Δύο μήνες επιθέσεων με πυραύλους, μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πειρατεία εναντίον πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα προκάλεσαν τη μεγαλύτερη εκτροπή του διεθνούς εμπορίου εδώ και δεκαετίες, αυξάνοντας το κόστος για τις ναυτιλιακές σε χώρες της Ασίας και της Βόρειας Αμερικής. Η διαταραχή εξαπλώνεται, τροφοδοτώντας φόβους για ευρύτερες οικονομικές επιπτώσεις.
Τα αντίποινα από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους, καθώς και η διεθνής πολεμική επιχείρηση στην περιοχή δεν έχουν σταματήσει τις επιθέσεις των μαχητών Χούθι. Με τους ναυτικούς να απαιτούν διπλάσιες αμοιβές και τα ασφάλιστρα να έχουν εκτοξευθεί στα ύψη, οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν μια υδάτινη οδό που κανονικά μεταφέρει το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.
Περισσότερα από 500 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που θα διέσχιζαν την Ερυθρά Θάλασσα από και προς τη Διώρυγα του Σουέζ, μεταφέροντας από ρούχα και παιχνίδια μέχρι ανταλλακτικά αυτοκινήτων, αναγκάζονται τώρα να προσθέσουν δύο εβδομάδες στα δρομολόγιά τους για να ταξιδέψουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής, σύμφωνα με την Flexport. Αυτό είναι περίπου το ένα τέταρτο του συνόλου της χωρητικότητας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων του κόσμου.
Οι ναυτιλιακές, καθώς και οι πετρελαϊκές, υποστηρίζουν πως το πρόβλημα θα διαρκέσει μήνες. Αυτό σημαίνει ότι κάθε εταιρεία η οποία αποστέλει εμπορεύματα έχει περισσότερα αποθέματα δεσμευμένα για μεταφορά ενώ χρειάζεται ακόμη περισσότερα σε περίπτωση που η προσφορά των εμπορευματοκιβωτίων περιοριστεί. Ήδη, τα εργοστάσια που κατασκευάζουν αυτά τα εμπορευματοκιβώτια εργάζονται στο φουλ, σύμφωνα με την Container xChange.
«Μέχρι στιγμής, πολλά στελέχη και επενδυτές έχουν υποτιμήσει συστηματικά το ενδεχόμενο εμφάνισης αυτού του κινδύνου», δήλωσε το στέλεχος της PricewaterhouseCoopers LLP, Αλέξις Κρόου, προσθέτοντας πως «αυτό πιθανώς βασίζεται σε μια λανθασμένη υπόθεση ότι η σύγκρουση Ισραήλ-Χαμάς παραμένει περιορισμένη».
Αν και δεν υπάρχουν ακόμη ενδείξεις ότι το υψηλότερο κόστος της μεταφοράς ασκεί αυξητικές τάσεις στον πληθωρισμό, οι κεντρικοί τραπεζίτες προειδοποιούν ήδη για τους κινδύνους. Η αύξηση των τιμών του πετρελαίου θα αποτελούσε έναν ακόμη κίνδυνο για τον πληθωρισμό, εάν η σύγκρουση διαταράξει την προσφορά στην αγορά του «μαύρου χρυσού»
«Μέχρι στιγμής νομίζω ότι ήμασταν τυχεροί που δεν είδαμε να πλήττεται κάποιο πετρελαιοφόρο» δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Trafigura Group, Σαάντ Ραχίμ.
Όπως υπογραμμίζει το Bloomberg Economics τα προβλήματα τα οποία δημιουργούνται στον χώρο της ναυτιλίας θα μπορούσαν να προσφέρουν στις κεντρικές τράπεζες έναν ακόμη λόγο για καθυστέρηση της μείωσης των επιτοκίων. Οι οικονομολόγοι της JPMorgan Chase & Co προβλέπουν αύξηση του παγκόσμιου πληθωρισμού κατά 0,7% το α’ εξάμηνο του 2024 εάν η ναυτιλιακή κρίση συνεχιστεί.