Οι μεγάλες ελλείψεις σε οδηγούς, λεωφορεία και συρμούς, η ελλιπής συντήρηση και η παλαιότητα του στόλου αποτελούν τις κυριότερες αιτίες για τις εικόνες συνωστισμού στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Στα λεωφορεία ακόμη και οι θέσεις που είναι «σημαδεμένες» για να διατηρούνται οι αποστάσεις ασφαλείας καλύπτονται από επιβάτες.
Ρεπορτάζ ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΕΤΑΚΗΣ
Αυτή είναι η βασική αιτία του ατέλειωτου συνωστισμού, ενώ οι συγκοινωνίες αποτελούν
«βόμβες» μετάδοσης του κορωνοϊού στην Αττική
Ο μεγαλύτερος συνωστισμός παρατηρείται σε βασικές γραμμές κορμού και διαδημοτικά δρομολόγια τις ώρες αιχμής. Εκεί που υπάρχουν οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις γίνεται «το αδιαχώρητο». Για παράδειγμα, στο «914» (Ομόνοια – Λαχαναγορά – Παλαιά Κοκκινιά) ο χρόνος αναμονής ξεπερνά τα 50 λεπτά, όπως και στο «838» που κάνει το δρομολόγιο «Ομόνοια – Ρέντης – Παλαιά Κοκκινιά». Μεγάλος συνωστισμός παρατηρείται και σε δρομολόγια όπως το «420» (Πειραιάς – Άγιοι Ανάργυροι), το «Α7» (Στουρνάρη –Κηφισιά), το «550» (Παλαιό Φάληρο – Κηφισιά) κ.ά.
Το όριο πληρότητας λόγω κορωνοϊού στα ΜΜΜ βρίσκεται στο 65%. Ο Κώστας Σιορίκης, πρόεδρος εργαζομένων του ΟΑΣΑ μιλώντας στην «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» σημείωσε ότι για να τηρηθεί αυτό χωρίς προβλήματα θα πρέπει να κυκλοφορούν καθημερινά στην Αττική τουλάχιστον 1.400 – 1.500 λεωφορεία και τρόλεϊ. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 1.637 οχήματα και μπορούν να δρομολογηθούν μέχρι 1.050.
Ελλείψεις
Όπως τόνισε ο κ. Σιορίκης, «και παραπάνω λεωφορεία να είχαμε, δεν θα μπορούσαν να κινηθούν καθώς υπάρχει μεγάλη έλλειψη οδηγών. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 3.300 ενεργοί οδηγοί σε λεωφορεία και τρόλεϊ. Για να κινηθεί στον δρόμο ο προβλεπόμενος αριθμός οχημάτων (1.500) θα έπρεπε να έχουμε τουλάχιστον 4.500 οδηγούς. Είναι χαρακτηριστικό ότι το σύνολο του προσωπικού (οδηγοί /τεχνικοί κ.λπ.) στον ΟΑΣΑ –ΟΣΥ αυτή τη στιγμή είναι 4.700 άτομα ενώ το 2011 υπήρχαν 8.300. Από τον Μάρτιο που αυξήθηκαν τα κρούσματα κορωνοϊού η κυβέρνηση θα έπρεπε να κάνει προσλήψεις. Το 10% από τις βάρδιες βγαίνουν από εργαζόμενους που δουλεύουν στα ρεπό τους. Οι τελευταίες προσλήψεις έγιναν το 2008, ενώ ο στόλος των λεωφορείων έχει να ενισχυθεί από το 2009!».
«Τα σαπάκια»
Η «ΜΠΑΜ» αποκαλύπτει ότι σχεδόν το ένα τρίτο των οχημάτων παραμένει παροπλισμένο στα αμαξοστάσια. Όπως μας είπε ο Απόστολος Ραυτόπουλος, πρόεδρος του σωματείου τεχνικών και εργαζόμενων ΟΑΣΑ – ΟΣΥ, από το σύνολο των παροπλισμένων λεωφορείων (περίπου 440) υπάρχουν 168 που θα μπορούσαν να βγουν άμεσα, αλλά έχουν ακινητοποιηθεί λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Πολλά, όμως, από τα παλαιά λεωφορεία, κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους ελλείψει άλλων. Είναι χαρακτηριστικό ότι 230 ρυπογόνα λεωφορεία ηλικίας 26 και 27 ετών εκτελούν ακόμα δρομολόγια. Αυτά θα πρέπει μέσα στο 2021 να αποσυρθούν από την κυκλοφορία καθώς είναι «EURO 1»! Όπως φαίνεται, η πλειονότητα των οχημάτων είναι παλαιάς τεχνολογίας. Το 43,1% των λεωφορείων είναι τεχνολογίας EURO II (κατασκευασμένα μεταξύ 1998 και 2002), το 19,8% είναι EURO III (μεταξύ 2004 και 2005). Υπάρχουν και 200 φυσικού αερίου που έχουν λήξει οι φιάλες τους!
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωση του το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το χρονοδιάγραμμα για την ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου επιταχύνεται: 100 από τα 200 συνολικά λεωφορεία των ΚΤΕΛ θα έρθουν μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο. Τα υπόλοιπα 100 λεωφορεία των ΚΤΕΛ θα δρομολογηθούν έως το τέλος Νοεμβρίου. Αρχικά θα λειτουργήσουν περιφερειακά δρομολόγια. Τα 200 λεωφορεία και οι 550 οδηγοί, που κάνουν αυτή τη στιγμή τις διαδρομές, θα ενισχύσουν τις πολύπαθες γραμμές κορμού και όχι μόνο. Η είσοδος των ΚΤΕΛ στις δημόσιες συγκοινωνίες, έχει προκαλέσει την αντίδραση του κλάδου των τουριστικών λεωφορείων, ο οποίος με επιστολή του στον πρωθυπουργό έχει ζητήσει να γίνει διαγωνισμός και να κερδίσει αυτός που θα κάνει την πιο συμφέρουσα προσφορά.
Leasing
Μέχρι το τέλος του έτους, οι αρμόδιοι ευελπιστούν ότι θα έχει προστεθεί ένας μεγάλος αριθμός από τα 300 λεωφορεία που έχει προγραμματίσει να παραλάβει ο ΟΑΣΑ μεσω leasing. Πρόκειται για μεταχειρισμένα οχήματα με ανώτατο όριο ηλικίας τα 10 έτη. Η σύμβαση έχει τριετή διάρκεια. Η κυβέρνηση εκτιμά ότι η κατάσταση στις δημόσιες συγκοινωνίες θα βελτιωθεί ριζικά μετά την προμήθεια 1.000 νέων λεωφορείων για Αθήνα και 300 για Θεσσαλονίκη που προγραμματίζει.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, δήλωσε ότι θα προσληφθούν 655 οδηγοί και τεχνικοί, στα ΜΜΜ.
Μήνυμα
Ο πρωθυπουργός στο μήνυμα που απηύθυνε στους πολίτες το απόγευμα της Πέμπτης, σημείωσε ότι παρά το γεγονός ότι από πέρυσι στην Αττική έχουν προστεθεί 250 λεωφορεία, αυτά δεν φάνηκαν αρκετά για να αποφύγουμε φαινόμενα συνωστισμού. «Από τη μεθεπόμενη εβδομάδα 100 νέα λεωφορεία μπαίνουν σε κίνηση και άλλα 400 έως το τέλος του χρόνου», είπε.
Ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στην «ΜΠΑΜ» είπε ότι η κυβέρνηση έχει μεγάλες ευθύνες για τον συνωστισμό. Τόνισε ότι «θα έπρεπε τουλάχιστο να επαναπροκηρύξει τον – ακυρωμένο από τον κ. Καραμανλή – διαγωνισμό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την απόκτηση 750 νέων και σύγχρονων λεωφορείων. Έναν διαγωνισμό, ο οποίος θα περιλαμβάνει τόσο τα ανταλλακτικά όσο και τις συντηρήσεις των οχημάτων, ώστε να σταματήσει το «πάρτι» των απευθείας αναθέσεων».
Οι τομεάρχες Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νίκος Παππάς και Χρ. Γιαννούλης, σε κοινή τους ανακοίνωση αναφέρουν ότι «με ευθύνη της κυβέρνησης Μητσοτάκη, οι αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης έχουν μετατραπεί σε ‘‘ωρολογιακές βόμβες’’ ως προς την εξάπλωση του κορωνοϊού».
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί