Πώς θα γίνεται η αυτόματη αύξηση μισθών από το 2028. Προτείνεται η χρήση μαθηματικού τύπου ως πιο αντικειμενικός τρόπος υπολογισμού του κατώτατου μισθού
Σύγχυση επικρατεί σχετικά με την εξέλιξη των μισθών έπειτα από το 2028, μετά την απόφαση της κυβέρνησης για διασύνδεση του κατώτατου μισθού δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Στο πόρισμα της επιτροπής που συστάθηκε προτείνεται η χρήση μαθηματικού τύπου ως πιο αντικειμενικός τρόπος υπολογισμού του κατώτατου μισθού, ακολουθώντας το παράδειγμα της Γαλλίας αλλά και άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Σύμφωνα με αυτό, ο καθορισμός και η αναπροσαρμογή του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου γίνεται αυτόματα, με βάση συντελεστή που προκύπτει από το άθροισμα:
– Του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ής Ιουνίου του τρέχοντος για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών.
– Του ημίσεος του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. Δηλαδή η επιτροπή προτείνει η αυτόματη αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού να λαμβάνει υπόψη και τον πληθωρισμό και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονομίας.
Ο μηχανισμός αυτός θα διατηρεί ακέραια την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών με χαμηλό εισόδημα και θα επιτρέπει στους αμειβόμενους με κατώτατο μισθό να επωφελούνται από την αύξηση της παραγωγικότητας και των πραγματικών μισθών στην οικονομία.
Ο συγκεκριμένος τύπος μπορεί να εφαρμοστεί το 2027, μετά την ενσωμάτωση της σχετικής Οδηγίας στο εθνικό δίκαιο και την προετοιμασία από την ΕΛΣΤΑΤ των απαραίτητων δεικτών υπολογισμού.
Επισημαίνεται ότι ο κατώτατος μισθός που θα διαμορφώνεται μέσω αυτού του συστήματος δεν επιτρέπεται να μειωθεί, διασφαλίζοντας έτσι το γενικό επίπεδο προστασίας των εργαζομένων.
Στα πλεονεκτήματά του συμπεριλαμβάνονται:
1. Η προβλεψιμότητα ως προς τη μελλοντική πορεία του κατώτατου μισθού, η οποία βοηθάει στη μείωση της αβεβαιότητας εργαζομένων και εργοδοτών και, κατά συνέπεια, στηρίζει αφενός τον προγραμματισμό των εργαζομένων και αφετέρου τη λειτουργία των επιχειρήσεων, ενώ ενθαρρύνονται οι επενδύσεις.
2. Η εισαγωγή των κριτηρίων της Οδηγίας με τρόπο που προστατεύει τη διαμόρφωση κατώτατου μισθού από την απόκλιση από τις δυνατότητες της πραγματικής οικονομίας, εξασφαλίζοντας έτσι τη μακροχρόνια οικονομική διατηρησιμότητα.
3. Η προστασία της αγοραστικής δύναμης του χαμηλότερου 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών.
4. Η δικαιότερη κατανομή των μισθών για ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.
5. Η συνολική ενίσχυση της αξιοπιστίας της οικονομικής πολιτικής της χώρας.
Αυξήσεις εισφορών
Ο δείκτης μεταβολής μισθών στον ιδιωτικό τομέα θα χρησιμοποιείται και για τον καθορισμό της αύξησης των εισφορών στους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους, προκειμένου να μην αυξάνονται με μεγαλύτερο ποσοστό απ’ ό,τι σήμερα που υπολογίζονται με βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
Ουσιαστικά, οι εισφορές των μη μισθωτών, αντί να αυξάνονται κάθε χρόνο κατά το ποσοστό αύξησης του πληθωρισμού του προηγούμενου έτους, θα συνδεθούν με τις αυξήσεις των μισθών του προηγούμενου έτους.
Ωστόσο, για να αποφευχθεί η υπερβολική αύξηση των εισφορών βάσει του γενικού δείκτη, θα λαμβάνεται υπόψη μόνο ο Δείκτης Μισθών στον ιδιωτικό τομέα.