«Η Ραφαέλα μάς άφησε. Έχει πάει σε έναν καλύτερο κόσμο, όπου η ανθρωπότητα, το αδιαμφισβήτητο γέλιο της και το εξαιρετικό ταλέντο της θα λάμπουν για πάντα». Με αυτά τα λόγια ο σύντροφός της Sergio Japino ανακοίνωσε το θλιβερό συμβάν.
Toυ ΝΙΚΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΑ∆Η
«Το κορίτσι µε το ξανθό καρέ», είδωλο του σινεµά και της TV τη δεκαετία του ’70, έφυγε στα 79 χρόνια της σκορπίζοντας θλίψη στην υφήλιο που τη λάτρεψε
Η Ραφαέλα Καρά άφησε την τελευταία της πνοή «μετά από ασθένεια που επιτέθηκε στο σώμα της, στο τόσο μικροσκοπικό, αλλά γεμάτο ενέργεια», ανέφερε η σχετική ανακοίνωση που πάγωσε τους εκατομμύρια θαυμαστές της Ιταλίδας-ειδώλου σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ήταν 18 Ιουνίου του 1943 όταν γεννήθηκε στην Μπολόνια η Ραφαέλα Ρομπέρτα Πελόνι (Raffaella Roberta Pelloni), που έγινε γνωστή με το ψευδώνυμο Ραφαέλα Καρά (Raffaella Carrà).
Η Ιταλίδα show woman, τραγουδίστρια και ηθοποιός γνώρισε μεγάλη επιτυχία ως παρουσιάστρια μουσικοχορευτικών εκπομπών, τόσο στην πατρίδα της όσο και σε άλλες χώρες της Ευρώπης και της Λατινικής Αμερικής, αλλά και ιδιαίτερα στην Ελλάδα τη δεκαετία του ’70.
Από τους λίγο μεγαλύτερους στην ηλικία κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί πως δεν θυμάται τη Ραφαέλα στο θρυλικό «Canzonissima», το μουσικοχορευτικό σόου που μετέδιδε και η ελληνική κρατική τηλεόραση, ένα σόου από το οποίο παρέλασαν τα μεγαλύτερα αστέρια του ιταλικού πενταγράμμου.
Σινάτρα
Η προσιτή ανεπιτήδευτη ομορφιά της, αν και ξανθιά, και το μεσογειακό ταπεραμέντο της ήταν αυτά που την έβαλαν και στον κινηματογράφο ως πρωταγωνίστρια στην ταινία με τίτλο «Το Εξπρές του φον Ράιαν» (Von Ryan’s Express) το 1965, με τον Φρανκ Σινάτρα και τον Τρέβορ Χάουαρντ. Η συγκεκριμένη ταινία την έφερε κοντά με τον Σινάτρα με τον οποίο έζησαν έναν φλογερό έρωτα επί περίπου δύο χρόνια. Αιτία του χωρισμού τους, που φέρεται να πλήγωσε πολύ τη Ραφαέλα Καρά, δεν ήταν άλλη από την κολλητή της, ηθοποιό Μία Φάροου.
Μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’60 είχε πρωταγωνιστήσει σε σχεδόν 20 ταινίες, χωρίς όμως να κερδίσει τις εντυπώσεις κοινού και κριτικών. Το μεγάλο «μπαμ» στην καριέρα της έγινε στην τηλεόραση όταν έφερε τα πρώτα τηλεοπτικά show.
Με το τραγούδι «A far l’ amore comincia tu» (σ.σ. «Για να κάνετε έρωτα ξεκίνα εσύ») που κυκλοφόρησε το 1976 και έγινε παγκόσμια επιτυχία, η εκρηκτική Ιταλίδα κατάφερε να μπει ακόμη και στα βρετανικά charts. Ήταν αυτό το τραγούδι που απευθυνόταν στη μέση γυναίκα νοικοκυρά και εκπροσωπούσε όλη την κοσμοθεωρία της. Τραγούδι που την έκανε ιδιαίτερα δημοφιλή και στην Ισπανία, όπου ο βασιλιάς Χουάν Κάρλος της απένειμε τιμητική διάκριση. Άλλες επιτυχίες της ήταν το «Tanti Auguri» (γνωστό και με τον ισπανικό του τίτλο «Para hacer bien el amor hay que venir al Sur»).
Ήταν αυτά που την καθιέρωσαν και την άφησαν ανεπανάληπτη εικόνα στις μνήμες όλων, όπως η εντυπωσιακή της παρουσία στο «Canzonissima», σκανδαλίζοντας με την εμφάνισή της, με τον ακάλυπτο αφαλό της ενόσω τραγουδάει για τους τίτλους της εκπομπής την επιτυχία «Ma che musica maestro»!
Απελευθέρωση
Η Ραφαέλα Καρά ήταν η γυναίκα που ενσάρκωσε τη γυναικεία και τη σεξουαλική εν γένει απελευθέρωση, τραγουδώντας για την απενοχοποίηση της απόλαυσης πριν από την Ντόνα Σάμερ και δεκαετίες προτού η Σερ και η Μαντόνα γίνουν μουσικά σύμβολα αυτού του κινήματος. «Ταξιδεύοντας στον κόσμο, πείστηκα πως δεν υπάρχει πόλεμος ούτε μίσος όταν η θερμοκρασία ανεβαίνει στην κρεβατοκάμαρα», τραγουδούσε η Ραφαέλα Καρά σε μια από τις μεγάλες χορευτικές της επιτυχίες, το «Tanti Auguri».
«Μπορείς να φανταστείς μια ξανθιά γυναίκα να τραγουδάει κάτι τέτοιο δυνατά στην ιταλική τηλεόραση και 30.000.000 τηλεθεατές να την παρακολουθούν;» έλεγε εκστασιασμένος ο καλλιτέχνης Φραντσέσκο Βεζόλι, υπεύθυνος για μια έκθεση για την ιταλική τηλεόραση των 70s, όπου και μεσουράνησε η Ραφαέλα Καρά. «Φαντάσου όλες αυτές τις γυναίκες στα προάστια της Ρώμης που νόμιζαν πως ο έρωτας ήταν μια πράξη την οποία μπορούσαν να εφαρμόσουν μόνο με τους άνδρες τους και όχι με μεγάλη ευχαρίστηση», συνέχιζε ο ίδιος.
«Ήταν το πρώτο είδωλο της ποπ που άρεσε ανέκαθεν και στις νοικοκυρές. Έφερε επανάσταση στην τηλεοπτική ψυχαγωγία», έγραψε το 2008 η δημοσιογράφος Άννα Μαρία Σκαλίζε. Η ίδια η Καρά, εξάλλου, είχε πει το 1974: «∆εν εμπνέομαι από όποιον κι όποιον: Μιλάω σε παιδιά, σε μπαμπάδες που παρακολουθούν αθλητικές εκπομπές, σε συζύγους, δηλαδή σε ιταλικές οικογένειες που βλέπουν τηλεόραση».
«Πιο χειροκροτημένη από τον Περτίνι (πρώην πρόεδρο της Ιταλικής ∆ημοκρατίας), πιο ακριβοπληρωμένη από τον Μισέλ Πλατινί, πιο θαυματουργή από τον Άγιο Πίο» έγραφε κάποτε το ιταλικό εβδομαδιαίο περιοδικό «L’Espresso» για την 78χρονη Ραφαέλα Καρά, που έφυγε την βδομάδα αυτή από τη ζωή, βυθίζοντας στο πένθος την Ιταλία, αλλά κατά κάποιον τρόπο και ολόκληρη την Ευρώπη. Και θα ανοίξουμε ένα φωτογραφικό άλμπουμ-βουτιά στο παρελθόν. Σας ευχαριστούμε, θεοί του μπάσκετ. Να είστε πάντα καλά!
Λάµπρος Κωνσταντάρας: “Αυτή η γυναίκα µπορεί να ξετρελάνει τον καθέναν από µας”
Η μπριόζα Ιταλίδα βρέθηκε στην Ελλάδα το 1977 και έκανε ένα γκεστ στην τηλεοπτική σειρά με τον αείμνηστο Λάμπρο Κωνσταντάρα «Εκείνες κι Εγώ», σε σενάριο του Κώστα Πρετεντέρη, και έγινε… χαμός!
Οι παραγωγοί της Ραφαέλα Καρά στην Ελλάδα (ο Τάσος Φαληρέας και ο Μίλτος Καρατζάς) εκμεταλλεύτηκαν τη μεγάλη επιτυχία του σίριαλ, που είχε ξεκινήσει να προβάλλεται τον Μάιο του 1976 από το κανάλι της ΥΕΝΕΔ, ενσωματώνοντας την Ιταλίδα show woman σ’ ένα από τα επεισόδιά της. Ο Λάμπρος Κωνσταντάρας μετά το γύρισμα του επεισοδίου θα πει για τη Ραφαέλα: «Αυτή η γυναίκα μπορεί να ξετρελάνει τον καθέναn από μας! Είναι φινετσάτη, μπριόζα, έχει ένα γλυκύτατο χαμόγελο και με την ανθρωπιά της σκλαβώνει τους πάντες, από τηλεθεατές μέχρι τους τεχνικούς του στούντιο, που συνεργάζονται μαζί της. Ήταν φανταστική».
Το «6868357»
Όμως, η «βασίλισσα» της pop σκηνής την εποχή εκείνη δεν έμεινε μόνο σε αυτή την εμφάνιση. Γύρισε και δύο από τα λαμπερά σόου, όπως μόνον εκείνη γνώριζε, για την ΕΙΡΤ. Το «A far l’amore comincia tu», ο «ύμνος» της Ραφαέλα Καρά, έγινε το αγαπημένο τραγούδι κάθε γιορτής μεσουρανώντας στα ελληνικά ραδιόφωνα! Από τα ξέφρενα πάρτι της δεκαετίας του ’70, μέχρι τις ντίσκο του ’80 και του ’90, σε όλα τα καλοκαιρινά ξενύχτια, στις διακοπές ήταν το τραγούδι που ποτέ δεν έλειψε από το ρεπερτόριο, ο ύμνος της ξεγνοιασιάς και της ανεμελιάς. Ακολούθησε και ένα άλλο τραγούδι αυτήν τη φορά στα Ελληνικά. Το πρωτότυπο κομμάτι με τίτλο έναν αριθμό τηλεφώνου, «6868357», που κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά στην Ελλάδα, σε έναν δίσκο με τίτλο «ΡΑΦΑΕΛΑ ΚΑΡΑ ΣΩΟΥ» ακουγόταν σχεδόν παντού.
Ναι, έγινε ίνδαλμα η Ραφαέλα Καρά, σπάζοντας τα ταμεία και εκτοξεύοντας όχι μόνον την ακροαματικότητα, αλλά και την αδρεναλίνη του ανδρικού πληθυσμού της εποχής, με το αχαλίνωτο, για τα… πουριτανικά μέτρα και ήθη εκείνων των χρόνων, σόου της. Σόου τα οποία παρήγαγε και μετέδιδε η κρατική τηλεόραση.
Μπήκε σε κάθε ελληνικό σπίτι, δημιουργώντας μια τρέλα. Την ιστορία την περιγράφει ο ίδιος ο Μίλτος Καρατζάς στο οπισθόφυλλο του ελληνικού LP της «Σώου», που θα κυκλοφορούσε την επόμενη χρονιά (1977). «Πριν από έναν χρόνο λίγοι Έλληνες γνώριζαν τη Ραφαέλα Καρρά. Όμως ξαφνικά μάς ήρθε στην Ελλάδα και γύρισε δύο σώου για την τηλεόραση της ΕΡΤ. Και το ίδιο ξαφνικά έγινε μία από εμάς. Τα δύο σώου της την έκαναν πλατιά γνωστή στο ελληνικό κοινό. Και το ελληνικό κοινό την αγάπησε, όχι μόνο για τα ωραία τραγούδια και το ωραίο σώου που έκανε με τους χορευτές της, αλλά και για το γλυκό της χαμόγελο και την ανθρωπιά της, που σκλάβωσε τους πάντες, από τους τηλεθεατές μέχρι τους τεχνικούς του στούντιο, αλλά και όλους όσους συνεργάστηκαν μαζί της».
Η λατρεία για τη Ραφαέλα Καρά ήταν τόσο μεγάλη που περνάει και στο θέατρο, όπως στην επιθεώρηση των Γιώργου Οικονομίδη – Φώντα Βουγά «Πού θα πάει η τρέλλα; Στη Χονολουλού» (1977), που ανεβαίνει στο Άλσος (Πεδίον του Άρεως), εκεί όπου ο ηθοποιός Γιάννης Φέρμης παρουσιάζει το σκετς «Η Ραφαέλα (φου)Καρά», ενώ και η ηθοποιός, τραγουδίστρια και επίσης show woman Νέλλη Γκίνη βάδιζε τότε στα χνάρια της.
Η Ραφαέλα Καρά γίνεται εξώφυλλο σε πάμπολλα περιοδικά της εποχής, οι φωτογραφίες της είναι παντού, τα τραγούδια της είναι σε κάθε νεανικό στόμα, δημιουργώντας ως γυναικεία pop icon ένα μη-προηγούμενο.
Αν ανατρέξουμε στις εκατοντάδες εμφανίσεις της σίγουρα θα θυμηθούμε και εκείνη την εκπομπή με καλεσμένο της τον δικό μας εμβληματικό και αξέχαστο Ντέμη Ρούσσο, όπου μαζί του, πλαισιωμένη με δεκάδες χορευτές, χόρεψε το συρτάκι του Μίκη Θεοδωράκη, που αποτελεί τον ελληνικό ύμνο του καλοκαιριού για κάθε Ευρωπαίο τουρίστα. Πάντα αγαπητή από τον κόσμο, ο οποίος της αναγνώριζε πολλά –την ικανότητά της στην άδολη διασκέδαση κατ’ αρχάς, την εκρηκτικότητά της πάνω στη σκηνή, με την ταυτόχρονη έκλυση όλων αυτών των απελευθερωτικών vibes και βεβαίως την απενοχοποίηση των σωμάτων (και του γυναικείου και του αντρικού), που προσέφεραν τα σόου της– η Ραφαέλα Καρά, είναι η ξανθιά σέξι ντίβα που θα μείνει στη μνήμη όλων μας.
Και σ’ εκείνους που την «έζησαν» στην καλύτερη εποχή της και σε όλους τους υπολοίπους που απολαμβάνουν ακόμη τα τραγούδια και τα σόου της.
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί