Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2024

Πώς η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα επηρεάζει το παγκόσμιο εμπόριο

Δύο μήνες επιθέσεων με πυραύλους, μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πειρατεία εναντίον πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα προκάλεσαν τη μεγαλύτερη εκτροπή του διεθνούς εμπορίου εδώ και δεκαετίες, αυξάνοντας το κόστος για τις ναυτιλιακές σε χώρες της Ασίας και της Βόρειας Αμερικής. Η διαταραχή εξαπλώνεται, τροφοδοτώντας φόβους για ευρύτερες οικονομικές επιπτώσεις.

Τα αντίποινα από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους, καθώς και η διεθνής πολεμική επιχείρηση στην περιοχή δεν έχουν σταματήσει τις επιθέσεις των μαχητών Χούθι. Με τους ναυτικούς να απαιτούν διπλάσιες αμοιβές και τα ασφάλιστρα να έχουν εκτοξευθεί στα ύψη, οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν μια υδάτινη οδό που κανονικά μεταφέρει το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.

Περισσότερα από 500 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που θα διέσχιζαν την Ερυθρά Θάλασσα από και προς τη Διώρυγα του Σουέζ, μεταφέροντας από ρούχα και παιχνίδια μέχρι ανταλλακτικά αυτοκινήτων, αναγκάζονται τώρα να προσθέσουν δύο εβδομάδες στα δρομολόγιά τους για να ταξιδέψουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής, σύμφωνα με την Flexport. Αυτό είναι περίπου το ένα τέταρτο του συνόλου της χωρητικότητας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων του κόσμου.

«Δεν έχουμε δει το κόστος να αυξάνεται τόσο γρήγορα από την κρίση της πανδημίας», δήλωσε ο αναλυτής της Alba Wheels Up, Βίνσεντ Ιακοπέλα, προσθέτοντας πως πολλές από τις υποκείμενες εμπλοκές στην εφοδιαστική αλυσίδα παραμένουν. Το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα στη Μεσόγειο έχει υπερτετραπλασιαστεί από τα τέλη Νοεμβρίου, σύμφωνα με την Freightos, όπως αναφέρει το Bloomberg.

 

Οι ναυτιλιακές, καθώς και οι πετρελαϊκές, υποστηρίζουν πως το πρόβλημα θα διαρκέσει μήνες. Αυτό σημαίνει ότι κάθε εταιρεία η οποία αποστέλει εμπορεύματα έχει περισσότερα αποθέματα δεσμευμένα για μεταφορά ενώ χρειάζεται ακόμη περισσότερα σε περίπτωση που η προσφορά των εμπορευματοκιβωτίων περιοριστεί. Ήδη, τα εργοστάσια που κατασκευάζουν αυτά τα εμπορευματοκιβώτια εργάζονται στο φουλ, σύμφωνα με την Container xChange.

Οι πελάτες προσπαθούν να προσαρμοστούν. Η Volvo Car AB και η Tesla Inc. ανακοίνωσαν αναστολές παραγωγής σε εργοστάσια στην Ευρώπη, επικαλούμενες την αδυναμία να προμηθευτούν εξαρτήματα από την Ασία. Οι βρετανικές Tesco Plc και Marks & Spencer Group Plc έχουν επισημάνει την πιθανότητα αύξησης του λειτουργικού τους κόστους. Η Maersk, η νούμερο 2 εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων του κόσμου, προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι οι διαταραχές θα διαρκέσουν για αρκετούς μήνες. Αν και πολλές εταιρείες λένε ότι δεν έχουν ακόμη αισθανθεί τις επιπτώσεις, όσο περισσότερο διαρκεί η αναταραχή, τόσο ευρύτερες θα αποδειχθούν αυτές.

«Μέχρι στιγμής, πολλά στελέχη και επενδυτές έχουν υποτιμήσει συστηματικά το ενδεχόμενο εμφάνισης αυτού του κινδύνου», δήλωσε το στέλεχος της PricewaterhouseCoopers LLP, Αλέξις Κρόου, προσθέτοντας πως «αυτό πιθανώς βασίζεται σε μια λανθασμένη υπόθεση ότι η σύγκρουση Ισραήλ-Χαμάς παραμένει περιορισμένη».

Αν και δεν υπάρχουν ακόμη ενδείξεις ότι το υψηλότερο κόστος της μεταφοράς ασκεί αυξητικές τάσεις στον πληθωρισμό, οι κεντρικοί τραπεζίτες προειδοποιούν ήδη για τους κινδύνους. Η αύξηση των τιμών του πετρελαίου θα αποτελούσε έναν ακόμη κίνδυνο για τον πληθωρισμό, εάν η σύγκρουση διαταράξει την προσφορά στην αγορά του «μαύρου χρυσού»

«Μέχρι στιγμής νομίζω ότι ήμασταν τυχεροί που δεν είδαμε να πλήττεται κάποιο πετρελαιοφόρο» δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Trafigura Group, Σαάντ Ραχίμ.

Όπως υπογραμμίζει το Bloomberg Economics τα προβλήματα τα οποία δημιουργούνται στον χώρο της ναυτιλίας θα μπορούσαν να προσφέρουν στις κεντρικές τράπεζες έναν ακόμη λόγο για καθυστέρηση της μείωσης των επιτοκίων. Οι οικονομολόγοι της JPMorgan Chase & Co προβλέπουν αύξηση του παγκόσμιου πληθωρισμού κατά 0,7% το α’ εξάμηνο του 2024 εάν η ναυτιλιακή κρίση συνεχιστεί.



ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ