Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2024

Πρώτη στις συναλλαγές με μετρητά η Ελλάδα στην ΕΕ

Την πρωτιά σε πληρωμές τοις μετρητοίς στην Ευρώπη κατέχει η Ελλάδα καθώς μόνο το 40% επιλέγει το διαδίκτυο για τις συναλλαγές του,σύμφωνα με την Πανευρωπαϊκή έκθεση της G4S για τη χρήση μετρητών στην ΕΕ-28 που διενεργήθηκε σε συνεργασία με την ΕΚΤ, την ΕΕ και άλλους ευρωπαϊκούς θεσμούς και φορείς.

Η αύξηση του όγκου των μετρητών που βρίσκεται σε κυκλοφορία σε συνδυασμό με την παράλληλη αύξηση του ποσοστού των συναλλαγών που γίνονται με κάρτες ή με ηλεκτρονικές πληρωμές, αποτελούν τα βασικότερα συμπεράσματα του πρώτου πανευρωπαϊκού Cash Report της G4S, του μεγαλύτερου Ομίλου ιδιωτικής ασφάλειας και διακίνησης & διαχείρισης αξιών στον κόσμο.

Σύμφωνα με την έκθεση, ο όγκος των μετρητών στις αγορές της Ευρώπης συνέχισε να αυξάνεται κατά 11% το χρόνο μέχρι και το 2015, ακολουθώντας τη διαχρονική τάση για διπλασιασμό των μετρητών σε κυκλοφορία κάθε δεκαετία. Ειδικότερα, οι αναλήψεις από ATM, που αποτελούν την πιο αξιόπιστη ένδειξη πληρωμών με μετρητά, αυξήθηκαν κατά 14,6% το διάστημα 2009-2014. Αυτό αντιπροσωπεύει μια αύξηση κατά 2,2 δισ. ευρώ των αξιών από αναλήψεις σε ΑΤΜ στην Ευρώπη τη συγκεκριμένη πενταετία.

Ταυτόχρονα όμως, το ποσοστό των συναλλαγών που γίνονται με μετρητά έχει παρουσιάσει σημαντική μείωση και έχει περιέλθει στο 60%, ενώ πλέον το 40% γίνεται μέσω καρτών ή με ηλεκτρονικές πληρωμές. Σε πραγματικά νούμερα, ο συνολικός όγκος των πληρωμών χωρίς μετρητά έχει αυξηθεί κατά 103,2 δισ. συναλλαγές.

Μάλιστα, ήδη εδώ και 2 χρόνια, σε 8 ευρωπαϊκές χώρες (Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Δανία, Σουηδία, Φιλανδία, Εσθονία, Γαλλία και Λουξεμβούργο) η πλειονότητα των πληρωμών γίνεται χωρίς μετρητά. Από την άλλη, η χώρα με το υψηλότερο ποσοστό χρήσης μετρητών, βάσει στοιχείων 2009-14, είναι η Ελλάδα.

«Τα αποτελέσματα της έκθεσης προμηνύουν δεκαετία αλλαγών» ανέφερε ο Graham Levinsohn, CEO της G4S στην Ευρώπη, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έκθεσης, ενώ κάλεσε και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να συνεργαστούν ώστε να εκσυγχρονιστεί η χρήση των μετρητών: «Αυτό που βιώνουμε είναι μια θεμελιώδης αλλαγή στον τρόπο που χρησιμοποιούνται τα χρήματα στην Ευρώπη. Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές και επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν μετρητά σαν κομμάτι μιας οικονομίας πολλαπλών τρόπων πληρωμών.

Αλλά θα πρέπει να εκσυγχρονίσουμε τον τρόπο που τα χρησιμοποιούν. Η εφοδιαστική αλυσίδα χρήματος στην Ευρώπη είναι κατακερματισμένη, γεγονός που προκαλεί χρόνιες δυσλειτουργίες. Στις πιο ακραίες περιπτώσεις, τα μετρητά καταμετρούνται ακόμη και 17 φορές από το ταμείο μέχρι την τράπεζα. Αυτό προκαλεί ένα περιττό έξοδο τόσο σε επιχειρήσεις όσο και σε τράπεζες. Πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί ώστε να μεταρρυθμίσουμε και να απλοποιήσουμε τον κύκλο χρήματος στην Ευρώπη, συμβάλλοντας σημαντικά στην εξοικονόμηση κόστους από τη διαχείριση του χρήματος ώστε τα μετρητά να παραμείνουν ένας οικονομικά συμφέρον τρόπος πληρωμών και στο μέλλον».

Από τη μεριά του, ο κ. Γιάννης Λυμπερόπουλος, Γενικός Διευθυντής της G4S Cash Solutions, η οποία είναι μέλος του Ομίλου G4S Ελλάδας και διακινεί αξίες που αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 50% του ετήσιου ΑΕΠ της χώρας, σημείωσε πως «σύμφωνα με την έρευνα, η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό χρήσης μετρητών μεταξύ των 28 της Ευρώπης, με το 96,6% των συναλλαγών να διενεργούνται με μετρητά». Και πρόσθεσε ότι «όπως είναι αντιληπτό, και παρά την αναμενόμενη μείωση του ποσοστού που έχουν επιφέρει το τελευταίο διάστημα τα capital controls, το νούμερο αυτό είναι τεράστιο». Για το λόγο αυτό, τόνισε ότι «ο επανασχεδιασμός και η βελτιστοποίηση του κύκλου ροής των μετρητών στην Ελλάδα είναι πλέον μονόδρομος, ενώ θα πρέπει να μειωθούν τα στάδια επεξεργασίας χρημάτων μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών (χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, επιχειρήσεις, κλπ.). Αυτό θα αποφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη, για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, καθώς θα συμβάλλει και στη μείωση του συνολικού κόστους διαχείρισης του χρήματος».

Επισημαίνεται ότι η έκθεση έγινε με τη συνεργασία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ECB), της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (EC), του Συμβουλίου Ευρωπαϊκών Πληρωμών (EPC), του Οργανισμού Ευρωπαίων Καταναλωτών (BEUC), του Οργανισμού Ευρωπαίων Λιανεμπόρων (EuroCommerce) κά.

.

 



ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ