Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024

Σε κατήφορο χωρίς φρένα συνεχίζει να κινείται η αγορά

Οι εκπτώσεις δεν έδωσαν στην αγορά το…φιλί της ζωής!

Του ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΕΤΑΚΗ

Προβληματισμένοι και ανήσυχοι για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους είναι πολλοί καταστηματάρχες, καθώς η μείωση του τζίρου είναι άνευ προηγουμένου, ιδιαίτερα στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας και σε μια περίοδο όπου αυξάνονται δραματικά τα λειτουργικά τους έξοδα.
Η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» παρουσιάζει την εικόνα της αγοράς, όπως αποτυπώνεται σε δύο μεγάλες έρευνες: Την πανελλαδική που έκανε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝ.ΕΜ.Υ. της ΕΣΕE) και αυτήν που διενήργησε ο Εμπορικός Σύλλογος της Αθήνας.

 

Η οδός Ερμού την τελευταία ημέρα των χειμερινών εκπτώσεων

Έρευνα ΕΣΕΕ
Σε σύγκριση με το 2019 (πριν από την έλευση της πανδημίας) η κατάσταση δείχνει δραματική, καθώς το 89% των επιχειρήσεων παρουσιάζει χαμηλότερες επιδόσεις.
Σε σύγκριση με πέρσι τώρα, μια πολύ άσχημη χρονιά για τους εμπόρους, λόγω των μέτρων για τον κορωνοϊό, η έρευνα δείχνει ότι στο 39% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις κινήθηκαν σε ακόμα μικρότερα επίπεδα!
Το 32% των επιχειρήσεων είχε αυξημένες πωλήσεις, ενώ το 29% έμεινε περίπου στα ίδια επίπεδα με το 2021.

Δραματική η μείωση τζίρου σε σχέση με το 2019

 

Οικιακός εξοπλισμός
Χαμηλότερες επιδόσεις καταγράφονται στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού (το 52% των επιχειρήσεων κινήθηκε πτωτικά σε σύγκριση με πέρσι). Αντίθετα, καλύτερη εικόνα παρουσιάζει ο κλάδος αθλητικού εξοπλισμού και ειδών ψυχαγωγίας (βιβλία/παιχνίδια κ.ά.), όπου το 48% των επιχειρήσεων παρουσίασε άνοδο των πωλήσεων σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ στον κλάδο της ένδυσης – υπόδησης δεν παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις από τη γενική κατανομή.
Οι μικρότερες επιχειρήσεις βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση, καθώς το 40% σημείωσε χαμηλότερες πωλήσεις. Στις μεγαλύτερες οι επιδόσεις είναι πιο ενθαρρυντικές, με το 37% εξ αυτών να κινείται σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.
Από την έρευνα προκύπτει πως οι επιχειρήσεις που είχαν δυνατότητα πωλήσεων και εκτός φυσικού καταστήματος (τηλεφωνικές παραγγελίες, πωλήσεις μέσω κοινωνικών δικτύων, site, e-shop) εμφάνισαν ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις (34%) σε σχέση με εκείνες που δεν είχαν. Το 28% από τις επιχειρήσεις απέκτησε τη δυνατότητα πωλήσεων εκτός φυσικού καταστήματος κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Σύγκριση πωλήσεων ανά κλάδο 2022 με 2021

 

Εκπτώσεις
Η καλύτερη περίοδος των εκπτώσεων αναδείχθηκε η πρώτη περίοδος τον μήνα Ιανουάριο για το 38% των επιχειρήσεων, έπειτα ακολούθησε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου 24%, ενώ για σημαντικό μερίδιο επιχειρηματιών δεν σημειώθηκε κάποια διαφορά μεταξύ των περιόδων.
Το 94% των επιχειρήσεων χαρακτήρισαν τους καταναλωτές πιο συγκρατημένους στις αγορές τους, εύρημα δυσμενέστερο σε σχέση με πέρυσι, όπου αντίστοιχα κυμαινόταν στο 89%. Οι πρόσφατες ανατιμήσεις φαίνεται να έχουν συρρικνώσει τη δαπάνη των καταναλωτών σε προϊόντα ελαστικής ζήτησης.

Ερευνα ΕΣΕΕ : Πιο συγκρατημένοι οι καταναλωτές σε σχέση με πέρσι

Ενεργειακό κόστος
Η υψηλή αύξηση του ενεργειακού κόστους έχει αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων, αφού για το 80% από αυτές ο αρνητικός αντίκτυπος αξιολογείται από πολύ έως πάρα πολύ ισχυρός, αναλογία φανερά ενισχυμένη από την προηγούμενη καταγραφή σχεδόν δύο μήνες νωρίτερα (61%). Τούτο σε συνδυασμό με το ότι οι επιχειρήσεις παρουσιάζουν πολύ χαμηλό βαθμό ικανοποίησης σε σχέση με τα μέτρα στήριξης για τις ανατιμήσεις και τις αυξήσεις στο κόστος ενέργειας, συνηγορεί στη συνεχή πίεση του επιχειρηματικού κόσμου.

Ραγδαία η αύξηση των τιμών στα είδη που προμηθεύονται οι επιχειρήσεις

 

Το 73% των επιχειρηματιών αγοράζει ήδη σε υψηλότερες τιμές έως 30%, ενώ το 19% μέχρι στιγμής στις ίδιες. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων (71%) πάντως δήλωσε ότι θα συνεχίσει τις προσφορές.

Μη επαρκή τα μέτρα στήριξης λέει η πλειοψηφία των επιχειρηματιών

 

 

 

Πωλήσεις εκτός φυσικού καταστήματος

Βασίλης Κορκίδης:
«Πόλεμος ακρίβειας»

Βασίλης Κορκίδης πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά

Καμπανάκι κινδύνου χτύπησε ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας, Βασίλης Κορκίδης, για τις τιμές ενέργειας που έχουν φτάσει στα ύψη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
Μετά τη «μαύρη Πέμπτη» της εισβολής στην Ουκρανία θα έχουμε έναν «κόκκινο Μάρτη» είπε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά.
Όπως ανέφερε, «το πετρέλαιο αναμένεται να κυμανθεί από 120 έως 140 δολάρια το βαρέλι, το φυσικό αέριο στα 180 ευρώ η μεγαβατώρα και οι τιμές στα αγροτικά και βιομηχανικά προϊόντα να ανέβουν κατά 20% με 25%. Κινδυνεύουμε από τον ‘‘πόλεμο της ακρίβειας’’» τόνισε. Αναφερόμενος στην κατάσταση της αγοράς, ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής είπε ότι «μόλις τρεις στις 10 λιανεμπορικές επιχειρήσεις είδαν αυξημένες πωλήσεις στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις.

«Απογοήτευση»
Αποκαρδιωτικά είναι τα αποτελέσματα που προκύπτουν από τη μεγάλη εξαμηνιαία έρευνα για την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και αποτυπώνουν έντονα την κατάσταση ανασφάλειας που επικρατεί στην αγορά, που το διεθνές περιβάλλον, η έλλειψη ρευστότητας, η άνοδος του κόστους ενέργειας και μεταφορών, σε συνδυασμό με την άνοδο των τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα. Η έρευνα για τις πωλήσεις του 2022 έγινε σε σύγκριση με αυτές του 2020, γιατί ήταν η τελευταία περίοδος χειμερινών εκπτώσεων που διεξήχθησαν υπό κανονικές συνθήκες.
Πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών και την επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή Γ. Μπάλτα με δείγμα 412 καταστήματα στην Αθήνα. Η συντριπτική πλειονότητα 87,2% δήλωσε ότι το 2022 είχε χειρότερα αποτελέσματα σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2020, ενώ ένα ισχνό ποσοστό του 10,9% δήλωσε καλύτερο ή ίδιο τζίρο.

 

 

Αναλυτικά στοιχεία
Καλύτερος τζίρος σε σχέση με το 2020:
– Από 11%-25% είχε το 1,5%
– Έως και 10% είχε το 2,9%
– Ίδιο τζίρο είχε το 6,3%

Χειρότερος τζίρος:
– Έως και 10% είχε το 8,3%
– Από 11%-25% είχε το 21,6%
– Από 26%-50% είχε το 39,8%
– Από 51% και άνω είχε το 17,5%
– Δεν ξέρω – Δεν απαντώ, απάντησε το 1,9%

 


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η εκτόξευση στην τιμή του νικελίου προκαλεί αυξήσεις σε ηλεκτρονικές συσκευές , αυτοκίνητα και οικοδομική δραστηριότητα (βίντεο)

Ακριβή μου βενζίνη


Το μέλλον
Η έρευνα έγινε πριν από τις δραματικές εξελίξεις στην Ουκρανία. Όπως αναφέρει ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, παρά την αποκλιμάκωση των μέτρων κατά της COVID-19, η περιρρέουσα παγκόσμια κατάσταση δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για το εγγύς μέλλον. Οι απαντήσεις που αναφέρονται στις προσδοκίες για το επόμενο εξάμηνο είναι μοιρασμένες: 1 στους 3 δηλώνει αισιόδοξος και αντίστοιχα στην ίδια αναλογία οι ερωτηθέντες δηλώνουν απαισιόδοξοι. Η αβεβαιότητα γίνεται ολοφάνερη από το 22,6% που δήλωσε πως δεν μπορεί να εκτιμήσει την κατάσταση και μας ενημέρωναν ότι αδυνατούν να προγραμματίσουν ακόμα και τις αγορές τους.

Η πλειονότητα της αγοράς (7 στους 10) ζητά την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων, ενώ μόνο 18,9% θέλει να διατηρηθεί το υπάρχον καθεστώς.
Τέλος, φαίνεται ότι το επίπεδο της αστυνόμευσης και το αίσθημα ασφάλειας των επιχειρηματιών απέχει πολύ από την κατάσταση που επικρατούσε στη προ πανδημίας εποχή. Η ανασφάλεια δείχνει να είναι εντονότερη στις περιοχές του ευρύτερου κέντρου της Αθήνας, είναι λιγότερο έντονη στις συνοικιακές αγορές και ανεπαίσθητη στις αγορές εκτός του Δήμου Αθηναίων.

Η πλειονότητα των καταστημάτων που συμμετείχαν στην έρευνα ανήκει στην κατηγορία Ένδυση – Υπόδηση – Αξεσουάρ – Αθλητικά είδη, που έχουν πρωτεύοντα ρόλο στην εκπτωτική περίοδο.
Έξι στα 10 σημεία πώλησης του δείγματος λειτουργούν στα όρια του Δήμου Αθηναίων.
Ειδικά ο τζίρος των καταστημάτων του κέντρου της Αθήνας επλήγη ανεπανόρθωτα από την έξαρση της μετάλλαξης «Όμικρον» σε σχέση με τις αγορές εκτός Δήμου Αθηναίων. Όπως αναφέρει η έρευνα, λίγοι είναι οι καταναλωτές που επιλέγουν να μετακινηθούν για τα ψώνια τους με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

 

«Να αρθούν τώρα όλοι οι περιορισμοί»

Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών

Σταύρος Καφούνης – Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών

«Με αυτά τα δεδομένα, απαιτούμε τώρα την άρση όλων των περιορισμών και την επαναφορά της κανονικότητας στην αγορά, με ταυτόχρονη στήριξη, ώστε να μη βρεθούμε εμπρός στα λουκέτα που αποφύγαμε με τα σωστά μέτρα που ελήφθησαν την κρίσιμη περίοδο, ελπίζοντας ότι σύντομα θα εισέλθουμε επιτέλους σε σταθερή τροχιά ανάπτυξης. Στη δύσκολη αυτήν περίοδο, οι έμποροι δηλώνουν επίσης σε συντριπτικό ποσοστό την απαίτηση τους να καταργηθεί επιτέλους ο παρωχημένος θεσμός των ενδιάμεσων εκπτώσεων, αλλά και την αγωνία τους για τα θέματα ασφάλειας ειδικά στο κέντρο της πόλης, τα οποία σκοπεύουμε να αναδείξουμε αμέσως ζητώντας λύσεις» επισημαίνει ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών.

 

“Βουτιά” τζίρου κατά 45% στον Πειραιά

Το 45% των επιχειρήσεων στον Πειραιά είχε μείωση τζίρου την περίοδο των εκπτώσεων σε σχέση με πέρυσι. Το 27-28% πήγε καλύτερα και ένα αντίστοιχο περίπου ποσοστό κινήθηκε στα ίδια επίπεδα. Όπως είπε στην «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά και αντιπρόεδρος της ΕΣΕΕ Θεόδωρος Καπράλος, το μεγαλύτερο πρόβλημα παρατηρείται στον κλάδο της ένδυσης – υπόδησης.

 

Θοδωρή Καπράλος Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά

«Τα καταστήματα αυτά παρουσίασαν τη μεγαλύτερη πτώση. Καλύτερη περίοδος θεωρήθηκε η πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων, ενώ όσο περνούσε ο καιρός έπεφτε η κίνηση πάρα πολύ», επισήμανε ο ίδιος, ενώ υπογράμμισε ότι δεν υπάρχει καμία σύγκριση με το 2019, την τελευταία χρονιά πριν από την επέλαση της πανδημίας. Ο κ. Καπράλος αναφέρθηκε στον έντονο προβληματισμό που επικρατεί στον εμπορικό κόσμο για το ενεργειακό και την αύξηση του κόστους επανατροφοδότησης των καταστημάτων: «Έχουν ακριβύνει πάρα πολύ τα καινούργια προϊόντα που καλούνται οι επιχειρήσεις να αγοράσουν για να βάλουν στα ράφια. Ειδικά σε κάποιους κλάδους, όπως στην ένδυση και υπόδηση, υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη ανησυχία», τόνισε.

Όπως δημοσιεύτηκε στην “ΜΠΑΜ στο ρεπορτάζ” που κυκλοφορεί

 



ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ