Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2024

Πως φαντάζεστε την πόλη σας σε 10 χρόνια;

Ως επιτακτική ανάγκη φαντάζει η καλύτερη ποιότητα ζωής στις ελληνικές πόλεις. Στο πολύβουο κέντρο της Αθήνας μπορεί να εξασφαλιστεί η προσβασιμότητα; 

Σε διάφορες αστικές γειτονιές μπορούν τα παιδιά να επιδίδονται σε αθλητικές δραστηριότητες με ασφάλεια;

Δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κάποιος πως θα ήθελε ζει στην ιδανική πόλη του την επόμενη 10ετία.

Εν καιρώ πανδημίας, ανακαλύψαμε κρυμμένες γωνιές της γειτονιάς μας, επιδοθήκαμε σε δραστηριότητες που υπό άλλες συνθήκες δεν θα είχαμε εντάξει στην καθημερινότητά μας. Αυτό όμως έφερε στην επιφάνεια το μεγάλο πρόβλημα απουσίας ενός ασφαλούς περιβάλλοντος για πεζούς, ποδηλάτες, κτλ.. Έπρεπε να γίνει ένα μεγάλο βήμα προς την βιώσιμη αστική κινητικότητα, η οποία μπορεί να αποτελέσει σημαντικό πυλώνα της πράσινης πόλης.

Η λύση της μικροκινητικότητας, λοιπόν, επέστρεψε δυναμικά στο προσκήνιο, λόγω και της πανδημίας, καθώς ακόμη και οι δημόσιες συγκοινωνίες δέχτηκαν σημαντικό πλήγμα στη ζήτησή τους, σε σύγκριση με τα άλλα μοντέλα μετακίνησης. 

Αν και έχουν γίνει ήδη τα πρώτα βήματα αξιοποίησής της τόσο στην Ευρώπη, όσο και στην Ελλάδα, δεν αποτελεί ακόμα δημοφιλή τρόπο μετακίνησης, λόγω έλλειψης οργάνωσης των υποδομών…

Παρουσιάστηκε όμως μία σπουδαία ευκαιρία για τη λήψη των κατάλληλων μέτρων που θα προωθούν περαιτέρω την ήδη υπάρχουσα χρήση της μικροκινητικότητας. Όπερ και εγένετο με νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης Νόμος υπ’ αριθμ. 4784 (ΦΕΚ Α’ 40/16.03.2021).

Δεν νοείται βιώσιμη αστική κινητικότητα χωρίς μικροκινητικότητα. Η μικροκινητικότητα συνιστά ήδη μια κοινωνική πραγματικότητα στη χώρα μας η οποία θα πρέπει και αυτή να ενταχθεί στο μελλοντικό σχεδιασμό των πόλεων.

Με τη θεσμοθέτηση των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (Σ.Β.Α.Κ.), οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) θα καταρτίζουν σχέδια για την ασφαλή και φιλική προς το περιβάλλον κινητικότητα των πολιτών.

Θεσπίστηκαν κανόνες κυκλοφορίας για τα οχήματα μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate boards), αυτοεξισορροπούμενα οχήματα. Ομαδοποιούνται τα οχήματα που κινούνται με ηλεκτροκινητήρα σε μια κατηγορία Οχημάτων που στο σχέδιο νόμου ονομάζουμε ΕΠΗΟ, δηλαδή Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα.

Στην έναρξη κατάρτισης Σ.Β.Α.Κ. υποχρεούνται, εντός ενός έτους από τη δημοσίευση του παρόντος Νόμου:

•Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού, με μόνιμο πληθυσμό άνω των τριάντα χιλιάδων (30.000) κατοίκων, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη γενική απογραφή πληθυσμού.

•Οι Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, ανεξαρτήτως πληθυσμού κατοίκων, εφόσον εμπίπτουν στις περιοχές αρμοδιότητας του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) και του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ).

•Το σύνολο των ΟΤΑ β’ βαθμού.

Σκοπός των Σ.Β.Α.Κ. είναι η δημιουργία βιώσιμων συστημάτων αστικών μεταφορών με αποτελεσματική αξιοποίηση του αστικού χώρου, των υφιστάμενων υποδομών και υπηρεσιών μεταφορών μέσω:

•Της ενίσχυσης των δημόσιων μέσων μεταφοράς.

•Της προώθησης των ήπιων τρόπων μετακίνησης, και ιδιαίτερα των μη μηχανοκίνητων, όπως πεζή, του ποδηλάτου και των ελαφρών προσωπικών ηλεκτρικών οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.).

•Της εξασφάλισης της προσβασιμότητας, της ασφάλειας και προστασίας στο δίκτυο μεταφορών για τους χρήστες, με μέριμνα για τα άτομα με αναπηρία και τα εμποδιζόμενα άτομα.

•Της προαγωγής της οδικής ασφάλειας των χρηστών και ευάλωτων χρηστών της οδού, περιλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία και των εμποδιζόμενων ατόμων.

•Της μείωσης της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, κυρίως ιδιωτικής χρήσης.

•Της προώθησης της ηλεκτροκίνησης και των εναλλακτικών καυσίμων στον τομέα των μεταφορών.

•Της καλύτερης διαχείρισης της πρόσβασης των οχημάτων διανομής.

•Της οργάνωσης της στάθμευσης.

•Της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών για τη βελτίωση της χρήσης του οδικού δικτύου, την υποστήριξη της συνδυασμένης χρήσης των μέσων μεταφοράς και τον σχεδιασμό των αστικών μεταφορών.

Όπως δημοσιεύτηκε στo ειδικό ένθετο της εφ. «ΜΠΑΜ» 

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ