Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

Ποιος χρειάζεται τα media shops;

Τα media shops είναι εταιρείες που αγοράζουν διαφημιστικό χώρο (εφημερίδες, Διαδίκτυο) ή χρόνο (ραδιόφωνο, τηλεόραση) για λογαριασμό εταιρειών που θέλουν να διαφημιστούν.

Ως εδώ όλα καλά. Όμως τα media shops παίζουν τον ρόλο του μεσάζοντα, ο οποίος πληρώνεται από δύο μεριές. Πληρώνονται και από τους διαφημιζόμενους για τις υπηρεσίες τους, ενώ παράλληλα παίρνουν προμήθεια και από τα ίδια τα ΜΜΕ, από τα οποία αγοράζουν διαφήμιση. Αυτή η προμήθεια ονομάζεται «επιστροφή», η οποία είναι μεν νόμιμη μέχρι ένα ποσοστό, όμως πίσω από τις κουρτίνες κλείνονται μεγάλα deals.

Φανταστείτε ένα media shop, που έχει δεκάδες διαφημιζόμενους με εκατομμύρια ευρώ διαφημιστικό τζίρο, να μοιράζει αυτή τη διαφήμιση στους μιντιακούς ομίλους της αρεσκείας τους. Έτσι κλείνονται οι win-win συμφωνίες και το κορόιδο που πληρώνει είναι ο διαφημιζόμενος.

Νομικό πλαίσιο

Το 2016 συστήθηκε στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας ηλεκτρονικό σύστημα διάθεσης μονάδων διαφημιστικού χρόνου διαμέσου του οποίου θα διενεργούνται οι αγορές και οι πωλήσεις του διαφημιστικού χρόνου σε ιδιωτικά και δημόσια τηλεοπτικά μέσα. Κάθε συναλλαγή διάθεσης μονάδων διαφημιστικού χρόνου από δημόσιους ή ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας γενικού περιεχομένου, για την προβολή διαφημίσεων ή χορηγιών, τοποθέτηση προϊόντος ή άλλων προκαθορισμένων διαφημιστικών προϊόντων θα διενεργείται αποκλειστικά μέσω του συστήματος διάθεσης διαφημιστικού χρόνου.

Υποχρέωση συμμετοχής στο Σύστημα έχουν οι δημόσιοι και ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας γενικού περιεχομένου που λειτουργούν νομίμως στην Ελλάδα, οι διαφημιστικές εταιρείες, οι επιχειρήσεις που μεσολαβούν για τη διαφήμιση των διαφημιζομένων (media shops), οι διαφημιζόμενες επιχειρήσεις ως και κάθε άλλο πρόσωπο που διενεργεί συναλλαγές μονάδων διαφημιστικού χρόνου.

Οι δημόσιοι όσο και ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας γενικού περιεχομένου, οι οποίοι διαθέτουν διαφημιστικό χρόνο (προϊόν συναλλαγής), καθορίζουν την αρχική τιμή πώλησης και οι διαφημιζόμενοι, φυσικά, νομικά πρόσωπα ή και media shops αγοράζουν τον διαφημιστικό χρόνο που εξυπηρετεί τους σκοπούς τους μέσω της διαδικασίας δημοπράτησής του.

Ποιος ο «βρώμικος» ρόλος τους;

Πολλά media shops ανήκουν σε μεγάλους ομίλους επικοινωνίας, που μιλάνε απευθείας με τους πολιτικούς και τα κόμματα. Είναι οι ίδιοι όμιλοι που διοργανώνουν τις πολυδάπανες εκστρατείες των κομμάτων ή των πολιτικών που μπαίνουν στη Βουλή. Ως αποτέλεσμα, πολλοί πολιτικοί κλείνουν την υποχρέωση προβολής τους, λειτουργώντας ως μεσάζοντες μεταξύ διαφημιστικών εταιρειών, συστημικών τραπεζών και εταιρειών. Η απόλυτη διαπλοκή!

Το σκάνδαλο Unilever – Universal

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η υπόθεση Unilever – Universal, την οποία πλέον ερευνά η Ελληνική Δικαιοσύνη, εστιάζοντας στις σχέσεις μεταξύ των υψηλόβαθμων στελεχών του κολοσσού Unilever με τη μεγάλη διαφημιστική εταιρεία.

Χρειάζονται, τελικά, τα media shops;

Κάθε όμιλος διαφημιστικών εταιρειών οργάνωσε ένα media shop, το οποίο παρεμβάλλεται ανάμεσα στον πελάτη, στη διαφημιστική και στο μέσον. Το media shops στην ουσία δεν προσφέρουν τίποτα. Δεν έχουν δημιουργικό, παραγωγή ή εκτέλεση. Είναι εταιρείες-«φούσκες».

Το media shops απλώς διαχειρίζονται το χρήμα. Πέραν αυτού, όμως, οι συγκεκριμένες εταιρείες πιέζουν διαχειριστικά τα media, διαχειρίζονται τις επιστροφές-επιβραβεύσεις προκειμένου να πετύχουν εξωφρενικά και αεριτζίδικα κέρδη.

Από το δημοσίευμα της εφημερίδας “ΜΠΑΜ”

 

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ