Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2024

Πολεμική Αεροπορία: Τι πραγματικά συμβαίνει με τα καθηλωμένα C-130

Το enikos.gr παρουσιάζει τα ντοκουμέντα της ντροπής με τα καθηλωμένα C-130 και την εγκληματική απαξίωσή τους εδώ και χρόνια.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Πριν από 2 ημέρες γράφαμε στο enikos.gr για τη βλάβη που υπέστη στον αέρα το C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, που μετέφερε από την 113 Πτέρυγα Μάχης της Θεσσαλονίκης στο Ιντσιρλίκ της Τουρκίας τη δεύτερη αποστολή της ΕΜΑΚ μαζί με το όχημά της. Αναγκάστηκε να προσγειωθεί στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα κι από εκεί μετά από ώρες να φύγουν με το μικρότερο C-27J Spartan, χωρίς το όχημά τους, αφού δεν χωρούσε.

Για εμάς, στο enikos.gr αυτό που συνέβη ήταν αναμενόμενο. Κι αυτό γιατί έχουμε πολλάκις ασχοληθεί με το συγκεκριμένο θέμα, τότε που για ορισμένους δεν υπήρχε και άλλοι άφηναν υπονοούμενα για σκοπιμότητες. Με μαθηματική ακρίβεια θα «έσκαγε» μία τέτοια είδηση, που θα ταρακουνούσε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το οποίο εσχάτως μπήκε στο μάτι του κυκλώνα για τις διαθεσιμότητες του στόλου των μεταγωγικών αεροπλάνων.

Πώς έχουν τα γεγονότα

Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει θεωρητικά έναν στόλο 13 μεταγωγικών αεροσκαφών C-130 Hercules. Από αυτά τα 3 είναι σε υπηρεσία, εκ των οποίων το ένα είναι διαθέσιμο, το δεύτερο κατά το ήμισυ και το τρίτο σε επισκευή.

Τα υπόλοιπα 10 είναι παρκαρισμένα στην ΕΑΒ από το 2015. Αν και το σταδιακό τους παρκάρισμα ξεκίνησε από το… 2012. Περισσότερα από 10 χρόνια! Τα ντοκουμέντα της ντροπής που παρουσιάζει σήμερα το enikos.gr δείχνει μερικά από αυτά να βρίσκονται επί μονίμου βάσης παρκαρισμένα δίπλα στην πίστα της Τανάγρας, σε ακινησία, εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες.

 

Σύμφωνα με όσα έχουν επικυρωθεί από την Βουλή κι έχει προτάξει ως επιτυχία η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, 3 από αυτά θα πήγαιναν άμεσα στο Ισραήλ για ριζική συντήρηση κι εν μέρει αναβάθμιση. 1+1 θα προωθούντο μέσω του ΝΑΤΟ και του οργανισμού NSPA (NATO SUPPORT AND PROCUREMENT AGENCY) για την τεχνική και εφοδιαστική υποστήριξή τους και τα υπόλοιπα θα τα παρέδιδε σταδιακά η ΕΑΒ. Ένα ως το τέλος του 2022, 2 εντός του 2023 και ένα ως τα μέσα του 2024.

Έχουμε φτάσει στον Φεβρουάριο του 2023 και τίποτα απ’ όλα αυτά δεν έχει γίνει. Η Πολεμική Αεροπορία έχει μείνει με ένα C-130 το οποίο πετάει χάρη στις υπεράνθρωπες προσπάθειες του ΚΕΑ (Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών) στην 112 ΠΜ.

Εδώ κι έναν χρόνο υποτίθεται ότι τα 3 μεταγωγικά θα έπρεπε να είχαν φύγει για Ισραήλ. Φευ! Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr τα Επιτελεία έχουν στείλει επανειλημμένως έγγραφα ερωτήματα προς την ΓΔΑΕΕ. Εκ του αποτελέσματος δεν έχει γίνει το παραμικρό. Η ΓΔΑΕΕ τελεί υπό την άμεση εποπτεία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, το οποίο έχει δείξει παροιμιώδη υπομονή – αν όχι ανοχή – στην αδικαιολόγητη καθυστέρηση της ΓΔΑΕΕ. Πρόκειται για πρόγραμμα που έχει εγκριθεί από τη Βουλή.

Όμως έχει γίνει μισή δουλειά, παρά τις ολοκληρωμένες ενέργειες από τα Επιτελεία, για την αποστολή των 1+1 C-130 σε εργοστάσιο μέσω NSPA.  Συγκεκριμένα, βρίσκεται 1 σε εργοστάσιο της Πορτογαλίας χωρίς να έχει γίνει γνωστό πότε θα προγραμματιστεί το δεύτερο.

Ενώ σε ότι αφορά την ΕΑΒ, υπάρχει γι’ ακόμη μία φορά αθέτηση των όρων συμφωνίας. Όμως, η Πολεμική Αεροπορία έχει καταβάλει περί τα 30 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση των ιπτάμενων μέσων που… δεν έχει.

 

Θα ξαναπετάξουν;

Το πρόβλημα πλέον έχει διογκωθεί σε τέτοιο βαθμό που έμπειροι τεχνικοί αεροσκαφών, με τους οποίους επικοινώνησε το enikos.gr, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την κατάσταση των μεταγωγικών αεροσκαφών.

Η πολυετής ακινησία και έκθεσή τους στις φυσικές συνθήκες είναι πολύ πιθανό να έχουν προκαλέσει δομικές ζημιές στα αεροπλάνα, ακόμη και διαβρωμένα δοκάρια, η επισκευή των οποίων ίσως να είναι οικονομικά ασύμφορη, αφού ενδεχομένως να πλησιάσει ή και να ξεπεράσει ακόμη και το 60% του κόστους αγοράς ενός καινούριου C-130J.

Εσχάτως, υπήρξε διαρροή από κύκλους του υπουργείου περί ενδιαφέροντος απόκτησης των βρετανικών C-130J, που αποσύρονται. Μάλιστα, τις φήμες ενίσχυσε το πρόσφατο ταξίδι του υπουργού Εθνικής Άμυνας στην Μ. Βρετανία και η υπογραφή της Συμφωνίας «Κοινού Οράματος» μεταξύ των δύο υπουργείων. Ωστόσο, όπως πληροφορείται το enikos.gr πρόκειται για αεροσκάφη που ειδικό κλιμάκιο του ΓΕΑ είχε εξετάσει από το 2021 κι είχε διαπιστώσει ότι επρόκειτο για «λιωμένα» από τη χρήση στο Αφγανιστάν. Συνεπώς έχουν απορριφθεί οριστικά.

Από την άλλη, η ΕΑΒ όχι μόνο εμφανίζεται ασυνεπής ως προς τις υποχρεώσεις της αλλά δεν επιβάλλεται και καμία κύρωση από το υπουργείο. Χρήματα που δίνονται για εργασίες που δεν γίνονται ή γίνονται μισές. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση που παρουσιάσαμε στο enikos.gr για την κατάσταση του 2021. Η ΕΑΒ, παρότι δεσμεύθηκε για την παράδοση 8 κινητήρων έως το τέλος του 2021, κατάφερε τελικά να παραδώσει μόνο τους 4 εξ αυτών.

 

Για να μην ξεχάσουμε και την περίπτωση του C-130 που βρισκόταν επί 8 μήνες παρκαρισμένο στην 112 ΠΜ χωρίς κινητήρες, περιμένοντας την ΕΑΒ να ολοκληρώσει τη συντήρησή τους.

Υπενθυμίζουμε ότι πριν από έναν χρόνο ο ίδιος ο κ. Παναγιωτόπουλος έλεγε στους διαπιστευμένους συντάκτες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ότι η ΕΑΒ «υποστηρίζει ότι θα μας παραδώσει 4 αεροπλάνα μέσα στο 2022. Έχουμε αμφιβολίες αν θα τηρηθεί βέβαια αυτή η ευγενής φιλοδοξία της ΕΑΒ. Πολύ σύντομα θα πρέπει να αποφασίσουμε αν θα το πυροδοτήσουμε», εννοώντας το πρόγραμμα αποστολής των τριών μεταγωγικών στο Ισραήλ. Ένα πρόγραμμα που πήρε την έγκριση της Βουλής και παραμένει και αυτό ανεκτέλεστο.

Από τη μεριά της, η ΕΑΒ έλεγε μεταξύ άλλων ότι «ύστερα από πολλά χρόνια, προμηθεύτηκε για τα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας ανταλλακτικά αξίας 17 εκατ. ευρώ μέσα στο 2021 και 8 εκατ. ευρώ μέσα στο 2022 έως σήμερα, ήτοι σύνολο 25 εκατ. ευρώ, τα οποία διαθέτει στα βελτιωμένα πλέον προγράμματα της Πολεμικής Αεροπορίας». Μάλιστα η σχετική ανακοίνωση της εταιρείας, στις 14 Μαΐου 2020 κατέληγε: «Η ΕΑΒ στοχεύει να επαναφέρει και να αναπτύξει την πρότερη ικανότητά της για την κάλυψη όλων των C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς και άλλων χωρών. Με τη δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Συντήρησης C-130, η ΕΑΒ θα κάνει βέλτιστη χρήση του Πιστοποιητικού για την Εργοστασιακή Συντήρηση που διαθέτει από τη Lockheed Martin, ως η μόνη εταιρεία στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής».

Το ημερολόγιο γράφει 10 Φεβρουαρίου 2023 και κανένα C-130 δεν βρίσκεται σε υπόστεγο συντήρησης ενώ η ΠΑ έχει μόλις ένα διαθέσιμο.

Του Χρήστου Μαζανίτη

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ