Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024

Ρυμουλκά πλοία: Από 30/04/2026 θα δραστηριοποιούνται μόνο τα πλήρως συμμορφούμενα στις νέες προδιαγραφές

Με στόχο η διαχείριση των ναυτικών συμβάντων στο Αιγαίο αλλά και η ρυμούλκηση μεγάλων πλοίων στα λιμάνια να αποκτήσουν τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια, το υπουργείο Ναυτιλίας έδωσε  νέα «πίστωση» χρόνου στα ρυμουλκά πλοία να συμμορφωθούν πλήρως με τις νέες προδιαγραφές του προεδρικού διατάγματος 83/2022.

Σημειώνεται ότι οι νέες προδιαγραφές των ρυμουλκών θα είχαν κανονικά ισχύ από 01/07/2024 προκειμένου να προσαρμοστούν οι νηογνώμονες, αλλά λόγω αιτημάτων φορέων του κλάδου το υπουργείο Ναυτιλίας προχώρησε σε μια νέα μικρή παράταση.

  • Αυτή τη στιγμή 115 ρυμουλκά βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια εκ των οποίων τα 95 δραστηριοποιούνται στα ελληνικά λιμάνια και από αυτά τα 60 έχουν συμμορφωθεί πλήρως με τις νέες προδιαγραφές είτε αφορούν νεότευκτα είτε παλαιότερα σκάφη που προσαρμόστηκαν σύμφωνα με τις οδηγίες του ΙΜΟ και των νηογνωμόνων

Μετά από σχετική τροπολογία που κατατέθηκε στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, -(Ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών, κρατική αρωγή και προστασία, στεγαστική συνδρομή, διατάξεις για το Πυροσβεστικό Σώμα και άλλες διατάξεις) παρατείνεται η προθεσμία συμμόρφωσης των ρυμουλκών στις απαιτήσεις του εν λόγω προεδρικού διατάγματος  έως τις 30/04/2026 δίνοντας απόλυτη προτεραιότητα στα ήδη συμμορφούμενα ρυμουλκά.

  • Συγκεκριμένα από 01/07/2024 έως και 28/02/2025 θα δραστηριοποιούνται κατά απόλυτη προτεραιότητα τα συμμορφούμενα ρυμουλκά πλοία αλλά και αυτά που έχουν αιτηθεί έλεγχο συμμόρφωσης αλλά πάντα με βεβαίωση αναγνωρισμένου νηογνώμονα από την οποία θα προκύπτει ότι έχει εκκινήσει και τελεί σε εξέλιξη η διαδικασία συμμόρφωσης. Τα δε μη συμμορφούμενα ρυμουλκά θα δραστηριοποιούνται μόνο κατ’ εξαίρεση και εφόσον διαπιστωθεί από τους φορείς ότι τα ρυμουλκά πλοία δεν επαρκούν.
  • Από 01/03/2025 έως και 30/04/2026 απόλυτη προτεραιότητα θα έχουν τα συμμορφούμενα ρυμουλκά πλοία ενώ τα υπό συμμόρφωση θα δραστηριοποιούνται κατ’ εξαίρεση και εφόσον διαπιστωθεί από τους φορείς των λιμένων ότι τα συμμορφούμενα πλοία δεν επαρκούν.
  • Μετά τις 30/04/2026 στους λιμένες θα μπορούν να δραστηριοποιούνται μόνο τα πλήρως συμμορφούμενα ρυμουλκά.

Σύμφωνα με το νέο κανονισμό ρυμούλκησης στο προεδρικό διάταγμα 83/2022 ρυθμίζονται πλέον οι τεχνικές προδιαγραφές των ρυμουλκών, η δύναμη έλξης (Βollard Pull), τα κριτήρια ευστάθειας, ο πυροσβεστικός και αντιρρυπαντικός εξοπλισμός, καθώς και οι κατευθυντήριες οδηγίες για την ασφαλή διενέργεια των ρυμουλκικών εργασιών, σε εναρμόνιση με τα εφαρμοστέα πρότυπα, τις απαιτήσεις και τις σχετικές οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), των Αναγνωρισμένων Οργανισμών νηογνωμόνων και τους κοινά αποδεκτούς κανόνες της ναυπηγικής επιστήμης και της ναυτικής τέχνης και εμπειρίας, για τη διασφάλιση της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, των πληρωμάτων, των λιμενικών και λοιπών εγκαταστάσεων της χώρας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα 83/2022 οι φορείς διαχείρισης λιμένων θα πρέπει τώρα να προχωρήσουν άμεσα στην έκδοση κανονισμού ασφαλής ρυμούλκησης  λαμβάνοντας υπόψιν τις νέες προδιαγραφές των ρυμουλκών και τις ιδιαιτερότητες του λιμένα αφού καθίστανται και ως υπεύθυνες απέναντι στο νόμο για οποιαδήποτε απρόβλεπτο συμβάν σημειωθεί αναφορικά με τον κατάπλου η απόπλου πλοίων.

Τιμές ρυμούλκησης

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών ναυαγοσωστικών αντιρρυπαντικών πλοίων  υποστήριξης υπεράκτιων εγκαταστάσεων Παύλος Ξηραδάκης μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ είπε ότι μετά την πρόσφατη ψήφιση της νομοθετικής ρύθμισης για το χρόνο συμμόρφωσης των ρυμουλκών βρισκόμαστε πλέον στο στάδιο εφαρμογής του προεδρικού διατάγματος.

Ανέφερε ότι ήδη οι περισσότερες εταιρείες εκσυγχρονίζουν τους στόλους τους με ρυμουλκά σκάφη αντίστοιχων δυνατοτήτων με εκείνα που δραστηριοποιούνται στα ευρωπαϊκά λιμάνια.

Πρόσθεσε ότι με τη νέα ρύθμιση του υπουργείου Ναυτιλίας η ασφάλεια των ρυμουλκών και των πληρωμάτων τους, των πλοίων και των λιμένων της Ελλάδας αλλά και η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος θωρακίζονται ολοένα και περισσότερο.

«Πλέον οι παρεχόμενες υπηρεσίες πυρόσβεσης στη θάλασσα είναι πολύ ανώτερες από την πυροσβεστική υπηρεσία και θα πρέπει το υπουργείο  κλιματικής κρίσης να εντάξει τα ρυμουλκά στο εθνικό σχέδιο πυρόσβεσης» τονίζει ο ίδιος.

Υπογραμμίζει επίσης ότι πλέον τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια θα έχουν τη δυνατότητα εξυπηρέτησης λόγω και των απρόβλεπτων καιρικών συνθηκών σε πολλά  λιμάνια καθώς ορισμένα από αυτά αναγκάζονταν να φεύγουν λόγω μη ύπαρξης των κατάλληλων ρυμουλκών.

Σχετικά με το αν θα υπάρξει αύξηση της τιμής των ρυμουλκικών εργασιών ο  πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών ναυαγοσωστικών αντιρρυπαντικών πλοίων  υποστήριξης υπεράκτιων εγκαταστάσεων, επισημαίνει ότι η αύξηση η μη των τιμών παροχής μιας οιασδήποτε υπηρεσίας αποτελεί συνήθως παράμετρο πολλών παραγόντων, όπως η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και ο όγκο τους.

Συναρτάται, επίσης, με παράγοντες που σχετίζονται με την εν γένει επιχειρηματική δραστηριότητα, όπως λ.χ. οι τιμές των καυσίμων, οι ενδεχόμενες συμφωνίες μεταξύ παρόχων ρυμουλκικών υπηρεσιών αλλά  και των χρηστών λιμένα.

Αναφέρει ότι οι τιμές των ρυμουλκικών εργασιών στη Ελλάδα είναι οπωσδήποτε χαμηλότερες σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, ενώ συμπληρώνει  ότι δεν θα πρέπει να ξεχνάμε το ύψος των επενδύσεων που γίνεται από τις εταιρείες των ρυμουλκών προκειμένου οι υπηρεσίες που παρέχονται να είναι σύγχρονες, αποτελεσματικές, ανταγωνιστικές και, προπάντων, ασφαλείς.

Επισημαίνει ότι το βέβαιο είναι ότι από την πλευρά των εταιρειών ρυμουλκών υπάρχει επιθυμία διατήρησης των τιμών των υπηρεσιών ρυμούλκησης σε ανταγωνιστικά επίπεδα, σε σχέση με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά και γειτονικά λιμάνια, προκειμένου να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δραστηριοποίηση των ελληνικών ρυμουλκών καθώς και η ανταγωνιστικότητα μεταξύ  των λιμένων.

Σε κάθε περίπτωση αναφέρει ότι για το θέμα των τιμών ρυμούλκησης ο κλάδος είναι σε συνεχή επαφή με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος προκειμένου να επιλύονται ζητήματα λιμενικών υπηρεσιών συμπεριλαμβανομένου και του κόστους ρυμούλκησης.

Σχετικά με το γεγονός αν θα υπάρξει επιπλέον εκπαίδευση των πληρωμάτων ο κ. Ξηραδάκης αναφέρει ότι   εφαρμόζονται ήδη οι ειδικές προβλέψεις της εθνικής και διεθνούς νομοθεσίας για την εκπαίδευση και την πιστοποίηση των ναυτικών.

Επισημαίνει ότι τα ρυμουλκά, αποτελούν ένα τύπο πλοίου με υψηλό δείκτη επικινδυνότητας στις παρεχόμενες υπηρεσίες, καθώς πολλές φορές δύναται να κληθούν να αντιμετωπίσουν καταστάσεις έκτακτης ανάγκης (π.χ. πυρκαγιές σε πλοία με τα οποία μεταφέρονται και επικίνδυνα φορτία).

Τονίζει ότι για το λόγο αυτό, η πολύχρονη παραμονή ναυτικών στον κλάδο των ρυμουλκών και η αποκτώμενη εμπειρία σε αυτά, συνιστά ένα πρόσθετο παράγοντα ασφάλειας που δεν συναντάται σε άλλο τύπο πλοίου.

Τι αλλάζει στην ασφάλεια

Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα κρουαζιερόπλοια αποτελούν δύο κατηγορίες πλοίων που εμφανίζουν την μεγαλύτερη δυσκολία στη ρυμούλκηση εξαιτίας του πολύ μεγάλου όγκου τους και, συνακόλουθα, των πολύ μεγάλων απαιτήσεων σε ελκτική δύναμη και ευελιξία των ρυμουλκών που παρέχουν τις υπηρεσίες ρυμούλκησής τους.

Σύμφωνα με στελέχη των εταιρειών ρυμούλκησης το πρόβλημα στην Ελλάδα εντείνεται λόγω των δυσχερών καιρικών συνθηκών που επικρατούν στις ελληνικές θάλασσες, της ανεπάρκειας, πολλές φορές, των  υποδομών των λιμανιών στα οποία προσεγγίζουν τα πλοία, καθώς και από το γεγονός ότι, μέχρι την έκδοση του π.δ. 83/2022 για τα ρυμουλκά, το θεσμικό πλαίσιο που εφαρμόζονταν ήταν εξαιρετικά παρωχημένο και κυριολεκτικά ανίκανο να ανταποκριθεί στις ρυμουλκικές απαιτήσεις της σύγχρονης ναυτιλίας.

Προσθέτουν επίσης ότι πλέον με τις νέες προδιαγραφές των ρυμουλκών που ορίζει το προεδρικό διάταγμα δημιουργούνται συνθήκες ουσιαστικού εκσυγχρονισμού του στόλου και πολύ σύντομα η Ελλάδα δεν θα υπολείπεται σε τίποτα στην ποιότητα και την ασφάλεια σε σχέση με τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες.

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ