Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2024

Ποιοι δικαιούνται «αυξημένη αποζημίωση ειδικού σκοπού»

Με προοπτική να αποτελέσει το «διάδοχο σχήμα» στήριξης μετά την επιστρεπτέα προκαταβολή, η οποία έριξε αυλαία με την 7η φάση, ενεργοποιείται το μέτρο της «αυξημένης αποζημίωσης ειδικού σκοπού». Στην παρούσα φάση, οι επαγγελματίες που έμειναν κλειστοί κατά τον μήνα Απρίλιο με κρατική εντολή καλούνται να υποβάλουν τις αιτήσεις τους στην πλατφόρμα my business support μέχρι την 1η Ιουνίου προκειμένου να λάβουν την ενίσχυση των 1.000 έως 4.000 ευρώ. Ωστόσο, το μέτρο αναμένεται να παραταθεί και για τον Μάιο και -πιθανώς- και για τον Ιούνιο προκειμένου να καλυφθούν και οι επιχειρήσεις που εξακολουθούν να παραμένουν κλειστές.

Το μόνο που θα αλλάζει -ανάλογα με τον μήνα- είναι ο κατάλογος με τους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας που θα μπορούν να λάβουν την ενίσχυση. Και με την αυξημένη αποζημίωση ειδικού σκοπού θα ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία που εφαρμόστηκε με την επιστρεπτέα προκαταβολή. Μάλιστα, τα βήματα θα είναι ταχύτερα, καθώς το μόνο που θα χρειάζεται θα είναι η απλή εκδήλωση ενδιαφέροντος με την υποβολή της σχετικής αίτησης στην πλατφόρμα. Δεν υπάρχει κριτήριο μείωσης εσόδων. Η μόνη προϋπόθεση είναι η επιχείρηση να ήταν κλειστή τον Απρίλιο με κρατική εντολή και ο αριθμός των εργαζομένων να είναι μικρότερος από τους 50. Για όσους έμειναν κλειστοί για ολόκληρο τον Απρίλιο, τα ποσά της ενίσχυσης θα κυμανθούν από τα 1.000 έως τα 4.000 ευρώ, ενώ αν η επιχείρηση έμεινε κλειστή για λιγότερες από 15 ημέρες, τα ποσά θα είναι μειωμένα κατά 50%.

Σύμφωνα με την απόφαση (ΓΔΟΥ 468/19.5.2021) που υπογράφουν ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, ο αναπλ. υπουργός Θ. Σκυλακάκης και ο υφ. Οικονομικών Απ. Βεσυρόπουλος, το ύψος της αποζημίωσης ανέρχεται:

* σε 1.000 ευρώ για δικαιούχους που απασχολούν 0 έως 5 εργαζόμενους κατά την 1η.4.2021,

* σε 2.000 ευρώ για δικαιούχους που απασχολούν 6 έως 20 εργαζόμενους κατά την 1η.4.2021 και

* σε 4.000 ευρώ για δικαιούχους που απασχολούν 21 έως 49 εργαζόμενους κατά την 1η.4.2021, σύμφωνα με τα στοιχεία του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ.

Η ενίσχυση είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπά τους, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.

Οι προϋποθέσεις

Η αυξημένη αποζημίωση ειδικού σκοπού καταβάλλεται στους δικαιούχους εφόσον πληρούν σωρευτικά τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

* Είναι μικρές ή πολύ μικρές επιχειρήσεις,

* Έχουν την έδρα τους ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα και λειτουργούν νομίμως,

* Έχουν ενεργό κύριο ΚΑΔ, στη 1.4.2021, έναν από τους περιγραφόμενους στο Παράρτημα ΙΑ, ή τα ακαθάριστα έσοδά τους ενεργού κατά την 1η.4.2021 ΚΑΔ δευτερεύουσας δραστηριότητας από τους περιγραφόμενους στο Παράρτημα ΙΑ, όπως αυτά προκύπτουν από την αρχική δήλωση φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2019, είναι μεγαλύτερα από τα ακαθάριστα έσοδα που αντιστοιχούν στον κύριο ΚΑΔ στη 1.4.2021, ή

* Έχουν ενεργό κύριο ΚΑΔ, την 1.4.2021, έναν από τους περιγραφόμενους στο Παράρτημα ΙΒ ή τα ακαθάριστα έσοδά τους ενεργού κατά την 1η.4.2021 ΚΑΔ δευτερεύουσας δραστηριότητας από τους περιγραφόμενους στο Παράρτημα ΙΒ, όπως αυτά προκύπτουν από την αρχική δήλωση φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2019, είναι μεγαλύτερα από τα ακαθάριστα έσοδα που αντιστοιχούν στον κύριο ΚΑΔ στη 1.4.2021 και έχουν έδρα ή υποκατάστημα στις Περιφερειακές Ενότητες Κοζάνης, Θεσσαλονίκης και Αχαΐας,

* Δεν έχουν τεθεί σε αδράνεια από την 1η Ιανουαρίου 2019 και μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής, όπως αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που τηρούνται στο φορολογικό μητρώο της ΑΑΔΕ ή από την υποβολή μηδενικών δηλώσεων ΦΠΑ καθ’ όλη την περίοδο αυτή,

* Δεν έχει ανασταλεί, μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής ισχύος της παρούσας, η χρήση του ΑΦΜ τους για τη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών σύμφωνα με την απόφαση ΓΓΔΕ ΠΟΛ.1200/2015, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει (εξαφανισμένος έμπορος), όπως αυτό προκύπτει από το φορολογικό μητρώο της ΑΑΔΕ,

* Δεν συντρέχουν οι λόγοι αποκλεισμού της παρ. 1 του άρθρου 40 του ν. 4488/2017 (Α’ 137),

* Έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Φεβρουαρίου 2020,

* Δεν υπάγονται σε συλλογική πτωχευτική διαδικασία ή άλλη διαδικασία αφερεγγυότητας και

* Δεν έχουν λάβει ενίσχυση διάσωσης και δεν έχουν ακόμη αποπληρώσει το δάνειο ή λύσει τη σύμβαση εγγύησης και δεν έχουν λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης και υπόκεινται ακόμη σε σχέδιο αναδιάρθρωσης.

Διευκρινίζεται ότι με βάση τις ισχύουσες διατάξεις μικρές επιχειρήσεις που δικαιούνται την αποζημίωση θεωρούνται αυτές που απασχολούν λιγότερους από 50 εργαζομένους και των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών και/ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 10 εκατ. ευρώ, ενώ πολύ μικρές αυτές που απασχολούν λιγότερους από 10 εργαζομένους και των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών και/ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 2 εκατ. ευρώ.

Συνεπείς στις υποχρεώσεις

Επίσης, πρέπει να έχουν υποβάλει τις δηλώσεις φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ, εφόσον είχαν κατά νόμο υποχρέωση να τις υποβάλουν, ως εξής:

* μέχρι και την προηγούμενη ημέρα από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης έχουν υποβάλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2019,

* μέχρι και την προηγούμενη ημέρα από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης έχουν υποβάλει όλες τις δηλώσεις ΦΠΑ για την περίοδο από 1ης Ιανουαρίου 2019 μέχρι την 31η Μαρτίου 2021,

* έχουν υποβάλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2019, με ποσό ακαθαρίστων εσόδων (κωδ. 047 της δήλωσης Ε3) μεγαλύτερο του μηδενός, με την εξαίρεση επιχειρήσεων που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Οκτωβρίου 2019 για τις οποίες δεν απαιτείται τα ακαθάριστα έσοδά τους να είναι μεγαλύτερα του μηδενός.

Έλεγχοι και διασταυρώσεις

Η ΑΑΔΕ, βάσει των στοιχείων που έχουν υποβληθεί στην πλατφόρμα «myBusinessSupport», επεξεργάζεται τα στοιχεία και τα διασταυρώνει με άλλα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της και στη συνέχεια πριν από την πληρωμή δημιουργεί:

α) Αναλυτική κατάσταση δικαιούχων σε ηλεκτρονική μορφή, με βάση τα στοιχεία των δικαιούχων, η οποία περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο ή επωνυμία, πατρώνυμο, ΑΦΜ), τον κωδικό του τραπεζικού λογαριασμού σε μορφή IBAN, τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών στον οποίο τηρείται ο λογαριασμός (προαιρετική πληροφορία) και το δικαιούμενο ποσό. Η ηλεκτρονική μορφή της κατάστασης αυτής είναι επεξεργάσιμη από την εταιρεία «Διατραπεζικά Συστήματα Α.Ε.» (ΔΙΑΣ Α.Ε.) προς την οποία και διαβιβάζεται.

β) Συγκεντρωτική κατάσταση δικαιούχων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που περιλαμβάνει το συνολικό προς πληρωμή ποσό, ολογράφως και αριθμητικώς, το πλήθος των συναλλαγών, καθώς και το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ) σύμφωνα με την υπ’ αρ. 109/12-3-2019 πράξη του διοικητή της ΤτΕ.

Ο δικαιούχος υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Μαΐου 2021 έως την 30ή Ιουνίου 2021 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Μαΐου 2021, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ. Ο έλεγχος θα πραγματοποιείται ηλεκτρονικά μέσω του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ και θα αφορά τον μέσο όρο του αριθμού των εργαζομένων κατά το διάστημα αυτό. Για τον έλεγχο, από τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Μαρτίου 2021 εξαιρούνται οι λύσεις συμβάσεων ένεκα συνταξιοδότησης ή θανάτου, οι λύσεις συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου και οι οικειοθελείς παραιτήσεις. Επίσης:

* Ο δικαιούχος οφείλει να υποβάλει, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «myBusinessSupport», μέχρι την 30ή Ιουλίου 2021 Ενιαίο Πιστοποιητικό Δικαστικής Φερεγγυότητας, σύμφωνα με τις οδηγίες που θα δοθούν από τη ΓΔΟΥ του υπουργείου Οικονομικών.

* Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς της μεταποίησης και εμπορίας γεωργικών προϊόντων υποχρεούνται να μη μετακυλούν εις ολόκληρον ή μερικώς στους πρωτογενείς παραγωγούς τη χορηγούμενη δυνάμει της παρούσας ενίσχυση.

* Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.

Σε περίπτωση που κατά τον έλεγχο της επιχείρησης από τη φορολογική διοίκηση ή άλλο αρμόδιο όργανο ελέγχου διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας, υπέρβαση του ανώτατου ορίου ενίσχυσης, ή υποβολή ψευδών στοιχείων, ζητείται η άμεση επιστροφή του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης εντόκως από την ημερομηνία που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου, σύμφωνα με την κείμενη σχετική εθνική και ενωσιακή νομοθεσία.

Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά και παραστατικά στοιχεία τηρούνται από την επιχείρηση σε ειδική μερίδα για δέκα (10) χρόνια από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης και τίθενται στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων του Δημοσίου ή των αρμοδίων οργάνων της Ε.E., εφόσον ζητηθεί σχετικός έλεγχος, ανεξαρτήτως αν από άλλες διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας δεν υποχρεούνται στη διατήρηση των δικαιολογητικών και παραστατικών. Τα ανωτέρω στοιχεία και δικαιολογητικά έγγραφα διατηρούνται υπό τη μορφή πρωτοτύπων, ή αντιγράφων των πρωτοτύπων ή σε κοινώς αποδεκτούς φορείς δεδομένων, περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών εκδόσεων των πρωτότυπων εγγράφων ή εγγράφων που υπάρχουν μόνο σε ηλεκτρονική μορφή.

Οι λήπτες της αποζημίωσης υποχρεούνται να υποβάλουν στα αρμόδια όργανα κάθε σχετικό στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί.

Η διαδικασία υποβολής αίτησης

Η αίτηση για τη χορήγηση της αποζημίωσης υποβάλλεται ηλεκτρονικά μέχρι και την 1η Ιουνίου 2021 στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ «myBusinessSupport» της ΑΑΔΕ και περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα στοιχεία για τον έλεγχο της πλήρωσης των προϋποθέσεων της παρούσας και επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του ν.1599/1986. Με την είσοδο στην εφαρμογή και την υποβολή της αίτησης, η επιχείρηση πιστοποιεί την ακρίβεια των δηλούμενων στοιχείων και συναινεί στην επεξεργασία των διαθέσιμων στοιχείων της ΑΑΔΕ, καθώς και των υποβαλλόμενων στοιχείων, προς τον σκοπό προσδιορισμού του τελικού ύψους ενίσχυσης. Επιπροσθέτως, ελέγχεται αυτοματοποιημένα και ως προϋπόθεση η δήλωση λογαριασμού – ΙΒΑΝ από την επιχείρηση στην προσωποποιημένη πληροφόρηση του TAXISnet, η συντακτική εγκυρότητά του, καθώς και η επαλήθευσή του από το αντίστοιχο ίδρυμα πληρωμών.

Ο αιτών ενημερώνεται ψηφιακά από την ΑΑΔΕ αναφορικά με την έγκριση ή απόρριψη της αίτησής του. Ο αιτών δύναται να υποβάλει στην πλατφόρμα «myBusinessSupport» αίτημα επανεξέτασης, εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από την ημερομηνία παραλαβής της ανωτέρω ενημέρωσης. Η ΓΔΟΥ του υπουργείου Οικονομικών απαντά στο αίτημα επανεξέτασης, βάσει όλων των στοιχείων και πληροφοριών που της αποστέλλονται εγγράφως από την ΑΑΔΕ, μαζί με το οικείο αίτημα στο οποίο αφορούν.

Το ποσό της ενίσχυσης καταβάλλεται εφάπαξ στον τραπεζικό λογαριασμό ΙΒΑΝ της δικαιούχου επιχείρησης που δηλώνεται στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση του TAXISnet της ΑΑΔΕ, σε κάθε περίπτωση το αργότερο έως την 31η.12.2021.

Πηγή: Ναυτεμπορική

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ



ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ