Αναμφισβήτητα ο κλάδος των μεταφορών και οι δημόσιες συγκοινωνίες δοκιμάστηκαν εν μέσω πανδημίας, φτάνοντας στα όριά τους, όσον αφορά την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού αλλά και την αντοχή ενός γηρασμένου στόλου λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Με τις άμεσες πρωτοβουλίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπως: συμπράξεις με τα ΚΤΕΛ, εμπλουτισμός δρομολογίων, νέες προσλήψεις, αλλά και την υπεράνθρωπη προσπάθεια των εργαζομένων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, η κατάσταση, αν και όχι ιδανική, σίγουρα καλυτέρευσε.
Νέα εποχή
Το σχέδιο προχωρά για την ανάταξη του στόλου που μετρά μέσο όρο ηλικίας τα 18 έτη. Μετά από 11 χρόνια προχώρησε η αγορά λεωφορείων με εκμίσθωση, πραγματοποιήθηκαν προσλήψεις, όλα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Πλέον, με τον διαγωνισμό προμήθειας 1.300 λεωφορείων, οι συγκοινωνίες περνούν στη νέα εποχή.Κάνοντας πράξη τις δεσμεύσεις του υπουργείου Μεταφορών για αστικές συγκοινωνίες ανθρώπινες και με σεβασμό στο περιβάλλον, έστω και εν μέσω υγειονομικής κρίσης, ο μεγάλος διαγωνισμός είναι στην τελική ευθεία και ήδη γίνονται τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια με ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, ώστε να προχωρήσει η ανανέωση του στόλου.
Η ανεξάρτητη Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών ακύρωσε τον διαγωνισμό που εκπονήθηκε στη «δύση» της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, με τον τότε αρμόδιο υπουργό, Χρήστο Σπίρτζη και ξεκίνησε ένας νέος διαγωνισμός-μαμούθ για 1.000 λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, με παραπάνω από το 1/3 αυτών, περίπου 400, να είναι ηλεκτρικά.
Την ίδια στιγμή, το αρμόδιο υπουργείο προχωράει άμεσα στην προμήθεια των πρώτων 300 λεωφορείων μέσω leasing, τα οποία θα καλύψουν ανάγκες, έως την ολοκλήρωση του προαναφερόμενου διαγωνισμού.
Στην ανοιχτή πρόσκληση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για διάθεση δοκιμαστικής λειτουργίας ηλεκτρικών οχημάτων στο δίκτυο των Αστικών Συγκοινωνιών, ανταποκρίθηκαν μεταξύ άλλων και τρεις μεγάλοι «παίχτες» της παγκόσμιας αγοράς. Ποιες είναι, όμως, οι τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που δήλωσαν ηχηρό «παρών» για το φιλέτο αυτού του γιγαντιαίου διαγωνισμού; Πρόκειται για εταιρείες με μακρά ιστορία. ∆ιαθέτουν έμπειρα στελέχη. Και το παγκόσμιο αποτύπωμά τους είναι τεράστιο. Την πιο πρόσφατη… βόλτα στην πρωτεύουσα έκανε το δωδεκάμετρο Solaris Urbino 12 electric, πολωνικής κατασκευής, υπό την CAF Group, το οποίο το 2017 είχε βραβευτεί ως «λεωφορείο της χρονιάς». Είχαν προηγηθεί δοκιμαστικά δρομολόγια από δύο λεωφορεία κινεζικής προέλευσης ΒYD Yutong.
Οι Κινέζοι της BYD και το ελληνικό χρώμα
Η ηλεκτροκίνηση είναι αδιαμφισβήτητα το μέλλον, γιατί εξασφαλίζει εξοικονόμηση και είναι φιλική προς το περιβάλλον.Η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που έκανε την εμφάνισή της στην Αθήνα με το eBus, δύο ηλεκτροκινητήρων απόδοσης 150kW έκαστος, ήταν η κινεζική BYD. Κυκλοφόρησε και εντυπωσίασε τον περασμένο Σεπτέμβριο. Το ακριβές μήκος του είναι 12.200 χιλιοστά, το πλάτος 2.550 χιλ. και το ύψος του 3.370 χιλ.
Το λεωφορείο της κινέζικης μάρκας BYD κατασκευάζεται με τα πιο σύγχρονα ευρωπαϊκά στάνταρ και, μάλιστα, οι πωλήσεις του στη γηραιά ήπειρο αυξάνουν με γεωμετρική πρόοδο.
Οι άνθρωποι πίσω από τον κινεζικό κολοσσό είναι o Wang Chuanfu και ο εξάδελφος Lu Xiangyang, δύο από τους πλουσιότερους επιχειρηματίες στην Κίνα και όχι μόνο.
Ο Wang Chuanfu ίδρυσε την BYD ως παρασκευάστρια μπαταριών το 1995 στην Shenzhen. Σήμερα, η προσωπική του περιουσία ανέρχεται σε δισεκατομμύρια, ένα απίστευτο success story, αν αναλογιστεί κάποιος ότι ξεκίνησε ορφανός από ένα μικρό χωριό και έφτασε να κατέχει μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
Η φήμη του «βασιλιά των λεωφορείων» έφτασε και στην άλλη άκρη του Ατλαντικού και άμεσα (εκτός Blackrock, funds) την… πήρε μυρωδιά ο μεγαλοεπενδυτής Warren Buffet που επένδυσε 230.000.000 δολάρια στην BYD, μέσω της MidAmerican Energy Holdings Co, για μερίδιο 10%, ανοίγοντας τον δρόμο για την είσοδό της και στην αμερικανική αγορά.
O αντιπρόεδρος Lu Xiangyang εργαζόταν στην Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας, όταν το 1995 δέχτηκε με χαρά την πρόσκληση από τον Wang Chuanfu για την BYD.Ο κ. Lu, πέραν του μεριδίου στην Byd, έχει την επενδυτική εταιρεία Youngy Investment Holding Group και περιουσία 8,2 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το Forbes. Οι δραστηριότητες στην Ευρώπη ελέγχονται από τον managing director Isbrand Ho. Η BYD, είναι μια εταιρεία με 20 χρόνια εμπειρίας, που κατασκευάζει από ηλεκτρικά επιβατικά μέχρι ηλεκτρικά ανυψωτικά οχήματα, βαν, φορτηγά, κ.ά. Αιχμή του δόρατος η τεχνογνωσία της στην κατασκευή μπαταριών σιδήρου-φωσφορικού.
H Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ παρουσίασε τον περασμένο Απρίλιο στο Ζάππειο Μέγαρο, προτού κυκλοφορήσει δοκιμαστικά το eBus, τα ηλεκτρικά λεωφορεία της κινεζικής εταιρείας BYD, τα οποία προτίθεται να φέρει, ως επίσημος αντιπρόσωπος, στην Ελλάδα. Πρόκειται για μία μεγάλη εταιρεία, ιδρυθείσα το 1922 στη Θεσσαλονίκη. Κατασκευάζει, διασκευάζει, διανέμει και υποστηρίζει μεγάλο εύρος προϊόντων αυτοκινητοβιομηχανίας. Η εταιρία κατέχει ηγετική θέση στην ελληνική αγορά στους τομείς δραστηριότητάς της.
Τα ηνία μετά την αποχώρηση ενός επιφανούς επιχειρηματία, του κ. Ιωάννη Πετρόπουλου, για λόγους συνταξιοδότησης το 2019, ανέλαβε ο έμπειρος Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος και «τρέχει» τα project. Ο Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος, γεννημένος στην Αθήνα το 1964, είναι Μηχανολόγος Μηχανικός του ΕΜΠ με Executive MBA από το ALBA και εμπειρία άνω των 20 ετών σε θέσεις πωλήσεων και γενικής διεύθυνσης.
Τον Οκτώβριο μπήκε σε δοκιμαστική τροχιά από την Ο.ΣΥ. Α.Ε., ένα ακόμη ηλεκτροκίνητο όχημα και, αυτή τη φορά, σε πραγματικές συνθήκες με τη μεταφορά επιβατών.
Το demo bus της Yutong έχει μήκος 12 μέτρα, τρεις διπλές πόρτες, είναι μοντέλο χαμηλού δαπέδου χωρίς σκαλοπάτια εισόδου, διαθέτει ράμπα για ΑμΕΑ. Η χωρητικότητα του οχήματος σε επιβάτες είναι 27 καθήμενοι, 46 όρθιοι, ένας ΑμΕΑ, διαθέτει κινητήρα ισχύος 350kw, με ροπή 1200Νm, σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης σε ανηφόρα HSA, εμπρόσθιες κάμερες για αποφυγή σύγκρουσης και σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας.
Ο τρίτος παίκτης
Το τρίτο ηλεκτρικό λεωφορείο που βγήκε στους δρόμους της πρωτεύουσας, με δοκιμαστικό δρομολόγιο στη γραμμή 2 Παγκράτι-Κυψέλη, ήταν αυτό της πολωνικής φίρμας Solaris (σ.σ. γνωστής εδώ και χρόνια προμηθεύτριας της ΕΘΕΛ).
Πρόκειται για το ηλεκτροκίνητο SOLARIS Urbino 12 Electric, ευρωπαϊκής τεχνολογίας και ανήκει στην κατηγορία των δωδεκάμετρων χαμηλοδάπεδων λεωφορείων. ∆ιαθέτει τρεις θύρες εισόδου, ηλεκτρική ράμπα στη μεσαία θύρα για τη διευκόλυνση των ΑμΕΑ και 30 καθίσματα. Όπως και τα άλλα δύο λεωφορεία -κινεζικής τεχνολογίας- που έχει δοκιμάσει η ΟΣΥ, και το νέο μοντέλο παρέχει θύρες φόρτισης συσκευών USB.
Η Solaris Bus & Coachsp. z o.o. είναι ένας από τους κορυφαίους Ευρωπαίους κατασκευαστές λεωφορείων και τρόλεϊ. Επωφελούμενη από σχεδόν 25 χρόνια εμπειρίας, έχει κατασκευάσει περισσότερα από 19.000 οχήματα. ∆εν περνά απαρατήρητη και η παρουσία της στο UEFA Cup το 2012, στη διάρκεια του οποίου χρησιμοποιήθηκαν τα λεωφορεία της.
Το 2018 η εταιρεία πωλήθηκε και λειτουργεί υπό την ομπρέλα της ισπανικής Group CAF και το 35% των μετοχών μειοψηφίας μεταβιβάστηκε στο fund Polski Fundusz Rozwoju.
Ο Krzysztof Olszewski και η σύζυγός του Solange Olszewska ίδρυσαν την Solaris το 1996 και σήμερα απασχολούν 2.500 υπαλλήλους. Οι Πολωνοί υπήκοοι επέστρεψαν στην πατρίδα τους το 1994, έχοντας ζήσει για περισσότερο από μια δεκαετία στη Γερμανία για να ξεφύγουν από την αυταρχική κυβέρνηση της Πολωνίας. Το ζευγάρι ίδρυσε το Solaris δύο χρόνια μετά την επιστροφή τους, με όραμα να αποκτήσει brand, όπως η Siemens ή η RollsRoyce. Ο Krzysztof, μηχανολόγος μηχανικός, είχε προηγουμένως εργαστεί στον κατασκευαστή λεωφορείων Neoplan στο Βερολίνο. Η Solange επέλεξε να αλλάξει σταδιοδρομία. Ήταν προηγουμένως οδοντίατρος. Η ίδια εμπνεύστηκε το λογότυπο που παραμένει στα λεωφορεία της εταιρείας μέχρι σήμερα. Μετά το deal με την CAF, η Solange είχε πει: Αφήνω την εταιρεία σε καλά χέρια.
Eκτελεστικός πρόεδρος και CEO της Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, SA (CAF) είναι ο κ. Andres Arizkorreta Garcia. Είναι μέλος του ∆ιοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας από τις 26 ∆εκεμβρίου 1991. Ο Ισπανός Javier Calleja είναι ο CEO της πολωνικής εταιρείας. Η Solaris Hellas Α.Ε. είναι η θυγατρική εταιρεία της Solaris Bus & Coach στην Ελλάδα. Από το 2010 στηρίζει το έργο της Solaris Bus & Coach προσφέροντας στην ελληνική αγορά όλο το εύρος των προϊόντων υψηλής ποιότητας του εργοστασίου κατασκευής, καθώς και τις υπηρεσίες μετά την πώληση (After Sales).
O Έλληνας της Solaris
Ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της Solaris είναι Έλληνας. Ο έμπειρος Πέτρος Σπινάρης, αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Solaris Bus & Coach S.A., εργάστηκε επί επταετία στην Daimler και πέρασε εν συνεχεία στο «στρατηγείο» της εταιρείας στο Bolechowo της Πολωνίας, όπου διηύθυνε το τμήμα «Sales & After Sales». Αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο του Westminster στο Λονδίνο, όπου έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα στα Logistics και στο Supply Chain Management. Με μεγάλη επαγγελματική πείρα σε πολλούς τομείς, δεν είναι τυχαίο ότι χαίρει της εμπιστοσύνης του κ. Javier Calleja, ο οποίος έχει πει «Η εμπειρία και οι γνώσεις του Πέτρου Σπινάρη αποτελούν μεγάλο στήριγμα για εμάς». Ο κ. Σπινάρης έχει υπό την εποπτεία του την ελληνική αγορά και σίγουρα έχει μπει δυνατά στη διεκδίκηση του διαγωνισμού.
Πρόκειται για έναν άριστο επαγγελματία, γνώστη της αγοράς, ενώ ως άνθρωπος λατρεύει το τένις, το crossfit και τα σπορ, με αδυναμία στη F1.
Ο κολοσσός Yutong και ο Mr.Tang Yuxiang
Ποιος είναι, όμως, ο επικεφαλής της μεγάλης βιομηχανίας Yutong που έχει «πλημμυρίσει» με ηλεκτρικά λεωφορεία περισσότερες από 322 πόλεις τον κόσμο;
Από την έρευνά μας προκύπτουν τα εξής στοιχεία. Πρόεδρος/διευθύνων σύμβουλος της Zhengzhou Yutong Bus Co Ltd είναι ο Tang Yuxiang, ο οποίος ηγείται μιας εταιρείας που ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 1993 και απασχολεί περί τους 18.082 εργαζομένους, ενώ το πρώτο συνεργείο επισκευών ξεκίνησε τη λειτουργία το μακρινό 1963.
Forbes
Το 2009 είχε αναδειχθεί ως best Ceo των κινεζικών εταιρειών στη λίστα του Forbes. Παράλληλα, είναι πρόεδρος στη Lions Bus Co Ltd. Θεωρείται πειθαρχημένος επιχειρηματίας, με στοχευμένο σχέδιο, έχοντας μότο: Ανοιγόμαστε σε αγορές που είναι φιλικές προς την Κίνα. Ο 65χρονος είναι μέλος του CPC και του Εθνικού Λαϊκού Συνεδρίου.
Με τον Tang Yuxiang στα ηνία της εταιρείας η Yutong θεωρείται από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές με 15% μερίδιο στην παγκόσμια αγορά. Η Yutong είναι κατασκευάστρια εταιρεία αστικών λεωφορείων, σχολικών, λεωφορείων εξυπηρέτησης αεροδρομίων και ειδικών οχημάτων. Πρόσφατα, συνήψε ένα μεγάλο deal με τους Άραβες, εν όψει του Μουντιάλ 2022, έχοντας… προϊστορία προμήθειας οχημάτων για τη διοργάνωση στη Ρωσία το 2018. Συμφώνησε να παραδώσει 1.002 λεωφορεία – 227.000.000 ευρώ – στην εταιρεία δημόσιων μεταφορών Mowasalat του Κατάρ, από τα οποία τα 741 θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά.
Η γαλλική Alstom
Τέλος, ακούγεται και το όνομα της γαλλικής Alstom, που έχει κάνει ήδη το ντεμπούτο της στα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία με το Aptis και διατηρεί ισχυρούς δεσμούς με την Ελλάδα. Να θυμίσουμε μόνο ότι αποτελεί μέλος της κοινοπραξίας με τις εταιρείες ΑΒΑΞ και Ghella, η οποία αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος στον δημόσιο διαγωνισμό για την κατασκευή του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. O κ. Σταύρος Βλάχος, ∆ιευθύνων Σύμβουλος της Alstom στην Ελλάδα δηλώνει ήδη ενθουσιασμένος και αναμένει την υπογραφή της σχετικής σύμβασης για να ξεκινήσει το μεγάλο αυτό κομβικό έργο. Mε παρουσία παραπάνω από 40 ετών στην Ελλάδα, η Alstom έχει συμμετάσχει επιτυχώς στα μεγαλύτερα έργα κατασκευής υποδομών στη χώρα. Επιπλέον, τον Σεπτέμβριο της φετινής χρονιάς, η Alstom ξεκίνησε την παράδοση των πρώτων τραμ Citadis X05 για την Αθήνα.
Τα σχέδια του υπουργείου περιλαμβάνει ανανέωση με ηλεκτρικά λεωφορεία, φυσικού αερίου, πετρελαίου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Το συνολικό ύψος του προϋπολογισμού εκτιμάται στα 420.000.000 ευρώ με ΦΠΑ και θα προκηρυχθεί αρχές του νέου χρόνου.
Έχει έρθει σε συμφωνία με την ΕΤΕπ και απέσπασε τη δέσμευση ότι θα χρηματοδοτήσει έως το 75% του προϋπολογισμού που αφορά όμως μόνο στα φυσικού αερίου λεωφορεία και τα ηλεκτρικά. O διαγωνισμός θα αφορά τρεις κατηγορίες λεωφορείων και οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να συμμετάσχουν είτε για έναν τύπο είτε για δύο ή και για τους τρεις τύπους οχημάτων.
Όπως δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί