Τρίτη 1 Απριλίου 2025

Πρέπει να επιτραπεί η διέλευση ταξί από τις λεωφορειολωρίδες;


του Κίμωνα Λογοθέτη
Η χρήση των λεωφορειολωρίδων αποκλειστικά από λεωφορεία και τρόλεϊ στοχεύει στη βελτίωση της κυκλοφορίας και στην ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ωστόσο, η απαγόρευση διέλευσης των ταξί προκαλεί συχνά καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες στην κυκλοφορία, καθώς οι οδηγοί ταξί αναγκάζονται να εισέρχονται στη λωρίδα μόνο για σύντομες στάσεις.
Θα μπορούσε η ελεύθερη διέλευση των ταξί να βελτιώσει την κυκλοφοριακή ροή, μειώνοντας τα απότομα φρεναρίσματα και τις αλλαγές λωρίδων;  Ή μήπως μια τέτοια απόφαση θα επιβαρύνει τη λειτουργία των λεωφορείων, μειώνοντας την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητά τους;
Αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με έρευνα του ΟΑΣΑ, μόλις το ένα στα δώδεκα οχήματα που κυκλοφορούν στις λεωφορειολωρίδες είναι λεωφορείο. Τα υπόλοιπα έντεκα είναι παραβατικά οχήματα, γεγονός που επιβάλλει την άμεση ενίσχυση της αστυνόμευσης για την ορθή χρήση αυτών των λωρίδων. Παράλληλα, από τα 52 χιλιόμετρα λεωφορειολωρίδων, ένα μεγάλο ποσοστό χρησιμοποιείται σήμερα για παράνομη στάθμευση. Δεν είναι λίγες οι φορές που βλέπουμε κάδους απορριμμάτων, φορτηγά που φορτώνουν ή εκφορτώνουν εμπορεύματα, ακόμη και κοντέινερ να καταλαμβάνουν τις λεωφορειολωρίδες. Αυτή η κατάσταση όχι μόνο μειώνει τη μέση ταχύτητα των μέσων μαζικής μεταφοράς, αλλά και υποβαθμίζει την προσπάθεια βελτίωσης της κυκλοφορίας στην πόλη.
Είναι ώρα να αναρωτηθούμε: πρέπει τα ταξί να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στις λεωφορειολωρίδες για μια πιο ευέλικτη και λειτουργική κυκλοφορία;
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση με ώθησε να εκφράσω την άποψή μου για ένα ζήτημα που θεωρώ κρίσιμο: την ελεύθερη διέλευση των ταξί από τις λεωφορειολωρίδες. Σήμερα τα ταξί επιτρέπεται να εισέρχονται σε αυτές τις λωρίδες μόνο για επιβίβαση και αποβίβαση. Πιστεύω, όμως, ότι ήρθε η ώρα να επανεξετάσουμε αυτό το πλαίσιο.
Τα προβλήματα
Η σημερινή απαγόρευση δημιουργεί σημαντικά προβλήματα. Οι οδηγοί ταξί αναγκάζονται να κάνουν απότομες κινήσεις για να μπουν στις λεωφορειολωρίδες και να βγουν από αυτές, προκαλώντας καθυστερήσεις και αυξάνοντας την πιθανότητα ατυχημάτων. Η κυκλοφορία επιβαρύνεται καθώς οι συνεχείς αλλαγές λωρίδων διαταράσσουν τη ροή των οχημάτων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, μόνο ένα στα δώδεκα οχήματα στις λεωφορειολωρίδες είναι λεωφορείο. Οι υπόλοιπες διελεύσεις είναι παράνομες, ενώ η παράνομη στάθμευση επιδεινώνει περαιτέρω την κατάσταση. Η ελλιπής αστυνόμευση έχει οδηγήσει σε μια εικόνα αναρχίας που ζημιώνει όλους τους πολίτες.
Στρατηγική
Η πρόταση να επιτραπεί στα ταξί η ελεύθερη χρήση των λεωφορειολωρίδων δεν είναι μόνο μια λύση για τα ίδια τα ταξί, αλλά μια συνολική στρατηγική για τη βελτίωση της κυκλοφορίας στην πόλη. Τα οφέλη θα είναι πολλαπλά:
1. Μείωση της συμφόρησης: Οι οδηγοί ταξί θα κινούνται πιο ομαλά, χωρίς απότομες αλλαγές λωρίδων, βελτιώνοντας τη ροή των υπόλοιπων οχημάτων.
2. Ενίσχυση των δημόσιων μετακινήσεων: Ταχύτερες και πιο άνετες διαδρομές με ταξί και λεωφορεία θα ωθήσουν περισσότερους πολίτες να αφήσουν τα ΙΧ.
3. Μείωση της παράνομης στάθμευσης: Η σωστή χρήση των λεωφορειολωρίδων θα αποτρέψει τους παραβάτες και θα καταστήσει πιο αποτελεσματική την αστυνόμευση.
Τι πρέπει να γίνει
Για την επιτυχημένη εφαρμογή αυτής της αλλαγής πρέπει να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα:
• Αστυνόμευση: Οι κάμερες στις λεωφορειολωρίδες, όπως προβλέπεται στον νέο Κώδικα, θα βοηθήσουν στην καταγραφή και στην επιβολή προστίμων.
• Οπτική αναβάθμιση: Οι λεωφορειολωρίδες πρέπει να βαφτούν με έντονα χρώματα, όπως έχει γίνει σε σημεία όπως η λεωφόρος Αλεξάνδρας, για να είναι πιο ευδιάκριτες.
• Άμεση απομάκρυνση παρανόμως σταθμευμένων οχημάτων: Η χρήση γερανών θα διασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία των λωρίδων.
• Εκτεταμένοι έλεγχοι: Η συνεργασία της Τροχαίας και της Δημοτικής Αστυνομίας είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της τάξης.
Η πρότασή μου για την ελεύθερη διέλευση των ταξί από τις λεωφορειολωρίδες δεν αφορά μόνο τη διευκόλυνση των επαγγελματιών οδηγών, αλλά την καλύτερη κυκλοφοριακή διαχείριση συνολικά. Η σωστή εφαρμογή αυτής της πολιτικής μπορεί να μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση, να ενισχύσει τα μέσα μαζικής μεταφοράς και να βελτιώσει την ποιότητα ζωής όλων των πολιτών.
Ήρθε η ώρα να δούμε τις λεωφορειολωρίδες όχι ως αποκλειστικότητα, αλλά ως εργαλείο που, αν χρησιμοποιηθεί σωστά, μπορεί να προσφέρει λύσεις στα κυκλοφοριακά προβλήματα της πόλης μας.
Ο πρόεδρος του συνδικάτου των ταξιτζήδων Θύμιος Λυμπερόπουλος μαζί με μέλη του διοικητικού συμβουλίου συναντήθηκαν με τον υφυπουργό Μεταφορών Βασίλη Οικονόμου για να θέσουν το ζήτημα της διέλευσης των έμφορτων ταξί από τις λεωφορειολωρίδες. Το αίτημα αφορά την ανάγκη να επιτραπεί η χρήση των λεωφορειολωρίδων από τα ταξί που μεταφέρουν επιβάτες, καθώς ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει αυστηρά μέτρα για την παράνομη διέλευση.
Συγκεκριμένα, ο Κώδικας επιβάλλει όχι μόνο χρηματικό πρόστιμο αλλά και αφαίρεση διπλώματος για ένα μήνα. Αυτή η ρύθμιση θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στους οδηγούς ταξί, καθώς είναι ιδιαίτερα δύσκολο για τους αστυνομικούς της Τροχαίας να ανιχνεύσουν πότε ένα ταξί εισέρχεται στις λεωφορειολωρίδες για επιβίβαση ή αποβίβαση και πότε για κυκλοφορία.
Η πρόταση του συνδικάτου αναφέρεται στην ανάγκη για πιο σαφή και λειτουργική ρύθμιση, ώστε να αποφευχθούν οι άδικες κυρώσεις και να διευκολυνθεί η μετακίνηση των επιβατών, χωρίς να παρακωλύεται η κυκλοφορία.

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ