίπτωση διαταραχής στη λειτουργία των φαναριών, μπορεί να χρειαστεί να εφαρμοστούν προσωρινά μέτρα, όπως η παρουσία τροχονόμων σε κεντρικά σημεία για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, ενώ ταυτόχρονα είναι απαραίτητο να υπάρξει ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τη σωστή οδική συμπεριφορά σε περιπτώσεις διακοπής λειτουργίας των φαναριών.
Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στη συντήρηση και την εύρυθμη λειτουργία των φαναριών για την αποφυγή των προαναφερόμενων προβλημάτων.
Οι εκτεταμένες βλάβες των φωτεινών σηματοδοτών θα αποτελούσαν σοβαρό πρόβλημα για την Αττική, απαιτώντας άμεση δράση και αποτελεσματική διαχείριση για την αποφυγή του κυκλοφοριακού χάους και την προστασία της οδικής ασφάλειας.