Ποιοι μπαίνουν στην ψηφιακή κάρτα εργασίας από τις 16 Φεβρουαρίου . Ο… αραμπάς της ένταξης νέων κλάδων
Με ρυθμούς χελώνας προχωρεί η επέκταση της ψηφιακής κάρτας εργασίας και αν δεν υπάρξει και νέα αναβολή αναμένεται από την ερχόμενη Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου να εφαρμοστεί σε ασφαλιστικές εταιρείες και εταιρείες security.
Ωστόσο, στον ασφαλιστικό κλάδο δεν θα αφορά το σύνολο των εταιρειών, καθώς αναμένεται να εξαιρεθούν τα ασφαλιστικά γραφεία και οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές, οι οποίοι απασχολούν σε όλη τη χώρα πάνω από 80.000 εργαζομένους. Η εξαίρεση κρίθηκε αναγκαία καθώς δεν κατέστη δυνατό να διορθωθούν προβλήματα εφαρμογής λόγω του ιδιότυπου καθεστώτος της λειτουργίας των συγκεκριμένων επιχειρήσεων και παρά το γεγονός ότι η προετοιμασία είχε γίνει ώστε η επέκταση να έχει πραγματοποιηθεί από τα τέλη του 2022.
Τα προβλήματα που καταγράφονται γενικότερα στην εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας έχουν προκαλέσει αντιδράσεις σε υπό ένταξη κλάδους, με τους επιχειρηματίες να πιέζουν για αλλαγή των χρονοδιαγραμμάτων τα οποία έχουν ήδη ξεχειλώσει.
Προσαρμογές
Το σύστημα όπως εφαρμόζεται άλλωστε δεν έλαβε υπόψη του ότι υπάρχουν ιδιομορφίες σε κάθε κλάδο και πρέπει να γίνουν οι ανάλογες προσαρμογές. Για παράδειγμα δεν υπάρχουν δυνατότητες καταχώρισης τέταρτης βάρδιας, βαρδιών σε οπτικοακουστικά μέσα, διαχείρισης διαλειμμάτων σε βιομηχανίες αλλά και γενικότερης καταχώρισης ωραρίων σε ιδιωτικά σχολεία, οικοδομές και καταστήματα εστίασης.
Βέβαια, το υπουργείο υπεραμύνεται της αξιοπιστίας και της λειτουργικότητας του συστήματος ισχυριζόμενο ότι η κάρτα εργασίας προχωρεί μόνο εφόσον έχουν αντιμετωπιστεί οι ιδιομορφίες κάθε κλάδου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ψηφιακή καταγραφή του χρόνου εργασίας ξεκίνησε από την 1η Νοεμβρίου 2022 στο πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη ΙΙ», δηλαδή του ωραρίου απασχόλησης των εργαζομένων από όλες τις επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα της χώρας για το σύνολο των εργαζομένων τους, με σύμβαση μισθωτής εξαρτημένης εργασίας.
Ο μηχανισμός οργάνωσης του χρόνου εργασίας στο Π.Σ. «Εργάνη» παρακολουθεί τον προγραμματισμό του ωραρίου, τις δηλωθείσες υπερωρίες και τη χορήγηση αδειών, σε ενιαία, δομημένη μορφή με δυνατότητα επεξεργασίας και προβολής του προγραμματισμένου ωραρίου απασχόλησης ανά ημέρα, σε ψηφιακή μορφή ημερολογίου. Το ψηφιακό ημερολόγιο είναι διαθέσιμο και στον εργαζόμενο μέσα από την εφαρμογή myErganimobileapp, καθώς και μέσα από το myErganiwebportal για την ενημέρωση των εργαζομένων (https://myErgani.gov.gr).
Ωστόσο, την ψηφιακή κάρτα εργασίας χρησιμοποιούν μόλις 150.000 εργαζόμενοι και μάλιστα σε τομείς όπως οι τράπεζες και τα super market, όπου η παραβατικότητα δεν είναι υψηλή ή είναι σχεδόν μηδενική στο σκέλος της μαύρης εργασίας.